Katter och deras egendomligheter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav antonius » 2022-08-05 23:18:27

nomemorytoday skrev:Jag funderar på att köpa en svartvitgrå Bengalhona. Är det någon som vet något om den rasens egenskaper? Bra och / eller dåliga? Himla fina iaf.

De sägs vara lite "pratglada", typ siameser.
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav antonius » 2022-08-05 23:23:04

Kidzi skrev:Hade man katter i Europa bara för att fånga möss?

De tog väl en del småfåglar, så kallade korntjuvar.
antonius

Inläggav slackern » 2022-08-05 23:23:58

Råttor tror jag inte vi hade på den tiden. När mössen kom vet jag inte.

Folk skaffade katter för att fånga gnagare från första början och sedan följde seden med till Europa. Katter har liksom levt kring bondgårdar varit lite så där halvvilda.

Här har vi då lite fakta om svartråttan.

Svartråtta (Rattus rattus) är en gnagare i familjen råttdjur som antas härstamma från sydöstra Asien och som genom sjöfart introducerats till större delen av världens varma och tempererade områden och som under förhistorisk tid spred sig till Europa.[2]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartr%C3%A5tta

Brunråttan kanske du tänker på som är den vanligaste råttan i dagsläget som har utkonkurrerat svartråttan?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Kidzi » 2022-08-06 1:48:03

slackern skrev:

Folk skaffade katter för att fånga gnagare från första början och sedan följde seden med till Europa. Katter har liksom levt kring bondgårdar varit lite så där halvvilda.

Svartråtta (Rattus rattus) är en gnagare i familjen råttdjur som antas härstamma från sydöstra Asien och som genom sjöfart introducerats till större delen av världens varma och tempererade områden och som under förhistorisk tid spred sig till Europa.[2]

Brunråttan kanske du tänker på som är den vanligaste råttan i dagsläget som har utkonkurrerat svartråttan?

Jo, svartråttan fanns i Europa. Menade att den nästan inte fanns i Sverige. Vi hade väl inga råttor innan brunråttan.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav slackern » 2022-08-06 16:33:04

Kidzi skrev:
slackern skrev:

Jo, svartråttan fanns i Europa. Menade att den nästan inte fanns i Sverige. Vi hade väl inga råttor innan brunråttan.

Svartråttan och digerdöden du vet, vart tror du annars att ryktet kom att det var råttan som spred pesten ifrån?
slackern

Inläggav Kidzi » 2022-08-06 18:16:00

slackern skrev:
Kidzi skrev:
slackern skrev:

Svartråttan och digerdöden du vet, vart tror du annars att ryktet kom att det var råttan som spred pesten ifrån?

Digerdöden spred sig från person till person.
Kidzi

Inläggav slackern » 2022-08-07 3:28:16

Kidzi skrev:
slackern skrev:
Kidzi skrev:

Det var ju därför jag skrev ryktet. :roll:
slackern

Inläggav Kidzi » 2022-08-08 0:40:28

slackern skrev:
Kidzi skrev:
slackern skrev:

Det var ju därför jag skrev ryktet. :roll:

Jaha.
Kidzi

Inläggav nomemorytoday » 2022-08-09 21:16:27

antonius skrev:
nomemorytoday skrev:Jag funderar på att köpa en svartvitgrå Bengalhona. Är det någon som vet något om den rasens egenskaper? Bra och / eller dåliga? Himla fina iaf.

De sägs vara lite "pratglada", typ siameser.

Ok, tack.
nomemorytoday

Anslöt: 2018-01-13

Inläggav Richard » 2023-01-30 8:16:18

Jag gjorde en myshörna i klädkammaren åt mina katter när jag städade i helgen...

Katternas myshörna, liten.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Alien » 2023-01-30 13:08:23

Fin myshörna, katterna uppskattar det säkert. :D

Jag undrar vilken kattras som är den bästa råttjägaren? Bortsett från vanlig bondkatt då.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kidzi » 2023-01-31 6:08:52

Plattnosingar är ofta dåliga jägare. Men det finns långnosar som inte kan jaga heller.

Min bästa jägare var huskatt med 1/4 burma. Jävligt snygg katt med.
Kidzi

Inläggav antonius » 2023-01-31 9:47:56

det brukar talas om att de korthåriga oftare är bättre jägare, kan nog stämma för min mors perserkatter vill helst bara sitta och se vackra ut, skulle man släppa lös en råtta skulle dom nog bli rädd och gömma sig
antonius

Inläggav Dagobert » 2023-07-24 1:56:06

Den här katten verkar stå ut och ta det med jämnmod. Gäss box.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Kidzi » 2023-08-15 4:25:15

Kör värmepellets. Har bara en katt nu så det går bra. Det var den andra katten som nödvändigtvis skulle ha sand.

Sedan vet jag att jag borde banta katten. Han kallas Sockan för han är sock.
Kidzi

Inläggav Kidzi » 2023-09-10 22:55:20

Min nuvarande katt säger hej tillbaka när jag säger hej. Och svarar närjag frågar, ja eller nej. Hade en annan katt som kunde säga ja och nej tydligare, denna säger mest nej. Han har en jättepipig röst.

Har också fått reda på varför han är så rädd av sig. Han är normal när han är med mig, men rädd för främlingar och höga ljud. Kattungar ska vara rädda. Han har aldrig genomgått en pubertet och troligen aldrig haft testosteron. Därför är han feg. Som att ha en vuxen kattunge.

Mest hatar han boendestödjarna, de fattar inte att jag har katt för de har inte sett honom.
Kidzi

Inläggav Skogkatt » 2023-09-15 19:40:11

Richard skrev:Jag gjorde en myshörna i klädkammaren åt mina katter när jag städade i helgen.

Mina katter har också en myshörna. Det kallas vardagsrum, tv-rum och kök. Själv måste jag sitta på golvet i korridoren vid ytterdörren. :lol: Men de låter mig sova inne på natten, så de är ju snälla. Ibland undrar jag om jag kanske har skämt bort dem lite. :)
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav antonius » 2023-09-15 22:04:30

Skogkatt skrev:
Richard skrev:Jag gjorde en myshörna i klädkammaren åt mina katter när jag städade i helgen.

Mina katter har också en myshörna. Det kallas vardagsrum, tv-rum och kök. Själv måste jag sitta på golvet i korridoren vid ytterdörren. :lol: Men de låter mig sova inne på natten, så de är ju snälla. Ibland undrar jag om jag kanske har skämt bort dem lite. :)

du får bygga en kattkoja ute och bo i den
antonius

Inläggav Skogkatt » 2023-09-16 0:46:25

antonius skrev:du får bygga en kattkoja ute och bo i den

Jag kan sova i snickerboden. Som Emil i Lönneberga gjorde. :)
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav antonius » 2023-09-16 8:40:24

Skogkatt skrev:
antonius skrev:du får bygga en kattkoja ute och bo i den

Jag kan sova i snickerboden. Som Emil i Lönneberga gjorde. :)

ja du gör så många hyss, så det är lika bra, lol
antonius

Inläggav Kidzi » 2023-09-17 15:15:53

Vad gör man med en blyg katt som inte vill resa pch inte vill vara hemma ensam? Har lämnat honom tre dagar en gång helt ensam, men då var svartkatt med, och då gick det bra.

Katten vill vara enda katt, vill inte att en annan katt ska ta hans uppmärksamhet. Men det är jobbigt att lämna honom ensam. Så vi åker bara över en natt vilket går bra.

Nu senast hade jag kattvakt, var borta i fyra dagar. Men hon bor utanför staden.

Ska man skaffa en katt till bara för att ha sällskap de få gångerna man åker bort? Sedan är det lite ensamt med bara en katt när andramatte tar hunn och har henne i flera dagar.

Katten är rolig. Han har sin pipiga kattungeröst. Han svarar hej om man säger hej. Han kan ibkand säga ja och nej, men min förrförra kunde det bättre.
Kidzi

Inläggav Alien » 2023-09-17 16:46:42

Min dotter och hennes sambo skulle vara borta en vecka. Men vad göra med katten? En snäll bekant med två egna katter lovade att ta hand om katten. När de var där på besök så gömde sig katthonan och syntes inte till på hela tiden. Lilla kattungen var inte hennes kattunge. Lilla kattungen var modigare, han väste åt den jättestora katten. Han såg inte honom som en annan kattunge eftersom han var så stor (4,5 kg vid fem mån). Men dotterns kattunge gick runt och nosade och gjorde sig hemmastadd. Varje gång han närmade sig den lilla kattungen så väste den men den stora kattungen brydde sig inte.

När de kom dit nästa gång och lämnade katten så såg han lite ledsen ut. Men snart fann han sig tillrätta. Han låg och njöt när hon borstade honom och låg gärna i sin nya mattes famn. Ja, det var så att dottern blev smått svartsjuk när hon såg bilderna/videoklippen, han verkade gilla henne bättre än sin egen matte och husse.

På en bild syns både jättekattungen och honan. Men honan ligger förskansad på en stol skjuten under bordet, helt klart litar hon inte på inkräktaren. Stora kattungen ville leka men ingen av katterna ville leka med honom.

Jag tror din katt skulle trivas med en annan katt, han har ju gjort det förut? Förutsatt att de kommer bra överens och den gamla katten accepterar den nya katten. I idealfallet sover de bredvid varandra och slickar varandras päls, men det kanske räcker att de inte slåss med varann?
Alien
Moderator

Inläggav Kidzi » 2023-09-17 17:01:57

Alien skrev:Jag tror din katt skulle trivas med en annan katt, han har ju gjort det förut?

Han köptes för att svartkatt blev deppig när tidigare katt gick bort. Han var helt OK med svartkatt men inte så nära som vissa andra jag haft. Den katten jag har nu är mer på nu när han är ensamkatt. Han kan inte ta för sig vad gäller att kela. Då fick jag trycka bort den andra katten. Nu kommer katten och kelar spontant. Vill helst inte förstöra detta heller. Samtidigt är han tryggare med en katt till.

Får väl se om det dyker upp någon lämplig.
Kidzi

Inläggav Alien » 2023-11-04 19:28:54

Katter har hela 276 ansiktsuttryck!

TT/DN igår skrev:Katten har upp till 276 olika ansiktsuttryck – och några av dem kan ha utvecklats i samspel med människor, rapporterar brittiska BBC.

Det är forskare vid University of California i Los Angeles i USA som filmat och undersökt olika ansiktsuttryck som katter använder för att kommunicera med varandra. 45 procent av de inspelade uttrycken var vänliga medan 37 procent beskrivs som mer aggressiva eller arga. De övriga var en oklar blandning av de två.
https://www.dn.se/sverige/nya-fynd-katt ... tsuttryck/
Alien
Moderator

Återgå till Intressanta intressen

Logga in