Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav Banzai » 2011-05-02 10:48:54

Efter att mitt liv praktiskt taget totalhavererat sedan jag började studera, så har jag fått i uppgift att göra upp ett schema av min samtalskontakt. Jag är villig att prova ifall detta kan "få ordning" på mig.

Syftet med schemat är helt enkelt att få mig att göra saker regelbundet t.ex. städa, tvätta, diska etc. Planen är att jag även ska få in bättre sovrutiner, någon form av matlagningsrutiner, rutiner för studier - ja, få vardagen att fungera helt enkelt.

Jag vänder mig till er som använder sig av scheman för att få vardagen att fungera.
Mina frågor är:
- Hur planerar ni era scheman?
- Hur långt in i framtiden planerar ni? Gör ni först en grovplanering där ni skriver in de bestämda aktiviteterna för att sedan uppdatera schemat efter hand?
- Vilket program tycker ni passar bäst att göra schemat i (om ni gör det på datorn d.v.s.)?


Jag är tacksam för svar och om någon är villig att dela med sig av ett exempel så skulle det hjälpa oerhört mycket.

Nu har ju jag själv inte asperger, men jag hoppas det går bra att tråden ligger här ändå.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav barracuber » 2011-05-02 11:24:26

Banzai skrev:Nu har ju jag själv inte asperger, men jag hoppas det går bra att tråden ligger här ändå.


Jag minns sen tidigare att du var tveksam till din eventulla asperger. Har du kommit till någon fornm av insikt relativt nyligen eller?

Finns det något annat du misstänker i dig själv? Typ ADHD, ADD, autism i ngn annan form, NPF, whatever?

EDIT, Eller - desto viktigare egentligen - hur yttrar sig din(a) svårighet(er)?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav Banzai » 2011-05-02 12:02:46

barracuber skrev:Jag minns sen tidigare att du var tveksam till din eventulla asperger. Har du kommit till någon fornm av insikt relativt nyligen eller?

Efter att ha grubblat mig halvt fördärvad så har jag amatöravdiagnosticerat mig själv efter att ha amatördiagnosticerat mig själv. :P

Svaret på frågan är alltså: Nej, jag kom fram till det för ett tag sedan.

barracuber skrev:Finns det något annat du misstänker i dig själv? Typ ADHD, ADD, autism i ngn annan form, NPF, whatever?

Nej. Tror på ett och annat aspergerdrag, men inget mer.

barracuber skrev:EDIT, Eller - desto viktigare egentligen - hur yttrar sig din(a) svårighet(er)?

Jag har dragit det i några trådar vid ett flertal tillfällen, så jag orkar inte skriva ett längre svar. Jag menar inte att låta avsnäsande, men besvarar jag frågan grundligt så blir det lååångt Off Topic-inlägg. ;)

Kortfattat: Jag är en skör, stresskänslig, kall, hämmad, bångstyrig, vrång, socialt efterbliven människa med lite lustiga idéer om en del saker.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav slackern » 2011-05-02 12:17:37

Hej.

Själv använder jag mej utav en Handi vilket är en handdator som jag har fått från min arbetsterapute för folk med kognitiva funktionshinder. Om jag inte har den med mej använder jag min mobil fast tycker den är lite meckig att skriva in saker.

Innan hade jag en pocketstor moleskin kalender som jag tycker var kalas lagom stora sidor för att få in viktiga saker utan att se rörigt ut så fans det ett helt fritt streckad sida vid varje veckoschema för att skriva i viktiga saker eller tankar som dök upp. Här länkar jag till tillverkaren så att du kan se hur den ser ut.

http://www.moleskine.com/catalogue/diar ... pocket.php
slackern
 
Inlägg: 43909
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav barracuber » 2011-05-02 12:56:10

Banzai skrev:
barracuber skrev:Jag minns sen tidigare att du var tveksam till din eventulla asperger. Har du kommit till någon fornm av insikt relativt nyligen eller?

Efter att ha grubblat mig halvt fördärvad så har jag amatöravdiagnosticerat mig själv efter att ha amatördiagnosticerat mig själv. :P

Svaret på frågan är alltså: Nej, jag kom fram till det för ett tag sedan.


