Konkreta exempel på SVT:s partiskhet och vinkling?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav plåtmonster » 2013-06-26 9:07:09

Fundering, har du något konkret exempel på när SVT:s journalister som skall vara oberoende trots att dess styrelse väljs av partierna inte törs ställa frågor på sin spets? eller är insnöade på att alla bor på södermalm i Stockholm samt är 50 år? På vilket sätt rent konkret vinklas det och väljs vilka ämnen som tas upp? Vilka frågor struntar man i att ställa?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav nallen » 2013-06-26 18:25:56

Jag har inget bra exempel på partiskhet och vinkling just nu eftersom jag inte ser på TV. Däremot är medias totala okunnighet om det mesta ett stort problem. Det verkar inte som att en enda journalist (möjligen utanför Ny Teknik) har ett endaste hum om exempelvis grundläggande fysik; till exempel skillnaden mellan energi och effekt (kWh kontra kW). På i stort sett alla områden där jag har några som helst kunskaper är rapporteringen i stort sett alltid felaktig på något liknande, grundläggande, sätt - vilket gör att mitt förtroende för journalister är i princip noll.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Moggy » 2013-06-26 19:10:32

nallen skrev: På i stort sett alla områden där jag har några som helst kunskaper är rapporteringen i stort sett alltid felaktig på något liknande, grundläggande, sätt - vilket gör att mitt förtroende för journalister är i princip noll.

Ja, så är det. Dessutom förvanskar dom fakta om hur nåt förhåller sig när det ska rapporteras om nåt smo har hänt och nån har drabbats av nåt på ett eller annat sätt. De gånger nåt hamnat i nyheterna där jag haft koll på bakgrunden genom att känns nån inblandad eller på nåt sätt varit med så har det alltid getts en skev bild av vad som har hänt genom att utelämna detaljer eller komma med direkta felaktigheter. Alla inblandade har inte fått yttra sig och vissa har fått yttra sig väldigt mycket och ge en ensidig version av det hela.

Om det är så de få gånger jag haft kunskap om vad som hänt så är det rimligt att anta att det är så i många andra fall. T.ex tror jag ofta det sprids en kraftigt förenklad bild när det handlar om nån snyfthistoria om nån som blivit lurad av nåt företag eller myndighet eller drabbad av nåt elände. I media skrivs det som att offret är helt oskydligt och har blivit drabbat av nån illvilja som ställt till massa skit. Sen visar det sig att det är mer komplicerat än så och att offret inte är så oskyldigt som det verkade i mediarapporteringen.

Ett bra exempel är den där tjejen som det skrevs om för ett par år sen, hon som inte hade några pengar och fick svälta för att myndigheterna inte brydda sig om henne. Alla blir upprörda och tycker att det är fruktansvärt hur det är. Sen kommer det fram att det hela var en bluff och att hon hade en dyr lägenhet och kände journalisten som gjorde repotaget etc.

Eller det här som var nånstans uppe i norrland för ett antel år sen, nåt bråk i nån by som det skrevs mycket om. De var en familj som under åratal hade blivit trakasserade av byborna och historien dök upp gång på gång i media när nåt nytt jäkelskap drabbade den där familjen och byborna målades upp som monster. Och så visade det sig till slut att det var en pågående konflikt där den där familjen under åratal hade varit minst lika jävliga. Kommer inte ihåg detaljerna men det är en välkänd historia som det skrivts hur mycket som helst om.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav nallen » 2013-06-26 19:16:31

Moggy skrev:Om det är så de få gånger jag haft kunskap om vad som hänt så är det rimligt att anta att det är så i många andra fall.

Ja, det hade jag tänkt skriva också.
Jag har vid något tillfälle roat mig med att jämföra haverikommissionens rapport från någon olycka med de stora tidningarnas rapportering från tillfället (som ju var uppdaterad under resans gång) - resultatet var skrämmande.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Wine » 2013-06-26 21:32:42

Moggy skrev:...
T.ex tror jag ofta det sprids en kraftigt förenklad bild när det handlar om nån snyfthistoria om nån som blivit lurad av nåt företag eller myndighet eller drabbad av nåt elände. I media skrivs det som att offret är helt oskydligt och har blivit drabbat av nån illvilja som ställt till massa skit. Sen visar det sig att det är mer komplicerat än så och att offret inte är så oskyldigt som det verkade i mediarapporteringen.
...

Ja det är jag helt övertygad om att det sker, att det blir alldeles fel i rapporteringen när inte alla omständigheter kommer fram och så kan det bli ett himla liv om detta och många blir upprörda och tycker det är förj-ligt och att det är så synd om den som blivit "utsatt" eller anses vara offret. Folk hetsar upp varandra och triggar varandra på olika forum och dyl.

Moggy skrev:...
Eller det här som var nånstans uppe i norrland för ett antel år sen, nåt bråk i nån by som det skrevs mycket om. De var en familj som under åratal hade blivit trakasserade av byborna och historien dök upp gång på gång i media när nåt nytt jäkelskap drabbade den där familjen och byborna målades upp som monster. Och så visade det sig till slut att det var en pågående konflikt där den där familjen under åratal hade varit minst lika jävliga. Kommer inte ihåg detaljerna men det är en välkänd historia som det skrivts hur mycket som helst om.

Du menar detta antar jag:

Göteborgs-Posten - Vojakkala-fallet granskas på nytt?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in