Körkortsförnyelse

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Körkortsförnyelse

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-30 15:16:13

Jag fick handlingar för att förnya mitt körkort nu.

Det står inget alls om att jag ska fylla i sjukdomar, jag ska bara skicka in foto och ny namnunderskrift.

Har jag missuppfattat något eller är det olika i olika delar av landet?

Jag har alla behörigheter så det är alla som förnyas.

Om 6 år måste jag dock skicka in läkarintyg för att förnya de högre behörigheterna (så som alla måste), och det vete fan hur man fixar ett sådant. Ska man ringa till VC och säga att "jag ska ha ett intyg för körkortet"? :lol:
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2010-04-30 15:36:21

Får man saker om körkortsförnyelse automatiskt?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-30 15:38:49

nano skrev:Får man saker om körkortsförnyelse automatiskt?

ja
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2010-04-30 16:04:00

Va bra, då behöver jag inte leta rätt på några nummer o ringa femtioelva ställen innan jag vet vem jag egentligen är ute efter för att förnya mitt eget.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-30 18:29:59

Ingen som vet om man brukar behöva fylla i diagnosgrejer vid vanlig förnyelse? Det har ju varit en hel del skriverier om det här (som jag inte hittar).

Jag har alltså fått hem papper om vanlig förnyelse av körkort, och det står ingenting om diagnoser eller hälsa.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Pemer » 2010-04-30 19:01:26

Du är ju redan godkänd, och du är samma person som när du blev det. Det är ju inget som tillkommit som påverkar din kapacitet som bilförare, du har varit precis samma person och kört bil betryggande under många år.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-30 19:28:45

Pemer skrev:Du är ju redan godkänd, och du är samma person som när du blev det. Det är ju inget som tillkommit som påverkar din kapacitet som bilförare, du har varit precis samma person och kört bil betryggande under många år.

Är det bara för lämplighetsintyg det gäller? Jag har fått för mig att det gällde förnyelse också. Jag har aldrig förnyat eftersom jag har tagit olika behörigheter, samt bytt efternamn och därför hela tiden förnyat körkort på det sättet.

Var det inte någon som just slapp skicka intyget för att han hade kört tryggt länge och ringde och tjafsade om det? Då måste han ju fått det kravet trots att han hade körkort.

Jag förstår att det kommer att hända mig om 6 år då jag ska förnya de tunga behörigheterna... Då ska läkarintyg behövas har jag hört.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lakrits » 2010-04-30 19:40:30

Bror Duktig skrev:Ingen som vet om man brukar behöva fylla i diagnosgrejer vid vanlig förnyelse? Det har ju varit en hel del skriverier om det här (som jag inte hittar).

Jag har alltså fått hem papper om vanlig förnyelse av körkort, och det står ingenting om diagnoser eller hälsa.

Din läkare är skyldig att 1) ta upp ev. problem med dig som gör att du inte bör få inneha körkort, och 2) anmäla det till myndigheterna (förr var det Länsstyrelsen).

Du har ett eget ansvar såtillvida att du bör kontakta läkare om du tror att du p.g.a. sjukdom el. dyl. är en fara för dig själv och andra ute i trafiken. Det kan gälla försämrad spatial förmåga, ögonsjukdomar, demenssjukdomar, schizofreni etc.

Om ingen har sagt något, så behöver du inte heller skaffa de papprena. Däremot kan det bita dig i arslet om du befinns vara ansvarig för en olycka och du för länge sedan borde ha slutat köra bil.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-30 19:45:27

Ok.

Jag hittar inte den gamla tråden, men det var någon som skulle förnya körkortet på något sätt, och som fick ett papper med frågor där man bl.a. skulle fylla i om man hade något NPF.

Jag har för mig att det var vanligt körkort (ej tunga behörigheter, men jag kan ha fel).

Eftersom jag inte fick något papper med frågor, så blev jag nyfiken och undrande över över varför det är annorlunda för mig än för den där personen i tråden som jag inte hittar.

Om det var dags för 45-årsgränsen då man måste ha läkarintyg för att få ha kvar tunga behörigheter, så förstår jag, men jag kan inte komma ihåg att det var så.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Körkortsförnyelse

Inläggav Le_inimitable » 2010-04-30 20:20:07

Bror Duktig skrev:Om 6 år måste jag dock skicka in läkarintyg för att förnya de högre behörigheterna (så som alla måste), och det vete fan hur man fixar ett sådant.
Om du inte kommer på det innan dess är det inte ett stort problem, såvida du inte behöver de behörigheterna jämt. Du får helt enkelt ett nytt utan dem -- och du får tillbaka dem genom att be om det tillsammans med läkarintyget.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Alien » 2010-05-01 0:56:38

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46522
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Sam » 2010-05-01 9:29:57

Bror Duktig skrev:Ingen som vet om man brukar behöva fylla i diagnosgrejer vid vanlig förnyelse? Det har ju varit en hel del skriverier om det här (som jag inte hittar).

Jag har alltså fått hem papper om vanlig förnyelse av körkort, och det står ingenting om diagnoser eller hälsa.


Du behöver inga intyg ang diagnos vid vanlig förnyelse. Skicka bara in ett nytt foto tillsammans med den handling som de vill ha tillsammans med fotot.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-01 9:33:02

Sam skrev:
Bror Duktig skrev:Ingen som vet om man brukar behöva fylla i diagnosgrejer vid vanlig förnyelse? Det har ju varit en hel del skriverier om det här (som jag inte hittar).

