Kontakt med musen?
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Kontakt med musen?
Far har en dator, ny en vecka gammal ungefär, och både trådlös mus och en mus med sladd. Dessa har båda fungerat en tid, sen inte, varför? Jag har tipsat honom att testa:
Kolla batterierna (musen lyser)
Omstart av datorn
Dra ur sladden till mössen och sätt i igen (musen med sladd lyser i USB)
Prova sätta mössen i en annan USB-port
Kanske något mera. Han ska nu prova att "sök ny hårdvara" det vet jag inte hur det gått. Finns det andra saker han kan prova?
Kolla batterierna (musen lyser)
Omstart av datorn
Dra ur sladden till mössen och sätt i igen (musen med sladd lyser i USB)
Prova sätta mössen i en annan USB-port
Kanske något mera. Han ska nu prova att "sök ny hårdvara" det vet jag inte hur det gått. Finns det andra saker han kan prova?
Re: Kontakt med musen?
Låter som en garantifråga tycker jag. Det tråkiga är att man kan få tillbaka en rensad dator, men han har väl inte hunnit göra så mycket på en vecka.
Andra USB-tillbehör funkar.
Varken bluetooth eller sladd-mus funkar.
Båda mössen funkar ibland och ibland inte. När jag hälsade på funkade den hela helgen utan problem.
Båda mössen funkar ibland och ibland inte. När jag hälsade på funkade den hela helgen utan problem.
Kanske kan ta med den till kyrkan eller skolan och testa. Mina datorer lider av sladdhärva, så de är svära att få med...
MsTibbs skrev:Andra USB-tillbehör funkar.
Har du annat operativsystem i den nya datorn än i den gamla?
marxisten skrev:MsTibbs skrev:Andra USB-tillbehör funkar.
Har du annat operativsystem i den nya datorn än i den gamla?
Ja, XP i den gamla, Win 7 i den nya. Men musen funkade över en vecka i nya datori innan den lade av. Nu funkar den igen, ingen aning om varför, men det är ju bra! Tack alla!
Vad bra att det funkar igen
Misstänker att det ibland kan bli en konfigurationsBug som löser sig själv om man inte ger upp, Datorerna verkar leva sitt eget liv då dem helt plötsligt inte vill känna igen sina Musar Usb'n Modem Discar Cam's Blåtänder...+ allt annat man får fiffla fiffigt med.
Mvh segseg
Misstänker att det ibland kan bli en konfigurationsBug som löser sig själv om man inte ger upp, Datorerna verkar leva sitt eget liv då dem helt plötsligt inte vill känna igen sina Musar Usb'n Modem Discar Cam's Blåtänder...+ allt annat man får fiffla fiffigt med.
Mvh segseg
På tal om möss, kan man köpa endast "nanokontakten" till en trådlös lasermus? Har tappat bort min när datorn var på reparation. Man skulle ta bort allt löst, och antingen glömde jag det, och de slängde den, eller så trollades den bort av någon i mitt hem.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:På tal om möss, kan man köpa endast "nanokontakten" till en trådlös lasermus?
Kolla på tillverkarens hemsida till att börja med.
Om det inte finns, ta reda på vilken sorts kommunikation som används, det "kan" vara standard och stödjas av andra enheter.
Ska kolla tillverkaren. Men jag har två likadana möss. Samma modell, fast som ändrats minimalt (ser bara färgskillnad). Och de är inte kompatibla har jag märkt när jag testade med en av deras mottagare.
- Bror Duktig
Trådlösa möss som inte är Bluetooth, brukar vara hårt ihop-parade med sina mottagare. Det är möjligt att det går att programmera om, men jag har aldrig sett nåt sånt. Antar att det inte är värt besväret för 200 pix.
De har lösa sådana 110 kr. Ny mus kostar över 400 kr.
Nallen, de två äldre jag har, kan byta mottagare med varandra men inte med den som tappat sin mottagare. De är inte bluetooth. Den som tappat sin mottagare, har en mottagare som kallas "unifying". Ska maila Logitech och fråga om det går att byta lätt.
Nallen, de två äldre jag har, kan byta mottagare med varandra men inte med den som tappat sin mottagare. De är inte bluetooth. Den som tappat sin mottagare, har en mottagare som kallas "unifying". Ska maila Logitech och fråga om det går att byta lätt.
- Bror Duktig
Nu har jag mailat både Logitech och Inet. Hoppas få tag på en för ca en hundring.
- Bror Duktig
nallen skrev:Bra! Då har jag dessutom lärt mig nåt ganska allmängiltigt idag
Jag ser inte klart och tydligt framför mig vad du menar att du lärt dig
Men i alla fall, tack vare dig slängde jag för säkerhets skull med frågan om ifall det går att använda mottagaren utan att behöva para ihop den på något sätt.
Det märkliga är att mina gamla möss enligt Logitech ska ha den nya mottagaren (det kanske kommer fram att det inte stämmer om man börjar jämföra produkternas ID lite mer noga, men vem gör det när man har en M505 och det står att "den här är för M505"). Men de är ju inte kompatibla. Jag tror att man i början av serien, bytte till annan typ av mottagare. Det är det enda som skiljer dem. Samt att den nya har en speciell märkning för att visa att den har den nya braiga unifying-mottagaren
- Bror Duktig
Även tillverkare lär sig av erfarenheter och gör produktutveckling, ibland för att förbättre produkten men väldigt ofta för att få ner tillverkningskostnaden. Det kan hända att den första serien helt enkelt var för dyr att tillverka.