Kuse och pålle

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Kuse och pålle

Inläggav Kahlokatt » 2011-05-16 21:40:43

Varför kallas hästar för "kuse" och "pålle"? Min pappas gissningar är att kuse kommer från det latinska ordet för häst, equus, samt att pålle kommer från namnet Pål (kanske var det vanligt på hästar en gång i tiden?).
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Re: Kuse och pålle

Inläggav Miche » 2011-05-17 6:35:31

SAOB skrev:PÅLLE pol³e², m. l. r.; best. -en; pl. -ar. (äv. polle)
[sv. dial. pålle; till sv. dial. poll, poll (äv. pål, pål), använt ss. lockord till hästar, sannol. av ljudhärmande urspr. (möjl. med tanke på det smackande ljud som höres, då en häst står o. nappar efter blad l. gräs o. d.)]

[PÅLLE 0]
(vard.) (i sht vid tilltal till häst l. ss. smeknamn, särsk. i barnspråk, använd) benämning på häst; ofta behandlat ss. egennamn. Han hade .. grämt sig öfver sin älskade polles förändrade och magra utseende. STURZEN-BECKER Septemb. 15 (1834). Grefvinnan först skall sina pållar klappa. SMITH Kväll. 30 (1908). Han sade ett lungnande: "Stilla, Pållarna!" till hästarna. LAGERLÖF ChLöw. 375 (1925). jfr TRÄ-PÅLLE.

Lustigt nog verkar det som om SAOB har missat slangordet kuse, men din pappas teori tycker jag låter trolig. Latin var ju inte direkt ovanligt bland lärde förr.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav HGJ » 2011-05-17 9:03:18

Miche skrev:Lustigt nog verkar det som om SAOB har missat slangordet kuse, men din pappas teori tycker jag låter trolig. Latin var ju inte direkt ovanligt bland lärde förr.

Det finns visst ett uppslagsord kuse i SAOB. Om etymologin sägs:

[fsv. kuse, husbonde, herre, sv. dial. kuse, bröd, husbonde, hin onde, varg, insekt m. m.; jfr (m)nt. kūse, klubba, mm. cūse, klubba, holl. kuis, knölig stock, klump m. m., ävensom nor. kus, puckel, nor. kusa, klase, klunga; med grundbet.: ngt stort o. tjockt; i vissa fall, i sht i bet. 3 o. 4, med bet.-utv. möjl. påvärkad av ord tillhörande den stam kus- med bet.: tvinga, skrämma, som trol. föreligger i KUSLIG]

Följande betydelser anges:

1) klump; i ssgn HÅRD-KUSE.

2) (i vissa trakter) om bröd av växlande form o. beskaffenhet; bulle; lev, limpa.

3) (i vissa trakter, bygdemålsfärgat) om myndig o. mäktig person, husbonde, herre; äv.: kaxe, överdängare.

4) (1. vissa traktor, bygdemålsfärgat) buse; äv. ss. benämning på djävulen.

5) (†) ss. (eufemistisk) benämning på varg.

6) (i vissa trakter, i sht i Norrl.) om insekt, i sht skalbagge.

Tryckår är 1938. Enligt NEO är kuse i betydelsen 'häst' belagt från 1956.
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Miche » 2011-05-17 12:28:58

HGJ skrev:Det finns visst ett uppslagsord kuse i SAOB.

Jodå, det såg jag men eftersom häst inte stod med så...

HGJ skrev:Enligt NEO är kuse i betydelsen 'häst' belagt från 1956.

Det förklarar saken, men nog har jag hört det i äldre filmer än så...

SAOB går ju bara igenom litteratur och missar annan dokumentation.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Språket

Logga in