Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)
67 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Laika skrev:TheWonderer92 skrev:Jag förstår dock vad du menar med att Mia förmedlar en något förenklad version av det mänskliga psyket men å andra sidan är det ju inte heller hennes specialområde.
Det är jämförbart med att jag som icke-fysiker skulle skriva en enkel och lättillgänglig bok om fysik, och i de fall det jag skrivit är helt uppåt väggarna fel skulle jag kunna använda ursäkten "det är inte mitt specialområde".
Det finns ingen quick fix för att förbättra självkänsla. Dålig självkänsla kan ta sig massor av olika uttryck och bottnar i massor av olika saker. Det mänskliga psyket är komplext och att dra ner det till en så enkel nivå att man skriver en bok vid namn "Självkänsla nu!" är rent av äckligt.
Håller med helt och hållet.
Låt oss säga att person X har en värdegrund som säger att Y är viktigt.
X försöker och misslyckas med Y. En chans att lyckas med Y kommer inte att återkomma.
För att X ska kunna tänka "okej, jag misslyckades med Y, men jag tog just en dusch så jag är fantastisk" krävs att X ändrar sin värdegrund.
Den där "quick fixen" (det är inte ens särskilt snabbt som man ändrar sig själv från grunden) ger jag inte mycket för. Den antyder att det är något fel med X som tycker att något är så viktigt.
Att tänka positivt och se möjligheterna kan fungera ifall man har slut på cornflakes. Laga en smörgås eller gå till butiken. Det är inte en särskilt allvarlig situation. Men att försöka ha samma standardmall som alla personer och alla situationer ska lösas med är idioti.
Notera att jag gör skillnad på positivt tänkande och äkta glädje.
Jag kan tycka att samtliga som skriver här är väldigt trångsynta. Mia har inte föreslagit någon quick fix och om ni kanske uppfattar det så är det ert problem. Det märks väldigt tydligt att ni inte läst hennes böcker utan bara dragit fördomsfulla slutsatser utifrån hennes fysiska uppenbarelse, brist på utbildning och hennes titlar på böckerna.
Jag är ingen ivrig efterhängare av Mia Törnblom men jag respekterar och uppskattar det som hon har åstadkommit och till skillnad från er bittrar jag inte ihop över att en människa kan ha framgång utan utbildning. Ni kan sitta och störa er ända in i väggen om ni känner för det - det kommer inte ta er någon vart.
Det finns fler områden där man kan ha välförtjänt framgång utan någon märkvärdig utbildning. T.ex. artister, författare och skådespelare. Det handlar om naturlig begåvning och hårt arbete därutöver.
Det är menlöst att fortsätta diskutera vidare det här för ni kommer alltid hitta fel och vrida allting så att det passar er världsbild. Hej då!
Jag är ingen ivrig efterhängare av Mia Törnblom men jag respekterar och uppskattar det som hon har åstadkommit och till skillnad från er bittrar jag inte ihop över att en människa kan ha framgång utan utbildning. Ni kan sitta och störa er ända in i väggen om ni känner för det - det kommer inte ta er någon vart.
Det finns fler områden där man kan ha välförtjänt framgång utan någon märkvärdig utbildning. T.ex. artister, författare och skådespelare. Det handlar om naturlig begåvning och hårt arbete därutöver.
Det är menlöst att fortsätta diskutera vidare det här för ni kommer alltid hitta fel och vrida allting så att det passar er världsbild. Hej då!
- TheWonderer92
- Anslöt: 2014-05-14
Det senare var typ poängen med mitt inlägg. Jag ska ingenstans!!! Och tycker det är irriterande att alla förväntas vilja "utvecklas" hela tiden.TheWonderer92 skrev: Ni kan sitta och störa er ända in i väggen om ni känner för det - det kommer inte ta er någon vart.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Problemet är alla dessa framgångsutvecklare som bjuds in av företag, kommuner och skolor och som saknar grund i hur människor fungerar.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Ja, det är liksom inte så oskyldigt då, folk hjärntvättas lätt.plåtmonster skrev:Problemet är alla dessa framgångsutvecklare som bjuds in av företag, kommuner och skolor och som saknar grund i hur människor fungerar.
Köper man en självhjälpsbok på eget bevåg kan jag mer tycka att man får skylla sig själv. Men när de inbjuds av instutitioner folk litar på... ja jisses. Det borde förbjudas.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Det här samhället vill stylta om alla som inte är som svenssons. Deltar man inte i samtalet vid fikabordet får man inget jobb. Alltså man måste vara översocial och superrobot för att passa in i detta samhälle. sen undrar vissa varför man inte mår bra. Mitt dåliga mående kan inte Mia Törnblom bota. Ingen jävla terapi kan bota det. Jag har redan insett att jag kommer inte längre. Då blir jag bara förbannad på folk som säger åt mig att tänka positivt. Dra åt skogen med det. Äh jag blir bara förbannad
TheWonderer92 skrev:Jag kan tycka att samtliga som skriver här är väldigt trångsynta. Mia har inte föreslagit någon quick fix och om ni kanske uppfattar det så är det ert problem. Det märks väldigt tydligt att ni inte läst hennes böcker utan bara dragit fördomsfulla slutsatser utifrån hennes fysiska uppenbarelse, brist på utbildning och hennes titlar på böckerna.
-Finns ingen anledning att sura bara för att man tycker olika i en diskussion.
Jag tycker inte sämre om dig som person bara för att vi är oense.
Men det är typiskt svenskt; konsensuskultur. Man måste till varje pris tycka likadant annars blir det "dålig stämning".
Med en sån inställning kommer man heller ingen vart.
Läsvärt om Törnblom på VoFs forum,
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=16&t=5808
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Alltid lika intressant när någon uttalar sig om mig utan att veta något.'
Visst. Jag sitter här och är bitter över precis allt med mitt liv.
Tänk vad bitter jag är över att bli på gott humör varje gång jag loggar in på facebook eftersom det serverar påminnelser om något vettigt jag gjort - jag hade ju inte utbildning i det.
Komma någonstans - pyttsan. Jag ska inte härifrån. Det jag haft möjlighet att förbättra i mitt liv har jag förbättrat. Kommer det någon ny realistisk möjlighet kommer jag att ta den, men just nu kan jag inte ens tänka mig vad det skulle vara. Att det inte gått ut på villa, volvo, vovve är det andra som gör till problem.
Visst. Jag sitter här och är bitter över precis allt med mitt liv.
Tänk vad bitter jag är över att bli på gott humör varje gång jag loggar in på facebook eftersom det serverar påminnelser om något vettigt jag gjort - jag hade ju inte utbildning i det.
Komma någonstans - pyttsan. Jag ska inte härifrån. Det jag haft möjlighet att förbättra i mitt liv har jag förbättrat. Kommer det någon ny realistisk möjlighet kommer jag att ta den, men just nu kan jag inte ens tänka mig vad det skulle vara. Att det inte gått ut på villa, volvo, vovve är det andra som gör till problem.
KrigarSjäl skrev:Det här tänket är inte bara destruktivt åt helvete för oss aspies.
Det är destruktivt för alla; den som pekar på samhällsstrukturer som orsak till utanförskap, arbetslöshet, psykisk sjukdom etc pekas ut som offerkofta om allt är möjligt bara man tänker tillräckligt positivt och är tillräckligt flexibel.
Individualistsamhället vill inte kännas vid samhällsstrukturer som verkar direkt exkluderande.
plåtmonster skrev:Tänk positivt..! Javisst självhjälpsböcker värmer gott i kaminen..
sugrövmanövern skrev:Det senare var typ poängen med mitt inlägg. Jag ska ingenstans!!! Och tycker det är irriterande att alla förväntas vilja "utvecklas" hela tiden.TheWonderer92 skrev: Ni kan sitta och störa er ända in i väggen om ni känner för det - det kommer inte ta er någon vart.
TheWonderer92 skrev:Jag kan tycka att samtliga som skriver här är väldigt trångsynta. Mia har inte föreslagit någon quick fix och om ni kanske uppfattar det så är det ert problem. Det märks väldigt tydligt att ni inte läst hennes böcker utan bara dragit fördomsfulla slutsatser utifrån hennes fysiska uppenbarelse, brist på utbildning och hennes titlar på böckerna.
Plötsligt tillskriver du alla som inte håller med dig massor av egenskaper. Jag håller inte med dig och därför förutsätter du att jag inte har läst Törnblom, att jag drar fördomsfulla slutsatser utifrån bland annat hennes fysiska uppenbarelse och att jag blir bitter över människor som når framgång utan utbildning. Dessa etiketter klistrar du på mig helt utan belägg. Vem av oss är det egentligen som är fördomsfull?
KrigarSjäl skrev:Individualistsamhället vill inte kännas vid samhällsstrukturer som verkar direkt exkluderande.
Individualistsamhället skulle jag nog säga är utmärkt i vissa avseenden men det är inte så individuellt som man kan tro. Det finns rätt mycket gruppsamhälle och normsamhälle som lägger en blöt filt över individer. Du måste tillhöra en "stam" och ägna dina resurser åt att skaffa villa, barn och bil. Hemska tanke om du vill något annat. Inte minst vanligt jobb. Alla andra former som författare, konsult, egenföretagare osv innebär att man inte är infångad i statskontrollen och är "farlig".
Meppe skrev:Det jag haft möjlighet att förbättra i mitt liv har jag förbättrat. Kommer det någon ny realistisk möjlighet kommer jag att ta den, men just nu kan jag inte ens tänka mig vad det skulle vara. Att det inte gått ut på villa, volvo, vovve är det andra som gör till problem.
Ajaj.. klart fall av normbryteri att inte vilja uppnå villa, volvo och vovve. Helst i ett dött och tomt giftermål med ett själsdödande jobb så att man kan smörja bankens kassakista..
- plåtmonster
Kunskapskanalen: 23:45 - 00:05 En bok, en författare
Repris 2015-03-17 09:00
Pessimistens slagord: Förberedd dig väl. Ha förhoppningar, inte förväntningar.
Om det är någon som behöver argument för att såga positivismmaffian så finns det massor av initierade argument och analys i detta program.
UR (2015)
Författarsamtal. Den lyckliga pessimisten. Mattias Lundberg är bl.a. docent i psykologi vid Umeå universitet. I "Den lyckliga pessimisten" får vi tips på hur man skapar realistiska förväntningar på livet, utan att dopa sig med "positivt tänkande". Intervjuare: Helene Benno. Från UR. Från K tidigare idag. Även i K 17/3. Textat sid. 199.
Repris 2015-03-17 09:00
Pessimistens slagord: Förberedd dig väl. Ha förhoppningar, inte förväntningar.
Om det är någon som behöver argument för att såga positivismmaffian så finns det massor av initierade argument och analys i detta program.
- plåtmonster
-Tack för tipset, Plåtniklas!
Det programmet skall ses med största uppmärksamhet.
Det programmet skall ses med största uppmärksamhet.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Hoppas du är morgontidig. Bara 8 timmar kvar
- plåtmonster
Föreläsning med Barbara Ehrenreich, författare till boken Smile or Die,
https://www.youtube.com/watch?v=PJGMFu74a70
https://www.youtube.com/watch?v=PJGMFu74a70
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
plåtmonster skrev:Hoppas du är morgontidig. Bara 8 timmar kvar
Funkar att se på UR Play.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:plåtmonster skrev:Hoppas du är morgontidig. Bara 8 timmar kvar
Funkar att se på UR Play.
Radioinslag: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6102480
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad