Kvicksilver och amalgamsanering?
105 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Bytte till porslin. Fast det har jag inte råd med numera så nu blir det vanliga kompositfyllningar. Tycker det funkar bra.
Symtom: Trötthet. Nedsatt arbetsförmåga. Nedsatt koncentration. Dåligt minne för namn, siffror. Känsla av att vara rent ut sagt "dum". Nästäppa med torrhet. Näs-sekret tjockt, tidvis blodigt. Bortfall av lukt. Tarm-katarr. Vattenkastning ofta. Oregelbunden hjärtverksamhet.
Dessutom: Jätteofta näsblod utan orsak. Kemisk överkänslighet & allergier som jag inte hade som barn.
Har fått betydligt bättre koncentration sen jag tog ut dem men är fortfarande sällan riktigt klar i bollen... känns som att hjärnan bara jobbar på halvfart för det mesta (men tidigare bara på kvartsfart så det är ändå en förbättring). Fortfarande problem med näsa och allergier utan begriplig orsak.
Funderar på att göra en sån där avgiftningskur och se om det hjälper.
Symtom: Trötthet. Nedsatt arbetsförmåga. Nedsatt koncentration. Dåligt minne för namn, siffror. Känsla av att vara rent ut sagt "dum". Nästäppa med torrhet. Näs-sekret tjockt, tidvis blodigt. Bortfall av lukt. Tarm-katarr. Vattenkastning ofta. Oregelbunden hjärtverksamhet.
Dessutom: Jätteofta näsblod utan orsak. Kemisk överkänslighet & allergier som jag inte hade som barn.
Har fått betydligt bättre koncentration sen jag tog ut dem men är fortfarande sällan riktigt klar i bollen... känns som att hjärnan bara jobbar på halvfart för det mesta (men tidigare bara på kvartsfart så det är ändå en förbättring). Fortfarande problem med näsa och allergier utan begriplig orsak.
Funderar på att göra en sån där avgiftningskur och se om det hjälper.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:40:33, redigerad totalt 1 gång.
Hittat detta under kvällen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chelate
http://en.wikipedia.org/wiki/Chelation_therapy
Verkar som om det inte bara tar bort tungmetaller utan också C och E vitamin, då är ju frågan om det också tar bort något annat?
Får väl utgå från att läkaren i fråga vet det och att man tar massa fina prover för att se vad som ändrar sig över tiden och kan göra något åt saken
http://en.wikipedia.org/wiki/Chelate
http://en.wikipedia.org/wiki/Chelation_therapy
Verkar som om det inte bara tar bort tungmetaller utan också C och E vitamin, då är ju frågan om det också tar bort något annat?
Får väl utgå från att läkaren i fråga vet det och att man tar massa fina prover för att se vad som ändrar sig över tiden och kan göra något åt saken
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:40:33, redigerad totalt 1 gång.
Råkade hitta denna info hos Amalgamskadefonden:
Vanliga frågor
1 - Vad är amalgam, och varför är det farligt?
Amalgam är ett mycket gammalt tandlagningsmaterial som innehåller hela 50 procent kvicksilver. Det övriga innehållet kallas alloypulver och är en blandning av olika metaller.
Kvicksilvret är den giftigaste metall som finns, och är i särklass det farligaste ämnet i amalgamet, även om en del amalgamskadade kan ha besvär av andra komponenter också.
Dina amalgamfyllningar befinner sig i en varm miljö i munhålan. Därför läcker de ständigt kvicksilverånga som är mycket giftig. Läckaget ökar dessutom dramatiskt när du äter sur och varm föda, tuggar tuggummi och borstar tänderna. När du andas in följer kvicksilverångan med ner i lungorna i stor utsträckning och tas upp av blodomloppet som fördelar giftet ut i kroppen. Vart det än når ställer det sedan till skadeverkningar.
Världshälsoorganisationen (WHO) framhåller att amalgamfyllningar är den största källan till kvicksilverexponering för människor.
Amalgam med höga kopparhalter är extra farligt. Många har drabbats hårt av sådant amalgam. Fortfarande görs försök att höja kopparhalten i amalgam, trots att det är förbjudet.
---
3 - På vilket sätt skadas vi av kvicksilvret?
Kvicksilver från amalgam når varje cell i kroppen och stör alla de komplicerade biologiska processerna i kroppen mer eller mindre. Ju större mängd kvicksilver som lagras i kroppen desto större är skadeverkningarna. Vart än kvicksilvret når i din kropp så ger det skador. Hjärna, njurar och immunsystemet drabbas värst. Kvicksilver är dessutom ett mycket starkt nervgift. Kvicksilvret vill också binda sig till det svavel du har i kroppen, och det leder till att funktionen i hormoner och enzymer störs. De som drabbas värst av amalgamet är de som rent immunologiskt är överkänsliga mot kvicksilver.
---
5 – Drabbas alla amalgambärare lika hårt?
Läckaget av kvicksilver ökar dramatiskt från amalgamfyllningar som sitter bredvid guldkronor. Detsamma gäller även rotfyllningar som innehåller amalgam och mässingsstift. Orsaken till att läckaget ökar beror på att det i saliven bildas elektriska strömmar mellan de olika metallerna. Detta kallas för oral galvanism och kan förvärra dina hälsoproblem.
Om man är överkänslig mot kvicksilver krävs det mycket små mängder för att ge symtom.
6 - Vilka symtom kan man få?
Så länge du har amalgam i munnen ”bombarderas” ständigt olika delar av kroppen med giftet, och tränger t o m in i hjärnan. Hjärnan är mycket känslig för kvicksilver, det är också njurarna och hela immunsystemet.
Därför klagar amalgamskadade ofta på besvär som har med hjärnan att göra: Det kan gälla huvudvärk, synstörningar, trötthet, sämre minne, de blir lättirriterade, får koncentrationssvårigheter, blir mer aggressiva, känner oro och nedstämdhet, och har svårt att somna. Många är också mer infektionskänsliga, har muskel- och ledvärk, mag- tarmbesvär och kan känna metallsmak i munnen.
Cirka 80 procent av dem som amalgamsaneras får påtagligt förbättrad hälsa eller blir helt friska. Det tyder på att amalgamet är en viktig faktor för huvuddelen av kroniskt sjuka amalgambärare.
---
8 – Var kan jag få tag i en tandläkare som är kunnig i amalgamsanering?
Amalgamskadefonden varnar för oförsiktig amalgamsanering. Många tandläkare saknar nödvändiga kunskaper om hur man skyddar sina patienter mot den giftiga kvicksilverångan vid amalgamsanering. Det finns idag ingen officiell utbildning i detta. Här kan du finna några tandläkare som på egen hand har lärt sig hur man bör skydda patienterna vi amalgamsanering.
Amalgamskadefonden rekommenderar alla som är sjuka att gå igenom en ordentlig läkareundersökning. Detta gäller oavsett om du misstänker att dina problem beror på amalgamet eller ej.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Flyttar över diskussionen från andra tråden.
Om du har en av läkare dokumenterad metallkänslighet så kan du få saneringen betald (om det inte är gratis redan genom ditt tandvårdskort). Se bara till att göra det enligt rekommendationerna så att du inte blir sämre. Läs mer på den här utmärkta sidan jag länkar till här ovan.
Debbido skrev:Rdos, kopplingen amalgamförgiftning och elallergi är känd i vida kretsar!
Jag känner en kille vars kropp stötte bort alla amalgamfyllningar. Han hade ADHD. För övrigt förgiftad efter 30 års neuroleptikabehandling.
Människor med NPF brukar vara över- eller underkänsliga. Våra hjärnor är sårbarare. Vi bör tillhöra riskgrupp när det gäller el- och strålningspåverkan. Allergier och eksem är väldigt vanligt hos NPF-människor.
Jag vet att jag är amalgamförgiftad eftersom min hypofys inte ville fungera ordentligt (där amalgam lagras) då gifterna "segade ner systemet". Ambulanstur efter större fyllning i våldsamma kramper.
En tungmetallförgiftad människas hjärna är ju redan skadad och därmed mer mottaglig för andra allergier. Elallergi lär vara vanligt. Jag har problem med örhängen. Såren i öronen läker aldrig. Reagerar mot ALLA metaller och plaster.
För första gången efter operation av foten dök det upp ett nytt problem idag: smärta från skruvarna de satte in i foten. Kirurgiskt stål ska man inte kunna bli allergisk mot. VABA?! JAG är ju allergisk mot ALLA metaller. Är det därför foten nu börjat göra ont? Och axelprotesen lugnar aldrig ner sig.
Gud, reinkarnera mig till 100-talet! Inga elprylar, strålning eller skrot i kroppen. Blev man sjuk så dog man.Enkelt.
Den där homeopaten jag träffade i vintras hade nog rätt i alla fall . Han sa att mitt största problem var tungmetallförgiftning. MÅSTE amalgamsanera (VEM BETALAR?!). Fick piller, men vad hjälper de utan sanering. Förbud att använda metallsmycken. Förbud mot el. skulle dra ut alla sladdar varje natt. Skulle sitta utomhus året runt (BURR!!!) fick inte dricka rött vin , inte äta tomater, inlagd makrill i tomatsås, skaldjur, paprika och över huvud taget sånt jag brukar äta och dricka.
Jag struntade i det mesta eftersom jag inte har råd med amalgamsanering och älskar skaldjur med lite vin till.
Jag ska be till Gud att jag råkar tappa alla mina amalgamfyllningar! (Har grönt tandkort)
Om du har en av läkare dokumenterad metallkänslighet så kan du få saneringen betald (om det inte är gratis redan genom ditt tandvårdskort). Se bara till att göra det enligt rekommendationerna så att du inte blir sämre. Läs mer på den här utmärkta sidan jag länkar till här ovan.
Inger skrev:Flyttar över diskussionen från andra tråden.Debbido skrev:Rdos, kopplingen amalgamförgiftning och elallergi är känd i vida kretsar!
Jag känner en kille vars kropp stötte bort alla amalgamfyllningar. Han hade ADHD. För övrigt förgiftad efter 30 års neuroleptikabehandling.
Människor med NPF brukar vara över- eller underkänsliga. Våra hjärnor är sårbarare. Vi bör tillhöra riskgrupp när det gäller el- och strålningspåverkan. Allergier och eksem är väldigt vanligt hos NPF-människor.
Jag vet att jag är amalgamförgiftad eftersom min hypofys inte ville fungera ordentligt (där amalgam lagras) då gifterna "segade ner systemet". Ambulanstur efter större fyllning i våldsamma kramper.
En tungmetallförgiftad människas hjärna är ju redan skadad och därmed mer mottaglig för andra allergier. Elallergi lär vara vanligt. Jag har problem med örhängen. Såren i öronen läker aldrig. Reagerar mot ALLA metaller och plaster.
För första gången efter operation av foten dök det upp ett nytt problem idag: smärta från skruvarna de satte in i foten. Kirurgiskt stål ska man inte kunna bli allergisk mot. VABA?! JAG är ju allergisk mot ALLA metaller. Är det därför foten nu börjat göra ont? Och axelprotesen lugnar aldrig ner sig.
Gud, reinkarnera mig till 100-talet! Inga elprylar, strålning eller skrot i kroppen. Blev man sjuk så dog man.Enkelt.
Den där homeopaten jag träffade i vintras hade nog rätt i alla fall . Han sa att mitt största problem var tungmetallförgiftning. MÅSTE amalgamsanera (VEM BETALAR?!). Fick piller, men vad hjälper de utan sanering. Förbud att använda metallsmycken. Förbud mot el. skulle dra ut alla sladdar varje natt. Skulle sitta utomhus året runt (BURR!!!) fick inte dricka rött vin , inte äta tomater, inlagd makrill i tomatsås, skaldjur, paprika och över huvud taget sånt jag brukar äta och dricka.
Jag struntade i det mesta eftersom jag inte har råd med amalgamsanering och älskar skaldjur med lite vin till.
Jag ska be till Gud att jag råkar tappa alla mina amalgamfyllningar! (Har grönt tandkort)
Snälla, snälla Inger - tala om för mig HUR man kan få en läkare att konstatera metallkänslighet och ge mig stöd till amalgamsanering?!
Ett vanligt pricktest är bortkastat. Problemet sitter ju huvudsakligen i hjärnan via de ångor som tagit sig in där.
Min tandläkare säger att man inte får använda grönt tandvårdskort till amalgamsanering utan bara till "nödvändig tandvård", dvs regeringen kommer aldrig att erkänna att amalgamsanering är nödvändigt hur många skadade tandläkare och tandsköterskor man än har obducerat och befunnit hjärnskadade.
Hur många har beviljats amalgamsanering av FK och VARFÖR? FK säger att jag bara behöver ett intyg från läkare om amalgamskada - men för mig som multisjuk finns det ju hundra skäl till att jag mår dåligt. Jag hittar ingen som kan intyga samband med amalgam.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Debbido skrev:Snälla, snälla Inger - tala om för mig HUR man kan få en läkare att konstatera metallkänslighet och ge mig stöd till amalgamsanering?!
Metallallergi går att konstatera. En väninna är metallkänslig. Hon fick detta erkänt av F-kassan (efter mycket knorr förstås). Jag kan fråga hur det gick till (påminn mig om jag skulle glömma, har så dåligt minne).
Debbido skrev:Ett vanligt pricktest är bortkastat. Problemet sitter ju huvudsakligen i hjärnan via de ångor som tagit sig in där.
Har du provat ett vanligt pricktest? Vad jag förstår lagras tungmetaller i fettvävnad vilken som helst och metallallergi ska inte vara svår att upptäcka. Skrev du inte att du inte kan ha smycken? Detta är typisk kontaktallergi som torde vara mätbar med vanliga metoder.
Debbido skrev:Min tandläkare säger att man inte får använda grönt tandvårdskort till amalgamsanering utan bara till "nödvändig tandvård", dvs regeringen kommer aldrig att erkänna att amalgamsanering är nödvändigt hur många skadade tandläkare och tandsköterskor man än har obducerat och befunnit hjärnskadade.
Hur många har beviljats amalgamsanering av FK och VARFÖR? FK säger att jag bara behöver ett intyg från läkare om amalgamskada - men för mig som multisjuk finns det ju hundra skäl till att jag mår dåligt. Jag hittar ingen som kan intyga samband med amalgam.
I länken till Socialstyrelsens rekommendationer som Aspkvinna postade stod det klart och tydligt att den som har metallallergi ska saneras (utan att man behöver utreda om alla andra symtom beror på amalgam). Här är det:
Socialstyrelsen skrev:I dag finns inte vetenskapligt underlag för att aktivt rekommendera amalgamsanering vid sjukdomssymtom annat än vid allergiska reaktioner.
Odontologisk bedömning ingår alltid i utredningen. Finns ingen aktuell bedömning, bör remiss ställas till patientens ordinarie tandläkare.
I en remiss till tandläkare kan frågor ställas rörande bl.a.
- patientens tidigare odontologiska sjukhistoria inklusive åtgärder,
- aktuellt status avseende tänder och fyllningsmaterial, slemhinnor,
- bett- och tuggfunktion, och
- tandläkarens bedömning samt behandlingsplan.
I samråd med tandläkare kan remiss till hudläkare bli aktuell för eventuell allergitestning vid lichen eller annan förändring i munslemhinnan.
http://www.sos.se/sosfs/1998_3/1998_3.htm
Debbido skrev:Själv är jag fullproppad med amalgam och har åkt ambulans efter stor amalgamfyllning, med akut kvicksilverförgiftning, svåra kramper, medvetslöshet. Alltså vet jag att kvicksilver är skit och att det har skadat mig, för livet.
Det låter som att alla dina nuvarande problem skulle kunna vara relaterade till amalgamförgiftning. Själv har jag oxå upplevt allergichocker i samband med amalgamfyllningar som barn, dock aldrig så allvarliga att jag fått kramper. Jag antar att jag ändå haft tur eftersom jag alltid haft rätt så bra tänder. Som vuxen bestämde jag mig för att sluta gå till tandläkaren. Har bara varit hos tandläkare en enda gång de sista 20 åren. Den enda gången bestämde jag mig för att säga upp bekantskapen med tandläkaren efter en långvarig inflammation efter att han dragit ut en trasig visdomstand, en åtgärd jag inte ansåg han behövt göra.
Debbido skrev:Hur drar man klockan bakåt? Om jag nu hade de tusentals kronor en sanering kostar, och om jag mot alla odds övelevde saneringen, så måste jag äta avgiftningsmedel resten av livet och kommer väl att börja se förbättringar om ca tio år, dvs när jag är 67, men då är det nog dags att dö, eftersom jag då levt med ledgångsreumatism i 42 år och cellgiftet har nog tagit kål på mig.
Du kan pröva att äta selentillskott. Det gör jag till och från. Uppkom förresten din ledgångsreumatism före eller efter din första amalgamfyllning? Har för mig att ledgångsreumatism kan vara kopplat till kvicksilverförgiftning.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Något man inte ska glömma i sammanhanget, förresten, är ju att det kan verkar självklart att sluta med amalgam för att det eventuellt skulle kunna vara farligt för vissa individer. Men vad ersätter vi det med? Jo, oftast plastfyllningar, och plaster uppfinns det ständigt så många nya att forskarna inte har en sportslig chans att hålla jämna steg och utreda de eventuella hälsoriskerna.
Det stämmer. Det är därför jag bestämt mig för devisen att förr i tiden gick folk inte till tandläkaren och fick sina tänder sönderborrade och fullproppade med främmande ämnen, och de överlevde ändå, så då kan jag välja att göra som dem. Eftersom jag dessutom är underkänslig för smärta så bekommer inte enstaka incident av tandvärk mig så mycket. Det är bara att använda gammaldags huskurer till det oxå. Ta en stor klunk med Whiskey, gurgla lite, och svälj om du vill. Efter några dar är tandvärken borta utan tandläkare eller penicillin.
Debbido skrev:Rdos, kopplingen amalgamförgiftning och elallergi är känd i vida kretsar!
Jo, jag vet, men vissa vägrar ta till sig detta.
Debbido skrev:Människor med NPF brukar vara över- eller underkänsliga. Våra hjärnor är sårbarare. Vi bör tillhöra riskgrupp när det gäller el- och strålningspåverkan. Allergier och eksem är väldigt vanligt hos NPF-människor.
Jo, jag håller med. Vi är sårbarare eftersom vi är en minoritet som aldrig undersöks när olika ämnens farlighet undersöks. Att just kvicksilverförgiftning troligen är vanligare i NPF-populationen kan faktiskt bero på att man missat en viktig aspekt, nämligen att gnissla tänder och peta med tungan på tänderna. Det är ju sannolikt så att amalgam kanske är relativt stabilt i en NTs mun dels för att det inte utsätts för omfattande nötning (tandgnisslande) och dels för att det inte utsätts för onormalt mycket saliv.
Själva allergierna och förgiftningssymptomen uppkommer sen som en konsekvens av kvicksilverförgiftningen. Något i grunden enkelt ger som slutresultat komplexa alergiska syndrom (ledgångsreumatism, fibromyalgi och kanske oxå glutenallergi).
Debbido skrev:Gud, reinkarnera mig till 100-talet! Inga elprylar, strålning eller skrot i kroppen. Blev man sjuk så dog man.Enkelt.
Instämmer.
Ett problem med amalgamsanering är att man måste fylla tänderna med något annat. Att fylla dem med plast låter som ett vågspel som kan bli att gå ur askan i elden. Dessutom har plastfyllningar tydligen mycket begränsad livslängd och måste bytas med högst tio års mellanrum. Keramiska fyllningar kan möjligen vara mera säkra ur toxisk synvinkel, men är dyra och har såvitt jag förstår en del andra problem. Jag vill nog inte heller anamma rdos förslag att gå med hål i tänderna (men whiskyn tar jag gärna ändå ).
Apropå detektering av amalgamförgiftning så tror jag inte att det där med inlgaring i fetter är så pålitligt, om det inte är fett i hjärnan man undersöker. Som någon påpekade så kan man nog misstänka att det till stor del handlar om kvicksilverångor, och enligt tidig tysk forskning som jag har nämnt i tråden så går kvicksilverångorna rakt upp i hjärnan via näshålan, och lär alltså huvudsakligen ackumuleras i just hjärnan. Såvitt jag har förstått finns egentligen ingen säker metod att mäta kvicksilverhalt i levande individer. Däremot lär det gå bra i samband med obduktionen.
Apropå detektering av amalgamförgiftning så tror jag inte att det där med inlgaring i fetter är så pålitligt, om det inte är fett i hjärnan man undersöker. Som någon påpekade så kan man nog misstänka att det till stor del handlar om kvicksilverångor, och enligt tidig tysk forskning som jag har nämnt i tråden så går kvicksilverångorna rakt upp i hjärnan via näshålan, och lär alltså huvudsakligen ackumuleras i just hjärnan. Såvitt jag har förstått finns egentligen ingen säker metod att mäta kvicksilverhalt i levande individer. Däremot lär det gå bra i samband med obduktionen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:45, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Jag vill nog inte heller anamma rdos förslag att gå med hål i tänderna
Som jag nämnde så har jag bra tänder. Faktum är att de enda tänder jag haft problem med är de som blivit borrade och lagade med amalgam. De har spruckit och av en återstår nästan bara roten. De andra tänderna har jag inga hål i vad jag vet.
Kvasir skrev: (men whiskyn tar jag gärna ändå ).
OK
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:51:45, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Kvasir skrev:Jag vill nog inte heller anamma rdos förslag att gå med hål i tänderna
Som jag nämnde så har jag bra tänder. Faktum är att de enda tänder jag haft problem med är de som blivit borrade och lagade med amalgam. De har spruckit och av en återstår nästan bara roten. De andra tänderna har jag inga hål i vad jag vet.
Har man bara små hål som inte går ner till nerven ens, så kanske det inte behöver vara så mycket problem, förutsatt man sköter sina tänder och inte äter olämpligheter. Jag misstänker dock att det gör ont när det går ner till nerven, och då finns risk för inflammationer också. Men visst, har du inga problem så fungerar det ju för dig, och då är du bara att gratulera.
Alla mina lagningar härrör från tiden före 15-16 års ålder. Därefter har jag bara reparerat några som gått sönder. Fast när en lagning lossnar brukar det inte vara så roligt. De kan bli väldigt vassa tänder som man lätt biter sig på. En gång använde jag tuggummi som tillfälliga lagningar över en helg, tills det blev måndag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:45, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Debbido skrev:Själv är jag fullproppad med amalgam och har åkt ambulans efter stor amalgamfyllning, med akut kvicksilverförgiftning, svåra kramper, medvetslöshet. Alltså vet jag att kvicksilver är skit och att det har skadat mig, för livet.
Det låter som att alla dina nuvarande problem skulle kunna vara relaterade till amalgamförgiftning. Själv har jag oxå upplevt allergichocker i samband med amalgamfyllningar som barn, dock aldrig så allvarliga att jag fått kramper. Jag antar att jag ändå haft tur eftersom jag alltid haft rätt så bra tänder. Som vuxen bestämde jag mig för att sluta gå till tandläkaren. Har bara varit hos tandläkare en enda gång de sista 20 åren. Den enda gången bestämde jag mig för att säga upp bekantskapen med tandläkaren efter en långvarig inflammation efter att han dragit ut en trasig visdomstand, en åtgärd jag inte ansåg han behövt göra.Debbido skrev:Hur drar man klockan bakåt? Om jag nu hade de tusentals kronor en sanering kostar, och om jag mot alla odds övelevde saneringen, så måste jag äta avgiftningsmedel resten av livet och kommer väl att börja se förbättringar om ca tio år, dvs när jag är 67, men då är det nog dags att dö, eftersom jag då levt med ledgångsreumatism i 42 år och cellgiftet har nog tagit kål på mig.
Du kan pröva att äta selentillskott. Det gör jag till och från. Uppkom förresten din ledgångsreumatism före eller efter din första amalgamfyllning? Har för mig att ledgångsreumatism kan vara kopplat till kvicksilverförgiftning.
När jag åkte ambulans efter amalgamfyllningen hade jag olyckligtvis råkat handla mjölk innan jag svimmade av. I journalen på psyk stod det att jag handlat mjölk och sedan drabbats av en ångestattack.
Ambulanspersonalen beskrev svåra kramper och skrev: epilepsi? De gissade inte ens på ångestattack (inte jag heller). Men eftersom jag inte hade kissat på mig hade jag bevisligen inte ett grand mal och alternativet var: ÅNGESTATTACK trots att jag aldrig kollapsat med kramper vid ångest. Alternativet kvicksilverförgiftning fanns inte ens för sjukvårdspersonalen på intensiven trots att jag hade alla typiska symptom (och jag kunde ha dött). I psykjournalen stod inte ett enda ord om kramper eller medvetslöshet. Psykiatrikerna visade mig hur man blåser in luft i en påse när man hyperventilerar MEN jag hade ju aldrig hyperventilerat! Ingen trodde på mig för AMALGAMFÖRGIFTNING FINNS INTE!
Jag är född med dåliga tänder. Från 9-årsålderna proppades jag full med kopparamalgamfyllningar. Min sårbara AS-hjärna kunde inte dumpa gifterna så hypofysen drabbades av rubbning och kunde därför inte klara av alla sina funktioner: b l a att ge gonaderna impuls till äggtillverkning och impuls till östrogentillverkning. Hypofysen styr över ALLA typer av reglage, t ex kroppstemperatur (är för kall), psykisk stabilitet (saknas), sömnrytmen (rubbad), hormonell balans, ämnesomsättningsbalans (extremt låg), könsutveckling. (Blev därför sjöjungfru)
Ledgångsreumatismen var alltså en följd av hormonrubbningen p g a rubbad hypofys/kvicksilverförgiftning.
Jag anser att kopparamalgamet förstörde mitt liv! Vilket jag ej kan bevisa.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:51:45, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:I länken till Socialstyrelsens rekommendationer som Aspkvinna postade stod det klart och tydligt att den som har metallallergi ska saneras (utan att man behöver utreda om alla andra symtom beror på amalgam). Här är det:Socialstyrelsen skrev:I dag finns inte vetenskapligt underlag för att aktivt rekommendera amalgamsanering vid sjukdomssymtom annat än vid allergiska reaktioner.
Odontologisk bedömning ingår alltid i utredningen. Finns ingen aktuell bedömning, bör remiss ställas till patientens ordinarie tandläkare.
I en remiss till tandläkare kan frågor ställas rörande bl.a.
- patientens tidigare odontologiska sjukhistoria inklusive åtgärder,
- aktuellt status avseende tänder och fyllningsmaterial, slemhinnor,
- bett- och tuggfunktion, och
- tandläkarens bedömning samt behandlingsplan.
I samråd med tandläkare kan remiss till hudläkare bli aktuell för eventuell allergitestning vid lichen eller annan förändring i munslemhinnan.
http://www.sos.se/sosfs/1998_3/1998_3.htm
Jag har talat både med tandläkare och hud. De säger att det inte är någon idé. Ett pricktest visar inte om jag är amalgamförgiftad. Vad är "lichen" föresten?
Jag tål halsband, men inte örhängen. Huden kring hålet blir inflammerat.
Jag är så trött på att slåss mot myndigheterna, detta eviga krig! Hur sjutton ska jag kunna bevisa att jag är multisjuk p g a amalgam? Det känns lika fånigt som att påstå att jag blivit skadad efter en attack av UFO:s. "De rövade bort mig och utsatte mig för en massa experiment!"
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:51:45, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Det stämmer. Det är därför jag bestämt mig för devisen att förr i tiden gick folk inte till tandläkaren och fick sina tänder sönderborrade och fullproppade med främmande ämnen, och de överlevde ändå, så då kan jag välja att göra som dem. Eftersom jag dessutom är underkänslig för smärta så bekommer inte enstaka incident av tandvärk mig så mycket. Det är bara att använda gammaldags huskurer till det oxå. Ta en stor klunk med Whiskey, gurgla lite, och svälj om du vill. Efter några dar är tandvärken borta utan tandläkare eller penicillin.
Men nu får du sluta romantisera. Man gick till smeden eller hovslagaren som fick dra ut tanden om inte tandvärken gick över av huskurerna. När man inte hade några tänder kvar sen så svalt man väl ihjäl antar jag.
Att dra ut infekterade visdomständer är standardbehandling sen många decennier. Ville man hellre ha amalgam istället var det väl bara att säga till.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:51:45, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Debbido skrev:Människor med NPF brukar vara över eller underkänsliga. Våra hjärnor är sårbarare. Vi bör tillhöra riskgrupp när det gäller el- och strålningspåverkan. Allergier och eksem är väldigt vanligt hos NPF-människor.
Jo, jag håller med. Vi är sårbarare eftersom vi är en minoritet som aldrig undersöks när olika ämnens farlighet undersöks.
Instämmer.
rdos skrev:Att just kvicksilverförgiftning troligen är vanligare i NPF-populationen kan faktiskt bero på att man missat en viktig aspekt, nämligen att gnissla tänder och peta med tungan på tänderna. Det är ju sannolikt så att amalgam kanske är relativt stabilt i en NTs mun dels för att det inte utsätts för omfattande nötning (tandgnisslande) och dels för att det inte utsätts för onormalt mycket saliv.
Jag tror främst det beror på av vi är känsligare och kanske inte har lika lätt att få ut gifter ur kroppen (viss forskning har indikerat det senare). Kvicksilver frigörs även när man äter och dricker något varmt och det gör ju även NT. Men tandgnissling kan förstås förvärra.
rdos skrev:Själva allergierna och förgiftningssymptomen uppkommer sen som en konsekvens av kvicksilverförgiftningen. Något i grunden enkelt ger som slutresultat komplexa alergiska syndrom (ledgångsreumatism, fibromyalgi och kanske oxå glutenallergi).
Undrar om det kan ge mitokondrieskador? (Mitokondrieskador i sin tur kan ge såna symtom.) Men glutenintolerans är väl genetiskt?
Kvasir skrev:Apropå detektering av amalgamförgiftning så tror jag inte att det där med inlgaring i fetter är så pålitligt, om det inte är fett i hjärnan man undersöker. Som någon påpekade så kan man nog misstänka att det till stor del handlar om kvicksilverångor, och enligt tidig tysk forskning som jag har nämnt i tråden så går kvicksilverångorna rakt upp i hjärnan via näshålan, och lär alltså huvudsakligen ackumuleras i just hjärnan. Såvitt jag har förstått finns egentligen ingen säker metod att mäta kvicksilverhalt i levande individer. Däremot lär det gå bra i samband med obduktionen.
Debbido skrev:När jag åkte ambulans efter amalgamfyllningen hade jag olyckligtvis råkat handla mjölk innan jag svimmade av. I journalen på psyk stod det att jag handlat mjölk och sedan drabbats av en ångestattack.
Ambulanspersonalen beskrev svåra kramper och skrev: epilepsi? De gissade inte ens på ångestattack (inte jag heller). Men eftersom jag inte hade kissat på mig hade jag bevisligen inte ett grand mal och alternativet var: ÅNGESTATTACK trots att jag aldrig kollapsat med kramper vid ångest. Alternativet kvicksilverförgiftning fanns inte ens för sjukvårdspersonalen på intensiven trots att jag hade alla typiska symptom (och jag kunde ha dött). I psykjournalen stod inte ett enda ord om kramper eller medvetslöshet. Psykiatrikerna visade mig hur man blåser in luft i en påse när man hyperventilerar MEN jag hade ju aldrig hyperventilerat! Ingen trodde på mig för AMALGAMFÖRGIFTNING FINNS INTE!
Otroligt! Men det som ambulanspersonalen noterade måste ju finnas kvar i sjukhusjournalen, även om man utelämnat det i psykjournalen?
Jag är född med dåliga tänder. Från 9-årsålderna proppades jag full med kopparamalgamfyllningar. Min sårbara AS-hjärna kunde inte dumpa gifterna så hypofysen drabbades av rubbning och kunde därför inte klara av alla sina funktioner: b l a att ge gonaderna impuls till äggtillverkning och impuls till östrogentillverkning. Hypofysen styr över ALLA typer av reglage, t ex kroppstemperatur (är för kall), psykisk stabilitet (saknas), sömnrytmen (rubbad), hormonell balans, ämnesomsättningsbalans (extremt låg), könsutveckling. (Blev därför sjöjungfru)
Ledgångsreumatismen var alltså en följd av hormonrubbningen p g a rubbad hypofys/kvicksilverförgiftning.
Jag anser att kopparamalgamet förstörde mitt liv! Vilket jag ej kan bevisa.
Låter som en möjlig förklaring, såvida inte en del av de saker du nämner är medfödda, sånt är ju svårt att veta. Många av oss andra har ju också haft massor av amalgam utan att drabbas av det du räknar upp, trots att man är känsligare än genomsnittet. (Iofs har jag progressiv sömnrytm men det tror jag är medfött.) Men jag blev i alla fall klarare i bollen när jag bytte ut fyllningarna. Allergierna och den kemiska överkänsligheten har dock inte blivit bättre, tvärtom.
Debbido skrev:Jag har talat både med tandläkare och hud. De säger att det inte är någon idé. Ett pricktest visar inte om jag är amalgamförgiftad. Vad är "lichen" föresten?
Vet inte vad lichen är. Men jag kan fråga min kompis hur hon fick veta att hon var överkänslig mot kvicksilver. (Har inte kunnat använda rösten på ett tag annars hade jag redan gjort det.)
Jag tål halsband, men inte örhängen. Huden kring hålet blir inflammerat.
Låter ju som metallkänslighet. Eller så är det bara dåligt gjorda hål. Men man kan vara kvicksilveröververkänslig utan att vara nickelöverkänslig (min kompis är det) så om man tål örhängen eller inte spelar egentligen ingen roll för om du får din sanering betald.
Jag är så trött på att slåss mot myndigheterna, detta eviga krig! Hur sjutton ska jag kunna bevisa att jag är multisjuk p g a amalgam? Det känns lika fånigt som att påstå att jag blivit skadad efter en attack av UFO:s. "De rövade bort mig och utsatte mig för en massa experiment!"
Tyvärr kan man inte vinna över den inställningen eftersom det skulle bli för dyrt för dem att erkänna att de förgiftat befolkningen.
Det var så lite så
Anledningen att jag kunde svara på din fråga var att jag i min yrkesutövning har att göra med (botaniska) lavar, och en gång fick en felringning där en privatperson undrade om "lichen" på munslemhinnan. Jag hänvisade honom till Akademiska sjukhuset, men blev så nyfiken att jag var tvungen att rota reda på vad det var han menade. Lite elakt att ställa en sådan fråga till en AS kan tyckas
Anledningen att jag kunde svara på din fråga var att jag i min yrkesutövning har att göra med (botaniska) lavar, och en gång fick en felringning där en privatperson undrade om "lichen" på munslemhinnan. Jag hänvisade honom till Akademiska sjukhuset, men blev så nyfiken att jag var tvungen att rota reda på vad det var han menade. Lite elakt att ställa en sådan fråga till en AS kan tyckas
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 10:51:46, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården