Laglig nedladdning av mp3

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Laglig nedladdning av mp3

Inläggav Lilla Gumman » 2009-05-02 7:22:46

Moderator: lyft från annan tråd

Hej!

Är det någon som vet hur man kan ladda ner mp3-musik lagligt? Jag har fildelningsprogramvaran LimeWire. Där kan man söka på vilken musik man vill och sen ladda ner. Men med den nya lagen, är det väl inte lagligt? Jag har inte startat LimeWire på mycket länge. Vårt ADSL-modem krånglar ju så det går inte att ladda ner musik med LimeWire. Men vi får ju bredband via datajacket den 21 augusti, då lär det gå igen.

För övrigt, det går väl att betala för mp3-musik på vissa sidor? Och viss mp3-musik är väl gratis? Många har ju mp3-spelare numera i stället för portabla CD-spelare. Det är ett smidigt sätt att lyssna på musik när man är ute och motionerar. Jag kan inte tänka mig att folk för över musik från sina CD-skivor till mp3-spelaren. Det verkar krångligt, att göra om spåren till mp3-filer. Så då måste man ju kunna ladda ner musiken nånstans ifrån.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:21:44, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav barracuber » 2009-05-04 19:47:00

Lilla Gumman ställer bra frågor.

Försöker googla lite..

Någon säger att Ipredlagen siktar in sig på torrent/trackers och inte P2P-nät som emule, Limewire osv.

Min fråga är: Vad är P2P om inte fildelning? Lika mycket fildelning som torrent? Alltså borde Ipred inte göra skillnad mellan dessa eller?

Ännu en för mig totalrörig debatt denna om fildelning.

Finns ju en annan tråd om <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/ipredlagen-antipiratlagen-t8733.html?highlight=ipred">ipred-lagen/antipiratlagen</a> här också. Den tråden är snarast juridisk/etisk snarare än teknisk.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:21:44, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2009-05-04 20:04:34

Har det blivit förbjudet att spela in musik/film för eget bruk (det var åtminstone tillåtet förut)?

Om inte, så kan man spela in från Spotify, Tunerec och liknande tjänster.

Jag har inte sett något gratisprogram som fixar det, men det finns minst ett betalprogram (Total Recorder) som fungerar och som jag provat, man måste dock starta och stoppa inspelningen manuellt samt själv ordna namngivning och eventuella taggar.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:21:44, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2009-05-04 20:33:03

Miche skrev:Har det blivit förbjudet att spela in musik/film för eget bruk (det var åtminstone tillåtet förut)?

Isf är det news to me.

Miche skrev:Om inte, så kan man spela in från Spotify, Tunerec och liknande tjänster.

Jag har inte sett något gratisprogram som fixar det, men det finns minst ett betalprogram (Total Recorder) som fungerar och som jag provat, man måste dock starta och stoppa inspelningen manuellt samt själv ordna namngivning och eventuella taggar.

Total Recorder har jag också testat och det blir ju bra resultat. Det är ju helt lagligt men dock inte gratis.
Det märkliga är varför DI.se kallar det för att stjäla när det kommer fram gratisprogram som gör samma sak som ett lagligt kommerciellt...

<a target="_blank" href="http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FO%3DRSS%26ArticleId%3D2009%255C02%255C20%255C325412">DI.se 2009-02-30: Nytt program stjäl musik på Spotify</a>

:!: :!:

För att hålla tråden on topic så ställer Lilla Gumman följande frågor:

1) Är det olagligt att ladda ner med Limewire och liknande P2P-program?

2) Var kan man köpa mp3-musik?

3) Var kan man hitta laglig gratis mp3-musik?

Jag själv ställer dessutom frågan:

1) Siktar Ipredlagen både på torrent och P2P?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:21:44, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav ferocactus » 2009-05-04 21:43:53

hej för den som vill betala för musik finns emusic. nackdelen är att de har en påträngande uppgraderingspåminnelse.
kostnaden är ca 20 euro för 70 låtar blir 20-30 kr för en cd mycket prisvärt. en annan nackdel är att de bara har jazz klassiskt och mer alternativ musik. gillar man klassiskt är de mycket välsorterade.

Det klassiska skivbolaget Deutsche Grammophon har mycket av sina gamla inspelningar på mp3 kostar ca 10 kr låten. ungefär samma pris som apples itunes(som fö är bra på det mesta).

mycket beror på vad man gillar för musik mainstream pop rock osv kostar mest pengar ungefär samma som de bästa klassiska artisterna.
ferocactus
Senast redigerad av ferocactus 2011-05-04 19:21:44, redigerad totalt 1 gång.
ferocactus
a k a claria

Anslöt: 2008-06-20

Re: Laglig nedladdning av mp3

Inläggav Le_inimitable » 2009-05-04 21:59:52

Lilla Gumman skrev:För övrigt, det går väl att betala för mp3-musik på vissa sidor?
Jadå. Apples iTunes Store känner jag till (svårt att undvika när man har själva iTunes) men aldrig använt. Amazon har också, fast de verkar inte sälja till svenska kunder.
Åhlens kommer jag ihåg jag sett automater för mp3 i varuhus. Och de säljer över nätet också.
Ingetdera är särskilt billigt jämfört med en CD för ca 100:-.

Och viss mp3-musik är väl gratis?
Ja, t ex här: http://www.01audio-video.com/download_mp3.htm och väldigt många artister lägger ut också på egna websidor.
Ännu fler, fast jag vet inte om alla är lagliga: http://www.google.com/search?q=free.music

Jag kan inte tänka mig att folk för över musik från sina CD-skivor till mp3-spelaren.
Det är lätt att göra CD till mp3, med t ex: http://www.bonkenc.org/
Le_inimitable

Anslöt: 2008-10-26

Återgå till IT-forum

Logga in