Kulturella skillnader angående kroppsspråk
101 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Kulturella skillnader angående kroppsspråk
nallen skrev:Miche skrev:[J]ag skulle mycket väl kunna bjuda en tjej på restaurang [...] utan att ha en enda tanke på att det vore ett försök att ragga.
Varför då?
För att man kan träffa människor av fler orsaker än att knulla dem?
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
nallen skrev:Frågan kvarstår.
För att man exempelvis kan:
Prata med dem om man har något gemensamt.
Spela tv-spel med dem.
Sitta och bittra sig över den överjordiskt korkade mänskligheten med dem.
Slippa känna sig ensam en stund.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Tack, du svarar bra åt mig, kan lägga till:
För att hon inte har råd att äta annars.
För att hon ska slippa känna sig ensam en stund.
Henkkalexi skrev:Prata med dem om man har något gemensamt.
Varför då? Har man något gemensamt vet de ju redan hur det är.
Henkkalexi skrev:Spela tv-spel med dem.
Nej.
Henkkalexi skrev:Sitta och bittra sig över den överjordiskt korkade mänskligheten med dem.
Möjligen.
Henkkalexi skrev:Slippa känna sig ensam en stund.
Du sa ju nyss att man inte skulle ha sex
Miche skrev:Tack, du svarar bra åt mig, kan lägga till:
Underbart konkret!
- Henkkalexi
- Inaktiv
nallen skrev:Henkkalexi skrev:Prata med dem om man har något gemensamt.
Varför då? Har man något gemensamt vet de ju redan hur det är.Henkkalexi skrev:Spela tv-spel med dem.
Nej.Henkkalexi skrev:Sitta och bittra sig över den överjordiskt korkade mänskligheten med dem.
Möjligen.Henkkalexi skrev:Slippa känna sig ensam en stund.
Du sa ju nyss att man inte skulle ha sex
Det här är INGEN tråd för allmänna klagomål på sexbrist eller partnerbrist! Vi snackar uppfattningar om kroppsspråk.
- Henkkalexi
- Inaktiv
@Nallen
Hur umgås du med killar då? Känner du dig ensam i sällskap med andra människor om umgänget inte inkluderar sex?
Hur umgås du med killar då? Känner du dig ensam i sällskap med andra människor om umgänget inte inkluderar sex?
- Henkkalexi
- Inaktiv
Joakoni skrev:I fallet jag pratar om hade jag redan sagt att jag inte var intresserad av mer än ett vänskapligt umgänge, ändå så bjöd han på pizzan. Och det var det enda jag sa ja till.
Snällt gjort av honom + gratis mat, fantastisk kombination.
Miche skrev:Banzai skrev: Jag har även blivit bjuden på restaurang av en annan kille och tänkte: "Gratis mat är ju aldrig fel" och tackade ja. Senare var det en annan släkting som påpekade att killen var intresserad, det hade inte jag fattat. Jag trodde han bara ville vara snäll...
Ha ha, jag skulle mycket väl kunna bjuda en tjej på restaurang (när jag har råd) utan att ha en enda tanke på att det vore ett försök att ragga...
Liksom jag kan vilja träffa en kille på fritiden utan att det betyder något annat än att personen i fråga är trevlig och att jag inte har något emot att träffa NN på min lediga tid. Jag hatar att man inte kan vara mer rakt fram och bara fråga ifall personen är intresserad... Det är visserligen den metoden jag har använt mig av de få gånger jag fått någon på kroken, varit rak alltså, men slutresultatet har inte varit bra.
@Henkkalexi: jag "umgås" inte med "folk i allmänhet". Det är helt meningslöst och slutar alldeles för ofta mer eller mindre katastrofalt.
Banzai skrev:Joakoni skrev:I fallet jag pratar om hade jag redan sagt att jag inte var intresserad av mer än ett vänskapligt umgänge, ändå så bjöd han på pizzan. Och det var det enda jag sa ja till.
Snällt gjort av honom + gratis mat, fantastisk kombination.
Killen räknade nog med mer i alla fall, tog inte in mitt "nej" riktigt, men jag hade gott samvete. Det kunde man nästan kalla för någon sorts hämndreaktion, efter hans tidigare egoistiska beteende, men det vare OT att utveckla ämnet.
nallen skrev:@Henkkalexi: jag "umgås" inte med "folk i allmänhet". Det är helt meningslöst och slutar alldeles för ofta mer eller mindre katastrofalt.
Det gör inte jag heller, men jag kan umgås med människor jag trivs med på andra grundvalar än sex.
Har du, för övrigt, några tankar om kulturella skillnader i kroppsspråk?
- Henkkalexi
- Inaktiv
Henkkalexi skrev:Miche skrev:Banzai skrev: Jag har även blivit bjuden på restaurang av en annan kille och tänkte: "Gratis mat är ju aldrig fel" och tackade ja. Senare var det en annan släkting som påpekade att killen var intresserad, det hade inte jag fattat. Jag trodde han bara ville vara snäll...
Ha ha, jag skulle mycket väl kunna bjuda en tjej på restaurang (när jag har råd) utan att ha en enda tanke på att det vore ett försök att ragga...
Men så inser du ju också, som vi andra aspiesar, att mat betyder MAT och inget annat!
1+
Ett litet tips för den som är intresserad av att höra mer om skillnader mellan den finska och svenska kulturen:
Mark Levengood till Forum i Märsta
2011-10-17
Plats: Biokällan, Forum Märsta
Tid: 15 november klockan 18.30
Med anledning av att Sigtuna kommun har blivit finsk förvaltningskommun och tilldelats pengar från Länsstyrelsen för att åskådliggöra den finska befolkningen i kommunen kommer vi att ha ett antal kulturella evenemang med finsk anknytning.
Först ut är Mark Levengood som gästar Biokällan i Forum, Märsta, den 15 november klockan 18.30. Mark Levengood kommer bland annat prata om skillnader mellan den finska och svenska kulturen och vi kommer att få ta del av hans underfundiga betraktelser över livet.
Orkar inte läsa hela tråden färdigt men hög igenkänningsfaktor på att missa andras avsikter.
Och på att gissningsvis se mer eller mindre hjärmdöd ut när jag fokuserar på något. Snubben på videon kändes skönt oemotionell, som att han levde sig in i musiken med något annat sinne än just känslorna.
Och appropå kulturella skillnader i kroppsspråk så var jag vid något tillfälle och handlade i Rinkeby och stod en stund på torget vid grönsaksståndet och kollade fascinerat på två nysvenskars samtal. För det första stod de i mitt tycke obehagligt nära varandra, var tämligen högljudda och så puttade den ena hela tiden ganska omilt på den andres axel, ungefär som "men hallå, lyssna nu, såhär är det, är du med" utan att denne tycktes ta det minsta illa upp. Om någon gjorde så på mig skulle jag uppfatta det som en ganska grov aggressionshandling, och skulle någon ställa sig så nära mig skulle jag ta en 5-6 steg bakåt, minst.
Huga för kindpussar! Hoppas inte den trenden fortsätter breda ut sig här. I o f s skulle vi behöva ersätta våra bacillspridande handskakningar mot någon mer hygienisk hälsningsritual, men kindpussar uppfyller knappast de kriterierna. Varför kan vi inte vara smarta och anpassa sederna efter klimatet?
Och på att gissningsvis se mer eller mindre hjärmdöd ut när jag fokuserar på något. Snubben på videon kändes skönt oemotionell, som att han levde sig in i musiken med något annat sinne än just känslorna.
Och appropå kulturella skillnader i kroppsspråk så var jag vid något tillfälle och handlade i Rinkeby och stod en stund på torget vid grönsaksståndet och kollade fascinerat på två nysvenskars samtal. För det första stod de i mitt tycke obehagligt nära varandra, var tämligen högljudda och så puttade den ena hela tiden ganska omilt på den andres axel, ungefär som "men hallå, lyssna nu, såhär är det, är du med" utan att denne tycktes ta det minsta illa upp. Om någon gjorde så på mig skulle jag uppfatta det som en ganska grov aggressionshandling, och skulle någon ställa sig så nära mig skulle jag ta en 5-6 steg bakåt, minst.
Huga för kindpussar! Hoppas inte den trenden fortsätter breda ut sig här. I o f s skulle vi behöva ersätta våra bacillspridande handskakningar mot någon mer hygienisk hälsningsritual, men kindpussar uppfyller knappast de kriterierna. Varför kan vi inte vara smarta och anpassa sederna efter klimatet?
Vilken intressant tråd, jag känner igen mig i mycket. Jag har ofta fått veta att jag ser arg, sur eller allvarlig ut, när jag bara är neutral. En del personer har ibland gjort sig "lustiga" och hoppat till eller ryggat tillbaka när jag tittat på dem och sedan flinat, som att de låtsats att de blivit skrämda av min uppsyn.
Jag tycker det är mer konstigt när folk ler i tid och otid utan att det finns något att le åt, än när de ser allvarliga ut. Falska leenden är otrevliga.
Angående finländare, jag har alltid trivts bättre med finska kvinnor/tjejer (har träffat fler finska kvinnor än män) än med svenska dito, men har aldrig förstått varför. Jag tycker de är trevliga och jag känner mig liksom avslappnad och säker tillsammans med dem. Kanhända det har att göra med det som några har skrivit här, att de är mera rakt på sak osv än svenskar. Intressant att det är fler som upplever samma sak.