Jag har alltså fått hem papper om vanlig förnyelse av körkort, och det står ingenting om diagnoser eller hälsa.


Du behöver inga intyg ang diagnos vid vanlig förnyelse. Skicka bara in ett nytt foto tillsammans med den handling som de vill ha tillsammans med fotot.

Vad är det då som har diskuterats för förnyelse? Var det 45-årsförnyelsen av tunga behörigheter?

Det var ju någon som inte ville ge läkarintyg för förnyelsen, eftersom den hade kört prickfritt i alla år. Så någon förnyelse kräver ju detta.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Major X » 2010-05-01 11:32:30

Om du inte skickar in det nya fotot i tid så körkortet går ut får du papper att fylla i där det tas upp om sjukdomar, och du måste då ha nytt intyg gällande din syn.

Men annars inte gällande den vanliga tioårsförnyelsen om den inkommer i tid. Då behövs bara nytt foto.
Major X
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-01-13

Re: Körkortsförnyelse

Inläggav Karro » 2010-05-01 11:40:11

Bror Duktig skrev:Det står inget alls om att jag ska fylla i sjukdomar, jag ska bara skicka in foto och ny namnunderskrift.

Här gäller det att lusläsa och vara ordagrann. Även om det frågades efter sjukdomar är AS inte en sjukdom. Skulle det däremot frågas om neuropsykiatriska syndrom, då får man fylla i Aspergers syndrom.

Något som jag undrar i det hela är om tystnadsplikten. Får verkligen läkaren bryta tystnadsplikten och berätta om ens diagnoser till alla som frågar?
Karro
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2010-03-31
Ort: Norrland

Inläggav Sam » 2010-05-01 17:48:34

Bror Duktig skrev:
Sam skrev:
Bror Duktig skrev:Ingen som vet om man brukar behöva fylla i diagnosgrejer vid vanlig förnyelse? Det har ju varit en hel del skriverier om det här (som jag inte hittar).

Jag har alltså fått hem papper om vanlig förnyelse av körkort, och det står ingenting om diagnoser eller hälsa.


Du behöver inga intyg ang diagnos vid vanlig förnyelse. Skicka bara in ett nytt foto tillsammans med den handling som de vill ha tillsammans med fotot.

Vad är det då som har diskuterats för förnyelse? Var det 45-årsförnyelsen av tunga behörigheter?

Det var ju någon som inte ville ge läkarintyg för förnyelsen, eftersom den hade kört prickfritt i alla år. Så någon förnyelse kräver ju detta.


Står inget om något intyg/utlåtande så behövs det inte.
Jag har förnyat mitt körkort vid flera tillfällen och det har räckt med ett nytaget foto som placeras enligt de direktiv som finns med handlingarna + min namnteckning.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-01 18:12:18

Sam skrev:
Bror Duktig skrev:
Sam skrev:
Bror Duktig skrev:Ingen som vet om man brukar behöva fylla i diagnosgrejer vid vanlig förnyelse? Det har ju varit en hel del skriverier om det här (som jag inte hittar).

Jag har alltså fått hem papper om vanlig förnyelse av körkort, och det står ingenting om diagnoser eller hälsa.


Du behöver inga intyg ang diagnos vid vanlig förnyelse. Skicka bara in ett nytt foto tillsammans med den handling som de vill ha tillsammans med fotot.

Vad är det då som har diskuterats för förnyelse? Var det 45-årsförnyelsen av tunga behörigheter?

Det var ju någon som inte ville ge läkarintyg för förnyelsen, eftersom den hade kört prickfritt i alla år. Så någon förnyelse kräver ju detta.


Står inget om något intyg/utlåtande så behövs det inte.
Jag har förnyat mitt körkort vid flera tillfällen och det har räckt med ett nytaget foto som placeras enligt de direktiv som finns med handlingarna + min namnteckning.

Fast jag undrar fortfarande vad det var för förnyelse som diskuterades, där det krävdes läkarintyg. Om det var 45-årsgrejen för tunga behörigheter eller ej.

Att jag inte behöver skicka in sådant nu, förstår jag. Återstår att komma förbi hindret "ta foto som jag inte skäms över".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2010-05-01 18:16:23

Bror Duktig skrev:Återstår att komma förbi hindret "ta foto som jag inte skäms över".

Lycka till... :roll:

Det är inte många som har körkortsfoton de inte skäms över...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-01 18:22:03

Miche skrev:
Bror Duktig skrev:Återstår att komma förbi hindret "ta foto som jag inte skäms över".

Lycka till... :roll:

Det är inte många som har körkortsfoton de inte skäms över...

Jag skäms inte över mitt nuvarande :D (M.a.o. jag lyckades få till ett bra kort då, fotoautomat och allt.)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Sam » 2010-05-01 20:04:41

Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-01 20:34:59

Det var en tråd här, där någon hade kontaktat ansvariga, och sluppit skicka in läkarintyg (ett läkarintyg som skulle skickas in då personen hade uppgett att den hade AS). Det var körkortsförnyelse eftersom personen hade haft körkort innan, och den lyckades slippa skicka in intyg om att den var lämplig trots AS, genom att tala om att den hade kört felfritt i alla år och inget ändras p.g.a. en diagnos.

Var är den tråden?

Det var inte den tråden det länkades till innan i den här tråden (tror jag, jag hittar det inte i den tråden i alla fall).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in