Katter och deras egendomligheter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-17 14:12:07

Alien skrev:Du kanske luktar som kattmynta? :wink:


Nämen fy, luktar jag kåt honkatt? :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-17 14:13:10

Jag vet att det är finska, men Yllätys låter som "ulletuss"...gulligt... :-)Happy
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2011-10-20 4:46:07

Min favorit när det gäller utseendet är den grå Griselda ("gris" betyder "grå" på franska). En riktig vilding först som blivit allt tamare:

Griselda.jpg


Griselda och Gustav är kära i varann. När en är ute på rast så stannar den alltid utanför den andras bur. De ställer sig på varsin sida om dörren, som har plexiglas längst ned. De stryker sig mot glaset i ett fåfängt försök att få kontakt. De pratar med varann. De är båda kastrerade men sådana världsliga saker hindrar inte kärleken. :-)154

Gustav är en reserverad herre som pga magproblem inte fått dela box med någon annan katt på länge:

Gustav.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav 424stil » 2011-10-20 7:57:41

Önskar jag visste hur postar bilder på forumet, då hade ni sett bilder på min katt Shabo. Kan någon visa mig hur man gör?

Jag fick min katt Shabo när han var 1 år gammal.Han jamade som fan inne i lådan när jag hämtade honom stackarn. En enda gången har han fortfarande jamat så (hjärtskärande) är när jag stänger in han i lådan och åker till Blå Stjärnans djurshukhus för att vaccinera honom (han är katrerad). Väl där jamar han inte för alla andra djuren verkar så intressanta. :D

Han jamar bara kanske 1 gång i veckan, om han ska förbereda sig på att göra ett högt hopp, tar sats, sedan säger ett kort "mjau" och sen hoppar.

Roliga grejer han gör:

Han har en tvättmaskin brevid sin kattlåda och VARJE gång efter han uträttat sina behov måste han skrapa med klorna i metallytan en längre stund. :evil:

En annan grej han upptäckt är att om han öppnar en av garderobsdörrarna så kan han dra ut en filt och lägga sig under den. Detta gör han varje dag, man öppnar ytterdörren så är en garderobsdörr vidöppen och Shabo ligger och gosar sig i en filt. Detta är inte så jobbigt längre för förut bankade Shabo sin tass mot dörren tills den öppnades, ofta på natten och det kunde ta tid. Nu böjer han upp den smidigt med tafsen.

När jag ligger på rygg i soffan och antingen kollar på tv eller läser så kommer alltid Shabo ställer sig på min mage och börjar putta mig på magen med tassarna. Jag undrade vad det var först men lät han göra det för det var mysigt men det är tydligen ett beteende dom har från sin mamma som många katter fortsätter med sina "människo" föräldrar. Dom brukar dock välja den i familjen dom känner sig säkrast med, i mitt fall hade stackarn inget val.

Den enda irriterande grejen Shabo gör att han klöser på min soffa, jämt. Han började med det när jag fick honom, då lyfte jag bort honom och sa "NEJ", han fortsatte", då lyfte jag bort honom och skrek "SÅ GÖR MAN INTE!", tredje gången lyffte jag bara bort honom och frågaden en kompis om råd hon sa att jag skulle spraya vatten på honom för det gillar inte katter. Så det gjorde jag, visst, han stack iväg som blixten men var tillbaka igen och klöste på soffan 5 minuter senare. Då gav jag upp. Soffan 0 Shabo 3 :D

Och ja, jag har provat med såna här "klöspålar" eller vad dom heter. Jag tog Shabo brevid mig och pedagogiskt klöste dom på men han bara tittade på mig som om jag var en idiot. En annan gång tog jag fast i hans tassar och hjälpte honom klösa men han fattade (vägrade fatta) inte det heller. Så nu står den pålen ute på balkongen till ingen nytta.

Stoppningen har börjat falla ut på kanterna av soffan, ska behålla den tills jag flyttar och köper en ny för jag har hört att det ska finnas spray som luktar inget för människor men katter hatar den så det ska jag spraya på min nya soffa och sen finns det spray som katter tycker om så det ska klöspålen få sig en spray av. :D

Det värts min katt gjort var att jag möblerade om hemme och jag har etta på 40 kvadrat med en sovalkov. Så jag ställde alla bokhyllor och cd hyllor mittenmot sängen i alkovet. Bokhyllorna som ´djupare ställde jag in på hörnen med cd hyllorna i mitten. Detta gjorde så att cd hyllorna hade kanske 1 decimeter "luft" mellan sig i väggen. Man ska egentligen färsta fast alla dessa i varandra men jag hade bara 4 krokar kvar (förvunnit i flytten) och fäste jag dom på dom 4 cd bohyllorna i mitten för dom hade glipor mellan sig. Nåväl. Sitter och sover en natt vaknar av att helvetet bryter sig löst och jag fick cdbokhyllorna välta på mig. Det gjorde inte så ont men det var en chock att vakna på det sätter. Shabo sprang snabbt och gömde sig under soffan, stackarn var helt chockad också. Det som hade hänt var antagligen att Shabo hoppat upp på en bokhylla som var kortare än dom stora, sen upp på den stora och sen promenerat över till cdbokhyllorna, där hade han tagit sats för att hoppa ner till golvet och när han tog sats började dom alla att vingla och PAM. Hade en del jobb dan efter med att sortera in rätt skiva i rätt fodral men förfånansvärt få av fodralen hade gått sönder, lite sprickor här och där bara. :D

Har ni hört hundens och kattens dagbok? Garanterat rolig, ni måste lyssna på den:

http://www.youtube.com/watch?v=pcNJEBgaaA0
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Miche » 2011-10-20 8:38:09

Moderator:
Angående att posta bilder: Ett sätt att posta bilder är antingen att du klickar på Besvara-knappen (högst upp på sidan) eller Förhandsgranska-knappen (under skrivrutan).

På sidan som nu visas finns det under skrivrutan en flikmeny där ett alternativ heter "Ladda upp en bilaga" där du kan välja en bild från din egen dator, tänk på att bilden får maximalt vara 640 pixlar bred och max 2 MB i storlek.

Om din bild är större än så och du inte vet hur du ska göra eller om bilden finns på nätet och är större än 640 pixlar i bredd så kan du använda imgur.com för att ladda upp bilden och redigera den, det går bra att både förminska och beskära, vilket som råkar passa bäst. På sajten kan man direkt få en länk med [img]-taggar som man kan kopiera och klistra in i sitt inlägg.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Joakoni » 2011-10-20 8:53:04

Alien skrev:Griselda och Gustav är kära i varann. När en är ute på rast så stannar den alltid utanför den andras bur. De ställer sig på varsin sida om dörren, som har plexiglas längst ned. De stryker sig mot glaset i ett fåfängt försök att få kontakt. De pratar med varann. De är båda kastrerade men sådana världsliga saker hindrar inte kärleken. :-)154

Vad gulligt!...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-20 9:54:48

Joakoni skrev:
Alien skrev:Griselda och Gustav är kära i varann. När en är ute på rast så stannar den alltid utanför den andras bur. De ställer sig på varsin sida om dörren, som har plexiglas längst ned. De stryker sig mot glaset i ett fåfängt försök att få kontakt. De pratar med varann. De är båda kastrerade men sådana världsliga saker hindrar inte kärleken. :-)154

Vad gulligt!...


