Länsträff Attention Skåne län
30 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Länsträff Attention Skåne län
Hej alla
Vi ordnar en länsträff för alla Attentions medlemmar i Skåne.
Det är alltså inte specifikt för personer med AS och inte heller bara för dem med egen diagnos.
Det är däremot gratis för alla med egen diagnos inom npf och för anhöriga och som är medlemmar i någon av våra lokalföreningar i Skåne.
Plats är Odengården i Röstånga. Vi kan hjälpa till med transport v b.
Datum är den 4 okt, kl 9.30-16
Inbjudan och progran skickas ut senare i sommar till alla medlemmar.
Det blir möjligt att ta barnen med om man har barn, vi har fixat "barnvakter", även äldre barn, tonåringar, är välkomna.
Vi har haft två länsträffar tidigare med mer inriktning på föreläsningar och debatt. De blev mycket uppskattade, det kom 40-50 personer varje gång.
Den här gången tänkte vi att det ska bli mer av underhållning.
Temat för dagen är kommunikation.
Det blir föreläsning, sketcher, historier berättade av en känd skådespelare mm.
Som avslutning blir det en timme med diskussion, kanske lite musik o annat som medlemmarna själva vill, samt ett lotteri.
Gratis lotter och vinst på alla såklart......
Vi kommer att anpassa så väl vi kan efter våra medlemmars behov, bara man talar om vad det isf är.
Vår hemsida är inte så aktuell just nu, men mer info kommer efterhand där också.
Hälsn
A
Ordförande
Attention Skåne län
Vi ordnar en länsträff för alla Attentions medlemmar i Skåne.
Det är alltså inte specifikt för personer med AS och inte heller bara för dem med egen diagnos.
Det är däremot gratis för alla med egen diagnos inom npf och för anhöriga och som är medlemmar i någon av våra lokalföreningar i Skåne.
Plats är Odengården i Röstånga. Vi kan hjälpa till med transport v b.
Datum är den 4 okt, kl 9.30-16
Det blir möjligt att ta barnen med om man har barn, vi har fixat "barnvakter", även äldre barn, tonåringar, är välkomna.
Vi har haft två länsträffar tidigare med mer inriktning på föreläsningar och debatt. De blev mycket uppskattade, det kom 40-50 personer varje gång.
Den här gången tänkte vi att det ska bli mer av underhållning.
Temat för dagen är kommunikation.
Det blir föreläsning, sketcher, historier berättade av en känd skådespelare mm.
Som avslutning blir det en timme med diskussion, kanske lite musik o annat som medlemmarna själva vill, samt ett lotteri.
Gratis lotter och vinst på alla såklart......
Vi kommer att anpassa så väl vi kan efter våra medlemmars behov, bara man talar om vad det isf är.
Vår hemsida är inte så aktuell just nu, men mer info kommer efterhand där också.
Hälsn
A
Ordförande
Attention Skåne län
Senast redigerad av A 2011-05-04 14:43:11, redigerad totalt 1 gång.
Jag kommer gärna,jag var på båda de tidigare länsträffarna.
Om jag minns rätt var det i Kristianstad 2005 och i Trelleborg 2006,stämmer det?
De var bra båda två.
Om jag minns rätt var det i Kristianstad 2005 och i Trelleborg 2006,stämmer det?
De var bra båda två.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 14:43:11, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Hej på er två
Stämmer att det var Kristianstad och Trelleborg. Och då känner du ju mig sen dess.
Dunderbar, det är bara att anm'la behov av transport när du så småningom anmäler dig för att vara med. Vi skickar ut skriftligt till alla medlemmar om senast en månad och där finns de uppgifter du behöver.
Ska bli kul att träffa er!
Stämmer att det var Kristianstad och Trelleborg. Och då känner du ju mig sen dess.
Dunderbar, det är bara att anm'la behov av transport när du så småningom anmäler dig för att vara med. Vi skickar ut skriftligt till alla medlemmar om senast en månad och där finns de uppgifter du behöver.
Ska bli kul att träffa er!
Re: Länsträff Attention Skåne län
A skrev:Det är däremot gratis för alla med egen diagnos inom npf och för anhöriga och som är medlemmar i någon av våra lokalföreningar i Skåne.
...
Om man inte är medlem, hur får man då se inbjudan och program om inte hemsidan är uppdaterad?
Det där med priset var krångligt.
Jag har diagnos men är inte medlem - är det då gratis för mig? (Jag är inte medlem pga de är så tykna i den lokalförening dit jag i så fall ska höra. De verkar inte vilja ha flera medlemmar i alla fall. Man är helt enkelt inte välkommen om man inte är medlem, och i sådana sammanhang har jag aldrig känt mig välkommen.)
Gubben är inte medlem och har ingen diagnos - vad kostar det då för honom?
Barnen, måste de också bli medlemmar för att få vara med gratis??? Annars skulle man kunna tycka att de kunde få komma med gratis eftersom jag har diagnos.
Förresten - det är inte så att man kan bli medlem gratis när man fått diagnos?
Jag skriver in det hela i almanackan i varje fall, för det vore roligt att komma dit.
Senast redigerad av Kritan 2011-05-04 14:43:11, redigerad totalt 1 gång.
Jag fick idag ett mejl om att det var så få anmälda till länsträffen så den riskerar att ställas in om inte fler anmäler sig den närmsta veckan,så om det är någon här som funderar på att vara med så anmäl er snabbt så att det blir av.
- tvilling99
Blev påmind om min tråd idag.......har haft på tok för mycket att göra så jag hade nästan glömt bort den.
Svar på frågorna så gott jag kan
Man måste vara medlem i någon av Attentions lokalföreningar i Skåne
Detta är en träff som enbart är för medlemmarna.
Att bli medlem kostar 150 kr per år för den som står som huvudmedlem.
Det ska alltid vara en vuxen.
Är man flera i familjen kan de bli familjemedlemmar för 50 kr per år och person.
Eftersom länsträffen kostar flera hundra kronor per plats så tycker vi att det är mest rättvist att de som kommer också är betalande medlemmar.
Man kan anmäla sig som medlem på Attentions hemsida, www.attention-riks.se Då kommer ett inbetalningskort hem så småningom. Vi kommer att kolla att man har betalt.
Man kan anmäla deltagande till länsträffen på attentionskanelan snabela yahoo.se
I anmälan behövs namn, adress, tel nr, vilken lokalförening man tillhör och om man behöver något särskilt, t ex transport, särskild mat osv.
Eftersom jag sköter allt jobb ensam i länsföreningen så hinner jag inte med sånt som att uppdatera hemsidan. Men jag ska försöka......
Dunderbar, vill du komma och du är medlem, så anmäl dig och att du behöver transport.
Röstånga ligger på östra sidan av Söderåsen, ungefär där den börjar i söder. På väg 13 drygt 2 mil norr om Höör.
Krigarsjäl; ingen debatt den här gången, det har vi haft tidigare och vi försöker att inte upprepa oss.
Kritan
Hoppas du fått svar på de flesta av dina frågor i vad jag skrivit ovan.
Bor du i Skåne och vill bli medlem i Attention så kan du själv välja vilken lokalförening du vill vara med i. Det finns sex stycken, och gillar du inte en så kan du byta till en annan.
Jag klistrar in programmet här nedan, layouten stämmer inte men innehållet!
DAGS IGEN FÖR EN LÄNSTRÄFF
på Odengården i Röstånga
den 4 oktober kl 9.30 – 16.00
Årets tema är
KOMMUNIKATION
Temat presenteras i varierade former,
seriöst – lustigt – oväntat – överraskande - ordlöst
Anmäl dig redan nu!
Antalet platser är begränsat. Länsträffen är gratis för dig som är medlem i Attention och som har eget funktionshinder eller är anhörig. Årets länsträff är anpassad för barn och ungdomar, så ta med familjemedlemmarna till en rolig dag för alla!
Program
09.00 Vi öppnar och tar emot
09.30 Samling, kaffe och bulle. Varning för
svårbegripligt kommunikationsförsök
10.00 Föreläsning med rörliga bilder om
kommunikation. Föreläsare Jordan
Zlatev, Lunds universitet.
10.55 Kort paus
11.10 Fortsättning på föreläsningen
11.45 Skådespelaren Anders Granström
kommunicerar på sitt högst personliga sätt
12.30 Lunch
13.30 Anders fortsätter att kommunicera med oss.
Oväntade inslag kan förekomma!
14.30 Kort paus
14.45 En avslutande timme vid kaffeborden med
diskussioner, musik, frågor och svar, eventuella
överraskande moment, samt lotteri – vinst på alla!
Här anmäler du dig
attentionskanelan@yahoo.se
eller till Anna, 0414-516 23
Ange vuxen resp barn/ungdom och deras ålder.
Vi har kvalificerade ”barnvakter” med erfarenhet av NPF.
De ordnar aktiviteter och tar hand om barnen hela dagen
Meddela oss om
· du/ni har särskild kost
· du/ni behöver hjälp att ta dig till Röstånga
· du/ni kan erbjuda skjuts till någon
· dina/era barn behöver särskild förberedelse
Svar på frågorna så gott jag kan
Man måste vara medlem i någon av Attentions lokalföreningar i Skåne
Detta är en träff som enbart är för medlemmarna.
Att bli medlem kostar 150 kr per år för den som står som huvudmedlem.
Det ska alltid vara en vuxen.
Är man flera i familjen kan de bli familjemedlemmar för 50 kr per år och person.
Eftersom länsträffen kostar flera hundra kronor per plats så tycker vi att det är mest rättvist att de som kommer också är betalande medlemmar.
Man kan anmäla sig som medlem på Attentions hemsida, www.attention-riks.se Då kommer ett inbetalningskort hem så småningom. Vi kommer att kolla att man har betalt.
Man kan anmäla deltagande till länsträffen på attentionskanelan snabela yahoo.se
I anmälan behövs namn, adress, tel nr, vilken lokalförening man tillhör och om man behöver något särskilt, t ex transport, särskild mat osv.
Eftersom jag sköter allt jobb ensam i länsföreningen så hinner jag inte med sånt som att uppdatera hemsidan. Men jag ska försöka......
Dunderbar, vill du komma och du är medlem, så anmäl dig och att du behöver transport.
Röstånga ligger på östra sidan av Söderåsen, ungefär där den börjar i söder. På väg 13 drygt 2 mil norr om Höör.
Krigarsjäl; ingen debatt den här gången, det har vi haft tidigare och vi försöker att inte upprepa oss.
Kritan
Hoppas du fått svar på de flesta av dina frågor i vad jag skrivit ovan.
Bor du i Skåne och vill bli medlem i Attention så kan du själv välja vilken lokalförening du vill vara med i. Det finns sex stycken, och gillar du inte en så kan du byta till en annan.
Jag klistrar in programmet här nedan, layouten stämmer inte men innehållet!
DAGS IGEN FÖR EN LÄNSTRÄFF
på Odengården i Röstånga
den 4 oktober kl 9.30 – 16.00
Årets tema är
KOMMUNIKATION
Temat presenteras i varierade former,
seriöst – lustigt – oväntat – överraskande - ordlöst
Anmäl dig redan nu!
Antalet platser är begränsat. Länsträffen är gratis för dig som är medlem i Attention och som har eget funktionshinder eller är anhörig. Årets länsträff är anpassad för barn och ungdomar, så ta med familjemedlemmarna till en rolig dag för alla!
Program
10.55 Kort paus
12.30 Lunch
14.30 Kort paus
Här anmäler du dig
attentionskanelan@yahoo.se
eller till Anna, 0414-516 23
Ange vuxen resp barn/ungdom och deras ålder.
Vi har kvalificerade ”barnvakter” med erfarenhet av NPF.
De ordnar aktiviteter och tar hand om barnen hela dagen
Meddela oss om
· du/ni har särskild kost
· du/ni behöver hjälp att ta dig till Röstånga
· du/ni kan erbjuda skjuts till någon
· dina/era barn behöver särskild förberedelse
Ni som är intresserade
Det finns fortfarande platser kvar på länsträffen.
42 vuxna har anmält sig och 25 barn.
Barnen tas om hand av personal som har vana från ett kollo för barn med npf.
Så vi vuxna får vara ifred ......
Det finns fortfarande platser kvar på länsträffen.
42 vuxna har anmält sig och 25 barn.
Barnen tas om hand av personal som har vana från ett kollo för barn med npf.
Så vi vuxna får vara ifred ......
A skrev:Program
10.55 Kort paus
12.30 Lunch
14.30 Kort paus
Blev lite sugen, men sedan avskräckt när jag läste det jag fetmarkerat. Tanken for direkt till alla obekväma situationer som kan uppstå och jag såg framför mig hur "föreläsaren" vände sin uppmärksamhet till random personer bland åhörarna och att jag skulle sitta där och mumla "se mig inte, se mig inte".
Nu var det kanske inte mitt skräckscenario som var inplanerat, men jag tror att det finns många med AS som liksom jag inte gillar överraskningar och tycker det känns obekvämt att veta att något oväntat kommer att hända. Tycker det är konstigt att ni har sådana saker inplanerade (även om er tanke säkert är god och det inplanerade inte alls är obekvämt på något sätt).
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:43:11, redigerad totalt 1 gång.
Kommer kanske om jag kan samåka med någon. Rdos?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:43:11, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Kommer kanske om jag kan samåka med någon. Rdos?
Vi har inte bestämt om vi ska åka + att vi inte är med i Attention. Annars skulle du mycket väl kunna samåka (en bit) med oss.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:43:11, redigerad totalt 1 gång.
Hej nilale
Den sortens överraskningar du tänkte på utsätter vi förstås inte våra medlemmar för! Den idén skulle vi aldrig komma på. Lite vett har vi ...
Men
det är inte mer överraskande vad som ska hända än att man kan få info om vad det handlar om ifall man tycker. På inbjudan vi skickat ut står det att man kan höra av sig om man själv eller ens barn behöver vara förberedda. Vi har t ex bilder som vi mejlar ut till dem som önskar få. Så vet man hur där ser ut, både lite av vägarna där, och själva stället utomhus och inomhus.
Och man kan säga till om man vill ha särskild mat eller om det är nåt annat man kan behöva att det tas hänsyn till. Sen finns det också möjlighet att dra sig tillbaka om man behöver det, vi disponerar nåt rum mer än själva lokalen där vi ska vara det mesta av tiden.
Alla som anmält sig och som kan ha lite svårt med det oväntade, kommer att få ett erbjudande om information om vad det är.
Och det är egentligen inget särskilt märkvärdigt, det är bara det att något av det kan tänkas bli roligare om man inte vet om det i förväg. En del kan väl iaf tycka det.
Det är flera med AS som anmält sig, både barn och vuxna. F ö så vet ju de föräldrar som har sina barn med AS med, hur det är och att det gäller även för den som är vuxen med AS.
Sen har du chansen att få nåt trevligt med hem för vi har ett lotteri med gratis lotter och vinst på alla.
Är du fortfarande sugen och du är medlem i nån av våra lokalföreningar i Skåne, så är du välkommen.
Krigarsjäl
Vi ordnar transport om det behövs.
Är du medlem i Attention så är du välkommen.
Men som sagt, det blir ingen debatt den här gången.
Denna gång har vi försökt att ordna nåt som kan upplevas som kul och avkopplande och där man också kan ta barn med sig.
Barnen kommer att ha egna aktiviteter, även ungdomarna.
Så de vuxna får vara ifred lite ....
Den sortens överraskningar du tänkte på utsätter vi förstås inte våra medlemmar för! Den idén skulle vi aldrig komma på. Lite vett har vi ...
Men
det är inte mer överraskande vad som ska hända än att man kan få info om vad det handlar om ifall man tycker. På inbjudan vi skickat ut står det att man kan höra av sig om man själv eller ens barn behöver vara förberedda. Vi har t ex bilder som vi mejlar ut till dem som önskar få. Så vet man hur där ser ut, både lite av vägarna där, och själva stället utomhus och inomhus.
Och man kan säga till om man vill ha särskild mat eller om det är nåt annat man kan behöva att det tas hänsyn till. Sen finns det också möjlighet att dra sig tillbaka om man behöver det, vi disponerar nåt rum mer än själva lokalen där vi ska vara det mesta av tiden.
Alla som anmält sig och som kan ha lite svårt med det oväntade, kommer att få ett erbjudande om information om vad det är.
Och det är egentligen inget särskilt märkvärdigt, det är bara det att något av det kan tänkas bli roligare om man inte vet om det i förväg. En del kan väl iaf tycka det.
Det är flera med AS som anmält sig, både barn och vuxna. F ö så vet ju de föräldrar som har sina barn med AS med, hur det är och att det gäller även för den som är vuxen med AS.
Sen har du chansen att få nåt trevligt med hem för vi har ett lotteri med gratis lotter och vinst på alla.
Är du fortfarande sugen och du är medlem i nån av våra lokalföreningar i Skåne, så är du välkommen.
Krigarsjäl
Vi ordnar transport om det behövs.
Är du medlem i Attention så är du välkommen.
Men som sagt, det blir ingen debatt den här gången.
Denna gång har vi försökt att ordna nåt som kan upplevas som kul och avkopplande och där man också kan ta barn med sig.
Barnen kommer att ha egna aktiviteter, även ungdomarna.
Så de vuxna får vara ifred lite ....
Senast redigerad av A 2011-05-04 14:43:11, redigerad totalt 2 gånger.
Så det blir automatiskt kul & avkopplande om man skippar debatten? Om jag är lack på myndigheter, tanter & doktorer, får jag då inte yppa något om det?
Jag kommer absolut inte om det bara ska vara "nämen, så trevligt... hrrm, och vilket fint väder vi har fått..."
Jag kommer absolut inte om det bara ska vara "nämen, så trevligt... hrrm, och vilket fint väder vi har fått..."
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jag tvekar oxå inför upplägget. Jag ser att det är fokus på kommunikation, men att de som ska prata kring detta verkar vara NTs? I min värld så har NTs noll koll på typisk AS-kommunikation. Att man inte kan diskutera bristerna med professorernas tankar kring detta verkar oroväckande.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:43:11, redigerad totalt 1 gång.
Ja det luktar lite "barnkalas" över hela grejen. "Lotteri med vinst varje gång..." Vad är det man vinner, en kola?
Sen att det ska komma NTs och lära oss saker. Det upplägget visar bara på att man ser NPF:are som folk som behöver lära sig.
Sen att det ska komma NTs och lära oss saker. Det upplägget visar bara på att man ser NPF:are som folk som behöver lära sig.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
DC
Kul att du vill komma
Jag är inte helt klar över vem du är men jag antar att du har anmält dig och då finns du ju på vår lista.
välkommen, jag tror det blir en bra dag.
Den är ju inte bara för personer med AS, utan för alla våra medlemmar.
Så det vi har under dagen är inte riktat till någon speciell diagnos.
PS
Nu trillade poletten ner ...... Vi ses!
Kul att du vill komma
Jag är inte helt klar över vem du är men jag antar att du har anmält dig och då finns du ju på vår lista.
välkommen, jag tror det blir en bra dag.
Den är ju inte bara för personer med AS, utan för alla våra medlemmar.
Så det vi har under dagen är inte riktat till någon speciell diagnos.
PS
Nu trillade poletten ner ...... Vi ses!
Tack för en bra dag. Den gav iaf mig en hel del. Både där men även att ta med hem och då syftar jag inte enbart på lotterivinsterna.
Min lilla dotter verkar nöjd även hon, ligger nu och småpratar lite för sig själv i sängen.
Min lilla dotter verkar nöjd även hon, ligger nu och småpratar lite för sig själv i sängen.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:43:11, redigerad totalt 1 gång.
Ni som var där får gärna berätta hur ni tyckte dagen var.
Jag fick tyvärr förhinder och missade detta.
- tvilling99
tvilling99 skrev:Ni som var där får gärna berätta hur ni tyckte dagen var.
Jag hade med min lilla ettåring eftersom barnvakt utlovats. Tyvärr gällde detta plötsligt inte för så små barn så jag fick ha henne med mig under föreläsningen. Vi var två mammor med varsin ettåring.
Det var inte så lyckat för någon. Inte för mig, inte för andra och inte för dottern. Jag vet bara att ämnet var kommunikation. Så mycket mer uppfattade jag inte eftersom jag hade fullt upp med att sysselsätta en stundtals uttråkad liten tös som gärna ville låta och röra på sig.
Den andra mamman fick en sur kommentar i pausen från någon deltagare som tyckte att våra barn störde. Dock stod det i inbjudan att dagen var anpassad för att barnen skulle kunna vara med.
Efter lunch somnade mitt barn och jag kunde följa med i den avdelningen och det var underhållande precis så som var tänkt. (Någon annan får gärna redogöra mer ingående för jag har inte riktigt tid till det.)
Det jag saknade var utrymme för diskussioner i små grupper samtidigt som jag förstår att det inte egentligen var tanken med den här dagen (men jag vill så gärna prata med andra).
(Jag är lite bortskämd med empowerments flerdagskonferenser och då blir det naturligt mer tid för både lättsamt umgänge på kvällen samt diskussioner under dagen.)
För mig var detta första gången efter barnafödandet som jag kommit iväg på något som inte enbart var tänkt som en aktivitet för barn så jag var nöjd med att jag bara tog mig dit.
Den här dagen fick mig också att inse att jag vill komma igång med föreningslivet igen men att barnvakt är ett måste. Det går inte att ha med sig ett litet barn om man ska kunna rikta fokus på sig själv eller på andra.
Det var dock en skön egoupplevelse när min dotter sov och jag kunde sitta och bara lyssna utan att tänka på något annat än de bilder som skapades i mitt huvud efter det som berättades. Det var min stora behållning av dagen.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:43:11, redigerad totalt 1 gång.
DC skrev:tvilling99 skrev:Ni som var där får gärna berätta hur ni tyckte dagen var.
Jag hade med min lilla ettåring eftersom barnvakt utlovats. Tyvärr gällde detta plötsligt inte för så små barn så jag fick ha henne med mig under föreläsningen. Vi var två mammor med varsin ettåring.
Det var inte så lyckat för någon. Inte för mig, inte för andra och inte för dottern. Jag vet bara att ämnet var kommunikation. Så mycket mer uppfattade jag inte eftersom jag hade fullt upp med att sysselsätta en stundtals uttråkad liten tös som gärna ville låta och röra på sig.
Den andra mamman fick en sur kommentar i pausen från någon deltagare som tyckte att våra barn störde. Dock stod det i inbjudan att dagen var anpassad för att barnen skulle kunna vara med.
Efter lunch somnade mitt barn och jag kunde följa med i den avdelningen och det var underhållande precis så som var tänkt. (Någon annan får gärna redogöra mer ingående för jag har inte riktigt tid till det.)
Det jag saknade var utrymme för diskussioner i små grupper samtidigt som jag förstår att det inte egentligen var tanken med den här dagen (men jag vill så gärna prata med andra).
(Jag är lite bortskämd med empowerments flerdagskonferenser och då blir det naturligt mer tid för både lättsamt umgänge på kvällen samt diskussioner under dagen.)
För mig var detta första gången efter barnafödandet som jag kommit iväg på något som inte enbart var tänkt som en aktivitet för barn så jag var nöjd med att jag bara tog mig dit.
Den här dagen fick mig också att inse att jag vill komma igång med föreningslivet igen men att barnvakt är ett måste. Det går inte att ha med sig ett litet barn om man ska kunna rikta fokus på sig själv eller på andra.
Det var dock en skön egoupplevelse när min dotter sov och jag kunde sitta och bara lyssna utan att tänka på något annat än de bilder som skapades i mitt huvud efter det som berättades. Det var min stora behållning av dagen.
Det var dåligt att de inte kunde hålla vad de lovat och fixa barnvakt till era barn,skriv till A,det är hon som organiserar det hela.
Det skulle vara kul om du kom på någon av de träffar vi ordnar i skåne.
- tvilling99