Konstigt mail från Spotify

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Konstigt mail från Spotify

Inläggav Kimmelie » 2012-02-26 16:33:03

Jag fick ett mail från Spotify som jag inte förstår. Jag är inte ett dugg intresserad av deras sociala media, utan för mig är det endast en musikspelare och inget annat. Jag har inte publicerat nån spellista, är inte inloggad på Facebook (har inte ens kvar det kontot!). Är man inte anonym när man lyssnar på Spotify?

Rubriken på mailet är "dr.snusk subscribed to Mimikry", och mailet löd:
You have 1 new subscriber
Hi [användarnamn]
dr.snusk just subscribed to Mimikry on Spotify.

Check out dr.snusk's Music
Check out dr.snusk's profile to find out what other music dr.snusk is listening to.

Jag är inte ett dugg intresserad av vem dr.snusk är eller vad h*n lyssnar på.
Men det jag undrar över är om andra kan se vad jag lyssnar på?
Och vad menar de med "You have 1 new subscriber"? Var det mig eller Mimikry den där dr.snusk "subscribed to"?

Jag har visserligen lyssnat nästan non-stop på Mimikry (när jag är hemma), sen ett par veckor tillbaka. (Hoppas de får betalt för det!) Jag har Spotify Premium.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Re: Konstigt mail från Spotify

Inläggav Iridia » 2012-02-26 16:40:40

Det låter som om dr.snusk följer Mimikry, och eftersom du gjort det också så fick du veta det ifall du skulle vilja ha kontakt med ett annat fan. Gissar att ditt intresse för dr.snusk är svalt. :wink:

Tror det ska finnas inställningar där man kan bestämma om man ska vara privat eller ej. Men spotify kan förstås alltid känna av vad du lyssnar på.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Kimmelie » 2012-02-26 16:44:51

Men jag "följer" inte Mimikry, jag har bara lagt in deras låtar i en spellista, som jag lyssnar på...
Kimmelie

Inläggav Kimmelie » 2012-02-26 16:50:44

Jag loggade in för att markera att jag inte vill ha fler såna mail, och såg då det här:
"Yes, please send me an email when someone subscribes to one of my playlists"
Så andra kan alltså prenumerera på mina spellistor?
Går det att dölja spellistorna?
Kimmelie

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-26 16:51:41

Och så skvallrar spotify till facebook också...
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Kimmelie » 2012-02-26 17:06:47

Man kan ju även vända på frågan, och fråga: hur hittar man andras spellistor? Om andra kan hitta mina spellistor, måste väl även jag ha rätt att hitta andras spellistor?
Kimmelie

Inläggav kullan » 2012-02-26 17:08:21

Jag loggar in på spotify via facebook. Då får mina facbookvänner se vad jag lyssnar på. Men har man inte något konto på facebook kvar borde ju det inte vara möjligt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Iridia » 2012-02-26 17:30:32

Inför valet så publicerades politikernas spotify-listor, men då kanske de hade lagt ut dem till allmänt beskådande.

Jag skulle inte gilla att någon snokade utan att jag visste om det. Och jag skulle verkligen inte vilja ha kontakt med någon dr.snusk!
Iridia

Inläggav barracuber » 2012-02-26 18:18:42

Kimmelie skrev:Jag loggade in för att markera att jag inte vill ha fler såna mail, och såg då det här:
"Yes, please send me an email when someone subscribes to one of my playlists"
Så andra kan alltså prenumerera på mina spellistor?

Ja, om de är publika.

Kimmelie skrev:Man kan ju även vända på frågan, och fråga: hur hittar man andras spellistor? Om andra kan hitta mina spellistor, måste väl även jag ha rätt att hitta andras spellistor?

Ja, om de är publika.

Kimmelie skrev:Går det att dölja spellistorna?

Högerklicka och avblocka Publish.

Det är upplagt så att de spellistor man skapar blir publika automatiskt. Detta kan stängas av i Edit > Preferences (Windows) och Spotify > Preferences > Profile (Mac).

Why does Spotify automatically publish my playlists on my profile page?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Iridia » 2012-02-26 18:19:58

:shock:

Men för att kunna se någons spellista måste man väl veta vilket användarnamn de har?
Iridia

Inläggav Kimmelie » 2012-02-26 18:31:30

Jag hade avmarkerat i inställningarna, alltså att spellistorna INTE ska publiceras automatiskt, ändå var de publika när jag högerklickade på dem... Tack för det tipset. Så nu kan den där snuskiga doktorn känna sig blåst på min spellista.

Men jag förstår inte varför man skulle prenumerera på nån annans spellista... Om jag skulle hitta nån spellista jag gillar så skulle jag göra en egen spellista med samma låtar. Annars förlorar man ju spellistan om ägaren ändrar/raderar den...
Kimmelie

Inläggav Iridia » 2012-02-26 18:33:28

Jag har också avbockat allting nu. Men säkerheten verkar ungefär lika pålitlig som fb.
Iridia

Inläggav Kimmelie » 2012-02-26 18:46:00

Iridia skrev:Men säkerheten verkar ungefär lika pålitlig som fb.

De är ju dessutom nära sammankopplade med fb. Jag skulle hjälpa en att skaffa ett konto för Spotify Free för nån vecka sen, och jag hittade ingen annan lösning än att personen ifråga fick skaffa ett facebook-konto, för att regestrera sig med på Spotify...
Kimmelie

Inläggav Kimmelie » 2012-02-26 18:49:29

Väldigt intelligent förklarat varför...

Why does Spotify automatically publish my playlists on my profile page?
It saves you time. Otherwise you’d have to manually publish each new playlist you create.

Särskilt som det inte hjälper att avmarkera det i inställningarna, mina har ju alltså publicerats ändå...
Kimmelie

Inläggav kullan » 2012-02-26 18:56:53

Jag har vänner som har samma smak i musik och om dom hittar ny musik som jag inte hunnit hitta så är det väl bra att kunna se vad dom lyssnat på. Det stör inte mig att vännerna kan se vad jag lyssnar på.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav barracuber » 2012-02-26 19:30:02

Iridia skrev::shock:

Men för att kunna se någons spellista måste man väl veta vilket användarnamn de har?

I den här artikeln - What you share and how to control it - står en sak jag inte fattar. Det står:

Your public playlists can be seen by all your friends.

Men hur kan jag då få träff på en massa spellistor från folk som inte är mina vänner??

Jag gjorde en testsökning på en favoritartist och fick som så ofta upp en massa träffar. Resultatet ges i tre kolumner - Playlists, Artists och Albums. Under Playlists ser man vad spellistorna heter och vem som skapat dem. Men många av de personerna är inte mina vänner!?!?! WTF?

Jag har visserligen kopplat ihop min Spotify med FB men jag vet att de inte är mina vänner, jag kände inte igen någon av dem.

Det är förresten väldigt enkelt att ta bort Spotify - FB kopplingen om man vill göra det.

Skumt * googlar vidare *
barracuber

Inläggav Iridia » 2012-02-26 19:39:39

Skumt indeed.

Jag har inte mitt kopplat till fb. Inte för att det är någon jättehemlis vad jag lyssnar på men ogillar själva känslan av att inte vara privat. Nå, jag lyssnar i alla fall mest på mina egna filer, tycker spotify är för primitivt sorteringsmässigt. Skulle vilja ha en kolumn med årtal.
Iridia

Inläggav nallen » 2012-02-26 20:51:37

Welcome to the social media hell.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav plåtmonster » 2012-02-26 21:16:25

Det är bättre integritet på PiratBukten.. :twisted: :-)Raging
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav yeah » 2012-02-27 9:09:27

Iridia skrev:Men för att kunna se någons spellista måste man väl veta vilket användarnamn de har?

Nej bara att göra en sökning.
yeah

Anslöt: 2011-02-27

Inläggav Iridia » 2012-02-27 9:11:38

Hur då sökning?
Iridia

Inläggav barracuber » 2012-02-27 10:30:44

I Sökfältet uppe till vänster. Här skrev jag lite om det, se screenshot:
Spotify.search.jpg

A= sökfältet
B = spellistorna
C = medlemmen

Och som sagt, när jag söker får jag upp mängder med medlemmar som inte är mina vänner. Har inte fattat varför ännu..

Och faktum är att en grundtanke i Spotify verkar vara att hitta nya vänner! :shock: För jag gjorde en test och sökte på en artist som jag vet att en av mina verkliga vänner har. Resultatet blev att han ändå inte fanns bland de översta resultaten och knappt alls (!), jag bläddrade ned flera söksidor utan att han fanns bland träffarna! Det var bara för mig okända personer fast med samma musiksmak som jag. Om jag klickar på en av dessa personer kommer jag direkt till dennes sida och publicerade spellistor.

Fick just en tanke att man säkert kan göra sin Spotifyprofil mer eller mindre publik. Helt enkelt säkerhetsinställningar precis som i FB. Men detta påverkar nog inte spellistornas synlighet - de är antingen publika eller ej publika, enligt eget val.

Såg just också att det finns något som heter Private Session (under Spotify-menyn om man kör Mac). Om man aktiverar Private Session syns det inte utåt vad man lyssnar på. Privat Session är aktiv tills man får en "varning" från Spotify (!) eller tills man startar om programmet. Har inte testat ifall Private Session tillfälligt stänger av mina spellistors synlighet, då behöver jag hjälp av någon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
barracuber

Inläggav Iridia » 2012-02-27 10:48:25

Märkligt. Måste vara skapat av översociala NTs. ;)

Varför skulle man vara intresserad av vad helt okända människor lyssnar på? :?
Iridia

Inläggav yeah » 2012-02-27 11:02:00

Iridia skrev:Märkligt. Måste vara skapat av översociala NTs. ;)

Varför skulle man vara intresserad av vad helt okända människor lyssnar på? :?

Dom räknar nog med att du ska hitta ny musik som passar dig.
yeah

Anslöt: 2011-02-27

Återgå till IT-forum

Logga in