Kunskapsprogram om hinder för begåvade elever (nu!)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav plåtmonster » 2015-03-28 14:32:37

UR sänder program nu på Kunskapskanalen om hur begåvade elever hindras och framförallt missförstås i skolan:
UR Samtiden, ur (2015)
10.00-14.10: Begåvning - tillgång eller belastning? 10.00: Kallad dum tills man tror på det. 10.20: Davids kamp mot Goliat. 10.40: Särbegåvad och särbehandlad. 10.50: Ställ er på bänken. 11.40: Specialpedagogik för särskilt begåvade. 11.55: Särbegåvning i världen. 12.30: Olika men lika inför skollagen. 13.30: Hinder för en begåvad elev. 14.10-16.00: MA/NV-biennetten. 14.10: Samtal om fantastisk undervisning. 14.45: Digitala verktyg i undervisningen. 15.30: Experiment gör abstrakta teorier konkreta. Från UR.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Puzzle » 2015-03-29 12:49:26

Fördelen med SVT är att det är så mycket lättare att se programmen i efterhand. Fanns tydligen fler i samma serie; "Begåvning - tillgång eller belastning?". "Kallad dum tills man tror på det" tyckte jag var särskilt intressant, handlar om Ken Engström som fick lov att gå i särskola trots att han senare visade sig ha IQ på över 130.

UR Samtiden - Begåvning - tillgång eller belastning?
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Inläggav plåtmonster » 2015-03-29 15:30:40

Tycker det visar klart att skolsystemet inte direkt är optimat för kunskap och bildning.
plåtmonster

Inläggav Puzzle » 2015-03-29 23:30:30

Mm, föredrar nog Finlands system där dem snarare försöker få upp alla elever till samma nivå än som det är här i Sverige där man satsar på eliten och låter resten falla bort.
Puzzle

Inläggav plåtmonster » 2015-03-29 23:50:53

Verkar inte som man satsar på något alls här.
plåtmonster

Inläggav Huggorm » 2015-03-29 23:55:19

Puzzle skrev:Mm, föredrar nog Finlands system där dem snarare försöker få upp alla elever till samma nivå än som det är här i Sverige där man satsar på eliten och låter resten falla bort.
När jag gick i skolan var det definitivt inte eliten de satsade på, utan just som du beskriver Finland att de satsade på att få upp alla på samma halvlåga nivå. Men det kanske har ändrats sedan dess, det var ju några år sedan nu.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Puzzle » 2015-03-30 0:09:59

plåtmonster skrev:Verkar inte som man satsar på något alls här.

Jorå, man satsar på att få ut ungj@#!%rna ur huset så fort som möjligt, slippa dom så mycket som möjligt och allmänt skämma bort sig själv så mycket som möjligt, kosta vad det kosta vill (med lån såklart). Sen blir det nästa generations problem att fixa till samhället igen... :wink:

Huggorm skrev:När jag gick i skolan var det definitivt inte eliten de satsade på, utan just som du beskriver Finland att de satsade på att få upp alla på samma halvlåga nivå. Men det kanske har ändrats sedan dess, det var ju några år sedan nu.

Var inte direkt igår jag gick i skolan heller men för min del så kändes det snarare som att det var en minoritet i toppen som fick den mesta hjälpen och lärartiden samtidigt som lektionerna gick i deras tempo medans vissa som jag hamnade i något mellanläge och dom som hamnade efter (och inte då bara för att dom var stökiga och inte ville) kom aldrig ikapp och inga stödgrupper sattes in eller nåt.
Puzzle

Inläggav plåtmonster » 2015-03-30 0:39:19

Puzzle skrev:Jorå, man satsar på att få ut ungj@#!%rna ur huset så fort som möjligt,

Man undrar varför man skaffade ungarna till att börja med :-)063

Puzzle skrev:dom som hamnade efter (och inte då bara för att dom var stökiga och inte ville) kom aldrig ikapp och inga stödgrupper sattes in eller nåt.

Usch.
Synd att du inte bytte skola.
plåtmonster

Inläggav Puzzle » 2015-03-30 10:20:14

plåtmonster skrev:Man undrar varför man skaffade ungarna till att börja med :-)063

Dom är söta till en början och ärligt talat så tror jag inte riktigt alla inser hur mycket jobb det egentligen är med barn sen så är det nog generna som skriker "fortplantning" också.

plåtmonster skrev:Usch.
Synd att du inte bytte skola.

Bra idé, 5 skolor och 8 klasser senare... :wink:
Gick ett tag på en mindre friskola i mellanstadiet där det gick bra men dessvärre fick dom inte ekonomin att gå runt så slussades tillbaka till kommunala skolor.
Puzzle

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in