Jag tycker det är mer konstigt när folk ler i tid och otid utan att det finns något att le åt, än när de ser allvarliga ut. Falska leenden är otrevliga.
Angående finländare, jag har alltid trivts bättre med finska kvinnor/tjejer (har träffat fler finska kvinnor än män) än med svenska dito, men har aldrig förstått varför. Jag tycker de är trevliga och jag känner mig liksom avslappnad och säker tillsammans med dem. Kanhända det har att göra med det som några har skrivit här, att de är mera rakt på sak osv än svenskar. Intressant att det är fler som upplever samma sak.
Solitaria skrev:Vilken intressant tråd, jag känner igen mig i mycket. Jag har ofta fått veta att jag ser arg, sur eller allvarlig ut, när jag bara är neutral. En del personer har ibland gjort sig "lustiga" och hoppat till eller ryggat tillbaka när jag tittat på dem och sedan flinat, som att de låtsats att de blivit skrämda av min uppsyn.
Jag blir helt till mig nu! Jag trodde jag var helt ensam om att trivas bland finländare. De flesta svenskar jag berättat det för börjar bara skratta, härma urusel finlandssvenska och prata sprit och knivar. Att jag tycker så mycket om språket tycks vara helt obegripligt för dem.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Henkkalexi skrev:Att jag tycker så mycket om språket tycks vara helt obegripligt för dem.
Jag har en kompis (visserligen född i Finland, men tidigt adopterad av svenskar och är därför inte uppväxt med finska) som är väldigt förtjust i finska, logiken och uppbyggnaden är verkligen något han njuter av. Jag tror f.ö. att han skulle kunna få en Aspergerdiagnos om han tog sig för att ta reda på det!
Miche skrev:Henkkalexi skrev:Att jag tycker så mycket om språket tycks vara helt obegripligt för dem.
Jag har en kompis (visserligen född i Finland, men tidigt adopterad av svenskar och är därför inte uppväxt med finska) som är väldigt förtjust i finska, logiken och uppbyggnaden är verkligen något han njuter av. Jag tror f.ö. att han skulle kunna få en Aspergerdiagnos om han tog sig för att ta reda på det!
Du ser! Jag får mer och mer vatten på min kvarn angående min tes om aspergarnas likheter med finländare!
- Henkkalexi
- Inaktiv
OT
Ingen har påpekat det faktum att jag har stavat "finländare" "finnländare"! Vart är alla språkpoliser när man behöver dem?!
/OT
Men, jag känner ju visst till en finländare som ser gemytlig ut, är rolig och alldeles...alldeles underbar. Herr Levengood har ju en mysfaktor på minst +225.
Hejdå förutfattade meningar, jag kommer inte att sakna er (tack för länken Wine ).
Ingen har påpekat det faktum att jag har stavat "finländare" "finnländare"! Vart är alla språkpoliser när man behöver dem?!
/OT
Wine skrev:Ett litet tips för den som är intresserad av att höra mer om skillnader mellan den finska och svenska kulturen:Mark Levengood till Forum i Märsta
2011-10-17
Plats: Biokällan, Forum Märsta
Tid: 15 november klockan 18.30
Med anledning av att Sigtuna kommun har blivit finsk förvaltningskommun och tilldelats pengar från Länsstyrelsen för att åskådliggöra den finska befolkningen i kommunen kommer vi att ha ett antal kulturella evenemang med finsk anknytning.
Först ut är Mark Levengood som gästar Biokällan i Forum, Märsta, den 15 november klockan 18.30. Mark Levengood kommer bland annat prata om skillnader mellan den finska och svenska kulturen och vi kommer att få ta del av hans underfundiga betraktelser över livet.
Men, jag känner ju visst till en finländare som ser gemytlig ut, är rolig och alldeles...alldeles underbar. Herr Levengood har ju en mysfaktor på minst +225.
Hejdå förutfattade meningar, jag kommer inte att sakna er (tack för länken Wine ).
Banzai skrev: Jag har även blivit bjuden på restaurang av en annan kille och tänkte: "Gratis mat är ju aldrig fel" och tackade ja. Senare var det en annan släkting som påpekade att killen var intresserad, det hade inte jag fattat. Jag trodde han bara ville vara snäll...
Du har aldrig hört uttrycket "there is no such thing as a free lunch"?
Funkar lika bra om man bokstavstolkar det. Kan vara en bra tumregel att ha i åtanke.
Videon med Alexi Laiho får mig att massor associera till en annan kille som är duktig på att spela, och med samma nästan helt oberörda ansiktsuttryck, ur filmen "Den sista färden":
@Geocache
Finns vissa likheter^^
Finns vissa likheter^^
- Henkkalexi
- Inaktiv
Återgå till Övriga Aspergerfrågor