Kontaktperson = fördummande?
26 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Kontaktperson = fördummande?
KalleKus skrev:kattkvinna skrev:Det bästa vore att matcha två personer med samma diagnos, liknande intressen och tänkande.
Var det det du var inne på, Chocklad? Den idén tilltalar mig.![]()
Det skulle kunna utvecklas bättre i psyiatrin/ habilitering för att bryta svårigheterna med att ta den första kontakten.
Själv bad jag min psykolog på Hab att tänka ut om hon kunde hitta någon, träffas gemensamt med psykologen. Om kontakten stämde kunde vi gå vidare på egen hand utan personal. Så var min tanke.
Det gick inte så bra. Hon hade svårt att hitta någon. När hon hittat någon backade personen oftast ur.
Idag har de träff/ undervisningsgrupper på Hab för nyutredda.
Det stadiet är inte aktuellt för mig längre.
Istället försöker jag ta egna kontakter med aspergare och ses på neutral mark.
Kontaktperson vill jag inte ha. Ingen ställföreträdande kompis.
Ja, efterfrågade också det på hab. Men är nog inte så lätt att hitta någon som är av samma kön, ungefär samma ålder och livssituation som en själv och som dessutom vill och vågar ta kontakt...
Hade jag inte haft familj/partner så hade jag absolut behövt en kontakt person, eftersom jag så lätt blir isolerad annars. För någon vän har jag inte. Men behöver inte heller eg.
Men de skulle försöka på hab att hitta någon.
![Gillande :-)Happy](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/NEW_smile_happy.gif)
Re: Kontaktperson = fördummande?
Lilla Gumman skrev:Hej!
Tanken är ju att man ska kunna göra saker som man annars inte skulle ha gjort. Gå på bio, ta en fika på stan, shoppa, bowla eller annat. Sånt man brukar göra med sina kompisar helt enkelt. Kontaktpersonen ska fungera som en kompis, om man har väldigt få kompisar eller inga alls och känner sig ensam.
Oj, är det de man ska ha en kp till. Jag som störde mej på att hon var så kompisaktig. Jag tycker mer om när personal är personalig, så man vet var man har dem. Sen tycker jag tjejer i 20-årsåldern är rätt outhärdliga, även om jag råkar vara en själv. Hon babblade på i en timme i ljusets hastighet efter vi skakat tass, fick nästan psykbryt.
Man fattar inte skillnaden på dem, jag har haft personligt ombud. Hon ville fylla i mina räkningar och tilltalade mej som en 10 åring, fast det var mysigt på sitt vis, jag har haft en boendestödjare, hon tyckte att jag skulle köpa en ny garderob för man mådde bättre om man såg bra ut. Henne kunde man använda som fraktare av matkassar, fast PO kunde oxå frakta kassar. Jag har även haft en övervakare, han fraktade nog oxå någon matkasse och gav mej en nätverkskabel. Ja övervakaren var defintivt roligast och mest användbar på alla vis. Inga gör om mej projekt, lr annan omprogramering, han var inte intresserad av mina räkningar heller, najz.
Ifall man bara gör kompisgrejer med en kp vill jag nog inte ha någon. Jag måste fått allt om bakfoten vilken fot det nu är.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor