Kul träningsprogram för hjärnan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Kul träningsprogram för hjärnan

Inläggav Inger » 2010-04-26 16:20:40

I boken (och TV-serien) om den plastiska hjärnan rekommenderar Norman Doidge specifika träningsprogram för att öva upp olika funktioner i hjärnan. Tyvärr inte gratis men båda verkar seriösa och lär ha bevisad effekt.

För barn: Fast ForWord

Wikipedia artikel

För vuxna: http://www.lumosity.com/

Gick med i Luminosity för några dagar sedan. Första 7 dagarna är gratis, sen kostar det, men jag tycker det verkar vara värt pengarna. Övar en timma per dag och tycker det är så roligt att det nästan är svårt att sluta.

Finns många olika övningar att välja mellan så det är lätt att variera sig och träna upp uppmärksamhet, koncentration, minne, reaktionsförmåga, logik, huvudräkning, vokabulär på engelska, visuo-spatiell förmåga, att känna igen ansikten och minnas namn mm.

De har t o m särskilda kombinationer för personer med ADHD och andra diagnoser.
Senast redigerad av Inger 2010-04-26 16:29:49, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-26 16:27:58

Intressant.

Vad övar man upp?
Liljencroowna

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Inger » 2010-04-26 16:36:05

Läs mitt inlägg igen.
Inger
Inaktiv

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-26 16:43:28

Inger skrev:Läs mitt inlägg igen.

LOL

Förlåt. :)

Jag är ganska igång idag. Hyperaktiv.
Liljencroowna

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav earlydayminer » 2010-04-26 17:02:50

Jag var sjukligt fast i Lumositys värld en gång i tiden. Så enormt roligt och det är underbart när man "når sitt bästa resultat" och man börjar kämpa för bara några poäng över det senaste rekordet. Underbar sida!
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav rdos » 2010-04-26 18:29:50

På wikipedias sida så tycker jag det verkar som att det inte finns något stöd för att FastForWords fungerar ö.h.t. Vilket inte förvånar mig ett dugg, eftersom det är min erfarenhet att folk med dyslexi aldrig någonsin kommer upp i normalbefolkningens läshastighet eller verbala förmåga. Och skulle det finnas något program som funkat, så vore ju knappast dyslexi ett medfött problem.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Miche » 2010-04-26 18:56:00

Det är en sak jag inte gillar med Lumositys sida, det framgår inte att det ska börja kosta pengar, det står bara att man kan skapa ett gratis konto!

Usch och fy!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav earlydayminer » 2010-04-26 19:01:39

Kontot kommer alltid att fungera, men en del platser kommer att låsas efter en stund.

Bra att läsa:
http://www.lumosity.com/terms-of-service
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav carl » 2010-04-26 19:30:23

Miche skrev:Det är en sak jag inte gillar med Lumositys sida, det framgår inte att det ska börja kosta pengar, det står bara att man kan skapa ett gratis konto!

Usch och fy!

Det är en medveten (nödvändig?) strategi på internet. Om du vill sälja en tjänst så får du i princip aldrig nämna att det kommer att kosta förrän kunden är beredd att köpa. annars skrämmer det bort folk.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-04-26 20:05:48

rdos skrev:På wikipedias sida så tycker jag det verkar som att det inte finns något stöd för att FastForWords fungerar ö.h.t. Vilket inte förvånar mig ett dugg, eftersom det är min erfarenhet att folk med dyslexi aldrig någonsin kommer upp i normalbefolkningens läshastighet eller verbala förmåga. Och skulle det finnas något program som funkat, så vore ju knappast dyslexi ett medfött problem.

Har en bekant med dyslexi med en verbal förmåga som är en bra bit över genomsnittet. Han hade välutbildade föräldrar som tydligen använde ett mycket avancerat språkbruk under hans uppväxt.

Och hans läshastighet varierar också beroende på många olika faktorer såsom dagsform och koncentrationförmåga och stress. Om han koncentrerar sig ordentligt, är lugn och har tillgång till linjal (för att klara radbrytningarna) läser han betydligt fortare än en dag då han känner sig splittrad eller upprörd över något. Antagligen så är den koncentrationsförmåga han behöver för att klara en normal text en mycket högre andel av hans maximala koncentrationsförmåga än vad det är för en person som inte har motsvarande problem.

Att det finns program som kan träna läshastighet innebär väl inte nödvändigtvis att de används där de skulle kunna vara till nytta och jag tror inte att min bekant någonsin har varit i kontakt med sådana.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Inger » 2010-04-26 21:24:22

rdos skrev:På wikipedias sida så tycker jag det verkar som att det inte finns något stöd för att FastForWords fungerar ö.h.t.

Det dåliga utfallet i den nämnda studien verkar ha berott på att det inte användes så mycket som behövs för att få resultat.
Wikipedia skrev:The study authors concluded that "the Fast Forword Language program did not, in general, help students in these eight schools improve their language and reading comprehension outcomes" (Borman 2009, p. 100). However, in their discussion they noted that the "supplementary analyses, which examined the causal effects of participaton, revealed that when the middle school teachers and students remained committed and more faithfully achieved the completion standards set by Scientific Learning Corporation, the students exhibited statistically significant improvements in reading comprehension.

Ska man skapa bestående förändringar i den plastiska hjärnan måste man självklart träna ihållande och rigoröst under en viss tid, precis som vid annan träning.

Vilket inte förvånar mig ett dugg, eftersom det är min erfarenhet att folk med dyslexi aldrig någonsin kommer upp i normalbefolkningens läshastighet eller verbala förmåga.

Hur stor är den erfarenheten då? Ditt eget språk har ju uppenbarligen förbättrats genom ditt specialintresse.

Är det inte bra om man kan bli bättre på det man är dålig på jämfört med sig själv, oavsett hur bra man är jämfört med andra?

Och skulle det finnas något program som funkat, så vore ju knappast dyslexi ett medfött problem.

Enligt dessa 'nya' (= eg gamla men nyligen accepterade) rön är hjärnan mer plastisk än man tidigare trott. Medfödda brister behöver inte innebära att de inte går att träna upp.

I boken och tv-serien beskrevs ju som exempel en flicka som fötts helt utan vänster hjärnhalva, men som kunde många saker man egentligen inte ska kunna för att hennes högerhjärna tagit över de funktionerna. Hon hade vissa begränsningar men inte på långa vägar så stora som hon borde ha haft.
Inger
Inaktiv

Inläggav rdos » 2010-04-27 6:47:41

Inger skrev:Ska man skapa bestående förändringar i den plastiska hjärnan måste man självklart träna ihållande och rigoröst under en viss tid, precis som vid annan träning.

Nu låter du precis som ABA gänget :shock:

Självklart ska man kunna påvisa förbättringar utan 24/7 träning under år. Annars är det inte seriöst.

Inger skrev:Är det inte bra om man kan bli bättre på det man är dålig på jämfört med sig själv, oavsett hur bra man är jämfört med andra?

Där har du bristerna i de undersökningar man gjort. Man ska inte jämföra en grupp med problem som fått träningen med normalbefolkningen!

Inger skrev:I boken och tv-serien beskrevs ju som exempel en flicka som fötts helt utan vänster hjärnhalva, men som kunde många saker man egentligen inte ska kunna för att hennes högerhjärna tagit över de funktionerna. Hon hade vissa begränsningar men inte på långa vägar så stora som hon borde ha haft.

Hon behövde antagligen inte hantera annorlunda instinkter.
rdos

Inläggav Inger » 2010-04-27 11:25:53

rdos skrev:
Inger skrev:Ska man skapa bestående förändringar i den plastiska hjärnan måste man självklart träna ihållande och rigoröst under en viss tid, precis som vid annan träning.

Nu låter du precis som ABA gänget :shock:

Självklart ska man kunna påvisa förbättringar utan 24/7 träning under år. Annars är det inte seriöst.

Vilket nonsenssvar. Det är väl ingen som sagt att man måste träna hela dagarna. Däremot kanske lite mer än nån timma i veckan. Men eftersom ingen av oss vet hur mycket det är meningen att man ska träna så ser jag inte poängen i att fortsätta bjäbba om detta.

Ingen tvingar dig eller dina barn att prova, det var bara ett tips om vad som finns.

(Den som skapade det gjorde det ursprungligen åt sig själv, för generella inlärningssvårigheter, och har sedan modifierat det för andra användningsområden.)

Inger skrev:Är det inte bra om man kan bli bättre på det man är dålig på jämfört med sig själv, oavsett hur bra man är jämfört med andra?

Där har du bristerna i de undersökningar man gjort. Man ska inte jämföra en grupp med problem som fått träningen med normalbefolkningen!

Du verkar du inte ha läst artikeln. Tydligen hade det gjorts båda typerna av studier. När de bara jämfördes med sig själva kunde man se en större förbättring.

Inger skrev:I boken och tv-serien beskrevs ju som exempel en flicka som fötts helt utan vänster hjärnhalva, men som kunde många saker man egentligen inte ska kunna för att hennes högerhjärna tagit över de funktionerna. Hon hade vissa begränsningar men inte på långa vägar så stora som hon borde ha haft.

Hon behövde antagligen inte hantera annorlunda instinkter.

Ännu ett nonsenssvar. Som vanligt verkar det inte spela någon som helst roll vad man skriver, du bara måste säga emot, med vilket ur luften gripet låtsasargument som helst. Har ingen lust att fortsätta mata ditt trotssyndrom så jag bryter här.
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2010-04-27 16:08:23

Övar minst en timme varje dag nu, det är verkligen roligt.

Det mest beroendeframkallande för mig är detta där man ska bilda engelska ord från en stam på tre bokstäver:

http://www.lumosity.com/brain-games/fle ... rd-bubbles

Har kommit upp i 1620 poäng.

Sen fanns det jättebra spel för att öva sig i att komma ihåg ansikten och namn, sånt är jag usel på så det behöver verkligen övas upp. Fast bara det att man ser namnet utskrivet hjälper, i verkligeten när folk bara säger sina namn, och det dessutom går fort och är rörigt, så är det helt kört.

http://www.lumosity.com/brain-games/mem ... s/name-tag
http://www.lumosity.com/brain-games/mem ... liar-faces
http://www.lumosity.com/brain-games/mem ... ry-workout
Inger
Inaktiv

Inläggav rdos » 2010-04-27 20:11:02

Bjäbbmonstret skrev:Och hans läshastighet varierar också beroende på många olika faktorer såsom dagsform och koncentrationförmåga och stress. Om han koncentrerar sig ordentligt, är lugn och har tillgång till linjal (för att klara radbrytningarna) läser han betydligt fortare än en dag då han känner sig splittrad eller upprörd över något. Antagligen så är den koncentrationsförmåga han behöver för att klara en normal text en mycket högre andel av hans maximala koncentrationsförmåga än vad det är för en person som inte har motsvarande problem.

Visst är det så. Motivation påverkar i hög grad koncentrationsförmågan, som är avgörande för om man ens orkar läsa igenom en lång text. För mig innebär det att jag bara läser sådant som har högt motivationsvärde. Jag läser t.ex. inget öht för läsandes egen skull som många gör, utan det måste vara något som berör ett specialintresse för att jag ska orka igenom en längre text. Det kan inget lästräningsprogram gör något åt.
rdos

Inläggav rdos » 2010-04-27 20:14:37

Jodå, Inger, jag läste igenom wikipedias inlägg, och studerade sajten. För mig är detta bara komersiellt skit, rent ut sagt. Inte ett dugg bättre än 24/7 ABA programmen som autistiska barn tvingas genomgå trots att de helt saknar dokumentation på effekterna. Så, nej, det finns inget mer att diskutera kring detta.
rdos

Inläggav tveskägg » 2010-04-27 21:39:47

Inger skrev:
rdos skrev:På wikipedias sida så tycker jag det verkar som att det inte finns något stöd för att FastForWords fungerar ö.h.t.

Det dåliga utfallet i den nämnda studien verkar ha berott på att det inte användes så mycket som behövs för att få resultat.
Wikipedia skrev:The study authors concluded that "the Fast Forword Language program did not, in general, help students in these eight schools improve their language and reading comprehension outcomes" (Borman 2009, p. 100). However, in their discussion they noted that the "supplementary analyses, which examined the causal effects of participaton, revealed that when the middle school teachers and students remained committed and more faithfully achieved the completion standards set by Scientific Learning Corporation, the students exhibited statistically significant improvements in reading comprehension.

Ska man skapa bestående förändringar i den plastiska hjärnan måste man självklart träna ihållande och rigoröst under en viss tid, precis som vid annan träning.

Så de flitigaste barnen som använde programmet visade sig komma över genomsnittet för barn som fick traditionell lästräning. Kan inte detta bero på att de i genomsnitt var flitigare än barnen som fick traditionell lästräning?
tveskägg

Anslöt: 2009-08-21

Inläggav sigge » 2010-04-27 22:50:05

rdos skrev:På wikipedias sida så tycker jag det verkar som att det inte finns något stöd för att FastForWords fungerar ö.h.t. Vilket inte förvånar mig ett dugg, eftersom det är min erfarenhet att folk med dyslexi aldrig någonsin kommer upp i normalbefolkningens läshastighet eller verbala förmåga. Och skulle det finnas något program som funkat, så vore ju knappast dyslexi ett medfött problem.

Man måste utgå från sin egen förmåga och se hur den utvecklas. Det behöver inte vara meningslöst även om man inte når samma förmåga som alla andra. Om man utvecklas så är ju det i sig ett tecken på att det fungerar.
sigge

Anslöt: 2010-01-23

Inläggav sigge » 2010-04-27 22:57:58

Jag kunde inte se hur mycket pengar det handlar om. Är det dyrt?
sigge

Anslöt: 2010-01-23

Inläggav rdos » 2010-04-28 6:43:32

tveskägg skrev:Så de flitigaste barnen som använde programmet visade sig komma över genomsnittet för barn som fick traditionell lästräning. Kan inte detta bero på att de i genomsnitt var flitigare än barnen som fick traditionell lästräning?

Låter väldigt sannolikt.
rdos

Inläggav Inger » 2010-04-28 12:57:00

Om du inte är intresserad av detta, kanske du kan vara vänlig och lämna den här tråden ifred nu?

Vore trevligt om man någon enda gång kunde få diskutera någonting seriöst utan att du måste komma med dina reflexmässiga dissningar av saker du inte provat och inte vet något om bara för att det är så kul att säga emot.
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2010-04-28 16:03:50

Inger skrev:Övar minst en timme varje dag nu, det är verkligen roligt.

Det mest beroendeframkallande för mig är detta där man ska bilda engelska ord från en stam på tre bokstäver:

http://www.lumosity.com/brain-games/fle ... rd-bubbles

Har kommit upp i 1620 poäng.

Idag 2040 poäng som mest. Märker daglig förbättring på de övriga övningarna också.

Utom vid migrän, då blir det påtagligt tunnelseende och sämre tanke-, uppfattnings & reaktionsförmåga. :(

Sen har jag märkt att jag verkar ha väldigt svårt att fatta instruktioner, t o m skrivna, så jag behöver ofta en övningsrunda innan jag får grepp om hur det funkar. När jag väl fattat brukar det gå bra sen, det är bara den där första gången som är jobbig. Är det så för alla eller är det jag som har problem med sådant?
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2010-04-29 14:08:43

Tydligen behöver man (jag?) vara utvilad för att det ska fungera.

Idag blev jag väckt innan jag sovit färdigt, då blev det genast sämre resultat på allt utom de enklaste spelen, och det som gick lätt som en plätt igår var segt som sirap idag. Mattefrågor är det ingen idé att ens försöka med. :(

Ont i halsen också. Tror jag går och lägger mig igen.
Inger
Inaktiv

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in