köttfärssås på lammfärs. varning!
9 inlägg
• Sida 1 av 1
köttfärssås på lammfärs. varning!
Om ni nån dag, precis som jag står vid kötthyllan och de inte har nå vettig nöt/blandfärs gör då inte samma misstag som mig å köp lammfärs. Jag är aldrig petig med mat, äter nästan allt men detta va då tamigfan bland det vidrigaste jag någonsin ätit. Finns inte en krydda i världen som hade kunnat rädda den köttfärssåsen.
Jag tvingade i mig 3/4 innan jag började få kväljningar då jag va riktigt hungrig och jag orkade inte laga mer mat.. ketchupen hjälpte en liten del i början.
Vad är användningsområdet för denna infernaliska kött produkt? Kan inte tänka mig att det kan vara gott till något.
Jag tvingade i mig 3/4 innan jag började få kväljningar då jag va riktigt hungrig och jag orkade inte laga mer mat.. ketchupen hjälpte en liten del i början.
Vad är användningsområdet för denna infernaliska kött produkt? Kan inte tänka mig att det kan vara gott till något.
Om jag inte missminner mig så är väl ett tips att inte använda röda grönsaker/kryddor till lamm? Och i köttfärssås är det ju en del tomatpuré, krossade tomater mm.
Jag har för mig att för att ta bort den "koftiga" smaken av lamm så ska man krydda med timjan, citron, persilja, spiskummin och/eller gurkmeja. Det gjorde min mormor och hon var en riktigt duktig kock. Hon hade en hel del sötma i också, förmodligen rent socker men är inte helt säker.
Jag har för mig att för att ta bort den "koftiga" smaken av lamm så ska man krydda med timjan, citron, persilja, spiskummin och/eller gurkmeja. Det gjorde min mormor och hon var en riktigt duktig kock. Hon hade en hel del sötma i också, förmodligen rent socker men är inte helt säker.
Jag har gjort enhel del på lammfärs. Det var ett tag sen men oliver och fetaost ingår i ett recept jag provat. Du har kanske rätt om kryddvalet, Truly. MÖjligen tvekar jag beträffande sötman. Jag tror att en vettig tumregel är att snarare äta den färdiga lammfärsmaten till andra saker än att blanda enväldig massa ingredienser i köttfärsen under tillagningen. Men det var som sagt ett tag sen.
Det kan ha varit dålig lammfärs eller helt enkelt fårfärs. Färsk, fin lammfärs är väldigt mild i smaken. Men äldre får blir ibland kärva i smaken, mycket beroende på vilket liv de har levt, vilket mat de har ätit.
Kryddor som fungerar bra att dölja den aningen traniga och oljiga smaken av får är rosmarin, vitlök och spiskummin. En nypa kanel kan också hjälpa upp.
Jag verkligen älskar lamm, men har också gått på nitar. I synnerhet djupfryst billigt lamm brukar jag undvika.
Kryddor som fungerar bra att dölja den aningen traniga och oljiga smaken av får är rosmarin, vitlök och spiskummin. En nypa kanel kan också hjälpa upp.
Jag verkligen älskar lamm, men har också gått på nitar. I synnerhet djupfryst billigt lamm brukar jag undvika.
Goda köttbullar eller köttfärssås
Ett recept på lammfärs som min fästmö bjuder på:
500 g lammfärs
2 mellanstora lökar rivna och frästa med en nypa socker, guldgul och genomskinlig ska löken vara när den är fräst i stekpannan.
3 vitlöksklyftor storlek efter din smak, pressad
1/2 förpackning passerade tomater
1 msk färsk basilika, fint hackad (1 tsk torkad)
1 msk färsk salvia, fint hackad (1 tsk torkad)
1 stort ägg
2 tsk salt (eller efter egen smak)
1 tsk peppar eller några varv på kvarnen
Har du tid gör du små köttbullar, har du bråttom steker du det som köttfärssås och då kan du spä med 2 dl grönsaksbuljong. strö hackad persilja över.
Man kan även ha små bitar feta i köttbullarna, man gömmer små kuber av fetaost i köttfärsen och rullar det till köttbullar steker dom som vanligt men eftersteker i ugnen 200 gr 10 minuter.
Fetaost, ris men även bandpasta fungerar bra till.
Lammfärs är mager och kan behöva en klick smör.
500 g lammfärs
2 mellanstora lökar rivna och frästa med en nypa socker, guldgul och genomskinlig ska löken vara när den är fräst i stekpannan.
3 vitlöksklyftor storlek efter din smak, pressad
1/2 förpackning passerade tomater
1 msk färsk basilika, fint hackad (1 tsk torkad)
1 msk färsk salvia, fint hackad (1 tsk torkad)
1 stort ägg
2 tsk salt (eller efter egen smak)
1 tsk peppar eller några varv på kvarnen
Har du tid gör du små köttbullar, har du bråttom steker du det som köttfärssås och då kan du spä med 2 dl grönsaksbuljong. strö hackad persilja över.
Man kan även ha små bitar feta i köttbullarna, man gömmer små kuber av fetaost i köttfärsen och rullar det till köttbullar steker dom som vanligt men eftersteker i ugnen 200 gr 10 minuter.
Fetaost, ris men även bandpasta fungerar bra till.
Lammfärs är mager och kan behöva en klick smör.
Lite off-topic kanske, men jag måste bara klaga på alla stora bokstäver. Nationaliteter stavas inte med stor bokstav i svenskan. "Vanliga" ord såsom "restaurang" och "nan" ska absolut inte stavas med stor bokstav. Och så var det också ja... Brödet stavas "nan" eller ibland "naan", men inte "nam".Chrilleb skrev:Lammfärs som låter så gott, jag själv väljer alternativet på en Indisk Restaurang med Nam-bröd till ( ett slags Indiskt bröd med vitlök ), men det kanske är så oxå, det är svårt att laga till, det krävs en viss kunskap. Jag har även hört lamm i samband med "kofta"