Läraren avslöjade att jag har Aspergers syndrom

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav plåtmonster » 2013-08-30 18:56:06

Mao du ville inte slösa tid på skräp? satte du dig själv att läsa in motsvarande istället?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav trollhare » 2013-08-30 19:05:36

Det korta svaret:

Ja, läraren har gjort fel. Hen har brutit mot sekretessen. Och det spelar ingen roll om du uppträdde illa, eller ej. Läraren har ändå inte rätt att outa din diagnos för andra. Så ja, sekretess gäller absolut.

Jag föreslår att du gör såhär:

1. Berätta för dina föräldrar (eller någon annan vuxen som kan stötta dig)

2. Gå till rektorn och klaga. Rektorn har ansvar att ta itu med det.

3. Du kan även anmäla det till Skolinspektionen:

http://www.skolinspektionen.se/sv/Anmalningar/gor-din-anmalan-har/

Det långa svaret:

Jag tror att antonius har missförstått lagen:

Men tystnadsplikt gäller inte om en elev uppför sig illa i klassen etc.

Det som står i lagen (Offentlighets- och sekretesslagen, 23 kap. 2§):

Sekretess gäller i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan för uppgift om en enskilds personliga förhållanden i sådan elevhälsa som avser psykologisk, psykosocial eller specialpedagogisk insats, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men.

Exempel på tillämpning:
Grundregeln är att lärare (och andra som jobbar i skolan) får inte berätta om en elevs diagnos för någon. Detta är utgångsläget. En lärare får inte bara anta att du är okej med att hen berättar. Hen MÅSTE be om lov först. Hen får inte ens berätta för andra lärare.

Lagen fortsätter:

Sekretess gäller [...] för uppgift som hänför sig till ärende om tillrättaförande av en elev eller om skiljande av en elev från vidare studier. Sekretessen gäller dock endast om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs.

Exempel på tillämpning:
När en elev har gjort något allvarligt (förstört saker, hotat någon på skolan etc) så gör skolan en utredning. Och under den utredningen gäller alltså lite andra regler än annars, för att de ska kunna samarbeta. Men inte ens då får de gå ut och berätta för klassen om en elevs diagnos hursomhelst.

https://lagen.nu/2009:400#K23P2
Senast redigerad av trollhare 2013-08-30 19:07:21, redigerad totalt 2 gånger.
trollhare

Anslöt: 2008-08-04

Inläggav siralex » 2013-08-30 19:06:29

Med läroboken är dålig menar jag att den är för enkel. läs text svara på frågor läs text svara på frågor läs text svara på frågor. ibland får jag lära mig nya ord som car :-|. jag går i en vanlig skola och har samma bok som alla andra. Jag är nästan bättre på engelska än svenska men dom tror att jag inte kan säga bil på engelska eller läsa en text på 2 sidor
siralex
Ny medlem

Anslöt: 2013-08-25

Inläggav antonius » 2013-08-30 19:09:49

siralex skrev: Jag har precis bytt skola så jag vet inte hur dom kommer att reagera.i min gamla skola blev jag kallad bland annat psykopat.

Förlåt, men varför bytte du skola? Var du mobbad eller så? Och isf visste engelskaläraren som sa sådär om dig om det? :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-30 19:34:57

siralex skrev:
plåtmonster skrev:Mao man skall inte tala om sådant här för läraren. Eller vemsomhelst annars som kan tänkas prata bredvid mun.

@siralex, Varför gick du förresten?
jag gick på grund av den dåliga nivån på lektionerna.läraren kan inte prata engelska och läroboken är väldigt dålig

Det är frustrerande att nivån på utbildningen i grund- och gymnasieskola inte är tillräckligt anpassade - jag har flera exempel från grund- och gymnasieskolan. Däremot, att bara gå ifrån lektioner är inget vidare - härda ut och ventilera där det fungerar bäst, exempelvis m.h.a föräldrar till rektor och ansvariga politiker i din hemkommun/där skolan är.

Läroböckerna håller en generell nivå - vill du läsa på en högre nivå är det (tyvärr) upp till en själv att hitta lämplig kurslitteratur.
Sa du till läraren/eller tidigare att det är dålig kvalité på utbildningen? Hur framförde du dina åsikter?
Vissa lärare kan inte skilja på konstruktiv kritik och personangrepp - de tar *allt* som direkta påhopp och känner sig kränkta, och det slår bara tillbaka på eleven som framför kritiken.
Sen får inte lärare uttrycka sig hur som om elever - att outa en människa såpass är allvarligt - du och dina föräldrar bör kontakta rektor/ansvariga politiker. Räkna med att det kommer förstoras upp pga det lär bli en offentlig handling.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav plåtmonster » 2013-08-30 19:37:14

Öronproppar och egen lärobok är vad som krävs för att lära sig något i den svenska skolan? ;)
Kanske skall kompletteras med batong så att man kan freda sig mot vandaler och lärare :P
plåtmonster

Inläggav siralex » 2013-08-30 19:48:44

antonius skrev:
siralex skrev: Jag har precis bytt skola så jag vet inte hur dom kommer att reagera.i min gamla skola blev jag kallad bland annat psykopat.

Förlåt, men varför bytte du skola? Var du mobbad eller så? Och isf visste engelskaläraren som sa sådär om dig om det? :-)063
jag vet inte om jag blev mobbad eller jag tror att jag blev mobbad men det påverkade inte mig för jag skiter i vad mobbare tycker om mig.sen blev jag fysiskt attackerad när jag konfronterade mobbare när dom har och gör fel. fast dom skadade mig aldrig och det påverkade inte mig för jag vet att när dom börjar slåss(brottas eller vad man kallar det) så har dom förlorat.det var ingen mobbning i min klass det var äldre elever.skolan stängde så jag blev tvungen att byta skola.den nya skolan är ändå bättre bortsett från 2 dåliga lärare.synd engelska var mitt bästa ämne
siralex
Ny medlem

Inläggav siralex » 2013-08-30 19:55:38

dasunbedingte skrev:
siralex skrev:
plåtmonster skrev:Mao man skall inte tala om sådant här för läraren. Eller vemsomhelst annars som kan tänkas prata bredvid mun.

@siralex, Varför gick du förresten?
jag gick på grund av den dåliga nivån på lektionerna.läraren kan inte prata engelska och läroboken är väldigt dålig

Det är frustrerande att nivån på utbildningen i grund- och gymnasieskola inte är tillräckligt anpassade - jag har flera exempel från grund- och gymnasieskolan. Däremot, att bara gå ifrån lektioner är inget vidare - härda ut och ventilera där det fungerar bäst, exempelvis m.h.a föräldrar till rektor och ansvariga politiker i din hemkommun/där skolan är.

Läroböckerna håller en generell nivå - vill du läsa på en högre nivå är det (tyvärr) upp till en själv att hitta lämplig kurslitteratur.
Sa du till läraren/eller tidigare att det är dålig kvalité på utbildningen? Hur framförde du dina åsikter?
Vissa lärare kan inte skilja på konstruktiv kritik och personangrepp - de tar *allt* som direkta påhopp och känner sig kränkta, och det slår bara tillbaka på eleven som framför kritiken.
Sen får inte lärare uttrycka sig hur som om elever - att outa en människa såpass är allvarligt - du och dina föräldrar bör kontakta rektor/ansvariga politiker. Räkna med att det kommer förstoras upp pga det lär bli en offentlig handling.
fast dom skulle nog inte låta mig läsa på högre nivå för lektionerna är så tråkiga att jag jobbat dåligt och då tror dom säkert att jag är dålig på engelska. Offentlig handling vad menar du med det?
siralex
Ny medlem

Inläggav plåtmonster » 2013-08-30 20:17:56

Du kan ju läsa på högre nivå oavsett vad de tycker såvida du inte går iaf årskurs 6 eller högre där man sätter betyg. Så länge du är kvar i klassrummet så "skolkar" du ju inte enligt de byråktatiska reglerna.. :P

Offentlig handling är ett dokument som t.ex papper eller information i datorsystem som du har rätt att begära ut mot som högst ett självkostnadspris.
plåtmonster

Inläggav antonius » 2013-08-30 21:03:05

siralex skrev: Offentlig handling vad menar du med det?

Han menar att då kan alla ta del av vad som skett, om det tex gäller ett åtal. Har man vunnit det kan det ju, men inte alltid, vara possitivt, men har man förlorat är det alltid neggativt.
:-)063
antonius

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-31 6:54:56

Ja, när du kontaktar lokalpolitikerna i din hemkommun som sitter i utb.nämnden så diarieförs det som en offentlig handling, vilket säkerligen den lokala blaskan tar upp. Utelämnar ju inga namn, men skolan kommer väl att nämnas.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav plåtmonster » 2013-08-31 8:43:30

Tycker nog att anmälan till skolverket direkt lär ge liv i luckan ;)
Rektorn går antingen lärarnas eller kommunens ärenden och pressen går i lösnummerförsäljningens spår.
plåtmonster

Inläggav antonius » 2013-08-31 8:45:39

dasunbedingte skrev:Ja, när du kontaktar lokalpolitikerna i din hemkommun som sitter i utb.nämnden så diarieförs det som en offentlig handling, vilket säkerligen den lokala blaskan tar upp. Utelämnar ju inga namn, men skolan kommer väl att nämnas.

Jaa det är det som gör att även om det går till en tvist och man vinner så kan det vara negativt med uppmärksamheten, men har man trakasserats länge kan det kanske uppväga, men som sagt någon mer insatt (på elevens sida borde väl vidtalas), som är lite mer insatt i det juridiska om det är värt gå vidare sas. :-)063
antonius

Inläggav Krake » 2013-08-31 9:12:38

Det finns förstås andra, mer direkta, sätt. Jag var en gång med om att en lärare (usel sådan) skällde på en elev tills han började gråta och inte heller slutade med det trots att denna elev inte gjort något fel. Då skällde jag faktiskt ut läraren ifråga och påpekade vilken jävla häxa hon var, fast utryckt annorlunda såklart. Det gick aldrig vidare men hon vågade aldrig gå nära gränsen igen när jag var närvarande.

Sensmoralen är alltså: Om det finns fog för det så går det alltid att krossa läraren på något sätt. Det är nämligen så att du vet och läraren vet. Det räcker bara man visar att man inte viker ner sig hur som helst.

I det här fallet är skadan förstås redan skedd men det är möjligt att det går att misskreditera läraren ifråga för att få trovärdigheten i uttalandet att minska.

Med insikten om hur barbariskt detta inlägg måste framstå kan jag tyvärr bara säga att skolan är brutal.
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Inläggav plåtmonster » 2013-08-31 9:19:14

Tyvärr är det väl så som @Krake säger. Vad blev eleven utskälld för förresten?
plåtmonster

Inläggav antonius » 2013-08-31 9:26:00

plåtmonster skrev:Tyvärr är det väl så som @Krake säger. Vad blev eleven utskälld för förresten?

Det är ingen som blivit det, utan som det står i tråden, ''Läraren avslöjade att jag har Aspergers syndrom'' när eleven lämnat en lektion. Och eleven gillar naturligtvis inte det.

Men det skulle vara intressant att höra lärarens åsikt om det hela, vi har bara diskuterar utifrån elevens sida. :-)063
antonius

Inläggav plåtmonster » 2013-08-31 9:37:27

@antonius, Jag avsåg den elev som Krake berättade om. Inte trådskaparen.
plåtmonster

Inläggav antonius » 2013-08-31 9:51:41

plåtmonster skrev:@antonius, Jag avsåg den elev som Krake berättade om. Inte trådskaparen.

Ah sorry :-)051
antonius

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in