LAPTOP-sjukan, el, 3G etc
50 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Flawed skrev:Dina finger symptom skulle också kunna förklaras med att du har en ergonomiskt dålig position när du använder laptopen.
Sockerdrickskänsla i fingrarna tycker jag mer låter som mekanisk nervpåverkan typ.
Tror inte det. Vitsen med laptopen var den att jag kunde palla upp mig med en massa kuddar i sängen och ge full stöttning till axlarna och armarna och på så vis kunde jag genast skriva en bok utan att få ont i axlarna. Om jag sitter vid ett bord (som numera då) uppstår lättare smärta i axelprotesen etc.
Symptomen i fingrarna känns ungefär som resten av nässelfebern, blixtar i huden, neurologisk smärta. Jag tror händerna har problem både med nässselfeber och viss elallergi. Allergier brukar grena ut sig om man inte kommer åt roten till det onda.
1. Hypofysen fungerade inte som den skulle, Varför? Min hypotes: Autistiska hjärnor har svårare för att göra sig av med tungmetaller som lagras i hypofysen (sopstationen). fick en massa kopparamalgamfyllningar som barn. Resultat: hormonrubbning ledgångsreumatism, sänkt immunförsvar genom medicinering För att orka med all skit höjde psyk histaminhalten till en abnorm nivå med Remeron. Då blev jag med alla dessa faktorer ytterst mottaglig för allergier av olika slag (mot mediciner, mögel etc) och utvecklade då nässselfeber, senare elallergi. Den ständiga bestrålningen som kronan på verket cellförändringar.
To every question that is really complicated there is an answer that is simple, neat and WRONG!
Varför håller världens fåglar på att dö ut? antagligen flera faktorer, inte bara en.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:15:58, redigerad totalt 1 gång.
Rättelse: Post- & Telestyrelsen skulle det vara. (Inte kommit i säng än.)
Debbido, är det bara när du använder datorn och mobilen som du får de där problemen i fingrarna?
Det kan inte vara så att du fått 'musfingrar' eller vad man ska kalla det, så att det blir såna symtom när du gör vissa rörelser med fingrarna? När jag satt och rippade skivor och döpte om tusentals musikfiler så överansträngde jag vissa muskler så att jag knappt kunde röra fingrarna på ett par dar. Likaså fick jag domningar och stickningar i fingrarna av vibrationerna när jag hjälpte en silversmed jag känner att fila dussintals ringar. Men för dig är det alltså skillnad mellan olika tangentbord eller telefoner?
Debbido, är det bara när du använder datorn och mobilen som du får de där problemen i fingrarna?
Det kan inte vara så att du fått 'musfingrar' eller vad man ska kalla det, så att det blir såna symtom när du gör vissa rörelser med fingrarna? När jag satt och rippade skivor och döpte om tusentals musikfiler så överansträngde jag vissa muskler så att jag knappt kunde röra fingrarna på ett par dar. Likaså fick jag domningar och stickningar i fingrarna av vibrationerna när jag hjälpte en silversmed jag känner att fila dussintals ringar. Men för dig är det alltså skillnad mellan olika tangentbord eller telefoner?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:58, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Såklart att elallergi finns. Som Inger påpekar så har jag själv haft problem med bildskärmar. Jag får oxå obehag av GSM-telefoner efter en 10-15 minuter.
Om amalgamfyllningar är kopplade till dessa problem vet jag inte, men jag har iaf tappat flera amalgamfyllningar under senare år, detta samtidigt som andra problem minskat. Svårt att veta om det är kopplat eller inte.
Resultatet att elallergi är kopplat till känsligare sinnen förvånar inte mig, men det borde oroa aspergare.
Rdos, kopplingen amalgamförgiftning och elallergi är känd i vida kretsar!
Jag känner en kille vars kropp stötte bort alla amalgamfyllningar. Han hade ADHD. För övrigt förgiftad efter 30 års neuroleptikabehandling.
Människor med NPF brukar vara över- eller underkänsliga. Våra hjärnor är sårbarare. Vi bör tillhöra riskgrupp när det gäller el- och strålningspåverkan. Allergier och eksem är väldigt vanligt hos NPF-människor.
Jag vet att jag är amalgamförgiftad eftersom min hypofys inte ville fungera ordentligt (där amalgam lagras) då gifterna "segade ner systemet". Ambulanstur efter större fyllning i våldsamma kramper.
