Kontaktperson
117 inlägg
• Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Kontaktperson
Jag har frågor om åtgärden kontaktperson som kan erbjudas personer som omfattas av LSS.
1. Är det någon som har erfarenhet av kontaktperson i detta forum ?
2. Vilka krav bör man ställa på en kontaktperson om man har AS ?
3. Finns det något sätt att kontrollera att en kontaktperson är lämplig för någon har AS ?
4. Bör man undvika kontaktperson om man har AS ?
3. Finns det något sätt att kontrollera att en kontaktperson är lämplig för någon har AS ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 14:14:53, redigerad totalt 1 gång.
Jag lärde känna en ny god vän, och vi visste båda om konceptet, då hon har bl a en son med ADHD. Så vi ansökte tillsammans om att hon kunde bli min kontaktperson. Har funkat kanon.
Är kanske inte så väl skickad att lämna några bra svar på dina frågor i och med det, men det går alltså att styra upp att det blir någon man själv kan tänka sig väldigt väl, om man har en egen kandidat.
Är kanske inte så väl skickad att lämna några bra svar på dina frågor i och med det, men det går alltså att styra upp att det blir någon man själv kan tänka sig väldigt väl, om man har en egen kandidat.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:14:53, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Jag lärde känna en ny god vän, och vi visste båda om konceptet, då hon har bl a en son med ADHD. Så vi ansökte tillsammans om att hon kunde bli min kontaktperson. Har funkat kanon.
Men förutsätter detta tankesätt inte att man redan har en kandidat ?
I mitt fall utgår jag ifrån att man helt saknar kandidater. Ponera att man kommer från planeten Mars och bara dimper ned på planeten Jorden och har Asperger och behöver kontaktperson för att börja bygga upp en social tillvaro. Är företaget en omöjlighet i ett land som Sverige ?
Dessutom, om man redan har ett umgänge vad ska man då men en kontaktperson till? Låter bara som att man försöker utnyttja ett system som jag antar är till för folk med funktionshinder som har behov av att få kontakt med andra individer.
Jag kanske har missuppfattad syftet med resursen fullkomligt...
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 14:14:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kontaktperson
Grimuald skrev:Jag har frågor om åtgärden kontaktperson som kan erbjudas personer som omfattas av LSS.
1. Nej, jag har själv ingen erfarenhet av kontaktperson. Däremot skulle jag velat haft ett personligt ombud.
2. Jag tycker du själv ska skriva upp vad du önskar att kontaktpersonen ska hjälpa dig med. T ex ringa en gång i veckan, träffas varannan vecka, följa med till aspergerträff eftersom du har social fobi och inte vågar åka själv. Det var bara några exempel.
3. Du pratar väl med en LSS-handläggare och då får du fråga vilka erfarenheter och vilken kunskap om AS kontaktpersonen har.
4. Jag tycker inte det är något att undvika. Funkar det inte med kontaktpersonen så kan du begära en ny el säga att du inte vill ha nån kontaktperson alls. Det är ju inte så att du är fast vid denna kontaktperson för evigt. Den är till för att du ska få det bättre:
En kontaktperson är en medmänniska som kan ersätta eller komplettera kontakten med anhöriga. Uppdraget som kontaktperson innebär att man medverkar till att en person med funktionshinder kommer ut i samhället och i kontakt med andra människor. En viktig uppgift är att bryta den enskildes isolering genom samvaro och hjälp till fritidsverksamhet.
Insatsen bör ses som ett icke-professionellt stöd som ges av en person med stort engagemang och intresse för andra människor.
Kontaktperson
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:14:54, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
Får jag inte intryck av. Men det kan vara på en massa olika komplicerade sätt också, med den gemensamma nämnaren att man "har ett umgänge" (eller "skulle kunna ha, men vill du inte odla det så...") men ändå inte kommer iväg på något och/eller håller på att gå under av ensamhet.
(Som för mig, bara som en variant ur högen. Jag skulle behöva något sådant och har ingen bekant som skulle passa; men har heller inte de krafter och psykiska sköldar som skulle behövas för allt botaniserande med nya okända sannolika NTs av oklanderlig vandel...)
Får jag inte intryck av. Men det kan vara på en massa olika komplicerade sätt också, med den gemensamma nämnaren att man "har ett umgänge" (eller "skulle kunna ha, men vill du inte odla det så...") men ändå inte kommer iväg på något och/eller håller på att gå under av ensamhet.
