Kriterier för psykiatrisk tvångsvård?
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Mina föräldrar o min släkt tillsammans med min läkare har länge velat lägga in mig hos psykiatrin för att dom tycker jag e jobbig. Dom har försökt göra det några gånger innan men läkaren tolka det som om dom inte ville ha mig o därför kunde inte lägga in mig av de själet o jag lät klok o vettig när läkaren pratade med mig.
Det har gått några år nu o de har ännu inte kunnat skicka mig till psykiatrin. Jag undrar vad lagen om att läggas in e o vad som krävs för att de kan göra det o varför dom inte kan ta emot alla. Jag vill veta de så jag vet hur jag ska bete mig för att jag vill verkligen inte läggas in jag har inte gjort någon illa ir mig sj o skulle aldrig göra såna saker heller.
Moderator Gripandekylig - förtydligade rubriken
Moderator Gripandekylig - flyttade tråden från avdelningen Att leva som Aspergare
Det har gått några år nu o de har ännu inte kunnat skicka mig till psykiatrin. Jag undrar vad lagen om att läggas in e o vad som krävs för att de kan göra det o varför dom inte kan ta emot alla. Jag vill veta de så jag vet hur jag ska bete mig för att jag vill verkligen inte läggas in jag har inte gjort någon illa ir mig sj o skulle aldrig göra såna saker heller.
Moderator Gripandekylig - förtydligade rubriken
Moderator Gripandekylig - flyttade tråden från avdelningen Att leva som Aspergare
- Kathrine87
- Anslöt: 2013-09-05
Jag undrar
Om du inte utgör fara för ditt eget eller andras liv och hälsa så är det nog rätt svårt att lägga in personer. Dessutom har de rätt ont om pengar så de vill nog prioritera hårt.
Vilka skäl anför släktingarna för att lägga in dig?
För övrigt är det nog smart att skaffa eget boende och inkomst så att du kan klippa banden.
För övrigt är det nog smart att skaffa eget boende och inkomst så att du kan klippa banden.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag undrar
plåtmonster skrev:Om du inte utgör fara för ditt eget eller andras liv och hälsa så är det nog rätt svårt att lägga in personer. Dessutom har de rätt ont om pengar så de vill nog prioritera hårt.
Jag har eget boende o egna pengar. Jag kommer inte överens med de andra tjejerna i släkten därför tror dom att jag e farlig. Egentligen vill jag bara att de ska lämna lite privatliv tills jag sj kan börja dela med mig av mitt liv men när de vill så mycket o klagar på mitt beteende mot dom så blir de bara värre, jag undviker dom mer.
- Kathrine87
Jag undrar
På vilket sätt invaderar de ditt privatliv?
- plåtmonster
Jag undrar
plåtmonster skrev:På vilket sätt invanderar de ditt privatliv?
Vet inte om man ska kalla de för privatliv men när jag träffar nån så vill dom veta vad den personen säger till mig o hur personen tittar på mig o när jag har en kompis så vill dom oxå bli kompisar med den personen o göra allt vi gör tillsammans.
- Kathrine87
Jag undrar
Säg inget om ditt privatliv till de då? eller bara om t.ex oviktiga bekantskaper.
- plåtmonster
Jag undrar
Kathrine87 skrev:Mina föräldrar o min släkt tillsammans med min läkare har länge velat lägga in mig hos psykiatrin för att dom tycker jag e jobbig. Dom har försökt göra det några gånger innan men läkaren tolka det som om dom inte ville ha mig o därför kunde inte lägga in mig av de själet o jag lät klok o vettig när läkaren pratade med mig.
Hej Kathrine87.
Om du bor själv och sköter din egen ekonomi och inte utgör fara för dig själv eller andra så bör du inte vara orolig. Jag tror inte att någon skulle tvångsinlägga dig i det fallet.
Däremot så blir jag ju lite fundersam över varför din familj envisas om att vilja lägga in dig, samt att det var lite otydligt om din läkare ville eller inte ville få dig inlagd.
Angående din familj så kan jag inte ifrån det du skrivit hitintills skrivit se varför dom skulle vilja få dig inlagd. Och angående läkaren så kan du kanske byta om han vill få dig inlagd utan vettig orsak. Familj kan man ju inte välja bort på samma sätt tyvärr.
Om du nu bor själv så borde du ju själv kunna välja vad du vill dela med dig om ditt privatliv till familjen. Och om dom tjatar försöka förklara för dem att du inte gillar när dom tjatar och att du mår dåligt av den press dom utsätter dig för.
Man måste uppfylla tre kriterier för att de ska kunna lägga in en med LPT, Läs mer här:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=175
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=175
matgar skrev:Kathrine87 skrev:Mina föräldrar o min släkt tillsammans med min läkare har länge velat lägga in mig hos psykiatrin för att dom tycker jag e jobbig. Dom har försökt göra det några gånger innan men läkaren tolka det som om dom inte ville ha mig o därför kunde inte lägga in mig av de själet o jag lät klok o vettig när läkaren pratade med mig.
Hej Kathrine87.
Om du bor själv och sköter din egen ekonomi och inte utgör fara för dig själv eller andra så bör du inte vara orolig. Jag tror inte att någon skulle tvångsinlägga dig i det fallet.
Däremot så blir jag ju lite fundersam över varför din familj envisas om att vilja lägga in dig, samt att det var lite otydligt om din läkare ville eller inte ville få dig inlagd.
Angående din familj så kan jag inte ifrån det du skrivit hitintills skrivit se varför dom skulle vilja få dig inlagd. Och angående läkaren så kan du kanske byta om han vill få dig inlagd utan vettig orsak. Familj kan man ju inte välja bort på samma sätt tyvärr.
Om du nu bor själv så borde du ju själv kunna välja vad du vill dela med dig om ditt privatliv till familjen. Och om dom tjatar försöka förklara för dem att du inte gillar när dom tjatar och att du mår dåligt av den press dom utsätter dig för.
Jo, mina föräldrar mår dåligt över att jag inte kommer överens med de andra o orkar inte med allt tjaffs o drama. När de skickade mig till psykakut en gång o jag blev förhörd o därefter kom hem så frågade min bror min kusin om vilken film detta e. Alltså dom där tjejerna vill gärna veta saker om mig så jag fick till o med stampa o skrika för att de ska förstå att jag inte vill berätta men ändå tjatar om de o de va därför som mina föräldrar skickade mig dit. Som du säger så inser jag nu att de inte skulle lägga mig in, anledning till att de ville då berodde nog på att jag började skrika. När det gäller läkarn så e jag sj osäker på vad hon sysslar med.
- Kathrine87
Klipp banden med familjen, de verkar mer skadliga för dig än du själv!
plåtmonster skrev:Om du inte utgör fara för ditt eget eller andras liv och hälsa så är det nog rätt svårt att lägga in personer. Dessutom har de rätt ont om pengar så de vill nog prioritera hårt.
Bipolär kan vara grund för tvångsinläggning. Jag har erfarenhet av anhörig i den förlängda släkten som blev inlagd mot sin vilja under en manisk period.
Återgå till Aspergare och vården