En tungmetallförgiftad människas hjärna är ju redan skadad och därmed mer mottaglig för andra allergier. Elallergi lär vara vanligt. Jag har problem med örhängen. Såren i öronen läker aldrig. Reagerar mot ALLA metaller och plaster.
För första gången efter operation av foten dök det upp ett nytt problem idag: smärta från skruvarna de satte in i foten. Kirurgiskt stål ska man inte kunna bli allergisk mot. VABA?! JAG är ju allergisk mot ALLA metaller. Är det därför foten nu börjat göra ont? Och axelprotesen lugnar aldrig ner sig.
Gud, reinkarnera mig till 100-talet! Inga elprylar, strålning eller skrot i kroppen. Blev man sjuk så dog man.Enkelt.
Den där homeopaten jag träffade i vintras hade nog rätt i alla fall . Han sa att mitt största problem var tungmetallförgiftning. MÅSTE amalgamsanera (VEM BETALAR?!). Fick piller, men vad hjälper de utan sanering. Förbud att använda metallsmycken. Förbud mot el. skulle dra ut alla sladdar varje natt. Skulle sitta utomhus året runt (BURR!!!) fick inte dricka rött vin , inte äta tomater, inlagd makrill i tomatsås, skaldjur, paprika och över huvud taget sånt jag brukar äta och dricka.
Jag struntade i det mesta eftersom jag inte har råd med amalgamsanering och älskar skaldjur med lite vin till.
Jag ska be till Gud att jag råkar tappa alla mina amalgamfyllningar! (Har grönt tandkort)
Inger skrev:Rättelse: Post- & Telestyrelsen skulle det vara. (Inte kommit i säng än.)
Klåda har jag ju överallt och det kan klia på fingrarna, men inte på DET sättet. När jag sätter ned fingret på laptopen så känns det som att få en elektrisk stöt helt enkelt. Detta skedde inte de två första åren. Och HUR kunde jag få brännmärken på låren genom kudden? Samt en massa blåmärken. Nej, jag vet att det handlar om en utvecklad överkänslighet mot elen. Med det nya tangentbordet har ju problemet omedelbart blivit avsevärt bättre då EM + hetta inte drabbar mig så hårt.
Snackade med en tjej idag som också fått små blixtar i händerna av laptop-tangentbord, så hon höll sig till de stationära.
Jag var kontorist i 10 år och skrev så det osade stekt katt, men inte fick jag blixtar i fingrarna av den elektroniska skrivmaskinen.
Den här tjejen som ofta blir manisk visade sig ha samma problem som mig med exploderande lampor och apparater som sätter på sig själva. Puh! Jag fick känna mig normal. Det pågår tydligen ett ställningskrig mellan de elektriska maskinerna och den elektromagnetiska människan! Vem kommer att vinna? Vi tycksa kunna bryta ned varandra på ett destruktivt sätt.
PS. FÅGELDÖDEN - beror den på hjärnkollaps p g a myllret av strålning på olika frekvenser i lufthavet?
Debbido skrev:Klåda har jag ju överallt och det kan klia på fingrarna, men inte på DET sättet. När jag sätter ned fingret på laptopen så känns det som att få en elektrisk stöt helt enkelt. Detta skedde inte de två första åren.
När fick du de där metallgrejerna i kroppen? Började problemen efter det?
Och HUR kunde jag få brännmärken på låren genom kudden? Samt en massa blåmärken.
Brännmärken & blåmärken? Ifrån vad? Menar du när du hade laptopen på en kudde i knät? Fick den andas då så att den inte blev tilltäppt och överhettad?
Nej, jag vet att det handlar om en utvecklad överkänslighet mot elen. Med det nya tangentbordet har ju problemet omedelbart blivit avsevärt bättre då EM + hetta inte drabbar mig så hårt.
Så bra, då verkar du ju i alla fall ha identifierat vad som utlöser symtomen och hur du kan minska dem, även om det väl fortfarande är oklart exakt vad det är i laptopen som är boven. Det är ju vanligare att det är själva skärmen man reagerar på.
Snackade med en tjej idag som också fått små blixtar i händerna av laptop-tangentbord, så hon höll sig till de stationära.
Jaha! Intressant! Jag hade inte hört talas om detta förut.
Jag var kontorist i 10 år och skrev så det osade stekt katt, men inte fick jag blixtar i fingrarna av den elektroniska skrivmaskinen.
OK. Tycker förresten inte du också att själva tangenterna på laptopar är mer ansträngande att skriva på jämfört med vanlig skrivmaskin eller vanligt tangentbord? En del föredrar de där låga knapparna som man måste trycka ned ordentligt för att få att lyda, jag tycker de är maximalt irriterande och segar ned skrivandet enormt.
Den här tjejen som ofta blir manisk visade sig ha samma problem som mig med exploderande lampor och apparater som sätter på sig själva. Puh! Jag fick känna mig normal. Det pågår tydligen ett ställningskrig mellan de elektriska maskinerna och den elektromagnetiska människan! Vem kommer att vinna? Vi tycks kunna bryta ned varandra på ett destruktivt sätt.
Kanske vi behöver vänja oss lite långsammare vid en högteknologisk miljö. Våra hjärnor verkar utvecklas snabbare än våra kroppar kan anpassa sig till det som hjärnorna skapar i sin iver att kommunicera och utbyta information.
PS. FÅGELDÖDEN - beror den på hjärnkollaps p g a myllret av strålning på olika frekvenser i lufthavet?
Ingen aning men fåglar använder ju jordens magnetfält för att navigera. Vet inte hur de påverkas av all radio- och mikrovågsstrålning men fick för några år sen en makaber bild av en massa Kentucky Fried duvor och sparvar ramlandes ned från skyn färdiggrillade.
Om jag vore djur skulle jag i alla fall tycka människan och hennes apparater var extremt störande. Men tvärr bidrar jag ju till det själv. Kan man inte använda rösten eller kroppen så ofta blir man extra beroende av elektroniken om man inte ska bli helt isolerad som jag var tidigare. Samma för dig har jag förstått.
Inger skrev:Aspkvinna skrev:Kom ihåg att jag sett den här förut på Socialstyrelsens hemsida.
http://www.sos.se/sosfs/1998_3/1998_3.htm
Tack för den länken. Blev dock inte riktigt klok på den. Känns som ytterligare en sån där tandlös svensk kompromiss där man låtsas tillmöteståg målgruppen men i praktiken ändå inte gör det.
Håller med dig Inger! Man ska alltså undersöka om jag har alkoholproblem, svår social situation, psykiska besvär, fysiska sjukdomar osv. OCH? Tja, då beror ju elallergin på att jag är typ knäpp och hypokondrisk. Detta är ju den allmänna meningen, vilket skulle bevisas.
Det är svart tandkött runt omkring mina amalgamfyllningar, men det är helt normalt har jag fått veta. Någon kontaktallergitest är inte planerad. Tungmetallerna är ju upplagrade i hypofysen. Kan de inte kolla upp den i stället, på något sätt? Amalgamproblem hör ju ofta ihop med elallergin.
Sensorer kopplade till en elallergiker skulle kanske kunna avläsa smärtsignaler vid kontakt med bildskärm eller el? Fast...allt det där är väl ändå psykiskt? Men lögndetektorerna har man väl rätt stort förtroende för numera? Kan inte liknande apparatur användas för att avläsa hur en elallergiker reagerar när den utsätts för "elstress"?
Debbido skrev:Håller med dig Inger! Man ska alltså undersöka om jag har alkoholproblem, svår social situation, psykiska besvär, fysiska sjukdomar osv. OCH? Tja, då beror ju elallergin på att jag är typ knäpp och hypokondrisk. Detta är ju den allmänna meningen, vilket skulle bevisas.
Det blir billigare för samhället om patienterna bara inbillar sig...
Det är svart tandkött runt omkring mina amalgamfyllningar, men det är helt normalt har jag fått veta.
Normalt? Enligt vem? Låter inte alls normalt. Svart brukar det bli av svåra infektioner o dyl.
Någon kontaktallergitest är inte planerad.
Av dina läkare menar du? Du har rätt att kräva en av din husläkare. De gjorde väl allergitester innan de satte in metallgrejer i kroppen på dig?
Tungmetallerna är ju upplagrade i hypofysen. Kan de inte kolla upp den i stället, på något sätt?
Jodå, vid obduktion...
Sensorer kopplade till en elallergiker skulle kanske kunna avläsa smärtsignaler vid kontakt med bildskärm eller el? Fast...allt det där är väl ändå psykiskt? Men lögndetektorerna har man väl rätt stort förtroende för numera? Kan inte liknande apparatur användas för att avläsa hur en elallergiker reagerar när den utsätts för "elstress"?
Tror inte det finns någon apparatur som kan mäta smärta eftersom det är en subjektiv upplevelse. Allt polygrafer registrerar är att det blir en reaktion, men den kan de lika gärna säga är känslomässig och kommer av patientens egen rädsla eller negativa förväntningar, så det går inte att bevisa något på det viset. De får helt enkelt lov att tro en när man berättar vad man upplever. Många smärtpatienter har samma problem att göra sig förstådda eftersom det som inte syns i blodprov och röntgen "inte finns".
Inger skrev:Debbido skrev:Klåda har jag ju överallt och det kan klia på fingrarna, men inte på DET sättet. När jag sätter ned fingret på laptopen så känns det som att få en elektrisk stöt helt enkelt. Detta skedde inte de två första åren.
När fick du de där metallgrejerna i kroppen? Började problemen efter det?
Shit, nu MÅSTE jag lägga mig! Men det är så roligt att få skriva till dig Inger och er andra nu när jag inte får stötar från tangenterna. Det har gått riktigt bra att skriva några timmar - JIPPI!
Problemen började i januari ungefär. Då hade jag haft axelprotesen i två år. 3G-telefonen var ny. Trådlöst modem 1 1/2 år. Skrev ofta 5 timmar per dygn, överexponering kallar jag det för.
Tangenterna gillade jag verkligen. De var tysta, skramlade inte, stabila, mjuka och goa.
När en överkänslighetsreaktion bryter ut kan det finnas FLERA faktorer som utlöst den, tror jag.
Jag undrar hur många människor som har eller kommer att få problem med laptops. Man är ju otäckt nära starka, elktrifierade element som alstrar en makalös hetta. Så är ju inte alls fallet med de stationära.
I början väntade jag bara på att datorn skulle börja brinna eller drabbas av härdsmälta, för den var sjukt het.
Sammanbrottet kom efter Amsterdam. Satt på en utecafé och skrev då skärmen började fladdra och visa ett spektrum av färger, som norrsken ungefär. Luften var ju genomsyrad av mobilsignaler och andra frekvenser i extrem grad. Hann i alla fall boka flygbiljett innan den "brann upp" på insidan. Fick en ny och var tvungen att åka tillbaks till Amsterdam för att ta nya kort.
Vet ju idag att det är fel att ha laptops i knäet med t ex en kudde eftersom den heta luften då inte kan ta sig ut utan fungerar som en grill - grillade aspergerlår.
Det finns ju bottnar med externa fläktar att ha t ex i knäet, men de låter förstås...
Jag borde också gå och lägga mig - var ju på väg för flera timmar sen men jag tyckte också det var intressant att diskutera detta.
Grillade aspergerlår, lol! Grillad laptop blir det ju också om man täpper till fläkten...
Man bör alltså skilja mellan vad som bara är värmeeffekter och vad som är effekter av ev elektriska eller magnetiska fält. Värme kan ställa till en del i sig.
Sen tror jag också på kombinationen av faktorer... NPF-sensibilitet, amalgam, reumatism, implantat, medicinering, kanske blev 3G-mobilen och laptopen det som fick bägaren att rinna över? Du använder väl inte mobilen mer än nödvändigt?
Men nu borde vi säga godnatt och stänga butiken för ikväll.
Grillade aspergerlår, lol! Grillad laptop blir det ju också om man täpper till fläkten...
Man bör alltså skilja mellan vad som bara är värmeeffekter och vad som är effekter av ev elektriska eller magnetiska fält. Värme kan ställa till en del i sig.
Sen tror jag också på kombinationen av faktorer... NPF-sensibilitet, amalgam, reumatism, implantat, medicinering, kanske blev 3G-mobilen och laptopen det som fick bägaren att rinna över? Du använder väl inte mobilen mer än nödvändigt?
Men nu borde vi säga godnatt och stänga butiken för ikväll.
Inger skrev:Aspkvinna skrev:Kom ihåg att jag sett den här förut på Socialstyrelsens hemsida.
Tack för den länken. Blev dock inte riktigt klok på den. Känns som ytterligare en sån där tandlös svensk kompromiss där man låtsas tillmöteståg målgruppen men i praktiken ändå inte gör det.
Det var väl kanske det som jag snarare ville åskådliggöra (hur stavas det) att detta är i länken den officiella hållningen på Socialstyrelsen och den är 10 år gammal, dvs kanske något som behöver samtalas om mera.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:15:58, redigerad totalt 1 gång.
Normalt? Enligt vem? Låter inte alls normalt. Svart brukar det bli av svåra infektioner o dyl.
Kan inte ännu citera både fråga och svar! Jag skrev att det är svart tandkött runt gamla amalgamfyllningar och detta är enligt tandläkaren helt normalt. Det blir så - och det är givetvis INTE farligt!
Av dina läkare menar du? Du har rätt att kräva en av din husläkare. De gjorde väl allergitester innan de satte in metallgrejer i kroppen på dig?
På hud säger man att pricktest med amalgam inte bevisar amalgamförgiftning och därför gör man inte detta. Någon allergitest före insättning av protes och skruvar har inte gjorts eftersom INGEN i hela världen kan bli allergisk mot kirurgiskt stål (möjligen med undantag avc mig?)
Tror inte det finns någon apparatur som kan mäta smärta eftersom det är en subjektiv upplevelse. Allt polygrafer registrerar är att det blir en reaktion, men den kan de lika gärna säga är känslomässig och kommer av patientens egen rädsla eller negativa förväntningar, så det går inte att bevisa något på det viset. De får helt enkelt lov att tro en när man berättar vad man upplever. Många smärtpatienter har samma problem att göra sig förstådda eftersom det som inte syns i blodprov och röntgen "inte finns".
Ja men, när man kollar hörseln sk jag ju trycka på en knapp varje gång jag hör en viss ton. Detta tas seriöst och blir till kurvor. vid neuropsykiatriskt test ska jag INTE trycka på datorn varje gång det kommer upp ett X och dämed bevisade jag att jag INTE hade ADHD p g a min höga koncentrationsförmåga. Om en person utsätts för vissa signaler/el punktvis och då trycker på en knapp borde väl också detta kunna tas vetenskapligt som bevis på att man känt av el/strålning? Why not?
FÖR ÖVRIGT: Ursäkta att jag skriver så sällan. Efter de där fem timmarna vid mitt nya tangentbord plågades jag av uppblossad nässelfeber resten av natten. Måste öka distansen till laptopen betydligt mer och alltså skaffa en extern skärm så att jag kan se texten. Just nu skriver jag på en stationdär dator hos en vän där jag bor tillfälligt under min badrumsrenovering.
Jag undrar om Statens strålskyddsinstitut är till för att skydda oss från skadlig information om strålningseffekter? Vi skulle ju kunna bli väldigt oroliga och det är ju inte bra för oss
Inger skrev:I länken till Socialstyrelsens rekommendationer som Aspkvinna postade stod det klart och tydligt att den som har metallallergi ska saneras (utan att man behöver utreda om alla andra symtom beror på amalgam). Här är det:Socialstyrelsen skrev:I dag finns inte vetenskapligt underlag för att aktivt rekommendera amalgamsanering vid sjukdomssymtom annat än vid allergiska reaktioner.
Odontologisk bedömning ingår alltid i utredningen. Finns ingen aktuell bedömning, bör remiss ställas till patientens ordinarie tandläkare.
I en remiss till tandläkare kan frågor ställas rörande bl.a.
- patientens tidigare odontologiska sjukhistoria inklusive åtgärder,
- aktuellt status avseende tänder och fyllningsmaterial, slemhinnor,
- bett- och tuggfunktion, och
- tandläkarens bedömning samt behandlingsplan.
I samråd med tandläkare kan remiss till hudläkare bli aktuell för eventuell allergitestning vid lichen eller annan förändring i munslemhinnan.
Jag har talat både med tandläkare och hud. De säger att det inte är någon idé. Ett pricktest visar inte om jag är amalgamförgiftad. Vad är "lichen" föresten?
Jag tål halsband, men inte örhängen. Huden kring hålet blir inflammerat.
Jag är så trött på att slåss mot myndigheterna, detta eviga krig! Hur sjutton ska jag kunna bevisa att jag är multisjuk p g a amalgam? Det känns lika fånigt som att påstå att jag blivit skadad efter en attack av UFO:s. " De rövade bort mig och utsatte mig för en massa experimetn!"
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:51:45, redigerad totalt 1 gång.
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel ... leID=26565
Liten notis ang. TV apparater brukade de äldre ha en väldigt hög ljud frekvens som sändes ut som var nästintill hörbar dock var det möjligt att höra dessa, dessa hade ett väldigt specifika ljud vilket gjorde att man kunde veta om tv var på.
