Kopiera videoband till datorn

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2011-03-03 11:45:34

Kvasir skrev:[...] det behövs någon form av hårdvara för att digitalisera videosignalen.

Därav min länk ovan!

:-)043
Du nämnde porrindustrin när det gäller VHS och Blue-ray, det lär även vara den som drivit fram den snabba utvecklingen av det media vi använder oss av här på forumet...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Pemer » 2011-03-03 12:19:29

EzCAP för runt 400-500 spänn har jag köpt, och använder för fulla muggar.

http://www.ezcap.se/ verkar vara en färsk svensk importör. Jag hittade den via en annons som dök upp på Facebook, och betalade kanske lite mer än så, någon gång förra året. Kanske jag lade runt 560 spänn med frakt, när jag köpte den från USA. Tror det var från USA.

Funkar perfekt. I ena änden kan man koppla in antingen i videons röda, gula och vita kabeluttag, om den har sådana, eller sätta på adaptern till scart-uttag. I andra änden usb rakt in i datorn, och en CD medföljer med drivrutiner och programvara.

Jag har digital-TV från Bredbandsbolaget, numera i form av HD-box där jag kunde lägga till extra för att få en inspelningsbar sådan. Där lirar jag av det jag vill ha till datorn via boxens ena scartuttag och EzCapen.

Tar man signalen från DVD-spelarens scart funkar det lika bra. (Jag sitter just nu med en laptop med defekt DVD-enhet, så den kan inte spela DVD-filmer...)

Men där förekommer det att vissa DVD:er har en en copyright-signal som programvaran (ArcSoft ShowBiz heter den) respekterar och deklarerar att signalen den nu får in är upphovsrättsskyddad och inte kommer att spelas in. Jag har inte lyckats googla fram något som kan avkryptera sådant, som det ju finns till DVD-rippningsprogram.

Men normalt sett har man ju som sagt DVD-spelare i datorn och kan rippa sådana skivor med programvara som går att förmå att hoppa över sådana skydd, så det är sällan ett problem, som det råkar vara för mig.

(När hockeysäsongen är över kan jag äntligen låna Huddinges laptop för onlinerapportering och släppa ifrån mig min burk till den enda service Acer erbjöd gratis på nygarantin - att låta frakta den till Tyskland för service. Sedan ska jag fan kunna se DVD i den... :? )
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Miche » 2011-03-03 12:33:41

Pemer skrev:(När hockeysäsongen är över kan jag äntligen låna Huddinges laptop för onlinerapportering och släppa ifrån mig min burk till den enda service Acer erbjöd gratis på nygarantin - att låta frakta den till Tyskland för service. Sedan ska jag fan kunna se DVD i den... :? )

Se till att ta en rejäl backup, en sådan service kan betyda att datorn är tömd på allt innehåll när den kommer tillbaka, ta även bort all känslig information från den innan så att den inte kommer på avvägar!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Inger » 2011-03-04 14:49:27

Dagobert skrev:Vad gör man med en kasse tomma VHS-band sen då? Slänger?

VHS-skit förresten, jag ville ha Philips Video2000 när det begav sig, men sen tog ju VHS, det sämsta systemet, över marknaden helt, bara för att det hade flest hyrfilmer. Video2000 med vändbara kassetter 2x4 tim osv. :)

Likt mig att satsa på förloraren...

http://www.aspergerforum.se/formatkrige ... t7878.html
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2011-03-04 15:33:17

Pemer skrev:EzCAP för runt 400-500 spänn har jag köpt, och använder för fulla muggar.

http://www.ezcap.se/ verkar vara en färsk svensk importör. Jag hittade den via en annons som dök upp på Facebook, och betalade kanske lite mer än så, någon gång förra året. Kanske jag lade runt 560 spänn med frakt, när jag köpte den från USA. Tror det var från USA.

Funkar perfekt. I ena änden kan man koppla in antingen i videons röda, gula och vita kabeluttag, om den har sådana, eller sätta på adaptern till scart-uttag. I andra änden usb rakt in i datorn, och en CD medföljer med drivrutiner och programvara.

Såg på Mediamarkt att Apple har en liknande produkt för macdatorer. Men priset var tyvärr det dubbla mot ditt.... :cry:
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till IT-forum

Logga in