Klackarna i taket i Stockholm nu i helgen?
54 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Japp!
Nu har det utkristalliserat sig en sorts enighet om plats och tid:
Kl. 21:00
ska vi träffas utanför Slussens T-baneutgång, på den sidan där det lilla torget och Katarinahissen ligger.
Sedan är det lite oklart var vi tar vägen fram tills att alla som vill fått lite mat i sig och förfestat sig till den grad att vi styr stegen mot Patricia.
Så det är bara att hänga på ikväll för den som vill!
Nu har det utkristalliserat sig en sorts enighet om plats och tid:
Kl. 21:00
ska vi träffas utanför Slussens T-baneutgång, på den sidan där det lilla torget och Katarinahissen ligger.
Sedan är det lite oklart var vi tar vägen fram tills att alla som vill fått lite mat i sig och förfestat sig till den grad att vi styr stegen mot Patricia.
Så det är bara att hänga på ikväll för den som vill!
I sthlm antar jag.
Vore roligt ska upp å hälsa på dottern troligen i juni, om de blir nått då hänger jag gärna på om man inte e allt för överårig vid 62.
Ja e uppväxt i Sundbyberg. Västkustbo sedan 1972.
På min tid när jag låg i flottan på Berga, var Patricia logementsskepp för U-båtsbesättningar
Vore roligt ska upp å hälsa på dottern troligen i juni, om de blir nått då hänger jag gärna på om man inte e allt för överårig vid 62.
Ja e uppväxt i Sundbyberg. Västkustbo sedan 1972.
På min tid när jag låg i flottan på Berga, var Patricia logementsskepp för U-båtsbesättningar
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Pemer skrev:Är ni inte aspergare?
Denna fråga borde inte behöva ställas på ett forum som riktar sig till folk som lider av Aspergers Syndrom. Det är en stor nackdel att vem som helst kan registrera sig här och ge sken av att lida av funktionshindret. Skriver lida eftersom de som befinner sig i tillståndet vet vilket helvete det är att leva ute i samhället med de problemen. Tycker det borde vara krav att alla som vistas här har genomgått en seriös utredningen först. Man kanske kan öppna en avdelning här som enbart riktar sig folk som har genomgått utredning och erhållit diagnosen. Anledningen är att det inte finns någon som helst förståelse hos de andra. Dubbeldiagnoserna är också ett stort problem. En del som vistas här lider av ADHD. Någon lär ha yttrat att "personer med AS har i regel svårt för personer med ADHD". Min tolkning av det är att personer med ADHD söker ständig uppmärksamhet och på så sätt blir energitjuvar hos personer med AS vilka i sin tur har stora behov av att hushålla med sina energitillgångar. Är det då lämpligt att sammanföra dessa olika diagnosgrupper på samma forum ? Ett aspergerforum samt ett adhdforum borde vara lämpligare då i mitt tycke, och även ett forum för folk med dubbeldiagnoser och ADD. Att blanda ihop dessa grupper plus alla andra skapar endast kaos och det gagnar inte alls oss som lider av AS.
Pemer skrev:Nåja, alla har inte lika stora perceptionsproblem. Jag klarade nästan av disco och uteliv i min ungdom, inbillade jag mig, men det fastnade å andra sidan inget intresse att göra sådant till någon vana.
Perceptionsproblemen är säkerligen helt olika. Själv tillhör jag dem som har relativt stora problem med detta på så sätt att det som har fått högsta prioritet i min tillvaro är lugn och ro. En nackdel dock om man låter det ta över alltför mycket är att man kan bli ensam och isolerad och bli betraktad som en kuf (läs: enstöring) från omgivningen. Har av den anledningen försökt att bryta isoleringen genom att försöka umgås med andra. I den processen blev det ett discobesök, mitt första och sista. Resultatet av discobesöket blev en chockartad och ångestfylld insikt om att jag har fått tinnitus vilket ledde till avsvimning. Att ha tinnitus är en ångestfylld tillvaro som förstärker de problem som redan AS medförde. Lägg till det eksem i hörselgången (Extern Otit) som gör att öronproppar ej går att använda (öronpropparna skaver på eksemen vilket är väldigt smärtsamt) så har vi ett tillstånd som gör att man ogärna vistas i miljöer som innehåller ett uns av oljud (=konstgjorda, ickeharmoniska och onaturliga ljud). Ute i samhället verkar respekten för oljud och buller vara ganska låg och detsamma verkar också gälla i nöjesbranschen. Som vän av ordning och reda så tycker jag att det borde vara krav på att uteställen måste deklarera vilka ljudnivåer de använder sig av i sina lokaler så att folk inte helt onödan drabbas av hörselskador och tinnitus. Tycker heller inte att det är lämpligt att locka folk på Aspergerforum till sådana ställen. De som bjuder in till sådana träffar borde informera om vad träffarna innebär, alltså vad man bör räkna med om man följer med. Tack för ordet.
