Körkortslagen skärps

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Körkortslagen skärps

Inläggav alixha » 2014-09-25 19:53:22

Jag är inte särskilt orolig då jag kör bil utan problem men jag förstår att andra som kanske inte är så duktiga, som precis har tagit ett ska ta körkort blir extra nervösa.

Finns så mycket annat man skulle kunna lyfta fram istället som borde skärpas.
Synkontroll, alkolås på bilar och så vidare.
Majoriteten av folk som kör har ju inte AS men dom kör som idioter ändå.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Körkortslagen skärps

Inläggav Huggorm » 2014-09-25 20:03:36

Dagobert skrev:Jag har en känsla av att aspergare tenderar att följa trafikreglerna i praktiken bättre än NT och därför är säkrare trafikanter än tester visar. NT har kanske lättare att klara tester men följer inte reglerna i praktiken och är därför sämre än tester visar. Generalisering förstås. Undrar om myndigheterna tar med sånt i beräkningen.
Det är inte alltid fördel att strikt följa reglerna, det är bättre att kunna anpassa körningen efter situationen och trafikrytmen. Jag ser ofta hur vissa bilister håller exakt laglig hastighet på vägar som är så bra att det inte är minsta problem att köra mycket fortare. Därför framkallar dessa laglydiga förare en stor mängd omkörningar, som ju är ett större faromoment än att köra 10-20km för fort. Det är viktigare att kunna anpassa sig till situationen än att kunna alla trafikregler.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Körkortslagen skärps

Inläggav Miche » 2014-09-25 23:48:49

Wine skrev:Många mobiltelefonpratande med dåligt omdöme som inte borde vara i trafiken heller, ibland ser det ut som att föraren är rattfull när man observerar körbeteendet men så ser man att det är någon som pratar i mobiltelefon som inte håller hastighet, kör vingligt och ligger för långt ut i körfilen, gör konstiga omkörningar och inte är tillräckligt uppmärksam m.m.
Ring polisen och tala om att det är en rattfull i trafiken, de rycker ut direkt om de kan, jag har gjort det flera gånger, en gång fick jag guida polisen till rätt bil som jag såg att de stoppade.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Körkortslagen skärps

Inläggav Tiblan » 2014-09-26 6:49:43

Miche skrev:
Dagobert skrev:Undrar om myndigheterna tar med sånt i beräkningen.
Inte idioterna på Transportstyrelsen som vägrade låta en lokförare med AS att framföra tåg... :shock:

Tillika en lokförare som haft 30 års prickfri tjänst men så fick han 100.000:- i skadestånd också för deras övertramp :-)
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Körkortslagen skärps

Inläggav Wine » 2014-09-26 11:00:25

Miche skrev:
Wine skrev:Många mobiltelefonpratande med dåligt omdöme som inte borde vara i trafiken heller, ibland ser det ut som att föraren är rattfull när man observerar körbeteendet men så ser man att det är någon som pratar i mobiltelefon som inte håller hastighet, kör vingligt och ligger för långt ut i körfilen, gör konstiga omkörningar och inte är tillräckligt uppmärksam m.m.
Ring polisen och tala om att det är en rattfull i trafiken, de rycker ut direkt om de kan, jag har gjort det flera gånger, en gång fick jag guida polisen till rätt bil som jag såg att de stoppade.

:wink: Jag brukar sällan ha med mobiltelefonen. Aggressiva bilförare är också ett stort problem tycker jag, i veckan blev jag omkörd av en stressad bilist precis innan jag skulle in i en kurva och bilisten körde förstås över heldraget för att kunna klämma sig in framför mig. Fattar inte varför folk beter sig så här, när hastigeten inte är så hög, när man kör på 50 och 70 vägar så blir det ju en minimal tidsvinst eller ofta ingen tidsvinst alls eftersom det ofta också är så att även om en bilist kör om snabbt och aggressivt för att komma om så är det ofta så att man kommer ikapp dem vid en korsning med rödljus eller en rondell.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Körkortslagen skärps

Inläggav Huggorm » 2014-09-26 11:18:35

Wine skrev: :wink: Jag brukar sällan ha med mobiltelefonen. Aggressiva bilförare är också ett stort problem tycker jag, i veckan blev jag omkörd av en stressad bilist precis innan jag skulle in i en kurva och bilisten körde förstås över heldraget för att kunna klämma sig in framför mig. Fattar inte varför folk beter sig så här, när hastigeten inte är så hög, när man kör på 50 och 70 vägar så blir det ju en minimal tidsvinst eller ofta ingen tidsvinst alls eftersom det ofta också är så att även om en bilist kör om snabbt och aggressivt för att komma om så är det ofta så att man kommer ikapp dem vid en korsning med rödljus eller en rondell.
Det kan också bli precis tvärtom, att de hinner förbi innan ljuset slår om till rött och du får stå och vänta.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Körkortslagen skärps

Inläggav Miche » 2014-09-26 11:55:06

Jag körde ofta för fort förut men gjorde ett par tester och såg då att tidsvinsten var så liten så det var inte värt stressen som orsakades. Visst kan det vara avkopplande att köra fort på en rolig väg, men då handlar det inte om att stressa för att passa en tid, det handlar oftare om att köra en längre väg för att njuta av bilturen och slippa andra bilister.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Körkortslagen skärps

Inläggav hassanisaba » 2014-09-26 12:01:26

att vara rädd för myndigheter och maktutövare är ett tydligt friskhetstecken.
det är bara lallande fånar som inte är rädda för myndigheter och makt.
hassanisaba

Anslöt: 2014-07-14

Körkortslagen skärps

Inläggav Tiblan » 2014-09-27 7:01:23

Miche skrev:Jag körde ofta för fort förut men gjorde ett par tester och såg då att tidsvinsten var så liten så det var inte värt stressen som orsakades. Visst kan det vara avkopplande att köra fort på en rolig väg, men då handlar det inte om att stressa för att passa en tid, det handlar oftare om att köra en längre väg för att njuta av bilturen och slippa andra bilister.

Håller med dig helt och fullt med tillägget att om det är helt bilfritt på en stor motorväg kan det också vara skönt att "sträcka ut" någon gång.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Re: Sv: Körkortslagen skärps

Inläggav Julianus » 2014-10-15 7:46:10

Jag har B-körkort sen 2008 och det har gått bra faktiskt :)
Som någon har nämnt i tråden, så ska man absolut inte skriva på pappret att man har en NPF-diagnos. Jag gjorde inte det så.
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in