Körkort och bilkörning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2009-05-07 14:16:53

Det som de flesta har svårast med i körkortsutbildningen är teorin, så mitt tips är att plugga, plugga och plugga. Det finns tester på nätet som man kan göra för att se var bristerna finns, gör gärna fler än ett så att dina kunskaper blir så bra som möjligt (den här delen kan du genomföra även innan du skaffar dig körkortstillstånd).

När det gäller körningen så försök skaffa dig vana genom körträning, gärna på privat basis som ger dig vana att köra och gör att du kan slappna av när du kör så slipper du bli så nervös vid uppkörningen.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Heliora » 2009-05-07 18:06:01

Miche skrev:Det som de flesta har svårast med i körkortsutbildningen är teorin, så mitt tips är att plugga, plugga och plugga. Det finns tester på nätet som man kan göra för att se var bristerna finns, gör gärna fler än ett så att dina kunskaper blir så bra som möjligt (den här delen kan du genomföra även innan du skaffar dig körkortstillstånd).

När det gäller körningen så försök skaffa dig vana genom körträning, gärna på privat basis som ger dig vana att köra och gör att du kan slappna av när du kör så slipper du bli så nervös vid uppkörningen.

Jo, jag vet många som säger att teorin är svårast, men gäller det verkligen aspergare också? Aspergare brukar ju kunna ha lätt för att plugga in fakta (åtminstone jag), men ha svårare för praktiska saker som kräver simultankapacitet och att automatisera saker.

Jag hyser ingen som helst oro för teorin, det är ju bara att plugga. Det är körningen som jag tycker är det svåra, det riktigt svåra! Jag har ju gjort en del försök förut att ta körkort, men jag har haft jättesvårt att lära mig de olika momenten. Jag behövde väl ca 20 lektioner bara åt att få grepp om växlarna och att hålla mig rätt på vägen. Och sen tog det ca 50 lektioner åt att lära mig start i motlut. Och så långt hann jag innan jag lade det hela på hyllan för några år sen. Avverkade ca 20 lektioner åt att backa och parkera på parkeringsruta, men lyckades aldrig få grepp om det. Så nu blir det till att börja om från början igen med. Och det blir dyrt då jag inte har någon att övningsköra med privat.

Är det bara jag här som har så svårt att lära mig bilkörningsgrunderna? :(
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Re: Körkortstillstånd vid AS/ADHD

Inläggav Heliora » 2009-05-07 18:20:18

VaiSing skrev:Jag har AS och har ansökt om körkortstillstånd och jag fick ett brev att jag ska skicka in ett läkarintyg. Har bett en överläkare jag nyligen träffat att skriva ett sådant. Jag har inte fått besked från länsstyrelsen än, men jag tror inte det blir några problem.

Det svåra ligger egentligen inte i att få tillståndet, utan att faktiskt klara utbildningen? Bara en tanke.

Är det något särskilt formulär från Vägverket som läkaren skall fylla i/svara på eller kan han skriva fritt på eget vanligt papper? Och kan man gå till sin egna allmänpsykiatriker, tror du, eller måste det vara läkaren som var med i utredningen?

Och jo, visst ligger det svåra i att klara utbildningen. Helt klart. Särskilt den praktiska delen. Men för att kunna göra det så måste man ju ha beviljats tillståndet först. Men det kanske inte är så svårt att få tillståndet då, hoppas jag.
Heliora

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-07 18:27:39

Skulle aspergare ha svårare än andra att fixa körkortet?
Kyss mig i arslet, det finns mängder av yrkesförare i min släkt...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kristofer » 2009-05-07 18:31:27

Mitt tips är att träna upp körförmågan mha privat övningskörning innan kontakt tas med körskola. Det borgar för färre lektioner. Bäst är som jag ser det att köra med någon du känner, men inte känner så pass bra att du ger dig in i en polemik i framsätet.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Miche » 2009-05-07 18:51:49

Jag tror inte att den praktiska körförmågan påverkas av en Asperger-diagnos, det Heliora beskriver tyder snarare på en koordinationsproblematik (starta i motlut samt växla) och möjligtvis en begränsad rumsuppfattning (hålla sig rätt på vägen samt parkeringsproblem).

För mig var det inga som helst problem med de momenten (visserligen hade jag inte en Asperger-diagnos men det tror jag knappast påverkar, jag fick ju diagnosen till slut... :) )
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Börje Frylmark » 2009-05-07 19:27:30

Så här är det: Är man utredd och har fått diagnos så ska den anges. Ta förslagsvis kontakt med den läkare som varit inblandad i utredningen för ett utlåtande. Det här ska inte vara några problem, för det krävs rätt mycket för att läkaren ska anse dig vara olämplig.

Är man UNDER utredning och söker lämpan, så ska man förstås inte kryssa i något av alternativen. Man behöver inte ens andas om ev diagnos.

Sen ska man inte oroa sig så mycket för det här, för som sagts innan så har det blåsts upp rejält i media och egentligen är det inga konstigheter.

Det finns poliser och läkare med Aspergers syndrom, då varför skulle man inte kunna bli vanlig bilist eller till och med yrkesförare??

Eller, som min läkare sa: Om man ser på bilisterna överlag så borde varenda en ha någon slags diagnos ;) Folk är helt enkelt inte kloka :D

Jag var tidigare i kontakt med Transportstyrelsen (fd Vägverket) om just det här. Försökte också få ett vettigt svar på varför man på Transportstyrelsen tror att man kan "ha haft" ADHD och/eller AS och varför de klassar det som sjukdom.

Kom ingen vart med det, men jag hade väl inte heller räknat med det ;)
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav Heliora » 2009-05-07 20:34:27

Miche skrev:Jag tror inte att den praktiska körförmågan påverkas av en Asperger-diagnos,

Jag tror inte att körförmågan i sig påverkas, tror knappast att vi skulle vara sämre bilförare. Däremot kan kanske aspergare/adhd-are ha lite svårare att lära sig att köra bil. Just vad gäller att man kan ha svårt att automatisera rörelser. Trodde jag iallafall. För det sägs ju att svårigheter att automatisera rörelser och aktiviteter är drag av såna här diagnoser.

Miche skrev:det Heliora beskriver tyder snarare på en koordinationsproblematik (starta i motlut samt växla) och möjligtvis en begränsad rumsuppfattning (hålla sig rätt på vägen samt parkeringsproblem).

Rumsuppfattningen min är det inget fel på, men visst har jag lite problem med koordination ibland när man skall göra flera moment samtidigt. Och det är det som gör att det tar lite längre tid för mig att lära mig sådana saker. Samt att jag har svårt med automatisering, jag måste göra något väldigt många gånger för att det skall bli automatiserat.
Heliora

Inläggav Heliora » 2009-05-07 20:35:45

Kristofer skrev:Mitt tips är att träna upp körförmågan mha privat övningskörning innan kontakt tas med körskola. Det borgar för färre lektioner. Bäst är som jag ser det att köra med någon du känner, men inte känner så pass bra att du ger dig in i en polemik i framsätet.

Om man hade någon att övningsköra med så... :roll:
Heliora

Inläggav nano » 2009-05-07 21:44:44

Borde väl finnas en forumist någonstans inärheten av där du bor? Var i landet bor du? Jag bor i Stockholm och står du för bil, så kan jag tänka mig att övningsköra med dig några gånger.
Skulle rekomendera att man först tar o använder den stora parkeringen utanför tex ikea kungens kurva som nästan alltid är helt fri från bilar utom på helgerna.

Fast jag har aldrig övningskört med någon förut sedan jag skaffade körkort själv.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Heliora » 2009-05-07 22:37:15

nano skrev:Borde väl finnas en forumist någonstans inärheten av där du bor? Var i landet bor du? Jag bor i Stockholm och står du för bil, så kan jag tänka mig att övningsköra med dig några gånger.
Skulle rekomendera att man först tar o använder den stora parkeringen utanför tex ikea kungens kurva som nästan alltid är helt fri från bilar utom på helgerna.