(Som för mig, bara som en variant ur högen. Jag skulle behöva något sådant och har ingen bekant som skulle passa; men har heller inte de krafter och psykiska sköldar som skulle behövas för allt botaniserande med nya okända sannolika NTs av oklanderlig vandel...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:14:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag sökte kontaktperson just för att bryta isolering då jag efter tvingad avflyttning från annan ort blev tvungen att söka boende i annan kommun. Fastighetsägaren använde floskler för att få bort mig därifrån och sökte stöd hos myndigheter och andra instanser som jag trodde skyddade enskilda i knipa men som i verkligheten agerar helt annorlunda.
I den nya kommunen har jag inga kontakter och av den anledningen känner mig en smula utanför och isolerad. Jag fick dock kalla fötter när min kontaktperson uppmuntrade mig att uppsöka sexhotell och antydde perverterad läggning.
Jag undrar om detta är vanligt förekommande för folk som har Asperger.
I den nya kommunen har jag inga kontakter och av den anledningen känner mig en smula utanför och isolerad. Jag fick dock kalla fötter när min kontaktperson uppmuntrade mig att uppsöka sexhotell och antydde perverterad läggning.
Grimuald skrev:Jag sökte kontaktperson just för att bryta isolering då jag efter tvingad avflyttning från annan ort blev tvungen att söka boende i annan kommun. Fastighetsägaren använde floskler för att få bort mig därifrån och sökte stöd hos myndigheter och andra instanser som jag trodde skyddade enskilda i knipa men som i verkligheten agerar helt annorlunda.
Du har (el hade) alltså redan en kontaktperson? Och främst för att prata med antar jag?
Det kanske är vanligt att aspergare pratar direkt om vad de tänker på utan att fundera om det är lämpligt. Jag tror inte att sex är nåt man pratar om i första taget utan först när man lärt känna varann lite bättre. Själv skulle jag bara prata om mina ex sexproblem med en kurator el psykolog, inte med vanliga bekanta. (På nätet är folk lite öppnare, eftersom det är anonymt.)
Sexhotell, finns det såna i Sverige? Låter som ett hotell där gifta otrogna tar in (har läst att sånt förekommer i t ex Latinamerika). Antar att h*n menar bordell, men att köpa sex är ju olagligt i Sverige.
Kontaktpersonen hävdade att han fungerade som min psykolog trots att han helt saknar befogenheter för detta. Situationen var tämligen obehaglig. Uppenbart för mig att han var en simpel lögnare och försökte manipulera mig. Jag tror också att han gjorde så pga av att jag på ett godtroget sätt berättat för honom att jag har Asperger.
Sensmoralen hos NT-människor verkar vara följande: Personer med AS kan man hantera precis som det behagar, de fattar ju ändå ingenting !
Sensmoralen hos NT-människor verkar vara följande: Personer med AS kan man hantera precis som det behagar, de fattar ju ändå ingenting !
Grimuald skrev:Kontaktpersonen hävdade att han fungerade som min psykolog trots att han helt saknar befogenheter för detta. Situationen var tämligen obehaglig. Uppenbart för mig att han var en simpel lögnare och försökte manipulera mig. Jag tror också att han gjorde så pga av att jag på ett godtroget sätt berättat för honom att jag har Asperger.
Det där med tystnadsplikt borde kanske ha diskuterats i förväg. Iofs förstår jag om kontaktpersonen vill veta vad det är. Då kan han läsa in sig på det innan, och förhoppningsvis förstå dig bättre. Fast det tycks inte ha funkat i detta fall. Och som psykolog ska han inte fungera, det har han ju inte heller utbildning för. "En kontaktperson är en medmänniska som kan ersätta eller komplettera kontakten med anhöriga" säger Handikappupplysningen.
Det verkar inte som personkemin stämt. Om du vill byta kontaktperson, se då till att det blir nedskrivet precis vad du vill ha hjälp med. Det kan t ex vara bättre att gå och bowla (motsvarande) tillsammans än att bara sitta och prata, eftersom prat lätt kan leda till missförstånd.
Grimuald skrev:Innebär medmänniska att man ska kunna utnyttja en person som har behov enligt LSS?
Nej, givetvis inte. Anser du att kontaktpersonen gjort det, så klaga hos LSS-handläggaren.
Jag hade en kontaktperson men henne tröttna jag på. Hon pratade alldeles för mycket och tog för stor plats. Sen fick jag en ny kontaktperson men efter ett tag ville inte hon vara kontaktperson till mig pga. att jag hade skickat konstiga sms...
Den erfarenheten jag har av kontaktpersoner:
De ska ju vara som en kompis. Men egentligen är dom inga riktiga vänner, de gör bara sitt jobb. De bryr sig inte alls, de vet knappt vad asperger är för nåt....
Sen så är Lss rätt dumma, att jag inte får ha sex med kontaktpersoner kan jag förstå. Men jag fick inte gå ut och dricka alkohol tillsammans med den personen. Jag vill ju ha kontaktperson för att kunna gå ut och dansa och ragga och ragga gör man med alkohol ute. Rätt meningslöst att ha en kontaktperson annars för mig om man inte vill göra något speciellt...
Den erfarenheten jag har av kontaktpersoner:
De ska ju vara som en kompis. Men egentligen är dom inga riktiga vänner, de gör bara sitt jobb. De bryr sig inte alls, de vet knappt vad asperger är för nåt....
Sen så är Lss rätt dumma, att jag inte får ha sex med kontaktpersoner kan jag förstå. Men jag fick inte gå ut och dricka alkohol tillsammans med den personen. Jag vill ju ha kontaktperson för att kunna gå ut och dansa och ragga och ragga gör man med alkohol ute. Rätt meningslöst att ha en kontaktperson annars för mig om man inte vill göra något speciellt...
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 14:14:54, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald skrev:Kontaktpersonen hävdade att han fungerade som min psykolog trots att han helt saknar befogenheter för detta. Situationen var tämligen obehaglig. Uppenbart för mig att han var en simpel lögnare och försökte manipulera mig. Jag tror också att han gjorde så pga av att jag på ett godtroget sätt berättat för honom att jag har Asperger.
Min personliga reaktion är att du absolut ska prata med din LSS-kontakt vad som hänt. Detta är inte ok och även om du bara känner så och det inte var illa menat så är det den personen som har gjort övertramp, det kan aldrig ligga hos dig att du har gjort något fel. Man ska vara helt klar på att det finns manipultiva människor och att söka sig till ett arbete som detta är en enkel ingång för att möta naivitet som går att manipulera vid ont uppsåt.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:14:54, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Det där med tystnadsplikt borde kanske ha diskuterats i förväg. Iofs förstår jag om kontaktpersonen vill veta vad det är. Då kan han läsa in sig på det innan, och förhoppningsvis förstå dig bättre. Fast det tycks inte ha funkat i detta fall. Och som psykolog ska han inte fungera, det har han ju inte heller utbildning för. "En kontaktperson är en medmänniska som kan ersätta eller komplettera kontakten med anhöriga" säger Handikappupplysningen.
Det verkar inte som personkemin stämt. Om du vill byta kontaktperson, se då till att det blir nedskrivet precis vad du vill ha hjälp med. Det kan t ex vara bättre att gå och bowla (motsvarande) tillsammans än att bara sitta och prata, eftersom prat lätt kan leda till missförstånd.
Gången var denna: Jag blev informerad av kommunen att jag kunna söka kontaktperson och detta beslutades. De föreslog då en person och det var upp till mig att bedöma om denne var lämplig och passande. Eftersom jag som de flesta med AS är godtrogen så gick jag med på att träffa denna person utan att veta någonting alls om denne förväg.
Men här ligger också problemet. Eftersom jag var total nybörjare på detta med kontaktperson och inte kunde föreställa mig vad som kunde hända och var godtrogen och antog på förhand att om kommunen tilldelar en kontaktperson så då kan man lita på att denne är seriös och duktig och har stor förståelse och respekt för funktionshinder i allmänhet och AS i synnerhet. Alltså, jag antog det utan någon analys eller diskussion om det överhuvudtaget. Jag förhörde ej kontaktpersonen om hans kunskap om AS.
Personligen tycker jag det är fel att jag som har AS måste bedöma om kontaktpersonen är lämplig. Jag vet ingenting om dennes bakgrund.
