Kopiera musik från CD till USB-minne
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Kopiera musik från CD till USB-minne
Hur gör jag när jag vill kopiera musik från CD till USB-minne?
(Jag vet inte ens hur jag ska göra om jag vill bränna en CD-skiva så jag har väl ganska dålig koll.)
(Jag vet inte ens hur jag ska göra om jag vill bränna en CD-skiva så jag har väl ganska dålig koll.)
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 23:39:07, redigerad totalt 1 gång.
Du måste ha ett ripprogram som kan extrahera CDDA.
http://www.exactaudiocopy.de/
Ett bra och gratis alternativ. Finns en uppsjö av såna program.
http://www.exactaudiocopy.de/
Ett bra och gratis alternativ. Finns en uppsjö av såna program.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:39:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kopiera musik från CD till USB-minne
serpentin skrev:Hur gör jag när jag vill kopiera musik från CD till USB-minne?
En kompis frågade mig detta en gång och då skrev jag detta svar till honom, som du kan ha nytta av beroende på dina krav på ljudkvalitet (enkla krav => FreeRIP, högre krav => Exact Audio Copy):
jag skrev:Jag hittade ett program som heter FreeRIP som ser hyfsat basic ut utan att verka dåligt. Programmets hemsida är http://www.freerip.com/. Det finns i en betalversion för $20 och en något enklare gratisversion.
Som du också sa så blir man säkert nöjd med ljudkvaliteten även hos ett sådant här lite enklare program. Ett normalt öra kan inte uppfatta någon ljudförsämring. Mp3-filer har olika bitrates - ju högre värde desto bättre ljud. De flesta mp3 brukar ligga på 128-192 kpbs, vilket är helt ok ljud och antagligen vad man får ut av FreeRIP.
Har man högre krav ska man skapa filer med uppåt 256-320 kbps s.k. variable bitrate. <a href="http://docs.google.com/View?id=dghrhjjq_280d46v9jdg">Här är en instruktion</a> till ett program som heter Exact Audio Copy *) som klarar detta.
*) samma som Moggy tipsar om
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:39:07, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Vad är det för fel på Windows Media Player? (om du har en Windows PC)
De flesta mp3-spelare klarar av .wma och ska du ha dem på ett USB för att spela upp på datorn så spelar det ingen roll vilket format ljudfilerna är i, så länge som ett program som t.ex. VLC kan spela upp dem. (Och VLC klarar av det mesta.)
Stoppa in CDn i datorn, tryck på "rippa" och den lägger filerna i din musikmapp under "okänt album" (om den inte kan identifiera det).
Om du promt måste ha filerna i .mp3 eller liknande, ladda ner Switch Sound File Converter. Lägg till filerna i listan, välj målmapp och outputformat (mp3) och konvertera. ^^
Du kan ändra bitrate för bättre kvalitet.
När du har filerna som du vill så stoppar du in USB-minnet i en port och öppnar den mappen.
Sedan är det bara att kopiera över filerna från mappen som ligger på datorn till usb-mappen.![Very Happy :D](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_biggrin.gif)
(jag kan ladda upp steg-för-steg screenshots om du tycker detta är för luddigt)
De flesta mp3-spelare klarar av .wma och ska du ha dem på ett USB för att spela upp på datorn så spelar det ingen roll vilket format ljudfilerna är i, så länge som ett program som t.ex. VLC kan spela upp dem. (Och VLC klarar av det mesta.)
Stoppa in CDn i datorn, tryck på "rippa" och den lägger filerna i din musikmapp under "okänt album" (om den inte kan identifiera det).
Om du promt måste ha filerna i .mp3 eller liknande, ladda ner Switch Sound File Converter. Lägg till filerna i listan, välj målmapp och outputformat (mp3) och konvertera. ^^
När du har filerna som du vill så stoppar du in USB-minnet i en port och öppnar den mappen.
Sedan är det bara att kopiera över filerna från mappen som ligger på datorn till usb-mappen.
![Very Happy :D](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 23:39:07, redigerad totalt 1 gång.
- Tomtenissa
- Anslöt: 2007-06-08
Jag har en USB-port på min stereo så det är syftet med överföringen.
Rippa, det visste jag inte ens vad det betydde. Jag har Windows media player. Kanske ska börja med det och se om det fungerar.
Rippa, det visste jag inte ens vad det betydde. Jag har Windows media player. Kanske ska börja med det och se om det fungerar.
Tomtenissa skrev:Vad är det för fel på Windows Media Player? (om du har en Windows PC)
Sedan är det bara att kopiera över filerna från mappen som ligger på datorn till usb-mappen.
Jo, det spelar roll. Man vill ha filerna i Mp3, iaf om man ska spara dom. Microsofts program är som vanligt väldigt begränsade.
Att börja konvertera mellan olika format försämrar kvaliteten ytterligare.
Du kan inte höja bitraten för högra kvalitet.
Ska man rippa musiken för att ha den på hårddisken eller MP3-spelare så är det lika bra att göra det ordentligt från början än att hålla på med massa svensson-lösningar som bara blir dåligt.
Det fungerar!
Jag laddade hem gratisprogram här: http://www.nch.com.au/rip/index.html?gc ... 3godjmICJQ
Inte svårt alls ens för mig som inte är supervass på det här med datorer. Jag valde mp3 och bästa möjliga kvalitet även om det tar lite längre tid. Datorn jobbar för fullt nu. Jag har provlyssnat på en låt som jag la över på USB-minnet och det låter precis lika bra som originalet.
Tack så jättemycket för hjälpen. Jag hade inte löst detta på egen hand eftersom jag verkligen hade noll koll på hur man gör.
Jag laddade hem gratisprogram här: http://www.nch.com.au/rip/index.html?gc ... 3godjmICJQ
Inte svårt alls ens för mig som inte är supervass på det här med datorer. Jag valde mp3 och bästa möjliga kvalitet även om det tar lite längre tid. Datorn jobbar för fullt nu. Jag har provlyssnat på en låt som jag la över på USB-minnet och det låter precis lika bra som originalet.
Tack så jättemycket för hjälpen. Jag hade inte löst detta på egen hand eftersom jag verkligen hade noll koll på hur man gör.
Så långt jag förstår så har du rätt, Moggy. Men som dummie så tvivlar jag alltid på att det skulle vara värt tiden att lära sig bättre lösningar än de förbannade oligopolinnehavarnas standardgrejer.
I vilket fall måste ju tiden investeras först och när man vill exempelvis flytta filen här och nu...
Jag önskar så att det funnes allmänna datasupportföretag med överkomliga minuttaxor och utan krav på att man köpt grejer av visst företag. Men det kanske finns? Hm. Ny tråd.
I vilket fall måste ju tiden investeras först och när man vill exempelvis flytta filen här och nu...
Jag önskar så att det funnes allmänna datasupportföretag med överkomliga minuttaxor och utan krav på att man köpt grejer av visst företag. Men det kanske finns? Hm. Ny tråd.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 23:39:07, redigerad totalt 1 gång.
jonsch skrev:Så långt jag förstår så har du rätt, Moggy. Men som dummie så tvivlar jag alltid på att det skulle vara värt tiden att lära sig bättre lösningar än de förbannade oligopolinnehavarnas standardgrejer.
I det här fallet så är det inga problem och i princip ingen extra tid. Rip-programmen är så enkla att alla kan hantera dom och få bra resultat.
Ofta är det tom så att Microsofts egna lösningar tar längre tid för att dom är så struliga...
Moggy skrev:
I det här fallet så är det inga problem och i princip ingen extra tid. Rip-programmen är så enkla att alla kan hantera dom och få bra resultat.
Ofta är det tom så att Microsofts egna lösningar tar längre tid för att dom är så struliga...
Visst är det så. Hade jag hållt mig till WMP som jag först testade då hade det tagit mig en hel dag minst för det gick så extremt långsamt. Nu har jag samlat låtar från en hel hög med skivor och det var hur lätt som helst och det gick snabbt.
jonsch skrev:Underbart! När datorn är lika lätt att använda som ett kalkerpapper, så är den verkligen användbar.
Enligt minst varannan datorförsäljare sen 80-talet så är deras datorer lika lätta att använda som kalkerpapper...
Fan trot!
![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 23:39:07, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:Moggy skrev:
Visst är det så. Hade jag hållt mig till WMP som jag först testade då hade det tagit mig en hel dag minst för det gick så extremt långsamt. Nu har jag samlat låtar från en hel hög med skivor och det var hur lätt som helst och det gick snabbt.
Det är säkert så att MS medvetet gjort det långsamt för att det ska upplevas som segt och struligt och nåt man helst inte ska göra.
För den som har mac som rekommenderar jag Max http://sbooth.org/Max/
som har rippningsprogram. Det är både snabbt och flexibelt, sparar i många olika format etc.
Tyvärr händer det att man får dra vissa CD-skivor via import iTunes eftersom Max hämtar spårinformation från en annan databas där all musik inte är med.
Jag har brukat rippa till ogg och lyssna i en spelare som stödjer ogg.
som har rippningsprogram. Det är både snabbt och flexibelt, sparar i många olika format etc.
Tyvärr händer det att man får dra vissa CD-skivor via import iTunes eftersom Max hämtar spårinformation från en annan databas där all musik inte är med.
Jag har brukat rippa till ogg och lyssna i en spelare som stödjer ogg.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:39:07, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15