Krav för att få tandvårdskort?
Tibbs ska få tandvårdskort!
LSS-människan delar ut sådana, eller ja, LSS ska skicka brev med lapp jag skall skriva på (tre exemplar) och sen skickar dom hem plastkort till mig. Nu skall jag beställa tid hos tandläkaren för första gången på många år!
LSS-människan delar ut sådana, eller ja, LSS ska skicka brev med lapp jag skall skriva på (tre exemplar) och sen skickar dom hem plastkort till mig. Nu skall jag beställa tid hos tandläkaren för första gången på många år!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Jag behövde varken skriva eller ansöka, det gjorde min terapeut åt mig, så ramlade kortet ner i brevlådan, å nu e jag alldeles befriad från tandsten!
Å snälla tandläkaren gav mig lugnande till besöken oxå! *nöjd*
Å snälla tandläkaren gav mig lugnande till besöken oxå! *nöjd*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Lilla gumman
Ni kontaktar den enheten som gjorde utredningen, om det t ex var på psyk kliniken så kan ni ta kontakt med dom.
Man kan också skriva dit, då skriver man bara att man vill ha kopia på samtliga journalhandlingar, undertecknar med sitt namn och personnummer och adress.
Adressen kan ni ta reda på genom telefonväxeln på det sjukhus elelr vad det är som han blev utredd på.
Vill du ha hjälp med nåt så medda mig och tal om vilken stad och vilken mottagning eller klinik det gällde.
Ni kontaktar den enheten som gjorde utredningen, om det t ex var på psyk kliniken så kan ni ta kontakt med dom.
Man kan också skriva dit, då skriver man bara att man vill ha kopia på samtliga journalhandlingar, undertecknar med sitt namn och personnummer och adress.
Adressen kan ni ta reda på genom telefonväxeln på det sjukhus elelr vad det är som han blev utredd på.
Vill du ha hjälp med nåt så medda mig och tal om vilken stad och vilken mottagning eller klinik det gällde.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Från annan tråd:
Jag har ett från Västra Götaland. På mitt kort står det bara att det gäller så länge jag tillhör personkretsen (obs! det står inget om att ha insatser av något slag) ifråga och är bosatt i regionen.
/Titti
A skrev:Det är för det mesta tidsbestämt och hur länge verkar variera mellan olika landsting.
Jag har ett från Västra Götaland. På mitt kort står det bara att det gäller så länge jag tillhör personkretsen (obs! det står inget om att ha insatser av något slag) ifråga och är bosatt i regionen.
/Titti
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Maken har många gånger sagt namnet på den läkare som utrett honom. Maken visste också att han inte finns kvar på sjukhuset i staden. Men då jag googlade på namnet + psykolog + staden fick jag upp att han hade privatklinik. Maken får ringa eller skriva till privatkliniken och ta reda på var journalerna finns.
Hälsningar
Lilla Gumman
Maken har många gånger sagt namnet på den läkare som utrett honom. Maken visste också att han inte finns kvar på sjukhuset i staden. Men då jag googlade på namnet + psykolog + staden fick jag upp att han hade privatklinik. Maken får ringa eller skriva till privatkliniken och ta reda på var journalerna finns.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Lilla gumman
Om läkaren arbetade på sjukhuset när utredningen gjordes, och om utredningen gjordes på sjukhuset, så finns journalerna där. De stananr på den klinik det gäller, de följer inte med läkaren.
Så börja med att kontakta den klinik/mottagning där utredningen gjordes.
Om läkaren arbetade på sjukhuset när utredningen gjordes, och om utredningen gjordes på sjukhuset, så finns journalerna där. De stananr på den klinik det gäller, de följer inte med läkaren.
Så börja med att kontakta den klinik/mottagning där utredningen gjordes.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Jippie!!! Idag kom mitt tandvårdskort!!! :D *puh* Har mailat LSS-handläggaren i kommunen att hon anger fel information. Det kröp fram. Tackvare info. om tandvårdskort här på forumet fick jag reda på att det är en rättighet för oss med AS. oavsett LSS-insatser eller ej o. kunde söka o. därmed få det! Tack! ni som skrivit i de trådarna!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 4 gånger.
Idag kom mitt tandvårdskort å posten, mindre än en vecka efter att jag först talade med LSS-handläggaren! Smidigt jobbat! Nu har jag så varit gratis hos tandläkaren och jag hade perfekta tänder utan ens början till hål, inte ens tandborstningen klagade de på, tvärtom! Nu kan jag leva i trygg förvissning ett år till nästa gång
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Kanske lite OT men kände att jag måste skriva nått
Jäkla tur du hade då, själv fick jag den snälla diagnosen att hela munnen var tvungen att rengöras grundligt samt det var några hål samt två tänder som måste dras ut
Så kan det gå om man inte haft råd att besöka tandis på flera år
MsTibbs skrev:Idag kom mitt tandvårdskort å posten, mindre än en vecka efter att jag först talade med LSS-handläggaren! Smidigt jobbat! Nu har jag så varit gratis hos tandläkaren och jag hade perfekta tänder utan ens början till hål, inte ens tandborstningen klagade de på, tvärtom! Nu kan jag leva i trygg förvissning ett år till nästa gång
Jäkla tur du hade då, själv fick jag den snälla diagnosen att hela munnen var tvungen att rengöras grundligt samt det var några hål samt två tänder som måste dras ut
Så kan det gå om man inte haft råd att besöka tandis på flera år
Senast redigerad av BobbaSmed 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Vill bara säga det att bor man i Skåne, har AS., men inga LSS-insatser får man tandvårdsintyg via Tandvårdsnämnden i Kristianstad (044-3093512- Agneta Lindau-Persson). Helt säkert! Jag är ett levande bevis på det. Efter att man skickat in papprena; kopia på diagnospappret + eget skriven ansökan tar det max 1 v. tills man får sitt intyg med Posten. Intyget gäller i 2 år.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Fick mitt tandvårdskort idag. Jag skickade in min ansökan till min kommuns handikappsenhet för en vecka sedan. Då jag inte har några LSS insatser så misstänkte jag att det kunde vara svårt att få kommunen att ge mig ett kort, så jag gjorde det väldigt tydligt i min ansökan att min autismdiagnos ger mig rätt till ett tandvårdskort och att tandvårdslagens utformning inte ger något utrymme för behovsprövning när man uppfyller dom formella kraven som i mitt fall ugörs av att jag tillhör personkrets 1. Bifogade en kopia på min utredning och lånade även Pemers citat från en annan tråd som gällde socialstryrelsens meddelandeblad till kommuner och landsting. (Stort tack för ditt arbete med tandvårdsfrågan Pemer )
Förväntade mig i alla fall ett avslag som jag kunde, ursäkta vitsen, sätta tänderna i och överklaga, men så dök kortet upp idag
Förväntade mig i alla fall ett avslag som jag kunde, ursäkta vitsen, sätta tänderna i och överklaga, men så dök kortet upp idag
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
lost skrev:sommar skrev:Intyget gäller i 2 år.