OK dum fråga sorry, tidsaspekten var inte så viktig för mig som det kanske lät :) Men jag visste att det måste ha varit relativt nyligen iaf - en av dina trådar (den långa som jag minns) var väl från i höstas eller vintras typ?

Banzai skrev:
barracuber skrev:EDIT, Eller - desto viktigare egentligen - hur yttrar sig din(a) svårighet(er)?

Jag har dragit det i några trådar vid ett flertal tillfällen, så jag orkar inte skriva ett längre svar. Jag menar inte att låta avsnäsande, men besvarar jag frågan grundligt så blir det lååångt Off Topic-inlägg. ;)


Jag har samma eller liknande problem själv. De andra där ute - de där normala sociala nätverkande coachande entisarna - pratar ju om det s.k. "hisstalet". Om jag möter en ny människa i hissen så har man cirka 30 sekunder på sig att svara på frågan "Vem är du?" Är detta bara bs eller ligger det något i det? Måste inte även vi aspiga typer inse att det kanske finns något bra i att träna oss på att bli bättre på sånt? Just asking.

(Ofta kanske frågan inte är "Vem är du?" utan "Vad jobbar du med?". Vilket ofta är ännu svårare att svara på. Det kanske är intressant att fråga sig själv hur man själv ställer sig till den tpen av frågor.)
Banzai skrev:Kortfattat: Jag är en skör, stresskänslig, kall, hämmad, bångstyrig, vrång, socialt efterbliven människa med lite lustiga idéer om en del saker.


Jag förstår att du hänger här då. Låter som en typisk aspergare if you ask me. Eller aspig åtminstone. Tror fasen att sådana som vi har problem i den här världen.

Min psykiater, som jag egentligen inte tror kan speciellt mkt om exempelvis autism och NPF (däremot kan han en del annat) - brukar under vara samtal återkomma till att, enligt honom - runt 20 % av befolkningen inte klarar av de krav som dagens arbetsliv ställer på människor. Jag blev nyfiken och frågade om dessa 20 % någonsin har kartlagts, analyserats, eller öht skrivit något om. Men han visste inte det tyvärr.

Men så mycket fattade jag att de aspiga typerna ofta ligger i denna 20 %-gruppen.

(Ursäkta om OT)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav barracuber » 2011-05-02 13:43:07

Banzai skrev:
barracuber skrev:Jag minns sen tidigare att du var tveksam till din eventulla asperger. Har du kommit till någon fornm av insikt relativ nyligen eller?

Efter att ha grubblat mig halvt fördärvad så har jag amatöravdiagnosticerat mig själv efter att ha amatördiagnosticerat mig själv. :P


Kom på att jag själv flera gånger också varit på väg att göra det. Jag fick visserligen diagnoser för ett halvår sedan efter min NPF-utredning. Men det betyder inte att jag köper det rätt av med hull och hår, har läst för mycket negativt om vården. Kanske inte så praktiskt men så funkar jag. Utredarna har sagt att jag kan återkomma mer frågor som jag har. Man har ju dessutom rätt till second opinion.

Jag har svårt att ta in, förstå och greppa NPF/asperger-området som sådant. Och ju mer jag har hängt här och läst desto rörigare har det blivit för mig - så det bästa vore väl om jag bara emigrerade till Sydpolen eller nåt! :D Dessutom finns det ju faktiskt fler sociala nätplatser än detta!

Scheman var det ja! Återkommer
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav Banzai » 2011-05-03 8:30:31

Tack för svaret slackern. Jag har ju ingen diagnos och tvivlar på att jag är berättigad en Handi. En moleskinkalender är utesluten då jag försökt ha diverse fickkalendrar när jag var yngre med resultatet att de hamnade i en låda någonstans och samlade damm. :P

OT

barracuber, jag har ju alltid tvivlat när det gäller just AS (jo, tråden var ifrån i vintras), men jag brukar inte låta mina grubblerier märkas så tydligt utåt vilket är varför jag kan framstå som ombytlig även fast jag inte är det. Jag har fått höra det några gånger och blir alltid lika förvånad. :P
Precis som du skrev i ditt 3:dje inlägg så har jag börjat tvivla mer och mer på eventuell AS sedan jag gick med här, men då jag främst är ute efter att få veta vad det är för "fel" på mig(OM det ö.h.t. är något fel), så gör det ingenting. Trots detta så trivs jag väldigt bra på detta forum; det många intelligenta och trevliga människor här och jag har aldrig känt mig så "hemma" någonstans förut. Detta är den enda form av socialt nätverk jag orkat engagera mig i så länge. :D

"Vem är du?" är ju omöjlig att svara på på 30s, men "Vad jobbar du med?" är lätt tycker jag. Fast å andra sidan skulle jag aldrig få för mig att börja prata med en vilt främmande människa i en hiss.

/OT
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav slackern » 2011-05-03 8:55:58

Annars har du den här gratis tjänsten från Google den kan både påminna dej via SMS eller mail. Men om du blir påmind via SMS kan din operatör ta betalt för SMST så det är bäst att du kollar upp det innan du börjar använda dej utav SMS tjänsten men det kan du ställa in i inställningarna så att du itne blir påmind via SMS.

https://www.google.com/accounts/Service ... 3Dsv&hl=sv
slackern
 
Inlägg: 43909
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav barracuber » 2011-05-03 9:34:10

slackern skrev:Annars har du den här gratis tjänsten från Google den kan både påminna dej via SMS eller mail. Men om du blir påmind via SMS kan din operatör ta betalt för SMST så det är bäst att du kollar upp det innan du börjar använda dej utav SMS tjänsten men det kan du ställa in i inställningarna så att du itne blir påmind via SMS.

https://www.google.com/accounts/Service ... 3Dsv&hl=sv


Just det där med dolda operatörskostnader är också varför jag inte låter Google skicka SMS till mig. Har iofs inte kollat upp det.

Undrar om inte Bror Duktig skrev förra veckan att hon fick någon upplåsningskod eller något från Google på SMS - det kan iofs ha varit någon annan än Bror Duktig..
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-03 18:34:04

Jag skulle själv behöva hjälp med att göra ett schema som fungerar för mig! :(
Tror på att skriva ner det i ett vanligt skrivblock. Det är inte där hindret sitter. Det kan vara mer inspirerande med snygga skrivböcker och proffsiga program men det viktiga är att börja göra en skiss och sätta upp den på kylskåpet om du är tillräckligt mycket hemma.

Jag har förgäves letat program som är tillräckligt bra för ändamålet i flera år. Tidigare använde jag en onlinetjänst för att påminna mig om saker.
http://www.toodledo.com/ eller möjligen http://www.voo2do.com kan vara värt att pröva. Toodledo går bra att synka med en Googlekalender. Det finns olika metoder för att synka en googlekalender med kalenderprogram på en mobil utan att den skickar SMS. I stället synkar man ibland och ställer mobilen på alarm. Jag använder det dock inte längre för de drog in en tjänst som jag hade och jag kom på att alarmen bara stressade mig. I stället funderar jag på att köpa två gammaldags äggklockor. En som jag kan ha i köket för att inte fastna där och en för att inte fastna i badet när jag ska i väg. Fördelen är att man kan ha flera och ha dem på samma ställe. Nackdelen att de tickar.


Själv använder jag just nu en familjekalender med flera spalter där jag lätt kan skilja ut olika kategorier av saker jag behöver göra. (Lättare att få tag på som väggkalender - det hade jag förut.) En använder jag för att skriva upp en matsedel som jag sedan handlar efter, en för jobb, en för studier etc och så brukar jag skriva in läkarbesök. Det funkar dock inte så bra eftersom jag inte har med den på jobbet och just nu inte har något system för att skriva om möten etc. Har helt släppt min Googlekalender.

Men det hjälper ju inte om man inte klarar ut innehållet som man ska ha i sin planering eller att följa den.

I mitt nuvarande läge har jag återgått till en fast lista i huvudet för att lägga upp min dag. Det är ett primitivt system som leder till att jag inte blir tillfredsställd med vad jag gör men håller mig åtminstone igång från det allra värsta fastnandet.

Och jo jag har ju inte asperger men just det här med fastnande och planering har jag vissa besvär med speciellt i perioder när jag är stressad eller av olika skäl inte sover så bra.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav Björne » 2011-05-04 23:45:34

Såhär gör jag: På morgonen när jag dricker mitt kaffe skriver jag upp dagens datum på ett kollegieblock. Sedan gör jag en lista över de uppgifter som jag ska bli klar med på jobbet och en annan för de personliga saker jag ska göra under dagen. Sedan utför jag uppgifterna och kryssar över dem allteftersom de blir klara. Jag försöker att följa listan slaviskt och inte låta någon annan rubba mitt schema för då blir jag irriterad.

Sedan utför jag uppgifterna en efter en tills listorna är tomma. Poängen är att då syns det hur många bra saker jag fått gjorda under dagen och jag kan belöna mig själv med att slappa eftersom jag gjort ett gott dagsverke. Idag har jag strukit 4 skjortor, rakat mig, plockat in alla kläder i garderoben samt svarat på två st trådar på as-forum. Det var allt jag planerade, alltså behöver jag inte bry mig om allt jag inte hann eller orkade fixa.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav Xolanda » 2011-05-08 11:28:17

Jag har ett schema på en anslagstavla på väggen som består av flera delar.
* De två följande månaderna på A4 (födelsedagar, tenta, andra eller större händelser)
* 4 x veckoschema på A5 (indelat på tiderna 8-12, 13-16, 16-20, mat och övrigt inkl räkningar)
Har små knappar med "tvätt", "städ", "handla" och "mys med bf" som placeras på dag och tid.
Dessutom några små lappar med "att handla:".

Nu har jag ju visserligen ingen diagnos men detta primitiva system minskade min stress och ökade överskådligheten på vardagen. (...och sannolikheten för att jag både skall komma ihåg att ringa och skaffa en present till familj som fyller år :P )
Xolanda
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-01-31
Ort: Umeå

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav Banzai » 2011-05-08 15:09:13

Xolanda skrev:Jag har ett schema på en anslagstavla på väggen som består av flera delar.
* De två följande månaderna på A4 (födelsedagar, tenta, andra eller större händelser)
* 4 x veckoschema på A5 (indelat på tiderna 8-12, 13-16, 16-20, mat och övrigt inkl räkningar)
Har små knappar med "tvätt", "städ", "handla" och "mys med bf" som placeras på dag och tid.
Dessutom några små lappar med "att handla:".

Nu har jag ju visserligen ingen diagnos men detta primitiva system minskade min stress och ökade överskådligheten på vardagen. (...och sannolikheten för att jag både skall komma ihåg att ringa och skaffa en present till familj som fyller år :P )

Det här låter som något jag skulle kunna kopiera. Jag måste ha det överskådligt och uppsatt (helst skulle jag ha det fastsatt mitt mellan ögonen så jag inte kan låtsas att jag inte ser det) och det låter som att du har. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Lägga upp ett schema, hur gör ni?

Inläggav Xolanda » 2011-05-08 21:33:38

Banzai skrev:
Xolanda skrev:Jag har ett schema på en anslagstavla på väggen som består av flera delar.
* De två följande månaderna på A4 (födelsedagar, tenta, andra eller större händelser)
* 4 x veckoschema på A5 (indelat på tiderna 8-12, 13-16, 16-20, mat och övrigt inkl räkningar)
Har små knappar med "tvätt", "städ", "handla" och "mys med bf" som placeras på dag och tid.
Dessutom några små lappar med "att handla:".

Nu har jag ju visserligen ingen diagnos men detta primitiva system minskade min stress och ökade överskådligheten på vardagen. (...och sannolikheten för att jag både skall komma ihåg att ringa och skaffa en present till familj som fyller år :P )

Det här låter som något jag skulle kunna kopiera. Jag måste ha det överskådligt och uppsatt (helst skulle jag ha det fastsatt mitt mellan ögonen så jag inte kan låtsas att jag inte ser det) och det låter som att du har. :D


På väggen - i köket ;)
Xolanda
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-01-31
Ort: Umeå

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in