Kreativitet och psykisk ohälsa [TV4 Nyhetsmorgon]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Kreativitet och psykisk ohälsa [TV4 Nyhetsmorgon]

Inläggav Trolsk » 2010-05-18 21:51:25

En diskussion om detta - tyvärr inte så lång.

http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhets ... =1.1642322
Trolsk

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav lasseivägen » 2010-05-18 22:06:58

Både hört och läst idag. Netdoktor har en kort artikel längre ner på sidan

http://www.netdoktor.se/?_PageId=4&Tab=News

Har hört tidigare att personer med ADHD har svårt att diskriminera mellan intryck som kommer in.
Tycker själv att det kan vara svårt. Jag märker ofta av saker som inte andra märker av, kan också vara lite av det många AS lider av, att vara överkänslig för ljud och beröring. Svårighet länsa bort intryck, både rent fysiska och perceptionella.

Ibland är det faktiskt mest frustrerande att förstå vad folk har för sig bakom ens rygg, och som dom inte i sin vildaste fantasi kan tro att någon kan förstå. Om man inte har den typen av känslighet är det nog ganska svårt att sätta sig in i hur sådanna som vi fungerar.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Inger » 2010-05-18 22:10:25

Intressant. Kopplingen var ju inte ny, den gjordes redan på 80-talet, men teorierna bakom, att kreativa och psykiskt sjuka har mindre filter, det var ju kul att de kommit på det, äntligen!
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Trolsk » 2010-05-18 22:15:50

De nämner ett rön från Karolinska Institutet i öppningen. Jag hittade en pressrapport här. Mer utvecklat här, men jag vet inte om det är hela rapporten.
Trolsk

Inläggav lasseivägen » 2010-05-18 22:31:53

EDIT
Tack för tipset om artikeln, Tror det var större delen eller hela artikeln, ska nog skriva ut den och läsa i lugn och ro.
Senast redigerad av lasseivägen 2010-05-18 22:37:49, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen

Inläggav Trolsk » 2010-05-18 22:34:37

Det vore gott!
Trolsk

Inläggav Smokescreen » 2010-05-18 22:34:49

Får mig nu att undra om inte dethär kan höra till att man kan reagera negativt som positivt till andra människor, utav det man bara helt enkelt får för sig att tänka på ett sätt, utav en slumpmässig händelse som triggar ens tankar, av en viss stimulus ( han/hon hostar m.m). T.ex att man får för sig att någon kan tycka illa om en, så hellre än att urskilja tanke från verklighet, så reagerar till något som kanske hör till ens mer livliga fantasi, än vad själva erfarenheten borde tala om för en.

Exempel: En person ser en ansiktsuttryck som kunde uppfattas på olika sätt, från att bli reserverad eller uppmärksam på något man sa, frågande på ett positiv sätt eller mer återhållsam och passiv, till även tyckas vara något illa till mods, eller vilken möjlig scenario det nu kunde vara:

"Jag får för mig att han tycker att mina intressen är dumma, så jag gillar honom inte!"

Men jag har även spekulerat att vad som kan skilja en person från att bli schizofreniklassad istället för välanpassad kreativ intellekt, är personens egna mentalitet. Rädslor som får en persons plötsliga förnimmelse av innre fenomen som fantasier att verka skrämmande och ofrivilliga, till en person som erfar dem istället som något positivt.

Så med andra ord är det mycket frågan om psykosomatiken ? Psykogent ? Att man uppfyller sina egna farhågor( flippa ) till att se det som jag, "ökad uppmärksamhet för innre fenomen", att de visuella m.m är hur våra hjärnor verkligen jobbar intellektuellt, medans medvetanet är bara en form av flaskhals, kardemumman av ens undermedvetna "sammanfattningar", en ordnad uppfattning av verkligheten ?
Smokescreen
Inaktiv

Anslöt: 2010-05-04

Inläggav lasseivägen » 2010-05-18 22:55:07

^---------^
Diskussionen handlar faktiskt om att kreativa människor har hjärnor som delvis liknar sschizofrena hjärnor. Och det sätt man tar in information på.

Tror faktiskt att många tar in saker, som NT inte reagerar på, för att deras sociala träning gör att dom diskriminerar bort sådant som inte är riktigt PK.

Det är inte bara i mänskliga relationer jag tänker annorlunda på jobbet, jag jobbar som konstruktör, det händer att jag ser samband som inte andra ser. Jag är inte så låst i hur saker och ting är och altid har varit. Tror inte det kan räknas som fördomar eller psykosomatiskt?
Jag blir ofta behandlad som en byfåne av mina arbetskamrater, och när dom inser att jag hade rätt blir dom mest förbannade.
Så jag försöker numera ligga ganska lågt med kreativa lösningar. Bara när jag blir uppmanad att lösa ett problem så funderar jag på det.
lasseivägen

Inläggav Smokescreen » 2010-05-18 23:20:11

Menar bara att hur ens kreativtet kan yttra sig till att bli stjälpande eller hjäplande, beroende på t.ex hur man är som person.

Kan inte ens livliga fantasi ta överhanden, vart i en annan fall med samma person, så kunde personens livliga fantasi hellre vara en medel för framgång, hellre än "undergång" ?

Så tycker de möjligen tar , av den information jag fått, att det är däri vart möjligen sambandet mellan "galenskap" och "genialitet" ligger.
Smokescreen
Inaktiv

Anslöt: 2010-05-04

Inläggav LILITH_ » 2010-05-18 23:23:40

Både det kreativa och den psykiska ohälsan ("schizofrenin") verkar ha samma grund: NPF-spektrumet.
LILITH_
f.d Eyes wide open

Anslöt: 2009-12-26

Inläggav lasseivägen » 2010-05-19 10:25:20

Smokescreen skrev:Menar bara att hur ens kreativtet kan yttra sig till att bli stjälpande eller hjäplande, beroende på t.ex hur man är som person.

Kan inte ens livliga fantasi ta överhanden, vart i en annan fall med samma person, så kunde personens livliga fantasi hellre vara en medel för framgång, hellre än "undergång" ?

Så tycker de möjligen tar, av den information jag fått, att det är däri vart möjligen sambandet mellan "galenskap" och "genialitet" ligger.

Självfallet kan fantasier ta överhand, men med lite erfarenhet av att analysera misstankar, uppsnappade skeenden och hålla dom i minnet, brukar det ofta ge sig med tiden vilket som var felsnappat och vad som stämde. Om man fortsättningsvis får mer information så motsägs eller verifieras de första slutsatserna . Med erfarenhet av vissa skeenden blir analysen betydligt enklare, när nya fakta dyker upp. .

Tror fortfarande att det är väldigt svårt för en NT att förstå att man faktiskt genom att lägg ihop trådar som troligen är helt omärkliga för en NT.

Det gäller även när man gör analyser av skeden i mekaniska system, kan också gå helt fel. Det brukar dock oftast ge sig ganska snart. Men det har dock hänt mig ofta att jag hittat feltänkt i andras slutsatser. Jag tror att den viktiga delen i rapporten är att man har funnit ett samband av varför en del personer tar in ”alldeles” för mycket information. Det är nog delvis ett av problemen vid ADHD, det kommer in så jävla mycket information att man inte har en chans att sortera.
Jag kan bli helt förvirrad om jag sitter vid ett fikabord där det förekommer flera diskussioner samtidigt, särskilt om flera av diskussionerna intresserar mig.
lasseivägen

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in