Lägga ut fängelsestraff utomlands
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Kan man outsourca fängelsestraff till ett annat land? Inte utländska förövares hemland utan egna medborgare till utlandet alltså.
Ja, det gör man i Norge. Man har inte längre plats för alla sina fångar så därför vill man skicka en del till Nederländerna, där man tydligen har tomma platser.
Det skulle kosta norska staten ca en miljon kronor per fånge och år. Det rör sig om 241 fångar. Men ingen vill flytta frivilligt så det kan bli tvångsförflyttning.
Rika Norge har väl råd. Men om Sverige skulle göra det behöver det bli billigare än i Sverige. Men hur går det då med fångens återanpassning via besök och permissioner?
Ja, det gör man i Norge. Man har inte längre plats för alla sina fångar så därför vill man skicka en del till Nederländerna, där man tydligen har tomma platser.
Det skulle kosta norska staten ca en miljon kronor per fånge och år. Det rör sig om 241 fångar. Men ingen vill flytta frivilligt så det kan bli tvångsförflyttning.
Rika Norge har väl råd. Men om Sverige skulle göra det behöver det bli billigare än i Sverige. Men hur går det då med fångens återanpassning via besök och permissioner?
Man kanske skulle kunna flytta dom värsta i så fall? Dom som inte får permissioner eller anses som återanpassbara?
Annars får man nog skylla sig själv lite, man har ju begått ett brott trots allt.
Stod det något om varför dom inte bygger fler fängelser istället?
Annars får man nog skylla sig själv lite, man har ju begått ett brott trots allt.
Stod det något om varför dom inte bygger fler fängelser istället?
Vissa tycker ju att kriminella borde skickas på arbetsläger i Norrland, vilket får mig att stillsamt undra vad hemskt brott jag har begått så länge som jag arbetat här, men man kanske inte kan vara hur grym som helst mot interner numera...
antonius skrev:vilket får mig att stillsamt undra vad hemskt brott jag har begått så länge som jag arbetat här
Läge att göra ett uppbrott?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Alien skrev:Kan man outsourca fängelsestraff till ett annat land? Inte utländska förövares hemland utan egna medborgare till utlandet alltså.
Återanpassning och permissioner behövs inte om det är fångar som skall utvisas efter straffet. Men att anlita Holland är för dåligt, det är ju ett dyrt land. Skicka patrasket till Sibirien eller Afrika istället.
Spontant anser jag det fel. Kulturella skillnader tror jag ställer till bekymmer.