Kedjetäcke för sömnen
36 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Kedjetäcke
Varför har just du rätt till ett kedjetäcke då?
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Kedjetäcke
colaflaska skrev:Varför har just du rätt till ett kedjetäcke då?
Hur menar du nu? Vilka hjälpmedel vi har rätt till eller möjlighet att få (låna) avgör arbetsterapeuten vid den habilitering vi tillhör. Är det en uppriktig fråga eller ett ifrågasättande?
Kedjetäcke
Titti skrev:colaflaska skrev:Varför har just du rätt till ett kedjetäcke då?
Hur menar du nu? Vilka hjälpmedel vi har rätt till eller möjlighet att få (låna) avgör arbetsterapeuten vid den habilitering vi tillhör. Är det en uppriktig fråga eller ett ifrågasättande?
Min fråga är uppriktig. Varför har TS rätt till något som kostar kommunen tusentals kronor?
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Kedjetäcke
colaflaska skrev:Titti skrev:colaflaska skrev:Varför har just du rätt till ett kedjetäcke då?
Min fråga är uppriktig. Varför har TS rätt till något som kostar kommunen tusentals kronor?
Kedjetäcken är ett hjälpmedel som lånas ut till en del människor, inskrivna i habiliteringen. De är behovsprövade liksom rullstolar, hörapparater, kognitiva hjälpmedel av olika slag och andra hjälpmedel som tex toalettförhöjningar och gånghjälpmedel.
Kedjetäcken kan lindra ångest och ge en bättre sömn hos en del människor och är ett (bra) alternativ till medicinering för dem, det fungerar för.
Det handlar inte om att man har någon ovillkorlig rätt till det, lika lite som till andra hjälpmedel. Men det är bra att man har möjlighet att få låna om man behöver och blir hjälpt av dem. Det är inte primärkommunen utan landstingskommunen som lånar ut dem, i vart fall på en del platser.
Kedjetäcke
För mig tog det ca 3 veckor
Tyvärr är det nog så att det tar tid, arbetsterapeuten ska ha tid och hjälpmedelcentralen ska ha tid.
Hoppas du får ett snart.Det är din rättighet som aspie att få ett.
Det är ett hjälpmedel som gör att personer som är lite "oroliga"har svårt att koppla av brukar bli lugnare.
LYcia till
Tyvärr är det nog så att det tar tid, arbetsterapeuten ska ha tid och hjälpmedelcentralen ska ha tid.
Hoppas du får ett snart.Det är din rättighet som aspie att få ett.
Det är ett hjälpmedel som gör att personer som är lite "oroliga"har svårt att koppla av brukar bli lugnare.
LYcia till
- tottis_1234
- Inaktiv
- Anslöt: 2013-11-29
Mitt bolltäcke
Hej.jag har kedjetäcke på 8 kilo.men ska byta till det tyngsta på 10 kilo.ja får hyra mitt på habiliteringen.de sa även att kedjetäckena mer uppskattade än bolltäckena.fast du tyckte 10 kilo för tungt så de finns från 4 kilo å uppåt!
- uppeomnatten
- Anslöt: 2013-02-17
Bolltäcke
Dandelo skrev:slackern skrev:En nackdel med kedjetäcke som jag drabbades utav för några nätter sedan var att jag råkade knäa väggen. Så jag vaknade och hade skitont i knät för att en kedja hamnade mellan mitt knä och väggen.
Vänta,va? Låg du mot väggen och sen vände upp knäna för snabbt? Ouch!
Och tack för den mycket utförliga informationen om bolltäcket, TheWonderer92!
Du bra fråga jag sov när det hände vaknade bara utav att jag hade kört upp knät i väggen. Men jag sover rätt oroligt så jag rör mig huller om buller i sängen.
Bolltäcke
slackern skrev:Dandelo skrev:slackern skrev:En nackdel med kedjetäcke som jag drabbades utav för några nätter sedan var att jag råkade knäa väggen. Så jag vaknade och hade skitont i knät för att en kedja hamnade mellan mitt knä och väggen.
Du bra fråga jag sov när det hände vaknade bara utav att jag hade kört upp knät i väggen. Men jag sover rätt oroligt så jag rör mig huller om buller i sängen.
Du kanske får ha ett tyngre täcke, så du ligger still menar jag
- Lillan1979
- Anslöt: 2013-11-07
Bolltäcke
Lillan1979 skrev:slackern skrev:Dandelo skrev:
Du kanske får ha ett tyngre täcke, så du ligger still menar jag
Hmm jag har ett 8 kilo tungt kedjetäcke. Finns ett på 10 kg men har en känsla utav att det skulle bli för tungt.
Bolltäcke
Betongtäcke kanske krävs ..
Kom på ett alternativ till plastbollar och kedjor. Rejält tågvirke (tjocka rep). Borde undvika alla knäskador mm.
Kom på ett alternativ till plastbollar och kedjor. Rejält tågvirke (tjocka rep). Borde undvika alla knäskador mm.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Övriga Aspergerfrågor