Fast jag har aldrig övningskört med någon förut sedan jag skaffade körkort själv.

Det var hyggligt, nano! Jag bor inte så långt ifrån Stockholm (Uppsala), men däremot har jag ingen bil att bidra med. Så då blir det ju svårt. :(
Heliora

Inläggav nano » 2009-05-07 22:44:27

Man kan hyra bil :)
Fast du får stå på kontraktet i så fall för jag vill inte stå för risken ifall du råkar köra in i något (inte för att jag förväntar mig det men för att vara på den säkra sidan).
Senast redigerad av nano 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Parvlon » 2009-05-07 22:55:22

Bror Duktig. För mig var förståelsen av kopplings~mekanismen förmodligen mer till nackdel när det gäller uppkörningen, jag föredrog effektivitet framför hållbarhet. Gick bra till slut. Teorin var dock löjligt enkel. :)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Parvlon » 2009-05-07 23:07:27

Förresten var det nog mest hastighetsklockan jag inte var särskilt uppmärksam på. :rolleyes:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav VaiSing » 2009-05-07 23:17:39

Heliora skrev:
VaiSing skrev:Jag har AS och har ansökt om körkortstillstånd och jag fick ett brev att jag ska skicka in ett läkarintyg. Har bett en överläkare jag nyligen träffat att skriva ett sådant. Jag har inte fått besked från länsstyrelsen än, men jag tror inte det blir några problem.

Det svåra ligger egentligen inte i att få tillståndet, utan att faktiskt klara utbildningen? Bara en tanke.

Är det något särskilt formulär från Vägverket som läkaren skall fylla i/svara på eller kan han skriva fritt på eget vanligt papper? Och kan man gå till sin egna allmänpsykiatriker, tror du, eller måste det vara läkaren som var med i utredningen?

Och jo, visst ligger det svåra i att klara utbildningen. Helt klart. Särskilt den praktiska delen. Men för att kunna göra det så måste man ju ha beviljats tillståndet först. Men det kanske inte är så svårt att få tillståndet då, hoppas jag.

Prata med den läkare som du har nu, det finns inget krav på att det ska vara den läkare som gjorde utredningen. Det finns vad jag vet inget speciellt forumlär, utan det ska vara ett vanligt läkarintyg, sånt där kan läkarna (skriva papper menar jag). :P
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing

Anslöt: 2006-09-17

Inläggav VaiSing » 2009-05-07 23:23:32

Heliora skrev:
Miche skrev:Det som de flesta har svårast med i körkortsutbildningen är teorin, så mitt tips är att plugga, plugga och plugga. Det finns tester på nätet som man kan göra för att se var bristerna finns, gör gärna fler än ett så att dina kunskaper blir så bra som möjligt (den här delen kan du genomföra även innan du skaffar dig körkortstillstånd).

Jo, jag vet många som säger att teorin är svårast, men gäller det verkligen aspergare också? Aspergare brukar ju kunna ha lätt för att plugga in fakta (åtminstone jag), men ha svårare för praktiska saker som kräver simultankapacitet och att automatisera saker.

Jag hyser ingen som helst oro för teorin, det är ju bara att plugga. Det är körningen som jag tycker är det svåra, det riktigt svåra! Jag har ju gjort en del försök förut att ta körkort, men jag har haft jättesvårt att lära mig de olika momenten. Jag behövde väl ca 20 lektioner bara åt att få grepp om växlarna och att hålla mig rätt på vägen. Och sen tog det ca 50 lektioner åt att lära mig start i motlut. Och så långt hann jag innan jag lade det hela på hyllan för några år sen. Avverkade ca 20 lektioner åt att backa och parkera på parkeringsruta, men lyckades aldrig få grepp om det. Så nu blir det till att börja om från början igen med. Och det blir dyrt då jag inte har något att övningsköra med privat.

Är det bara jag här som har så svårt att lära mig bilkörningsgrunderna? :(

Jag känner igen mig helt och fullt! Teorin är inga problem, men både att driva bilen och att sortera intryck i trafiken är svårt...sen ska man ju kombinera dessa två aktiviteter också. :roll:
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing

Anslöt: 2006-09-17

Inläggav Heliora » 2009-05-10 19:54:10

VaiSing skrev:Prata med den läkare som du har nu, det finns inget krav på att det ska vara den läkare som gjorde utredningen. Det finns vad jag vet inget speciellt forumlär, utan det ska vara ett vanligt läkarintyg, sånt där kan läkarna (skriva papper menar jag). :P

Okej, men vad skall läkaren skriva typ egentligen? Och hur skall läkaren kunna veta hur jag är i trafiken? Och sen undrar jag också med intyget, skall läkaren ge mig intyget så att jag skickar in den till vägverket, eller är det läkaren som skickar in den till vägverket? Vet du något om detta?
Heliora

Inläggav Heliora » 2009-05-10 20:23:14

VaiSing skrev:Jag känner igen mig helt och fullt! Teorin är inga problem, men både att driva bilen och att sortera intryck i trafiken är svårt...sen ska man ju kombinera dessa två aktiviteter också. :roll:

Skönt att höra att man inte är ensam om att ha svårt att lära sig detta!

På många trafikskolor ordnas det specialanpassningar för dem som har svårt med teorin, extra lektioner och specialpedagogik och alllt tusan som finns. Men vad finns för hjälp att få för dem som har svårt att lära sig det praktiska?? Det tas liksom för givet att det bara är teorin man kan ha svårt med, inte med att lära sig köra. Det tycker jag känns lite trist.

Och Mellansels folkhögskola som det länkats till i tråden förut, som skall ha en trafikkurs för aspergare, det är ju bara för dem som har svårt med teorin och innehåller bara teori. Det känns orättvist på något sätt. Jag har inga som helst svårigheter med att lära mig teorin. Tänk om det funnes någon folkhögskolekurs för dem som har svårt att lära sig köra?!
Heliora

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-05-10 20:37:01

Jag har inte AS men jag är fortfarande inte klar med körkortet. Jag rekommenderar gymnastik med motorisk träning. Tror att min bättre kroppskännedom, kordination och motorik är en förutsättning för att det trots allt går bättre att köra nu än när jag försökte lära mig som ung.

För övrigt handlar det nog om att hitta en tålmodig person att köra privat med.

Själv skulle jag önska att det hade varit möjligt att träna vissa riskfyllda moment i simulator.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Pemer » 2009-05-10 20:53:07

Jag undrar om hyrbil funkar. Har för mig att jag har hört att privatkörning är sjukt uppstyrt numera, att både den som ska vara handledare ska anmälas och godkännas och att det ska anges specifikt vilken bil som ska användas.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-05-10 20:55:52

Nix, du måste gå en kurs tillsammans med den eller de som ska vara dina handledare men vilken bil ni använder lägger ingen sig i.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Pemer » 2009-05-10 21:03:01

Ah... va bra!! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Heliora » 2009-05-10 22:56:47

Nu har jag äntligen kommit igång med Bonniers trafikskola igen. Ett interaktivt program som brorsan laddat ner från internet åt mig förut. Några år gammalt nu, 2002, eftersom jag använt den förut sist det begav sig när jag skulle försöka ta körkort, men det har väl inte ändrats så mycket i teorin skulle jag tro. Man kan lyssna på teoriavsnitt och svara på frågor och sånt.

Någon som känner till något annat program eller liknande där man kan öva teori? Typ på nätet någonstans.

Jag tar till mig alla tips jag kan få!
Heliora

Inläggav trémula » 2009-05-11 11:51:45

Det finns en bilsimulator i Tyresö i Stockholm.

http://www.smartstart.nu/index_2.htm

Det kan vara en bra grej tror jag. Det kanske finns på andra håll i landet också.
Senast redigerad av trémula 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
trémula

Anslöt: 2009-01-03

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in