Kvinnor bör raka ansiktet; det är bra för hyn

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2015-02-12 3:22:50

Män har bättre hy när de blir äldre, det beror på att deras hy får massage av rakningen. Alltså bör kvinnor också raka sig.

Men då borde man väl raka hela kinderna, inte bara mustaschen?

Det är billigt, skonsamt för huden och tar bara några sekunder.
Allt fler kvinnor väljer nu att plocka fram rakhyveln i jakten på ett yngre utseende.
– Det uppmuntrar produktionen av kollagen, vilket minskar rynkor, säger läkaren Michael Prager till Mail Online.
http://www.expressen.se/mode/nya-trende ... r-skagget/

Men vem vill riskera skärsår i ansiktet?

Nej, mina ljusa fjun på överläppen får vara kvar. Den som absolut vill massera huden kan väl använda en rakborste men utan rakning.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2015-02-12 3:26:49

Alien skrev:Men vem vill riskera skärsår i ansiktet?

Rakapparat med tre roterande huvuden orsakar inte den typen av problem. Rakblad eller zick-zack däremot kan ge tydliga ärr om man inte är väldigt bra på att hantera dessa.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-12 7:57:28

Att raka sig med hyvel...är allt annat än bekvämt eller skonsamt för huden.
Snarare irriterar det huden.

Visst, det finns snitsare som aldrig skär sig och till och med rakar sig med gammaldags rakkniv.
Men det har jag aldrig begripit mig på.

Men att män har "bättre hud" beror på att vi har tjockare hud som inte blir rynkig lika fort som kvinnors.
Rakning eller inte rakning lär inte ändra på den grejen.

Tjockare hud eftersom vi är gjorda för att slåss och jaga.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sugrövmanövern » 2015-02-12 11:52:58

Rekommenderar en peelingcreme istället för bättre cirkulation och avlägsnande av döda hudceller.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Maggi » 2015-02-12 12:07:31

Ja smörj och massera, använd grov frotte...Rakning :-)051.... Lyssna inte på trams!!
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav colaflaska » 2015-02-12 12:22:07

Låter sjukt onödigt. Jag skrubbar ansiktet ordentligt när jag duschar med en såndär skrubbhandske och duschtvål. Liksom vafan, ska jag plocka fram en rakhyvel bara för att raka ansiktet när jag inte har något synligt hår där?

Men rakapparat är ett big no-no. Inte alls skonsamt för huden. Bättre att skaffa en ordentlig rakhyvel (eller allra bäst, säkerhetshyvel) och använda rikligt med rakskum. Jag skar mig ofta när jag rakade benen/pubishåret med en engångshyvel, men sedan jag köpte en ordentlig hyvel och rakskum har jag bara råkat skära mig ett fåtal gånger på fotknölarna.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav Kahlokatt » 2015-02-12 22:09:33

Men GUUUUUUD! Jag har TOTALT missat detta!!! 35 år av kvinnokraft förbrukade! :shock:
Allt hade ju kunnat bli så annorlunda om jag bara hade rakat ANSIKTET!

:-)051
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Kristofer » 2015-02-12 22:18:23

Alien skrev:Men vem vill riskera skärsår i ansiktet?

Det gör vi karlar varje morgon. ;)
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav CarolusRex » 2015-02-12 22:20:05

Hur lyckas man skära sig på en rakhyvel? :P Blir hyn irriterad rakar man fel eller har känslig hy, eventuellt en kass hyvel.
Senast redigerad av CarolusRex 2015-02-12 22:23:13, redigerad totalt 1 gång.
CarolusRex

Anslöt: 2014-01-27

Inläggav Dagobert » 2015-02-12 22:21:31

colaflaska skrev:Men rakapparat är ett big no-no. Inte alls skonsamt för huden.

Det borde väl ge massage iaf, jag förstår inte hur en hyvel ska kunna ge massage, om det inte är en elhyvel...
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Huggorm » 2015-02-12 22:26:34

Kristofer skrev:Det gör vi karlar varje morgon. ;)
Långt ifrån alla. Jag kapar ner stubbet med den grova sidan på en rakapparat en gång i veckan. Jag har inte varit helt slätrakad på flera år.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Kristofer » 2015-02-12 22:36:35

Huggorm skrev:
Långt ifrån alla. Jag kapar ner stubbet med den grova sidan på en rakapparat en gång i veckan. Jag har inte varit helt slätrakad på flera år.

För vissa av oss fordrar vardagen ett mer slätrakat yttre...

Om sommaren när det är korta cykelbyxor som gäller så rakar jag även benen. Jag kan därför lätt konstatera att det är betydligt mer tidskrävande att raka ansiktet varje morgon än att raka benen några gånger i veckan.
Kristofer

Inläggav Huggorm » 2015-02-12 22:43:10

Kristofer skrev:
Huggorm skrev:

Om sommaren när det är korta cykelbyxor som gäller så rakar jag även benen. Jag kan därför lätt konstatera att det är betydligt mer tidskrävande att raka ansiktet varje morgon än att raka benen några gånger i veckan.
Använder du en rosa ladyshaver till benen? De är ruskigt effektiva så du har nog orsaken där i sådana fall.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Kristofer » 2015-02-12 22:44:43

Huggorm skrev:
Kristofer skrev:
Huggorm skrev:Långt ifrån alla. Jag kapar ner stubbet med den grova sidan på en rakapparat en gång i veckan. Jag har inte varit helt slätrakad på flera år.

Använder du en rosa ladyshaver till benen? De är ruskigt effektiva så du har nog orsaken där i sådana fall.

Någon gegga man smörjer in och låter verka i 3 min för att sedan skrapa bort med en liten plastskrapa använder jag. Till hakan är det vanlig Gilettehyvel som gäller.
Kristofer

Inläggav colaflaska » 2015-02-12 23:17:47

CarolusRex skrev:Hur lyckas man skära sig på en rakhyvel? :P Blir hyn irriterad rakar man fel eller har känslig hy, eventuellt en kass hyvel.

Rakar fel med en kass hyvel antagligen. En bra och skarp hyvel glider i princip över huden.

Dagobert skrev:
colaflaska skrev:Men rakapparat är ett big no-no. Inte alls skonsamt för huden.

Det borde väl ge massage iaf, jag förstår inte hur en hyvel ska kunna ge massage, om det inte är en elhyvel...

Ja men massera kan man göra med fingrarna. Ansiktsmassage är jävligt skönt faktiskt, om det minskar rynkor har jag ingen aning om.

Huggorm skrev:

Ja om man inte ska ha slätrakat är ju rakapparat smidigt, när man kan ställa in längd och så.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav Zima33 » 2015-02-12 23:20:41

Jag rakar ansiktet nästan varje dag, har skägg... :( Torrakar och har aldrig skurit mig, använder en hyvel från EFI, tror den heter Wilkinson och är egentligen en kroppshyvel.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in