Det var inget fel på personkemin. Jag gillar inte så abstrakta uttryck egentligen. Felet är mycket grovare. Jag upplevde med emfas att kontaktperson var tämligen ointresserad av mina behov utan var fokuserad på sina egna behov. Han pratade ofta om vad han skulle pyssla med, och frågade aldrig vad jag skulle pyssla med. Detta är bara ett exempel. I en god kontakt antar jag att man är tillmötesgående. Något som jag kritiserade tidigt i kontakten med LSS-handläggaren var att kontaktpersonen envisade med att vara ironiskt när jag pratade om personliga problem som jag hade i vardagen. alltså riktiga problem, inga påhittade eller fantiserade. Sådant är alltid otrevligt och särskilt när det gäller AS så kan jag lätt misstolka ironin och ta det bokstavligt och då blir det etter värre. Rent logiskt, om nu kontaktpersonen var kunnig om AS, är det då inte ganska gement att ironisera med sin kontakt istället för att visa förståelse och komma med sympati och vara ett stöd. Som jag ser det är ironi ganska så fult sätt att fly från reella problem. "Man sopar det under mattan" brukar jag tänka. Ironi är det sämsta tänkbara om man har behov att försöka bygga upp sin självkänsla och självförtroende för att försöka tackla den tuffa värld som vi ändå lever i. Hans stöd var rena kvicksanden.
Jag har också en fråga:
4. Är kontaktperson via LSS och kontaktperson från psyk samma sak elelr olika? Gör dom samma sak eller har dom olika uppgifter/syften?
4. Är kontaktperson via LSS och kontaktperson från psyk samma sak elelr olika? Gör dom samma sak eller har dom olika uppgifter/syften?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:14:54, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa skrev:Sen så är Lss rätt dumma, att jag inte får ha sex med kontaktpersoner kan jag förstå. Men jag fick inte gå ut och dricka alkohol tillsammans med den personen. Jag vill ju ha kontaktperson för att kunna gå ut och dansa och ragga och ragga gör man med alkohol ute. Rätt meningslöst att ha en kontaktperson annars för mig om man inte vill göra något speciellt...
Mystiqa, jag undrar om du inte blandar ihop Kontaktperson med Kontaktannons ?
Aspkvinna skrev:Min personliga reaktion är att du absolut ska prata med din LSS-kontakt vad som hänt. Detta är inte ok och även om du bara känner så och det inte var illa menat så är det den personen som har gjort övertramp, det kan aldrig ligga hos dig att du har gjort något fel. Man ska vara helt klar på att det finns manipultiva människor och att söka sig till ett arbete som detta är en enkel ingång för att möta naivitet som går att manipulera vid ont uppsåt.
Jag har redan pratat med min LSS-handläggare och framförde mina synpunkter. Då fick jag veta att jag inte var tvungen att träffa just denna kontaktperson vilket var en total nyhet för mig. Hon berättade att beslutet är att jag har rätt till kontaktperson, vem som är kontaktperson är underordnat.
Det är hemskt att det ska finnas folk som utnyttjar samhällssystemet för att kunna närma sig svaga individer som inte kan försvara sig mot manipulativa beteenden. Varför kan man inte förbjuda det helt och hållet och varför upplyser inte kommunen den sökande om att kontaktpersoner kan vara manipulativa? Hade jag vetat det i förväg hade jag kontrollerat om vederbörande var manipulativ och undvikit massor av obehag.
Grimuald skrev:Jag har redan pratat med min LSS-handläggare och framförde mina synpunkter. Då fick jag veta att jag inte var tvungen att träffa just denna kontaktperson vilket var en total nyhet för mig. Hon berättade att beslutet är att jag har rätt till kontaktperson, vem som är kontaktperson är underordnat.
Det är hemskt att det ska finnas folk som utnyttjar samhällssystemet för att kunna närma sig svaga individer som inte kan försvara sig mot manipulativa beteenden. Varför kan man inte förbjuda det helt och hållet och varför upplyser inte kommunen den sökande om att kontaktpersoner kan vara manipulativa? Hade jag vetat det i förväg hade jag kontrollerat om vederbörande var manipulativ och undvikit massor av obehag.
Du kunde ju ha frågat/kan i framtiden fråga om kontaktpersonen varit kontaktperson förut och i så fall för vilka. Det är ju bra t ex om vederbörande känner till AS och inte t ex förväxlar det med utvecklingsstörning. Du kan också fråga om nån varit missnöjd med kontaktpersonen. Men hur ska du (el kommunen) i förväg veta om vederbörande är manipulativ? Iofs kan flera ha klagat på kontaktpersonen, men då skulle h*n väl inte fortfarande vara kontaktperson.
Men det kanske är svårt att få tag på kontaktpersoner öht?
Jag har haft kontaktperson men jag har inte det längre för mitt liv har ändrats till det bättre och jag känner att jag behöver inte det längre. Vi har dock haft det väldigt kul.
Jag har inte med Habiliteringen eller LSS att göra längre och det känns skönt.
Jag har inte med Habiliteringen eller LSS att göra längre och det känns skönt.
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 14:14:54, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa skrev:Jag vill ju ha kontaktperson för att kunna gå ut och dansa och ragga och ragga gör man med alkohol ute. Rätt meningslöst att ha en kontaktperson annars för mig om man inte vill göra något speciellt...
Håller med! Och det är just därför som jag inte har skaffat mig kontaktperson. Min LSS-handläggare och boendestödet har pratat mycket om det, att jag borde söka mig det. Men det jag vill är ju att ha någon att gå ut och dansa och dricka alkohol med, och det kan man ju inte göra med kontaktperson. Så då är ju den insatsen meningslös. Inget för mig att söka.
Det sägs inom LSS att personer med funktionshinder skall med deras insatser kunna göra samma saker som alla andra. Det är bara bullshit!
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 14:14:54, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald skrev:Mystiqa skrev:Sen så är Lss rätt dumma, att jag inte får ha sex med kontaktpersoner kan jag förstå. Men jag fick inte gå ut och dricka alkohol tillsammans med den personen. Jag vill ju ha kontaktperson för att kunna gå ut och dansa och ragga och ragga gör man med alkohol ute. Rätt meningslöst att ha en kontaktperson annars för mig om man inte vill göra något speciellt...
Mystiqa, jag undrar om du inte blandar ihop Kontaktperson med Kontaktannons ?
Jag tycker det var en fräck kommentar faktiskt . Du förlöjligar ju Mystiqa och även mig som känner samma sak. Inte förlöjligar vi dig för dina kontaktpersonbehov, då behöver väl inte du förlöjliga oss heller. Att gå ut och dansa och försöka få kontakt med folk är något fullständigt normalt i samhället. Detta gör man ju för att SLIPPA syssla med kontaktannonser.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 14:14:54, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl skrev:Mystiqa skrev:Jag vill ju ha kontaktperson för att kunna gå ut och dansa och ragga och ragga gör man med alkohol ute. Rätt meningslöst att ha en kontaktperson annars för mig om man inte vill göra något speciellt...
Håller med! Och det är just därför som jag inte har skaffat mig kontaktperson. Min LSS-handläggare och boendestödet har pratat mycket om det, att jag borde söka mig det. Men det jag vill är ju att ha någon att gå ut och dansa och dricka alkohol med, och det kan man ju inte göra med kontaktperson. Så då är ju den insatsen meningslös. Inget för mig att söka.
Det sägs inom LSS att personer med funktionshinder skall med deras insatser kunna göra samma saker som alla andra. Det är bara bullshit!
Men inget hindrar väl att du och kontaktpersonen går ut och dansar tillsammans. Hon kan dricka mineralvatten och du alkohol. Min dotter brukar gå ut med sin vänner och dansa och hon dricker bara vatten.
Jag tror snarare problemet är att det är svårt att hitta en kontaktperson på samma våglängd. Du vill kanske ha en tjej i samma ålder och med samma intressen. Så får du en medelålders gift tant som inte får och kanske inte vill dricka alkohol. Inte heller vill hon ragga, hon har ju man och barn hemma. Hon längtar hem och vill lägga sig tidigt, den tråkmånsan. Det är ju inte LSS-handläggarens fel. Tjejer i farten kommer nog inte på tanken att bli kontaktpersoner.
Så här förslår jag en annons i Kontakttråden i stället! Där kan man efterlysa inte bara partner utan också "utgångssällskap".
MsTibbs skrev:Jag har också en fråga:
Nej, det är två helt skilda saker. Kontaktperson via LSS är som en "betald kompis". Har man få vänner och ofta känner sig ensam kan man få en kontaktperson som man kan hitta på roliga saker med, eller snacka med om man mår dåligt eller har problem. Det är en mer beständig insats.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 14:14:57, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:mitzerl skrev:Mystiqa skrev:Jag vill ju ha kontaktperson för att kunna gå ut och dansa och ragga och ragga gör man med alkohol ute. Rätt meningslöst att ha en kontaktperson annars för mig om man inte vill göra något speciellt...
Men inget hindrar väl att du och kontaktpersonen går ut och dansar tillsammans. Hon kan dricka mineralvatten och du alkohol.
Men det är inte alls samma sak då. Inte vill man dricka ensam heller. Lika "roligt" som att gå på restaurang och så är det bara man själv som äter typ. (Nu vet jag att en kontaktperson får ersättning för restaurangutlägg, men det var ett exempel bara för att visa hur tråkigt det är att dricka ensam).
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 14:14:57, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården