Kemikalier och miljögifter i vår närmiljö

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Wine » 2013-02-19 13:06:18

Vanliga endokrina sjukdomar som exempelvis bröst-, testikel-, sköldkörtel- och prostatacancer samt sjukdomar som fetma/diabetes, dålig spermakvalitet, tidig bröstutveckling, avbrutna graviditeter, med mera har ökat i förekomst och nu har man hittat kopplingar mellan dessa sjukdomar och hormonstörande kemikalier:

DN - WHO: Kemikalier bakom flera folksjukdomar
Publicerad 19 februari 11:49

Kopplingen mellan hormonstörande kemikalier och flera folksjukdomar är betydligt starkare än vad man hittills trott. Det konstaterar forskare i en WHO-rapport som har letts av Åke Bergman, professor vid Stockholms universitet.

Stockholms universitet - Ny WHO-rapport: Kemikalier bakom flera folksjukdomar
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav plåtmonster » 2013-02-19 13:14:12

Bara att plocka fram sjukdomsstatistik så borde det vara lätt att spåra denna giftsoppa?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Wine » 2013-02-19 22:04:25

Mer om detta med kopplingen mellan hormonstörande kemikalier, ämnen som finns i vardagsprodukter, och flera av våra vanligaste folksjukdomar.

4 minuter och 17 sekunder in i klippet:

SVT Play Rapport - 19/2 19:30

http://www.svtplay.se/rapport

Forskarna har i djurförsök kunnat påvisa ett tydligt samband mellan hormonstörande kemikalier och fetma, en ökad risk att utveckla diabetes typ 2, att unga mäns spermier är färre och av sämre kvalitet och att allt fler barn föds för tidigt. Man har också sett effekter vid mycket lägre doser än vad som tidigare förväntats skulle ge effekter.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav slackern » 2013-02-20 1:39:03

Wine skrev:Mer om detta med kopplingen mellan hormonstörande kemikalier, ämnen som finns i vardagsprodukter, och flera av våra vanligaste folksjukdomar.

4 minuter och 17 sekunder in i klippet:

SVT Play Rapport - 19/2 19:30

http://www.svtplay.se/rapport

Forskarna har i djurförsök kunnat påvisa ett tydligt samband mellan hormonstörande kemikalier och fetma, en ökad risk att utveckla diabetes typ 2, att unga mäns spermier är färre och av sämre kvalitet och att allt fler barn föds för tidigt. Man har också sett effekter vid mycket lägre doser än vad som tidigare förväntats skulle ge effekter.

Komer det sluta med att vi alla ser ut som någon mutant ur en skräckfilm?

Bild
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2013-04-03 0:55:20

"Nu, säger forskarna, är det dags för politikerna att agera.

De finns i läkemedel, i sminket, i stoppningen i soffan eller i leksakerna till barnen. De finns, kort sagt, överallt - i tiotusental. De kemikalier som påverkar våra hormonsystem och som kan idra till caner, dålig spermakvaltet, diabetes, tidig bröstutveckling eller avbrutna graviditeter."
(TT/UNT "Nu är det dags för politikerna att agera")

Men frågan är om det händer något. Ett förbud drabbar företag och fabriker, ger ökad arbetslöshet etc.

Åka Bergman, professor i miljövetenskap, har på uppdrag av WHO sammanfattat det vetenskapliga läget i rapporten State of the Sciene of Endocrine Disrupting Chemicals", som nämnts tidigare i tråden.

Nu är det dags för politikerna att agera, säger Åke Bergman till TT. Åtminstone ett tusental kemikalier bör förbjudas omgående, anser han.

Så här säger Åsa Westlund (s), ansvarig för hormonstörande ämnen i EU:s miljöutskott.
"- Rapporten tar död på argumentet att det inte finns tillräckligt med vetenskapligt stöd för oss politiker att agera."

Hon hoppas på ny lagstiftning 2015. Men EU:s kvarnar brukar mala långsamt.

Hittar inte artikeln i UNT på nätet men en liknande finns här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kemik ... 927024.svd
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Wine » 2013-04-03 10:09:44

Jag har svårt för fleeceplagg och vill helst ha plagg av bomull, ull eller linne eftersom jag tycker det känns "instängt" och varmt att ha fleeceplagg men jag läste följande förra veckan om fleeceplagg som släpper väldiga mängder plastpartiklar vid tvätt och detta kan ha större effekt i haven än vad man tidigare har trott:

SVT - Kläder av fleece förorenar haven
PUBLICERAD 30 MARS 2013 - 15:29 – UPPDATERAD 30 MARS 2013 - 15:40

Forskare varnar Varje gång du tvättar en fleecetröja lossnar mer än 1.900 små, små plastpartiklar, som följer med sköljvattnet ut i naturen.