Mitt tandkort gäller 10 år...
Mitt tandkort har ingen tidsbegränsning så länge jag inte flyttar från Värmland eller blir av-diagnosticerad (och hur sannolikt är det på en skala?!).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:25:39, redigerad totalt 1 gång.
Mitt tandkort gäller 1 år.
Förr var det inte tidsbegränsat här, utan kallades tillbaka om förhållandena ändrades, men från januari 2007 gäller det bara 1 års tid, sedan får man ansöka om nytt.
Förr var det inte tidsbegränsat här, utan kallades tillbaka om förhållandena ändrades, men från januari 2007 gäller det bara 1 års tid, sedan får man ansöka om nytt.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:25:39, redigerad totalt 1 gång.
lost skrev:sommar skrev:Intyget gäller i 2 år.
Skall vi byta kort med varandra! Du får mitt blåa om jag får ditt...gröna? . Mitt gäller "bara" 2009 ut. Sen är det väl bara att söka om. Funderar även lite smått på vad som anses vara "nödvändig tandvård". På vårdguiden skriver dom att "Nödvändigt tandvård är tandvård som krävs för att du ska kunna äta, till exempel tandproteser" Då undrar jag om man törs komma till tandläkaren för att få åtgärdat ett litet småhål och samtidigt hävda att det är att anse som "nödvändig tandvård" eller om man snällt får betala det själv. Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter över vilka typer av tandvård som man kan få utfört med kortet som "betalningsmedel" Om ni tex har fått fixat tandsten,rotfyllt etc.
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 10:25:39, redigerad totalt 1 gång.
ASterix skrev:lost skrev:sommar skrev:Intyget gäller i 2 år.
Skall vi byta kort med varandra! Du får mitt blåa om jag får ditt...gröna? . Mitt gäller "bara" 2009 ut. Sen är det väl bara att söka om. Funderar även lite smått på vad som anses vara "nödvändig tandvård". På vårdguiden skriver dom att "Nödvändigt tandvård är tandvård som krävs för att du ska kunna äta, till exempel tandproteser" Då undrar jag om man törs komma till tandläkaren för att få åtgärdat ett litet småhål och samtidigt hävda att det är att anse som "nödvändig tandvård" eller om man snällt får betala det själv. Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter över vilka typer av tandvård som man kan få utfört med kortet som "betalningsmedel" Om ni tex har fått fixat tandsten,rotfyllt etc.
Jag har lagat nya hål, reparerat gamla fyllningar, tagit bort tandsten och fått en bettskena med mitt tandkort. Det gäller också utan tidsbegränsning så länge förhållandena inte ändras om jag flyttar ur regionen eller blir avdiagnosticerad. Vilket inte händer.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 10:25:39, redigerad totalt 1 gång.
sommar skrev:Vill bara säga det att bor man i Skåne, har AS., men inga LSS-insatser får man tandvårdsintyg via Tandvårdsnämnden i Kristianstad (044-3093512- Agneta Lindau-Persson). Helt säkert! Jag är ett levande bevis på det. Efter att man skickat in papprena; kopia på diagnospappret + eget skriven ansökan tar det max 1 v. tills man får sitt intyg med Posten. Intyget gäller i 2 år.
Inte jag. Jag är ett levande bevis på det.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:25:39, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
ASterix skrev:lost skrev:sommar skrev:Intyget gäller i 2 år.
Jag har dragit ut en visdomstand och det fick jag "gratis" (eftersom jag kommit upp i 900 i avgifter för sjukvård) med tandvårdskort. Nu har jag tre visdomständer kvar som också ska bort (har redan tagit bort sex tänder innan), och hoppas att det också kommer räknas till allmän bastandvård. Troligen.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:25:39, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante skrev:sommar skrev:Vill bara säga det att bor man i Skåne, har AS., men inga LSS-insatser får man tandvårdsintyg via Tandvårdsnämnden i Kristianstad (044-3093512- Agneta Lindau-Persson). Helt säkert! Jag är ett levande bevis på det. Efter att man skickat in papprena; kopia på diagnospappret + eget skriven ansökan tar det max 1 v. tills man får sitt intyg med Posten. Intyget gäller i 2 år.
Inte jag. Jag är ett levande bevis på det.
Va?? Får jag fråga vad det beror på? Du borde hör med A här på forumet om du vill o. inte redan har gjort det.
Det är ok. att du "stal" min fras.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:25:39, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården