Kreativ miljö?
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Kreativ miljö?
Vilken miljö upplever du bäst stimulerar till nyskapande ideér?, från robotar, kläddesign, sociala strukturer, läkekonst etc..?
Universitet och forskningsmiljön är ju tänkt att fungera som skapande miljö. Men den är dessvärre fylld av karriärfokuserade studenter piskade av tentamen och CSN. Därefter följer en karriärsstege med formalia såsom master, PhD, doktor, professor osv. Med oskriva spelregler i form av publikationer, anslag, ansökningar, team osv. Dvs ganska inrutat och kanske inte så spontant och högt i tak som det borde vara. Sverige är ju känt för en viss portion av konformism.
Finns det bättre sammanhang för skapande?
Universitet och forskningsmiljön är ju tänkt att fungera som skapande miljö. Men den är dessvärre fylld av karriärfokuserade studenter piskade av tentamen och CSN. Därefter följer en karriärsstege med formalia såsom master, PhD, doktor, professor osv. Med oskriva spelregler i form av publikationer, anslag, ansökningar, team osv. Dvs ganska inrutat och kanske inte så spontant och högt i tak som det borde vara. Sverige är ju känt för en viss portion av konformism.
Finns det bättre sammanhang för skapande?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Kreativ miljö?
Ja. Hemma på kammarn eller med det sällskap man själv väljer.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Ja, men hemma är det näst bästa för mig. Det bästa är en egen liten lokal i någon form. Utan något annat som måste göras. Ett ställe där man kan släppa allt annat. Vara sin egen Gud.
Samtidigt ska jag tillägga att jag trivdes mycket bra på universitetet. Bäst på Stockholms, i Uppsala fanns det för mycket stelhet, för mycket i väggarna som inte var berikande. Jag tycker inte man ska välja bort studier pga hierarkier o dy, jag tycker att det varit fantastiskt roligt att plugga och skulle gärna vara en överliggare. Jag får betydligt mer uträttat om jag har något yttre att förhålla mig till, än att det bara är upp till mig själv. Sen kan man ju mellan föreläsningarna dra sig undan.
Samtidigt ska jag tillägga att jag trivdes mycket bra på universitetet. Bäst på Stockholms, i Uppsala fanns det för mycket stelhet, för mycket i väggarna som inte var berikande. Jag tycker inte man ska välja bort studier pga hierarkier o dy, jag tycker att det varit fantastiskt roligt att plugga och skulle gärna vara en överliggare. Jag får betydligt mer uträttat om jag har något yttre att förhålla mig till, än att det bara är upp till mig själv. Sen kan man ju mellan föreläsningarna dra sig undan.
Absolut naturen, vatten och musik. Det är den perfekta kreativitets och inspirations miljön för mig.
Men jag trivs bra i mitt eget rum också, där får jag dessutom ha saker och ting ifred.
Men jag trivs bra i mitt eget rum också, där får jag dessutom ha saker och ting ifred.
Funderade egentligen lite på vilken situation när det gäller upphälle och omgivningsorganisering som kan ge kreativ miljö. Akademiska hus är ju väldigt pigga på att deklarera sina fastigheter som "kreativa". Medan intrycket oftast är sterila miljöer dikterade av byråkrati och dyra hyror. Samt kontorskuber fyllda med folk som definitivt inte har tid för något annat än det de gör.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Att leva som Aspergare