Eftersom partiklarna är för små för att kunna fångas upp i reningsverken går de rakt ut i havet via avloppen. Väl i vattnet blir de mat för djurplankton, som inte kan skilja partiklarna från deras naturliga föda, växtplankton.

Ny Teknik - Fleecetröjan förorenar haven vid tvätt
Av: Håkan Abrahamson Publicerad 24 oktober 2011 16:01

1900 små syntetiska partiklar lossnar från en enda fleecetröja vid tvätt och följer med avloppsvattnet ut i havet.

Forskare vid University College i Dublin har analyserat vatten vid stränderna och funnit mängder av fibrer, som de har härlett till syntetiska textilier.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav slackern » 2013-04-03 10:43:49

Wine skrev:Jag har svårt för fleeceplagg och vill helst ha plagg av bomull, ull eller linne eftersom jag tycker det känns "instängt" och varmt att ha fleeceplagg men jag läste följande förra veckan om fleeceplagg som släpper väldiga mängder plastpartiklar vid tvätt och detta kan ha större effekt i haven än vad man tidigare har trott:

SVT - Kläder av fleece förorenar haven
PUBLICERAD 30 MARS 2013 - 15:29 – UPPDATERAD 30 MARS 2013 - 15:40

Forskare varnar Varje gång du tvättar en fleecetröja lossnar mer än 1.900 små, små plastpartiklar, som följer med sköljvattnet ut i naturen.

Eftersom partiklarna är för små för att kunna fångas upp i reningsverken går de rakt ut i havet via avloppen. Väl i vattnet blir de mat för djurplankton, som inte kan skilja partiklarna från deras naturliga föda, växtplankton.

Ny Teknik - Fleecetröjan förorenar haven vid tvätt
Av: Håkan Abrahamson Publicerad 24 oktober 2011 16:01

1900 små syntetiska partiklar lossnar från en enda fleecetröja vid tvätt och följer med avloppsvattnet ut i havet.

Forskare vid University College i Dublin har analyserat vatten vid stränderna och funnit mängder av fibrer, som de har härlett till syntetiska textilier.

Jag gillar inte heller fleece tycker precis som du att det blir instängt och får även klåda utav det. Samma sak med ull även kashmirull tycker jag sticker,kliar och får klåda utav.
slackern

Inläggav Wine » 2013-04-03 10:51:17

slackern skrev:Jag gillar inte heller fleece tycker precis som du att det blir instängt och får även klåda utav det. Samma sak med ull även kashmirull tycker jag sticker,kliar och får klåda utav.

Ja men ull tycker jag går bra om man har en tröja i exempelvis bomull under, det är skönt på vintern om man känner sig frusen istället för exempelvis en fleecetröja.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav slackern » 2013-04-03 11:01:21

Wine skrev:
slackern skrev:Jag gillar inte heller fleece tycker precis som du att det blir instängt och får även klåda utav det. Samma sak med ull även kashmirull tycker jag sticker,kliar och får klåda utav.

Ja men ull tycker jag går bra om man har en tröja i exempelvis bomull under, det är skönt på vintern om man känner sig frusen istället för exempelvis en fleecetröja.

Aha då fungerar det men då måste jag ha en långärmad bomullströja under. Även halsen och nacken måste vara skyddad mot ylletröjan. Kanske därför snobbar bär SidenScarfar?

Bild
slackern

Inläggav Wine » 2013-04-03 13:08:51

slackern skrev:
Wine skrev:

Aha då fungerar det men då måste jag ha en långärmad bomullströja under. Även halsen och nacken måste vara skyddad mot ylletröjan. Kanske därför snobbar bär SidenScarfar?

Bild

:) Cheers! Ja man kan ju använda t.ex. en långärmad polotröja under eller ha en V-ringad ulltröja, de når ju inte långt upp i halsen och då kanske det räcker med en långärmad tröja med vanlig halsringning. Kan man ju ha i olika fina färgkombinationer också, ulltröjan i en färg och undertröjan i en annan, om man har V-ringad tänker jag.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav plåtmonster » 2013-04-03 13:52:12

Läkemedel - Inget
Smink - Inget
Stoppningen i soffan - Bara en
Leksaker - Inget

Jag klarar mig! ;)
plåtmonster

Inläggav Alien » 2013-04-04 19:17:22

Ropa inte hej för fort, du använder väl förhoppninsvis tvål och tandkräm
svt skrev:Kända tvålar, schampon och tandkrämsmärken innehåller kemiska substanser som kan vara farliga för hälsan. Larmet kommer från europeiska konsumentorganisationer som undersökt innehållet i ett 60-tal kända vardagsprodukter
http://www.svt.se/nyheter/varlden/farli ... g-tandkram

– Även om de flesta produkter vi testat har låga halter av de farliga substanserna är det fortfarande osäkert vilken effekt de kan ha om man använder flera sådana produkter regelbundet, säger Sylvia Maurer. hälso- och miljöansvarig vid den Europeiska konsumentorganisationen BEUC i Bryssel till SVT.

Många använder upp till tio – tjugo sådana produkter dagligen.
De produkter konsumentorganisationerna oroar sig för är vanliga vardagsprodukter från kända tillverkare. Tandkrämen Colgate Total till exempel, som enligt den forskare konsumentorganisationerna konsulterat innehåller för höga halter av det hormonrubbande ämnet triklosan.

En annan produkt är Niveas duschgel Lily & Oil som har höga halter av det konserverande medlet propylparaben som misstänks ha effekter liknande dem som triklosan har

Här är listan: http://www.svt.se/svts/article1136490.s ... detail.pdf

Och här är mer om de hormonstörande ämnena:
VAD ÄR HORMONSTÖRANDE ÄMNEN?
Det är ämnen som påverkar våra hormonella system på ett negativt sätt. De kan ge skadliga effekter på organismer, populationer och ekosystem. Hormonell (endokrin) reglering är ett av kroppens viktigaste medel för att upprätthålla fysiologisk balans.

Exempel på ämnen som konstaterats vara hormonstörande är

PCB
DDT
POP:s
PFOS
Bisfenol A
PBDE
DEHP
Triklosan.
Källor: "Endocrine Disruptive Chemicals 2012" och Kemikalieinspektionen
http://www.svt.se/nyheter/sverige/hormo ... ll-sjukdom
Alien
Moderator

Inläggav plåtmonster » 2013-04-04 22:56:31

Bisfenol A är ett riktigt rävgift och ingår som delkomponent i Epoxy som i Europa används för att plåt- och papperskonserver skall hålla sig täta och ej rosta. Vad man ej talar om är att dess partiklar diffunderar in i maten och förgiftar den som äter innehållet. I Japan så anser man att detta inte duger, så därför är epoxy ersatt med PET där.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bisfe ... 251245.svd
http://www.foodnavigator.com/Financial- ... needed-now
plåtmonster

Inläggav Alien » 2013-04-05 0:13:46

Och mera om hur PCB kan vara skadligt, även för hjärtat:

UNT skrev:Det finns ett klart samband mellan halterna av flera långlivade miljögifter som PCB i blodet och försämrad pumpförmåga hos hjärtat bland äldre kvinnor och män.

Det visar nya resultat från den så kallade PIVUS-studien i Uppsala, som publiceras på nätet i facktidskriften Environmental Research.
– Vi är först i världen att rapportera detta samband mellan vissa miljögifter och försämrad hjärtfunktion. Men fler och större studier behöver göras innan vi vet om det rör sig om ett orsakssamband, säger Lars Lind, professor i medicin vid Uppsala universitet.

Studien bygger på uppgifter om närmare ettusen 70-åriga kvinnor och män i Uppsala.
http://www.unt.se/uppsala/miljogift-kan ... 54289.aspx

Hjärtfunktionen hos försökspersonerna undersöktes och blodprover som analyserades för kontroll av 21 långlivade miljögifter.

Hjärtfunktionen var som väntat sämre för dem med kända riskfaktorer (högt blodtryck, rökning, fetma).
Men forskarna fann också, som det heter på fackspråk, statistiskt säkra samband mellan halten av flera av miljögifterna och nedsatt hjärtfunktion som var oberoende av de kända riskfaktorerna. Sambanden gällde framför allt vissa PCB:er, men också en dioxin.

Mer fakta om PCB:

Polyklorerade bifenyler
PCB är förkortning för polyklorerade bifenyler.
Det finns mer än 200 sorters PCB:er som skiljer sig genom antalet kloratomer och deras plats i molekylen.

Trots att det sedan 1995 råder ett totalförbud mot PCB kan det vara svårt att undvika att komma i kontakt med dessa långlivade ämnen. PCB har använts i bland annat transformatorer och kondensatorer, som mjukgörare i fogmassor, i golvbeläggningar, i färger och som flamskyddsmedel.

PCB lagras i fettvävnaderna. PCB:er är fettlösliga och finns främst i feta animaliska livsmedel som kött, fisk, skaldjur och mejeriprodukter
Alien
Moderator

Hästköttskandalen

Inläggav slackern » 2013-05-06 20:31:27

plåtmonster skrev:Så fort jag ser någon produkt från Kina så undviker jag den och har gjort så i flera år.

Hur vet du det? I vilket land är är dina data och övriga elektronik produkter producerade i? Hur vet du att inte moderkortet i din dator inte är tillverkat i Kina? Kan du gå i god för det?

Moderator Alien: Flyttat från hastkottskandalen-t31833.html
Senast redigerad av slackern 2013-05-06 20:40:09, redigerad totalt 1 gång.
slackern

Hästköttskandalen

Inläggav Flawed » 2013-05-06 20:37:55

Rent allmänt är vi lite överkänsliga när det gäller vad vi äter och mindre intresserade av sånt som vi får i oss via huden eller via luften.
Kläder,elektronik,leksaker och möbler är också källor till gifter men där är intresset inte lika stort.
Exempel:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/manga ... ler-gifter
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Hästköttskandalen

Inläggav elle » 2013-05-07 7:26:08

plåtmonster skrev:Ekokläder fuskas det med så inget undantag görs.

hur fuskas det ? och hur är det möjligt ?
elle

Anslöt: 2011-01-09

Hästköttskandalen

Inläggav Flawed » 2013-05-07 8:28:27

plåtmonster skrev:Mat - omsätts på ett helt annat sätt än sådant som är utanför kroppen så risken är större och därmed intresset. Ofta är det effektivt att kika på om det finns någon leverantör som har gott rykte som vågar stå bakom produktens kvalité om man nu är tvungen att köpa från Kina.

Kläder - tvättas alltid innan första användning. Ekokläder fuskas det med så inget undantag görs.

Elektronik - kommer inte i kontakt med kroppen på samma sätt. En incident var dock ett handtag på ett elektriskt verktyg som utsöndrade gifter.

Leksaker - undvik allt med mjuka plaster och suspekta färger. Leverantörsrykte får avgöra.

Möbler - kolla upp materialval och tvätta.

Enkelt nej, men det går att göra saker.

Njaa?
Om det hamnar inuti kroppen så är det inuti kroppen oavsett om man inandas det eller tar in det oralt eller via huden.
Folk oroas över aspartam i läsk men intresserar sig inte av de enorma mängder formaldehyd som kommer ifrån den nya ikea hyllan till exempel.
Flawed
Inaktiv

Hästköttskandalen

Inläggav Miche » 2013-05-07 9:36:21

Så du intar frivilligt ett gift (och kanske t.o.m. låter barnen dricka) bara för att IKEA-hyllan kan vara farligare?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-05-07 17:21:13

Det hamnar i kroppen via huden men inte alls i samma omfattning som via tarmarna.

@elle, Tillverkarna säljer en del av ordinarie tillverkning som "ekotextil" för att det betalar mer. Så det är tydligen alltför ofta fusk i tillverkarledet ev i mellanhandsledet. Det som kan fungera är om man kan testa för diverse tungmetaller och molekyler själv eller kan säkra tillverkningskedjan ända från bonden.

Och har man lite naturvetenskapligt intresse så borde det gå att labba lite med masspektropi och laddningsdifferentiering (mäta molekylers exakta vikt och förekomst).
plåtmonster

Hästköttskandalen

Inläggav Flawed » 2013-05-07 22:09:36

Miche skrev:Så du intar frivilligt ett gift (och kanske t.o.m. låter barnen dricka) bara för att IKEA-hyllan kan vara farligare?

Ja naturligtvis förgiftar jag all i min omgivning med dödsaspartam.

Man får i sig väldigt små mängder formaldehyd via aspartam i förhållande till hur mycket vi andas in.Åndå är det cancer risker ifrån aspartam som folk tänker på.
Aspartam är däremot kväljande äckligt.
Flawed
Inaktiv

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-05-07 22:20:00

Ett tips kan vara att köpa möbler utan limfogar då det primärt är limmet som innehåller formaldehyd. Detta gäller också i synnerhet alla kompositmaterial såsom spånskivor, ihopfogade träskivor osv.
I Japan så är formaldehyd i trä förbjuden.
plåtmonster

Hästköttskandalen

Inläggav Flawed » 2013-05-07 22:26:27

Jag blir faktiskt sjuk av spånplattor om de är nya eller om man borrar i dem,det går över efter några dagar.
Speciellt jävligt blir det om man har kvar kartongerna som de kommer med inomhus.
Rethosta och förkylningsymptom får jag.
Flawed
Inaktiv

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-05-07 22:48:36

Orsakskedjan och symptomen är rätt typiska med vad jag vet om ämnet.

Laminat och köksskivor är isåfall något att se upp med också. Det sista kan ju vara lömskt om man t.ex använder en skärbräda..
plåtmonster

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in