Kostnader för stöd till funktionshindrade ökar stort i STHLM
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Stora kostnadsökningar för stöd till funktionshindrade pga att allt fler får diagnoser som asperger och autismliknande tillstånd. Sedan 1999 har kostnaderna ökat från en till tre miljarder för socialförvaltningen i Stockholms stad:
DN - Ökade kostnader när fler får diagnos
Publicerad 2013-01-02 09:34
Stockholms stads kostnader för stöd till funktionshindrade skenar. En viktig orsak är att allt fler får diagnoser som asperger och autism. – Det är en ny målgrupp för oss, säger Fredrik Jurdell, avdelningschef på socialförvaltningen.
– Det pågår mycket diskussioner om hur vi ska hantera det här i våra verksamheter, som är byggda mer utifrån utvecklingsstördas behov. Det är stor skillnad på behoven hos en människa som sitter i rullstol, och en som är fysiskt frisk men som har exempelvis tvångsföreställningar eller ett utåtagerande beteende.
Staden ansvarar för en rad insatser enligt lss, lagen om särskilt stöd. Det handlar om alltifrån gruppboenden till daglig verksamhet för funktionshindrade.
Alla personer som anses ha ett livslångt behov av stöd omfattas av lss. För drygt tio år sedan handlade det nästan enbart om personer som fötts med någon form av obotligt handikapp eller utvecklingsstörning. Men sedan dess har socialförvaltningen successivt fått ställa om, eftersom allt fler människor, särskilt unga, får neuropsykiatriska diagnoser som också anses livslånga.
– Vi kan bara hänga med, de här människorna behöver stöd. Men någonstans i bortre ändan väntar ändå en intressant politisk diskussion. Vad ska diagnosticeras och vad tillhör det normala sättet att vara på, säger Fredrik Jurdell.
Intressanta tankar här.
Det som är nytt i vår tid är att vi har ett extremt individualistiskt konkurrenssamhälle. Konkurrens har iofs alltid funnits men det som är nytt är den extrema individualismen vilket alienerar människor. Generations- och familjebanden i framförallt Sverige har aldrig varit svagare. Det blir inte bättre av att traditionella institutioner som exv kyrkan, rättsystemet och politiken är utsatta för starkt ifrågasättande.
Ett tecken på att människor söker någonting annat i detta samhälle är den ökade ny-andligheten, i form av allt från ravepartyn, meditation och retreater till rawfood och slow living. Många, både unga och äldre, inser det bedrägliga i att bara "satsa på sig själv". De som framförallt borde tänka om är de som är i arbetsför produktiv ålder (30-60) som ofta genom sina handlingar påverkar samhällsutvecklingen mer än andra, men som är mitt i ekorrhjulet vilket sällan lämnar mycket tid för eftertanke.
artikeln skrev:Var fanns den här gruppen människor tidigare?
– Ja, det undrar alla, och jag också. Om de var udda människor som ändå fanns med på arbetsplatser, det blir bara spekulationer, men visst tänker man mycket på det, säger Birgitta Morin.
– Jag tror att samhället var mer konkret och tydligt då, det kanske var enklare att finna sig till rätta.
Ingela Halvarsson, projektledare på riksförbundet Attention, är inne på samma linje.
– De här människorna har givetvis alltid funnits. Men samhället har hårdnat för alla i dag, det är svårt att få och behålla ett arbete. Förr var vi en industrination, i dag är vi ett tjänstesamhälle. Egenskaper som värderas högt är flexibilitet, initiativkraft och att vara socialt kommunikativ – sådant som de här personerna har svårt med. Samtidigt som de kan vara väldigt kreativa och ha en stor förmåga under rätt förutsättningar, säger Ingela Halvarsson.
Det som är nytt i vår tid är att vi har ett extremt individualistiskt konkurrenssamhälle. Konkurrens har iofs alltid funnits men det som är nytt är den extrema individualismen vilket alienerar människor. Generations- och familjebanden i framförallt Sverige har aldrig varit svagare. Det blir inte bättre av att traditionella institutioner som exv kyrkan, rättsystemet och politiken är utsatta för starkt ifrågasättande.
Ett tecken på att människor söker någonting annat i detta samhälle är den ökade ny-andligheten, i form av allt från ravepartyn, meditation och retreater till rawfood och slow living. Många, både unga och äldre, inser det bedrägliga i att bara "satsa på sig själv". De som framförallt borde tänka om är de som är i arbetsför produktiv ålder (30-60) som ofta genom sina handlingar påverkar samhällsutvecklingen mer än andra, men som är mitt i ekorrhjulet vilket sällan lämnar mycket tid för eftertanke.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Kanske kostnaden kan serva som en återkopplingssignal?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag håller med barracuber, men undrar samtidigt om man kan utesluta att det inte skulle ha skett en ökning av autismliknande tillstånd hos människor på senare år, alltså att inte fler skulle ha fötts med det än tidigare.
artikeln skrev:Förr var vi en industrination, i dag är vi ett tjänstesamhälle. Egenskaper som värderas högt är flexibilitet, initiativkraft och att vara socialt kommunikativ
Ett samhällsexperiment som hållit på allt för länge. Alla behöver väl inte vara försäljartyper för att få ett jobb, även ett kvalificerat sådant.
Anställningsintervjuerna verkar fungera som en effektiv barriär, trots att jobbet i sig skulle ha en god chans att funka med lite lyhördhet från arbetsgivarens sida, såsom acceptans för, och anpassning till tystare arbetsmiljöer, att man inte orkar dricka kaffe och snacka skit, planering och framförhållning av arbetsuppgifter i möjligaste mån, osv. Jag snurrade själv runt i ekorrhjulet i 8 år innan det tog stopp och jag flög åt helvete. Hade kanske inte behövt bli så, men jag var livrädd för att yppa något om mina möjliga neuropsykiatriska diagnoser, så någon eventuell anpassning kom för sent för att vända processen.
Så energin bör riktas mot anpassning och acceptans istället för rekryteringsmetoder som ändå inte står i jämbördig relation till arbetsuppgifterna. Det behövs folk med analytisk förmåga också för att samhällsmaskineriet ska gå runt och dagens system exkluderar många av dem.
Undrar hur arbetsgivaren regerar om man använder hörselskydd i öppet kontorslandskap?
- plåtmonster
Sv: Kostnader för stöd till funktionshindrade ökar stort i S
Plåtis,
Det är helt normalt idag.
Det är helt normalt idag.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag misstänker att articifiell mat har bidragit till att fler människor får problem som är kopplade till hur vi fungerar. Hjärnan är extremt komplex, har man någon aning om vad som påverkas under och efter graviditet när man får i sig alla dessa konstgjorda ämnen?
Ytterligare en faktor är möjligheterna att överleva trots ganska besvärliga defekter, många av dessa individer hade aldrig haft en chans tidigare att överleva och sprida sina gener vilket gör att mänsklighetens gener degenereras vilket är en relativt ny utveckling i mänsklighetens historia.
Ytterligare en faktor är möjligheterna att överleva trots ganska besvärliga defekter, många av dessa individer hade aldrig haft en chans tidigare att överleva och sprida sina gener vilket gör att mänsklighetens gener degenereras vilket är en relativt ny utveckling i mänsklighetens historia.
Det är nog mer ändrade krav i utbildning och arbetsliv som orsakat dessa konsekvenser.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Det är nog mer ändrade krav i utbildning och arbetsliv som orsakat dessa konsekvenser.
Det är också min uppfattning.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Återgå till Att leva som Aspergare