Grimuald, kom ihåg att alla aspergare är olika.
Själv är jag eremit för det mesta men älskar att gå ut och festa då och då. Jag har svårt för folkmassor och tål inte hög ljudvolym, men det brukar gå bra ändå efter tillräckligt med öl.
Det har funnits många tillfällen då jag längtat efter att gå ut på krogen men helt enkelt inte haft någon att ta med som sällskap, så att fråga efter folk på det här forumet tycker jag inte är fel alls.
Om jag hade bott i Stockholm och inte varit pank hade jag lätt följt med ikväll. Jag hoppas alla hade skitkul!
edit: Jag håller dock med om att det vore bra om uteställen kunde låta bli att ha en rent hälsofarlig ljudvolym.
Själv är jag eremit för det mesta men älskar att gå ut och festa då och då. Jag har svårt för folkmassor och tål inte hög ljudvolym, men det brukar gå bra ändå efter tillräckligt med öl.
Det har funnits många tillfällen då jag längtat efter att gå ut på krogen men helt enkelt inte haft någon att ta med som sällskap, så att fråga efter folk på det här forumet tycker jag inte är fel alls.
Om jag hade bott i Stockholm och inte varit pank hade jag lätt följt med ikväll. Jag hoppas alla hade skitkul!
edit: Jag håller dock med om att det vore bra om uteställen kunde låta bli att ha en rent hälsofarlig ljudvolym.
Tack för i går kväll, härligt att komma ut från stugsittandet helgkvällar! Otroligt folkliv på söder, intressant sushi med halstrad tonfisk på Akki, söders mest renommerade sushihak och helt klart suverän musik hade de. Bästa för kvällen. Ljudnivån var för jobbig på Patricia och DJ'n på dansgolvet fick inte upp min puls. Men sist jag var där så spelade de nästan bara 80-tals musik så det var bättre nu. Livebandet lät bra och fick med publiken och mig Vad som brukar vara jobbigare än ljudnivån är alla fulla killar som kommer fram och stöter på en, ger stark avsmak för mig, men alla var väldigt städade och uppförde sig väl. Personalen bemödade sig om att göra en trevlig upplevelse för oss och tog oss med på en skattjakt med lite krimskrams som gåva. Vi blev även fotade med sjörövare hehee Tyvärr blev jag jättetrött tidigt och ville inte stå där och gäspa i ett så jag gick först av alla. Trevligt sällskap och lätt att umgås som vanligt, tack för det! Gärna fler gånger
Är det sympatier du vill ha Grim, så himla tråkigt att du inte kan delta. Är det konstruktiv hjälp du behöver så undrar jag varför du inte lägger din energi på att göra sånt som är njutbart för dig istället för att banna din oförmåga och andras förmågor. Av omtanke vill jag säga tänd ett ljus, istället för att banna mörkret.
Grattis till Heliora i efterskott! Glömde juh
Är det sympatier du vill ha Grim, så himla tråkigt att du inte kan delta. Är det konstruktiv hjälp du behöver så undrar jag varför du inte lägger din energi på att göra sånt som är njutbart för dig istället för att banna din oförmåga och andras förmågor. Av omtanke vill jag säga tänd ett ljus, istället för att banna mörkret.
Grattis till Heliora i efterskott! Glömde juh
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Xzirie skrev:Grimuald, kom ihåg att alla aspergare är olika.
Xzirie, det är t.o.m. så att människor är olika. Det var just denna insikt som gjorde att jag orkade fortsätta att leva.
Xzirie skrev:Själv är jag eremit för det mesta men älskar att gå ut och festa då och då. Jag har svårt för folkmassor och tål inte hög ljudvolym, men det brukar gå bra ändå efter tillräckligt med öl.
Dvs, allt handlar om pengar. De som driver festställena drar medvetet upp volymen för att tvinga de som är där att köpa mer öl. Ganska cyniskt i mina öron.
Xzirie skrev:Det har funnits många tillfällen då jag längtat efter att gå ut på krogen men helt enkelt inte haft någon att ta med som sällskap, så att fråga efter folk på det här forumet tycker jag inte är fel alls.
Ser du forum i allmänhet som ett ställe att ragga upp folk på ?
mondo beyondo skrev:Är det sympatier du vill ha Grim, så himla tråkigt att du inte kan delta. Är det konstruktiv hjälp du behöver så undrar jag varför du inte lägger din energi på att göra sånt som är njutbart för dig istället för att banna din oförmåga och andras förmågor. Av omtanke vill jag säga tänd ett ljus, istället för att banna mörkret.
Mondo beyondo, du verkar leva i en annan del av universum. Vad får dig att tro att folk som skriver här vill ha sympatier ? Jag är inte ett dugg intresserad av att gynna krogägare som inte drar sig för att förstöra folks hörselorgan och hjärnor. Mot betalning dessutom. Att njuta är väl bara förbehållet njutningsmänniskor, andra göre sig icke besvär. Varför lägger du själv ned ett uns av energi på att svara när du hur tydligt som helst är fullständigt ointresserad av frågeställningarna ?
Jag tror dit mitt förstånd räcker.
Det är bara tydligt för dig, jag missar det helt. Om du menar att jag inte är intresserad av svar är det rätt, jag menar att DU ska få ut nåt av det jag skrev.
Sedan tidigare har vi svårigheter med kommunikationen, önskar inte att reta upp dig så ber om ursäkt för mitt svar och ber dig ignorera det.
Det är bara tydligt för dig, jag missar det helt. Om du menar att jag inte är intresserad av svar är det rätt, jag menar att DU ska få ut nåt av det jag skrev.
Sedan tidigare har vi svårigheter med kommunikationen, önskar inte att reta upp dig så ber om ursäkt för mitt svar och ber dig ignorera det.
- mondo beyondo
mondo beyondo skrev:Det är bara tydligt för dig, jag missar det helt. Om du menar att jag inte är intresserad av svar är det rätt, jag menar att DU ska få ut nåt av det jag skrev.
Jag fick inte ut någonting vettigt av vad du har skrivit. Att tända ljus brukar jag endast göra för att hålla värmen under kalla vinterdagar. Vi lever med största sannolikhet i olika verkligheter.
mondo beyondo skrev:Sedan tidigare har vi svårigheter med kommunikationen, önskar inte att reta upp dig så ber om ursäkt för mitt svar och ber dig ignorera det.
Du retade faktiskt upp mig. Det är oerhört frusterande att bli ifrågasatt när man är öppen och pratar om sig själv. Ditt beteende är dock väldigt vanligt i detta samhälle så jag undrar om det är någon som helst mening att jag försöker vistas här överhuvudtaget. Jag lär nog övergå till att kommunicera med döda människor istället. De beter sig i alla fall inte som terrier-hundar (alltså hundar som är framavlade för att döda råttor på ett bestialiskt sätt) som hugger på allt de ser.
Visst har Pemer och Grimuald en poäng här. Samtidigt som de inte har en. S k perceptionsproblem är inte en integrerad del av diagnosen, så det finns folk som inte lider av höga ljud. Samtidigt så tål de flesta hög musik som de gillar, även om de har svårt för höga ljud.
Själv skulle jag aldrig gå på något sådant av följande skäl:
* Jag avskyr festande som bygger på ohämmat supande
* Jag avskyr disco-musik, och spelas den på hög volym så uppträder jag nog ungefär som en ljudkänslig
* Jag gillar inte solodans som går ut på att göra obscena rörelser. Avskyr faktiskt även detta som pesten.
Däremot så gillar jag att dansa, men helst då pardanser. Annars kan jag iaf tänka mig att dansa hallingar oxå, men där går gränsen.
Själv skulle jag aldrig gå på något sådant av följande skäl:
* Jag avskyr festande som bygger på ohämmat supande
* Jag avskyr disco-musik, och spelas den på hög volym så uppträder jag nog ungefär som en ljudkänslig
* Jag gillar inte solodans som går ut på att göra obscena rörelser. Avskyr faktiskt även detta som pesten.
Däremot så gillar jag att dansa, men helst då pardanser. Annars kan jag iaf tänka mig att dansa hallingar oxå, men där går gränsen.
Grim, jag klarar inte av att hänga med i ditt resonemang, och känner inte igen mig i din slutsats. Får huvudvärk av att försöka tänka som du. Gällande tända ljus tipset så gav jag en förklaring vad jag menade så det är ditt val att bara ta det bokstavligt. *Svär lite*
- mondo beyondo
Att hänga med i Grims resonemang borde iaf inte vara så svårt. Inte heller att s.k. perceptionsstörningar kan göra det omöjligt / olämpligt att vistas i disco-miljö med ljudnivåer som kan ge vanliga NTs hörselskador.
Däremot så finns det säkert en del aspergare (säkert även med diagnos) som klarar av sånt, och som dessutom är motiverade.
Däremot så finns det säkert en del aspergare (säkert även med diagnos) som klarar av sånt, och som dessutom är motiverade.
Flawed!? That I didn't know. LILITH_ är väldigt vacker som en ljushårig Angelica Houston och med tofsdiademet från skattkistan även lik Jessica Rabbit.
- mondo beyondo
Okej, nu låter det här otacksamt men jag vill inte se ut som Angelica Houston!
*begår sepuku*
Men tack, tjejer, ni var fina med!
Tänkte faktiskt skriva ett långt inlägg som svar på Grimualds kritik men orkar inte riktigt formulera mig just nu. Det får bli en kort variant.
AS är bara en del av oss.
Resten av våra personligheter är helt unika vilket gör att AS-problematiken och styrkorna manifesterar sig på väldigt skiftande manér.
Därav kommer det sig att vissa av oss upplever det njutningsfullt att ex. gå ut, festa och dansa loss till hög musik där andra inte kan tänka sig något värre.
Tyckte dessutom att jag var rätt specifik i början av tråden angående vilken sorts aktivitet som planerades.
Ska ändå tänka på att specificera ännu tydligare tills nästa gång så ingen behöver känna sig "inlurad" till någonting som man inte mår bra av.
Bra så, Grimuald?
*begår sepuku*
Men tack, tjejer, ni var fina med!
Tänkte faktiskt skriva ett långt inlägg som svar på Grimualds kritik men orkar inte riktigt formulera mig just nu. Det får bli en kort variant.
AS är bara en del av oss.
Resten av våra personligheter är helt unika vilket gör att AS-problematiken och styrkorna manifesterar sig på väldigt skiftande manér.
Därav kommer det sig att vissa av oss upplever det njutningsfullt att ex. gå ut, festa och dansa loss till hög musik där andra inte kan tänka sig något värre.
Tyckte dessutom att jag var rätt specifik i början av tråden angående vilken sorts aktivitet som planerades.
Ska ändå tänka på att specificera ännu tydligare tills nästa gång så ingen behöver känna sig "inlurad" till någonting som man inte mår bra av.
Bra så, Grimuald?
Jag är på nästa gång tillfälle ges, bara jag inte behöver dansa. Jag testade lite square dance och bugg och vals och liknande som barn - det var inte mina starka sidor. "Singeldans" som människor ägnar sig åt på klubbar och krogar skulle jag inte ens kunna förmå mig till ensam i mitt eget vardagsrum till min favoritmusik, så det går verkligen fetbort. När jag är som mest vågad (och det är inte ofta) kan jag dansa inombords lite grann. Det kan ändå vara roligt och trevligt att haka på någon timme efter sushin och bara titta på de frigjorda NT-människorna.
Hoppas jag är välkommen då!
Edit: Ps. Jag måste säga att det var tråkigt av Grimuald att klanka ner på LILITH_'s initiativ. Jag skulle själv ha blivit lite ledsen över den responsen som initiativtagare.
Hoppas jag är välkommen då!
Edit: Ps. Jag måste säga att det var tråkigt av Grimuald att klanka ner på LILITH_'s initiativ. Jag skulle själv ha blivit lite ledsen över den responsen som initiativtagare.
Självklart är du välkommen med, animal!
För min egen del kan det dock dröja ett tag tills nästa kattkräkskväll men nu är ni ju flera som är sugna och kan samordna er tidigare än så.
Sushikväll kan vi väl ha helt utan utgång efteråt också. Men då måste någon ta tag i det. Jag orkar inte organisera något mer just nu.
För min egen del kan det dock dröja ett tag tills nästa kattkräkskväll men nu är ni ju flera som är sugna och kan samordna er tidigare än så.
Sushikväll kan vi väl ha helt utan utgång efteråt också. Men då måste någon ta tag i det. Jag orkar inte organisera något mer just nu.