Dock så har jag en viss misstänksamhet mot energin i 3G, mobil strålning, finns väl en del rapporter att mobiler under vissa omständigheter kan leda till tumörer. Möjligen någon som är bättre insatt men borde det inte vara möjligt att strålning från t.ex. master med tillräcklig frekvens och energi kan orsaka mutationer?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_pho ... and_health
Okänd.
Mängder med undersökningar har gjorts där man utsatt individer för omväxlande påverkan/icke påverkan av elektromagnetiska fält (utan att individen vetat om elektriciteten varit på eller av). Vid dessa undersökningar har man inte kunnat påvisa något samband mellan påslagen elektricitet och besvär.
Är orsakerna flimmer från ljusrör och dataskärmar? Torr luft i lokalen? Flyktiga ämnen i luft från kopiatorer och datorers innanmäten? Stress? Rädsla/stress inför arbetssituation?
En stark riskfaktor har visat sig vara faktorer i arbetsmiljön som dåligt stöd från arbetskamrater och/eller chef, hög arbetsbelastning och låg egenkontroll.
Det har vetenskapligt visats att s.k. mastceller aktiveras under inverkan av bildskärmsstrålning. Den kliniska betydelsen av detta är ännu oviss.
Forskning runt sambandet mobiltelefoni-hjärntumör pågår.
Liten notis ang. TV apparater brukade de äldre ha en väldigt hög ljud frekvens som sändes ut som var nästintill hörbar dock var det möjligt att höra dessa, dessa hade ett väldigt specifika ljud vilket gjorde att man kunde veta om tv var på.
Dock så har jag en viss misstänksamhet mot energin i 3G, mobil strålning, finns väl en del rapporter att mobiler under vissa omständigheter kan leda till tumörer. Möjligen någon som är bättre insatt men borde det inte vara möjligt att strålning från t.ex. master med tillräcklig frekvens och energi kan orsaka mutationer?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_pho ... and_health
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 16:15:58, redigerad totalt 1 gång.
- VargaVinter
- Anslöt: 2008-09-25
Ur Miljömagasinet nr 8, 23 feb -07
Belgien sänker gränsvärde för mobil
Med stor majoritet antog det belgiska parlamentet den 16 februari en ny lag som innebär en kraftig sänkning av tillåten strålning från trådlös kommunikation. Den nya lagen föreskriver att den sammanlagda strålningen från olika källor i frekvensbandet 0,1 till 300 GHz inte får överstiga 3 V/m (volt per meter), enligt den belgiska tidningen Le Soir.
Syftet med lagen är att begränsa möjliga effekter på hälsan av mobilantenner. Lagen är ett resultat av klagomål från invånare i Bryssel om sömnrubbningar efter installationen av mobilantenner i närheten, enligt nätupplagan av Expatica. I Sverige samt flera andra europeiska länder är gränsvärdet mellan 41 och 61 V/m beroende på frekvens.
Sveriges gränsvärde skyddar enbart mot omedelbara effekter och ger inget skydd mot effekter av långvarig exponering. Det är därför inte accepterat av en rad andra länder, däribland Italien, Schweiz och Ryssland.
Har haft cellförändringar flera gånger i mitt liv, som gått tillbaks, men NU, när jag utsatt mig för 3G-strålning från modem, mobil och närliggande 3G-mast DÅ lyckas inte mitt immunförsvar återställa förändringarna (strålningen påverkar generna och underlättar onormal celldelning)
Jag känner mig grundlurad och insläpad i en STRÅLANDE värld där jag hela tiden upptäcker allt fler strålande prylar som omger mig. Visst kan vi ta ett visst ansvar som lekmän men inte mycket. Vi lever i en elektromagnetisk smog som täcker jorden.
Så beklagligt att människan med sin höga intelligens låter Marknadskrafterna knuffa henne nedför stupen.
Belgien sänker gränsvärde för mobil
Med stor majoritet antog det belgiska parlamentet den 16 februari en ny lag som innebär en kraftig sänkning av tillåten strålning från trådlös kommunikation. Den nya lagen föreskriver att den sammanlagda strålningen från olika källor i frekvensbandet 0,1 till 300 GHz inte får överstiga 3 V/m (volt per meter), enligt den belgiska tidningen Le Soir.
Syftet med lagen är att begränsa möjliga effekter på hälsan av mobilantenner. Lagen är ett resultat av klagomål från invånare i Bryssel om sömnrubbningar efter installationen av mobilantenner i närheten, enligt nätupplagan av Expatica. I Sverige samt flera andra europeiska länder är gränsvärdet mellan 41 och 61 V/m beroende på frekvens.
Sveriges gränsvärde skyddar enbart mot omedelbara effekter och ger inget skydd mot effekter av långvarig exponering. Det är därför inte accepterat av en rad andra länder, däribland Italien, Schweiz och Ryssland.
Har haft cellförändringar flera gånger i mitt liv, som gått tillbaks, men NU, när jag utsatt mig för 3G-strålning från modem, mobil och närliggande 3G-mast DÅ lyckas inte mitt immunförsvar återställa förändringarna (strålningen påverkar generna och underlättar onormal celldelning)
Jag känner mig grundlurad och insläpad i en STRÅLANDE värld där jag hela tiden upptäcker allt fler strålande prylar som omger mig. Visst kan vi ta ett visst ansvar som lekmän men inte mycket. Vi lever i en elektromagnetisk smog som täcker jorden.
Så beklagligt att människan med sin höga intelligens låter Marknadskrafterna knuffa henne nedför stupen.
Skilsmässan mellan mig och min laptop är partiellt genomförd. Den måste stå en meter från mig p g a musen. Ev. köper jag en trådlös. Trådlöst tangentbord med inbyggd mus kanske? Den strålningen kanske är snällare mot en elallergiker än elen som mitt tangentbord är inkopplad på?
Problemet med att inte kunna se skärmen är löst genom att min son köpte en stor skärm och gav mig sin något mindre, men jättestor jämfört med min lilla laptop.
Så här ligger jag till sängs med foten i högläge, en stor bildskärm, en laptop, en skiva för tangentbordet och musen (som halkar bort hela tiden).
Nå, det får väl duga?
Jag får inte ont i fingrarna av det vanliga tangentbordet, inga blixtat mer, ingen pirrande hetta.
Varför varnar de inte folk för den hetta laptopparna utstrålar? Den är ju olidlig.
Problemet med att inte kunna se skärmen är löst genom att min son köpte en stor skärm och gav mig sin något mindre, men jättestor jämfört med min lilla laptop.
Så här ligger jag till sängs med foten i högläge, en stor bildskärm, en laptop, en skiva för tangentbordet och musen (som halkar bort hela tiden).
Nå, det får väl duga?
Jag får inte ont i fingrarna av det vanliga tangentbordet, inga blixtat mer, ingen pirrande hetta.
Varför varnar de inte folk för den hetta laptopparna utstrålar? Den är ju olidlig.
Vet inte om någon länkat förut, men jag läste precis det här: http://medvetenskap.wordpress.com/2008/ ... er-elfobi/
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:58, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Vet inte om någon länkat förut, men jag läste precis det här: http://medvetenskap.wordpress.com/2008/ ... er-elfobi/
Det fanns en del intressanta kommentarer efter artikeln, men själva artikeln var ju bara en propagandagrej: El-smogen som täcker jorden och b l a får många fåglar att flyga fel och duka under har INGEN SOM HELST BETYDELSE för levande varelser på jordklotet.
Det finns mängder av undersökningar som bevisat att celler, gener, hjärnor påverkas, att cancerrisken ökar flera gånger om etc. Att rapporterna tystas ned av Marknaden/producenterna är ju självklart.
Jag för min del har löst mina problem genom att sätta laptopen en bra bit ifrån mig, skaffat separat skärm och tangentbord, så nu gör det inte ont i händer och armar mer. Hetta och el i sådan närhet som laptopar ger är skit. Jag har förmodligen en mild variant av elallergi och jag har inget behov av att utveckla psykogena smärtor med de allvarliga och plågsamma sjukdomar jag redan har. Att just en äldre person med dåligt immunförsvar drabbas av besvär är bara naturligt.
Nu råkar det vara så att det refereras till studier och är vetenskapligt inriktad. Det är INTE propaganda. Artikeln säger ju inte heller att elöverkänslighet inte finns, utan att det snarare är elfobi. De som påstår sig vara elöverkänsliga reagerar inte på el som de inte är medvetna om. Fobier kan resultera i fysisk smärta och mass andra symtom, om man utsätts för det man har en fobi för. Det är alltså en psykisk avvikelse, inte en faktiskt, existerande allergi.
Verkar inte som att du har läst artikeln så noga.
(Nu: Min personliga åsikt är att elallergi inte existerar. Elfobi kan jag acceptera, men inte elallergi.)
(Nu: Min personliga åsikt är att elallergi inte existerar. Elfobi kan jag acceptera, men inte elallergi.)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:58, redigerad totalt 1 gång.
Jag har fortfarande inte sett någon länka till en peer-reviewed (=bekräftat av andra, opartiska forskare) rapport om att elöverkänslighet finns.
Tror ni inte det hade stått väldigt klart och tydligt på wiki ifall det faktiskt hade funnits?
Kom nu, kära Debbido, fram med bevis mer än "men JAG känner det, så det måste finnas".
Tror ni inte det hade stått väldigt klart och tydligt på wiki ifall det faktiskt hade funnits?
Kom nu, kära Debbido, fram med bevis mer än "men JAG känner det, så det måste finnas".
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 16:15:58, redigerad totalt 1 gång.
- Eddie The Man
- Anslöt: 2005-10-12
Eddie The Man skrev:Jag har fortfarande inte sett någon länka till en peer-reviewed (=bekräftat av andra, opartiska forskare) rapport om att elöverkänslighet finns.
Nej elöverkänslighet är inte bevisat även om jag själv har levt nära inpå en person som var elöverkänslig och sett hennes reaktioner och därför tror på det.
Men att det inte är entydigt bevisat så betyder det inte att det inte finns. Det finns många faktorer som påverkar människors hälsa. Vi exponeras dagligen för elektromagnetiska fält som människan under sin utveckling inte varit utsatt för. Frågan är om det har gjorts forskning i sådan omfattning som behövs för att kunna hjälpa den här gruppen och vad det skulle betyda ekonomiskt och för samhället om elöverkänsligheten faktiskt bevisades. Förmodlingen skulle det bli enorma kostnader för sanering och annat som idag inte görs.
För vad det än beror på själva elen eller något annat har ju många bevisligen upplevt att de blivit hjälpta av en elfri miljö.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:15:58, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Debbido skrev:Skilsmässan mellan mig och min laptop är partiellt genomförd. Den måste stå en meter från mig p g a musen. Ev. köper jag en trådlös. Trådlöst tangentbord med inbyggd mus kanske? Den strålningen kanske är snällare mot en elallergiker än elen som mitt tangentbord är inkopplad på?
Lösa tangentbord är väl ö h t inte elektriska. Om du reagerade på laptopen så måste det ha varit något i själva datorn som du upplevde genomm det integrerade tangentbordet.
Nå, det får väl duga?
Låter bra. Man får prova sig fram och välja den lösning som funkar, precis som du gjort.
För att det trots namnet inte är meningen att man ska ha dom i knät.
Charley? skrev:Nu råkar det vara så att det refereras till studier och är vetenskapligt inriktad. Det är INTE propaganda. Artikeln säger ju inte heller att elöverkänslighet inte finns, utan att det snarare är elfobi. De som påstår sig vara elöverkänsliga reagerar inte på el som de inte är medvetna om. Fobier kan resultera i fysisk smärta och mass andra symtom, om man utsätts för det man har en fobi för. Det är alltså en psykisk avvikelse, inte en faktiskt, existerande allergi.
Min åsikt är att elallergi existerar. De studier du hänvisar finns, samtidigt finns det en mängd andra undersökningar som visar motsatsen. De elöverkänsligas förbund sitter säkert inne med många "icke nedmörkade" undersökningar.
Jag fattar vad psykogena smärtor betyder. Orsaken sitter i hjärnan, i det psykiska. Om någon hugger av mig foten registrerar foten varningssignaler som går till hjärnan - icke psykogena smärtor.
För friska människor med psykiska problem kan det vara skönt att kunna säga att man har VERKLIGA, fysiska smärtor, för att bli tagen på allvar.
Med allt det smärtkaos jag upplever av verkliga smärtor p g a verkliga somatiska sjukdomar har jag inget behov av hitta på nya åkommor för att få medlidande.
När jag efter två år blev allergisk mot min laptop blev jag väldigt förvånad och grubblade på lösningar. Nu sitter jag här med ett separat tangentbort och en extern skärm. Laptopen står en bit bort ifrån mig - och mina besvär med stickningar i fingrarna är borta!
Detta var en lindrig elallergi förenad med hetta. Jag kan föreställa mig som utvecklat mycket större känslighet än mig. De tvingas att lämna hus och hem försöker skapa fredade zoner, med låg 3G strålning t ex. Att de skulle hitta på ett sådant lidande tror jag inte på.
Återgå till Aspergare och vården