Könsidentitet?
Re: Könsidentitet?
När jag var mager tycker jag själv att jag såg manlig ut om jag tittar på bilder från den tiden. Jag tror inte jag rör mig så kvinnligt. Min hjärna är nog också mer manlig än hos många andra kvinnor. Någon hade väl en teori om att autism skulle vara en extremform av den manliga hjärnan...
- svartamolnet
- Anslöt: 2009-09-25
Jag var en riktig pojkflicka som liten, intresserade mig helt enkelt inte för mode och smink. Det gör jag förvisso inte nu heller, men nu har jag i alla fall annat än stora t-shirts och jeans på mig, och jag sminkar mig för att jag ser "sjukt blek" ut annars. Plus att jag blir snyggare, har jag upptäckt... det brydde jag mig inte om innan.
Har blandat pojk- och flickintressen. Lekte med riddarlego, men då lekte jag både "krig mellan borgarna" och lekar som "legogubben ryktar sin häst och ger sig ut på jakt efter prinsessan som sitter inspärrad i tornet". Gillade datorer, Barbie, Turtles, dockskåp och dinosaurier. Gillade varken He-Man eller bebisdockor. Rent instinktivt drogs jag dock mer till "rosa fluff och djur" än till "flames och bilar". Gillar inte actionfilmer/kampsportsfilmer. Att ha klänning gillade jag inte alls. Än idag har jag knappt aldrig klänning eller kjol, även om jag har insett att det är skönt att ha det på sommaren. Idag är det nog mer för att jag tycker att jag har fula ben.
Är helt hetero. Kan se att en tjej är "vacker", men det är samma fenomen som när jag betraktar vacker konst. Det är estetiskt tilltalande, men har ingenting med sexualitet att göra.
Som många av de andra som skrivit här så har jag svårt att acceptera min ålder (25). Har liksom "stannat" i 16-18-årsåldern.
Har blandat pojk- och flickintressen. Lekte med riddarlego, men då lekte jag både "krig mellan borgarna" och lekar som "legogubben ryktar sin häst och ger sig ut på jakt efter prinsessan som sitter inspärrad i tornet". Gillade datorer, Barbie, Turtles, dockskåp och dinosaurier. Gillade varken He-Man eller bebisdockor. Rent instinktivt drogs jag dock mer till "rosa fluff och djur" än till "flames och bilar". Gillar inte actionfilmer/kampsportsfilmer. Att ha klänning gillade jag inte alls. Än idag har jag knappt aldrig klänning eller kjol, även om jag har insett att det är skönt att ha det på sommaren. Idag är det nog mer för att jag tycker att jag har fula ben.
Är helt hetero. Kan se att en tjej är "vacker", men det är samma fenomen som när jag betraktar vacker konst. Det är estetiskt tilltalande, men har ingenting med sexualitet att göra.
Som många av de andra som skrivit här så har jag svårt att acceptera min ålder (25). Har liksom "stannat" i 16-18-årsåldern.
Henkkalexi skrev:Jag är helt ointresserad av allmänt reflekterande utan ett konkret problem att utgå ifrån, och blev mycket konfunderad när min sambo, som inte har AS, förklarade för mig att de flesta människor inte pratar problem för att hitta lösningar, utan för att få förståelse och sympati.
Det är nog mkt därför jag måste tänka så mkt när jag umgås med andra NT. Vad vill dom att jag ska säga efter att dom sagt sitt? Jag vill ofta hjälpa till o komma med förslag på lösningar när dom presenterar problem. När vill dom ha ett Jaha, när passar det sig med en motfråga och när är det lämpligt att bara nicka och se personen i ögongen osv??
Vet att detta ofta kan ställa till problem hos aspergare. För att vi inte sällan är socialt osmidiga och för att vi inte automatiskt känner på oss vad som passar i kommunikationen med andra.
Mirai skrev:Låter som mig, jag kan stå och beundra massor av saker som en "typisk kille" inte skulle ägna en tanke åt.
Kan tycka dans är vackert, särskilt från avlägsna länder, det var därför jag hamnade på kung-fu. Är dock så jäkla frustrerande att man automatiskt är homosexuell bara för att man är avvikande från könsidentiteten...
Jag tycker man måste skilja på könsidentitet och könsroll. Även om man inte stämmer med den könsroll som omgivningen förväntar sig, kan man vara säker i sin könsidentitet. Könsrollen är mer det sociala könet, som har varierat under olika tider och kulturer.
Flinta skrev:Det är nog mkt därför jag måste tänka så mkt när jag umgås med andra NT.
Energiåtgången är ju avgörande när man träffar NT-människor. Jag har dock insett att hur hårt jag än anstränger mig så spricker det förr eller senare. Jag är nog världens sämsta teaterspelare. Jag kan inte låtsas vara intresserad av ämnen som tråkar ut mig och kvinnors samtalsämnen som jag har upplevt dem är ofta väldigt ointressanta för mig.
Jag diskuterar gärna pediatrik och barnpsykologi - men inte barn i allmänhet. Jag älskar musik, men lyssnar den jag samtalar med bara på RIX så finns inget mer att säga. Jag läser mycket, men romantikhyllan skulle jag aldrig sätta min fot i och jag får dessutom väldigt ont i öronen av ljudet av smala klackar mot asfalten och ljusa röster, så det är en fråga om hörseln också...
Moderator: Kompletterade citat så det framgår vem som citeras.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Det har du rätt i, då har jag fått det om bakfoten. Då är det min könsroll som inte stämmer med samhället.Alien skrev:Mirai skrev:Låter som mig, jag kan stå och beundra massor av saker som en "typisk kille" inte skulle ägna en tanke åt.
Kan tycka dans är vackert, särskilt från avlägsna länder, det var därför jag hamnade på kung-fu. Är dock så jäkla frustrerande att man automatiskt är homosexuell bara för att man är avvikande från könsidentiteten...
Jag tycker man måste skilja på könsidentitet och könsroll. Även om man inte stämmer med den könsroll som omgivningen förväntar sig, kan man vara säker i sin könsidentitet. Könsrollen är mer det sociala könet, som har varierat under olika tider och kulturer.
Immanuel i DN idag om asperger och könsidentitet.
Vettigt och fin röd bild.
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/ja ... konsroller
Vettigt och fin röd bild.
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/ja ... konsroller
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Håller helt och hållet med Identitet. Jag fullständigt avskyr allt som har med min kropp att göra, särskilt mina bröst, just för att det känns så fel. Jag mår också både fysiskt och psykiskt dåligt av mens, och mina bröst är mer än bara lite ivägen. Jag hatar känslan av att dom är där, till exempel när man sitter i bilen och kör över det minsta lilla gupp och brösten skumpar (som jag säger) åt alla håll. Dom rent av äcklar mig, och har gjort i många år nu.
Har jätte länge tänkt att det skulle vara så mycket enklare om jag bara var kille istället. Jag tror nog att mitt liv skulle vara enklare om jag var det. Det finns dom dagar som är sämre än dom andra, men för det mesta så kan jag nästan inte stå ut med allt det fysiskt kvinnliga på mig. Och bh är välldigt obekvämt för mig också, men jag är ju tvungen att ha det ändå. Jag tror att det är många som tror att det beror på att jag är i "tonåren" och "pubertetsutveckling" och allt sånt, men helt ärligt nej, jag VET att det inte är det, det beror på det här med de äckliga och störande kvinnodelarna min kropp var tvungen att skaffa.
Jag gillar killar, som dom flesta tjejer gör, men det betyder ju inte att jag faktiskt ÄR är tjej själv. Ett tag funderade jag faktiskt på om jag gillade tjejer istället, eller kanske både och, på grund av detta. Men nej, jag bara tål inte bröst, som i mitt fall är det som stör och äcklar mig mest. Det var faktiskt till och med en tid då jag var så äcklad och irriterad på det att jag nästan mådde fysiskt illa av att se några. Enligt min åsikt så är JAG igentligen kille, har "kännt" så välldigt länge nu, och det faktum att jag gillar killar och inte tjejer gör då att jag skulle vara en kille som gillar killar, jag skulle inte säga att jag är HELT killig av mig. Men jag tror jag är mer killig än tjejig i alla fall.
Och jag gillar inte att klä mig i tjej kläder heller. Jag hatar att ha klänning och kjol. Har gjort det sen jag gick i mellanstadiet. Jag brukade sminka mig hela tiden, jag kunde inte visa mig för andra utan smink (svart kajal under ögonen och ögonskugga), typ "emo" sminkning vilket både killar och tjejer kan ha (inte för att killar inte kan ha "tjejig" sminkning men). Men nu sminkar jag mig inte så ofta, och det känns faktiskt ganska skönt att inte a massa smet i ansiktet dygnet runt. Och jag har haft kort hår i flera år nu, det känns bättre än att ha långt drygt hår som är i vägen, fast det har ju växt ut någorlunda nu.
Men varför kan man inte bara få typ, byta kön om man är så obekväm och det känns så fel med det kön man är, att man tycker det skulle vara så mycket enklare att bara göra slut på sitt liv än att måsta leva med det kön man är? Jag har ju hört det med operationer och det, men det kostar ju pengar, och i så fall skulle jag måsta prata med och övertala mina föräldrar om det också. Och DET är nått jag inte skulle kunna göra. Får nästan panik vid bara tanken att prata om det med dom, eller nån överhuvudtaget. Men att byta kön är verkligen nått jag vill göra. Står bara inte ut med min tjejkropp. Hur skulle man kunna få det att bli av med ett dilemma som detta? Det hade ju varit så lätt om jag bara kunde prata med dom och fått göra det.
Det där med ålder som inte verkar stämma riktigt psykiskt eller nått. Jag känner att jag är lite äldre än var jag igentligen är, det har jag fått höra av andra också.
Moderator: Delade upp texten i stycken så den blev mer lättläst.
Har jätte länge tänkt att det skulle vara så mycket enklare om jag bara var kille istället. Jag tror nog att mitt liv skulle vara enklare om jag var det. Det finns dom dagar som är sämre än dom andra, men för det mesta så kan jag nästan inte stå ut med allt det fysiskt kvinnliga på mig. Och bh är välldigt obekvämt för mig också, men jag är ju tvungen att ha det ändå. Jag tror att det är många som tror att det beror på att jag är i "tonåren" och "pubertetsutveckling" och allt sånt, men helt ärligt nej, jag VET att det inte är det, det beror på det här med de äckliga och störande kvinnodelarna min kropp var tvungen att skaffa.
Jag gillar killar, som dom flesta tjejer gör, men det betyder ju inte att jag faktiskt ÄR är tjej själv. Ett tag funderade jag faktiskt på om jag gillade tjejer istället, eller kanske både och, på grund av detta. Men nej, jag bara tål inte bröst, som i mitt fall är det som stör och äcklar mig mest. Det var faktiskt till och med en tid då jag var så äcklad och irriterad på det att jag nästan mådde fysiskt illa av att se några. Enligt min åsikt så är JAG igentligen kille, har "kännt" så välldigt länge nu, och det faktum att jag gillar killar och inte tjejer gör då att jag skulle vara en kille som gillar killar, jag skulle inte säga att jag är HELT killig av mig. Men jag tror jag är mer killig än tjejig i alla fall.
Och jag gillar inte att klä mig i tjej kläder heller. Jag hatar att ha klänning och kjol. Har gjort det sen jag gick i mellanstadiet. Jag brukade sminka mig hela tiden, jag kunde inte visa mig för andra utan smink (svart kajal under ögonen och ögonskugga), typ "emo" sminkning vilket både killar och tjejer kan ha (inte för att killar inte kan ha "tjejig" sminkning men). Men nu sminkar jag mig inte så ofta, och det känns faktiskt ganska skönt att inte a massa smet i ansiktet dygnet runt. Och jag har haft kort hår i flera år nu, det känns bättre än att ha långt drygt hår som är i vägen, fast det har ju växt ut någorlunda nu.
Men varför kan man inte bara få typ, byta kön om man är så obekväm och det känns så fel med det kön man är, att man tycker det skulle vara så mycket enklare att bara göra slut på sitt liv än att måsta leva med det kön man är? Jag har ju hört det med operationer och det, men det kostar ju pengar, och i så fall skulle jag måsta prata med och övertala mina föräldrar om det också. Och DET är nått jag inte skulle kunna göra. Får nästan panik vid bara tanken att prata om det med dom, eller nån överhuvudtaget. Men att byta kön är verkligen nått jag vill göra. Står bara inte ut med min tjejkropp. Hur skulle man kunna få det att bli av med ett dilemma som detta? Det hade ju varit så lätt om jag bara kunde prata med dom och fått göra det.
Det där med ålder som inte verkar stämma riktigt psykiskt eller nått. Jag känner att jag är lite äldre än var jag igentligen är, det har jag fått höra av andra också.
Moderator: Delade upp texten i stycken så den blev mer lättläst.
Jag betraktar mig som non-gender även om jag tyvärr har en kvinnokropp. Jag har känt så så länge jag kan minnnas även om det inte är förrän på senare år jag funnit ett ord för det.
Min högsta önskan är att slippa mina bröst. De är inte jättestora och inte värre än några andra. Men eftersom jag inte vill ha några alls känns de enorma. Mensen får mig att känna mig äcklig.
Skulle inte vilja vara man i heller. Jag hatar kroppshår och tja det intresserar mig helt enkelt inte. Jag vill inte vara någedera. Sen är jag dessutom asexuell och aromantisk så det där med könstillhörighet har ingen slags lockelse på mig.
Min högsta önskan är att slippa mina bröst. De är inte jättestora och inte värre än några andra. Men eftersom jag inte vill ha några alls känns de enorma. Mensen får mig att känna mig äcklig.
Skulle inte vilja vara man i heller. Jag hatar kroppshår och tja det intresserar mig helt enkelt inte. Jag vill inte vara någedera. Sen är jag dessutom asexuell och aromantisk så det där med könstillhörighet har ingen slags lockelse på mig.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
jojjon12 skrev: Men att byta kön är verkligen nått jag vill göra. Står bara inte ut med min tjejkropp. Hur skulle man kunna få det att bli av med ett dilemma som detta? Det hade ju varit så lätt om jag bara kunde prata med dom och fått göra det.
Surfa in på http://trollhare.wordpress.com så kan du hitta vidare information där. Lycka till.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Henkkalexi skrev:Jag är kvinna, men min hjärna är manlig och jag trivs inte alls ihop med kvinnor. .
---
Min erfarenhet av kvinnor i både yrkesliv, skola och vänkretsar är att de (och ja, nu generaliserar jag grovt, det är jag medveten om!) är manipulativa, konflikträdda och dåliga på att basera en diskussion på logik.
Jag känner ingen gemenskap med kvinnor, förstår mig inte på deras sätt att kommunicera och upplever att de suger ut oändligt mycket mer energi av mig än de ger tillbaka. Jag är dock rätt säker på att det inte handlar om medveten jäkelskap, men så kvinna jag är född, så är jag en riktigt misogyn sådan...
Här skriver du att du är kvinna, men i andra trådar att du är bög (= man som tänder på andra män).
Eftersom jag tycker om när saker och ting är klara och tydliga blir jag förvirrad. Är du man (XY) el kvinna (XX)? En kvinna som känner sig som man? En man som känner sig som kvinna? En som är född kvinna men blivit man? Någon som med oss skämta aprillo?
Nefarious skrev:Henkkas kön angår väl ändå inte oss?
TACK, Neffe!
Jag kommer lämna forumet om folk fortsätter forska i vad jag har eller inte har mellan benen. Det här är riktigt jävla störande.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Givetvis har man rätt att låta bli att avslöja vilket kön man tillhör. Men då tycker jag inte heller man ska skriva rent vilseledande.
Alien skrev:Givetvis har man rätt att låta bli att avslöja vilket kön man tillhör. Men då tycker jag inte heller man ska skriva rent vilseledande.
På exakt vilket sätt är frågan om mitt eller någon annans kön här så avgörande för andra, fullkomligt anonyma medlemmar att det här ens tas upp till diskussion?
Jag är helt likgiltig för era kön, åldrar, namn, skonummer, bostadsorter och yrken, och bryr mig inte det bittersta om ni "ljuger" eller skriver vilseledande om det i trådarna.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Alien skrev:Givetvis har man rätt att låta bli att avslöja vilket kön man tillhör. Men då tycker jag inte heller man ska skriva rent vilseledande.
Jag tror absolut inte att Henkka är ute efter att vilseleda. Om Henkka faktiskt känner sig som/är en homosexuell man så är det väl inget konstigt att han beskriver sig själv som en sån.
Ge fan i att luska öppet om mitt kön i trådarna. Jag gör inte så mot någon annans privata uppgifter, så lägg av innan jag förlorar mitt goda uppförande.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Nej, det är inte avgörande. Det viktiga är att man inte säger sånt som är ren osanning. Iaf enligt min moral, sanning och lögn är viktiga saker för mig.
Jag har inte för avsikt att luska något, men önskar för min del att du inte vilseleder oss. Hade du skrivit att du varken identifierar dig som kvinna el man hade jag inte ställt några frågor.
Du behöver givetvis inte svara något mer, jag tyckte bara det var så motsägande.
Jag har inte för avsikt att luska något, men önskar för min del att du inte vilseleder oss. Hade du skrivit att du varken identifierar dig som kvinna el man hade jag inte ställt några frågor.
Du behöver givetvis inte svara något mer, jag tyckte bara det var så motsägande.
Henkkalexi skrev:Ge fan i att luska öppet om mitt kön i trådarna. Jag gör inte så mot någon annans privata uppgifter, så lägg av innan jag förlorar mitt goda uppförande.
Förlåt!
Nefarious skrev:Henkkalexi skrev:Ge fan i att luska öppet om mitt kön i trådarna. Jag gör inte så mot någon annans privata uppgifter, så lägg av innan jag förlorar mitt goda uppförande.
Förlåt!
Det gäller inte dig, min kära. Du står uppenbarligen för förnuftet i den här tråden.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Är det faktiskt för mycket begärt av administrationen att sluta upp med att diskutera något om en medlem när medlemmen gör klart att h@n inte vill att det diskuteras?
Meppe skrev:Är det faktiskt för mycket begärt av administrationen att sluta upp med att diskutera något om en medlem när medlemmen gör klart att h@n inte vill att det diskuteras?
Uppenbarligen är det så.
Frågan är hur intressant det är att vara kvar här.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Återgå till Övriga Aspergerfrågor