Lärare gör det svårt

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Lärare gör det svårt

Inläggav lhollo » 2016-04-06 16:53:19

Så jag började plugga på högskola i höstas, pluggade först men insåg efter ett tag att jag inte klarar av att plugga på 100%, helt enkelt för att, well. Jag är korkad. Eller det fastnar inte. För att min hjärna tycker att vad alla har på sig och den ojämna takten som luftkonditioneringen gör är mycket mer intressantare att komma ihåg.
Mitt problem är att mina lärare har stegvis gjort alla instruktioner svårare och svårare för att "vi ska lära oss hur det är att jobba som nätverkstekniker på riktigt där instruktioner inte alltid är klara". Så jag blir förvirrad och förstår inte alls instruktionerna längre, och när jag frågar så säger de i princip "lös det".

Jag irriterar en klasskamrat med att fråga hela tiden vad det är de frågar men jag tror han börjar bli trött på mig.
Jag funderade på att prata med mina lärare om att jag blir förvirrad av sättet de gör nu och be dem att förklara vad det är de vill att jag ska göra, och om det är på något särskilt sätt de vill ha det på, noggrannare än vad de gör nu.
Jag vet bara inte hur jag ska ta det med dem, mina lärare tycker redan jag är jobbig, borde jag tala om för dem att jag har asperger så att de förstår att jag inte funkar som andra eller vad borde jag göra?
Har redan ångest över att mina lärare ser ner på mig.... :? :oops:
lhollo

Anslöt: 2011-07-05

Lärare gör det svårt

Inläggav slackern » 2016-04-06 17:05:18

Hej.

Jag tycker helt klart att du ska ta upp med din lärare att du har AS, för om du har ett funktionshinder har du rätt att få hjälp. Det kanske till och med finns någon handläggare på högskolan som har hand om funktionsnedsättningar.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Lärare gör det svårt

Inläggav Toblerone » 2016-04-06 17:46:28

Absolut! Du måste tala om för dina lärare att du har AS. Annars förstår de inte varför det inte funkar för dig. Och det finns möjligheter att få lite hjälp på högskolan. Jag vet inte exakt vilka, men min dotter har en mentor (hon har ADHD och läser till socionom) som hjälper henne att planera och strukturera.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Lärare gör det svårt

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-06 20:22:31

lhollo skrev:Mitt problem är att mina lärare har stegvis gjort alla instruktioner svårare och svårare för att "vi ska lära oss hur det är att jobba som nätverkstekniker på riktigt där instruktioner inte alltid är klara". Så jag blir förvirrad och förstår inte alls instruktionerna längre, och när jag frågar så säger de i princip "lös det".

Känner igen det där från andra sammanhang.

Förvirring och oklarhet är fint idag.

De som vill ha det så kallar det "flexibilitet".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Lärare gör det svårt

Inläggav Toblerone » 2016-04-06 21:20:28

KrigarSjäl skrev:
lhollo skrev:Mitt problem är att mina lärare har stegvis gjort alla instruktioner svårare och svårare för att "vi ska lära oss hur det är att jobba som nätverkstekniker på riktigt där instruktioner inte alltid är klara". Så jag blir förvirrad och förstår inte alls instruktionerna längre, och när jag frågar så säger de i princip "lös det".

Känner igen det där från andra sammanhang.

Förvirring och oklarhet är fint idag.

De som vill ha det så kallar det "flexibilitet".

Men om det är så sedan när man gör jobbet, att man då inte alltid får all information, då kan det ju vara meningsfullt att lära sig hantera det. Samtidigt kan man ändå försöka ett annat sätt, så jag tror att läraren skulle ha nytta av att få informationen.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Lärare gör det svårt

Inläggav Dementia » 2016-04-07 0:24:33

Det borde finnas resurser på skolan så att du kan få hjälp. Alla högskolor ska ha sådana resurser. Jag har varit med några gånger om att lärare på uni har sagt liknande som "lös det", högskola är en högre utbildningsinstans och studenterna tränas i att lösa problem och tänka självständigt. Det var ett tag sedan jag läste på universitet nu och då fanns inte läroplattformar och lärarna använde OH istället för powerpoint, det är mycket möjligt att en hel del förändrats.

Det bör finnas resurser så du ska inte behöva känna att du irriterar någon, alla fungerar olika och högskolan är enligt min erfarenhet väldigt hjälpsamma när man har funktionsnedsättning. Börja med att kolla skolans hemsida. Där bör det finnas information om att studera med funktionsnedsättning. Annars borde det finnas en studievägledare som kan hjälpa dig. Eller prata med din lärare. Du borde kunna få bättre instruktioner och liknande, det är nog inga problem men du behöver meddela skolan om din diagnos för att få ta del av resurserna. Försök göra det så fort du orkar för det är svårt att ta igen om man missar mycket på högskola och universitet.
Dementia

Anslöt: 2012-11-30

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in