Ja, bedårande! :-)154
Katter är så söta när de pratar med varann.
Min katt Zorba har en tjock kompis som heter Tusse. På somrarna brukar de ligga på en sten och spana tillsammans. Det ser ut som om de ligger och kommunicerar ordlöst:
"Nu har vi det bra du, Tusse..."
"Du och jag, Zorba..."
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Banzai » 2011-10-21 0:40:00

Jag har två små hjärtegryn; Prillan (oriental) och Pelle (siames). Kullsyskon och världens mest underbara katter (enligt mig). De är väldigt pratiga, såsom orientaler/siameser är, men de är mystiskt lugna; de är snart 5 år och har nog sammanlagt rivit ner 2-3 blomkrukor och slaktat max 2 kattleksaker. De är mina små svansar, vad jag än gör så vill de alltid vara med så därför har jag placerat olika liggunderlag i lägenheten i närheten av de platser där jag brukar vara (fick de välja så skulle de ligga i mitt knä konstant, men tyvärr får båda inte plats att ligga där tillsammans längre). De har aldrig tillbringat en natt utan mänskligt sällskap helt enkelt för att jag inte klarar av tanken på att de ska sova ensamma och de har aldrig varit ifrån varandra någon längre stund (enda gången var i vintras när de turades om att ligga inne på djursjukhuset).

Pelle är en extrem mattegris. Han vill helst inte att andra klappar honom, då sätter han sig på bakhasorna och "boxar" efter deras händer, jag får däremot nästan göra vad jag vill med honom. Han gillar att hoppa upp i famnen på mig från golvet och han älskar att ligga under täcket eller under en filt tillsammans med mig. En annan sak han tycker är mysigt är när jag har en stor och bylsig stickad tröja på mig; då ska han krypa in under den och sova tycker han.

Prillan är en försiktig liten katt som gillar de flesta personer efter en liten stund (hon måste försäkra sig om att de inte kommit för att släpa med henne till veterinären först). Hon är min knäkatt nummer ett då det är hennes favoritsovplats och hon älskar att vara nära ö.h.t. (hon har somnat med huvudet på min arm, axel och i min hand mer än en gång). Hon är en liten klumpeduns med ett mycket säreget jamande, hon låter som en krokodilunge.

Här är två gamla filmsnuttar på dem när de var runt året:


Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Dagobert » 2011-10-21 0:59:48

Min katt undrade vad som stod på när hon hörde dina katter. :D
Dagobert
 
Inlägg: 14469
Anslöt: 2010-11-30

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Banzai » 2011-10-21 1:02:41

Dagobert skrev:Min katt undrade vad som stod på när hon hörde dina katter. :D

Prillan undrade också vad som stod på när de hörde sig själva. :-)005
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2011-10-22 15:59:40

Banzai, Pelle och Prillan verkar helmysiga! Men är de kullsyskon trots att de är av olika ras? Prillan låter nästan skrämmande när hon pratar. :)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Richard » 2011-10-23 12:56:57

Min syster gör narr av Lille, klär honom i fåniga kläder. O till jul brukar hon också pynta ut honom.

http://oi55.tinypic.com/16lmovl.jpg
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav slackern » 2011-10-23 13:03:37

Richard skrev:Min syster gör narr av Lille, klär honom i fåniga kläder. O till jul brukar hon också pynta ut honom.

http://oi55.tinypic.com/16lmovl.jpg


Snälla säg att den där bilden är ett dåligt skämt?
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Mellanvärld » 2011-10-23 14:37:33

Richard skrev:Min syster gör narr av Lille, klär honom i fåniga kläder. O till jul brukar hon också pynta ut honom.

http://oi55.tinypic.com/16lmovl.jpg
Kattplågeri!
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav kullan » 2011-10-23 14:47:42

Mellanvärld skrev:Kattplågeri!


+1
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Banzai » 2011-10-23 15:14:01

Alien skrev:Banzai, Pelle och Prillan verkar helmysiga! Men är de kullsyskon trots att de är av olika ras? Prillan låter nästan skrämmande när hon pratar. :)

Jupp, de är kullsyskon och av olika ras (de har stamtavla och är registrerade hos SVERAK och allt). Mamman är oriental och pappan är siames, trots detta så betraktas Prillan och Pelle som renrasiga då oriental och siames är kusinraser. Det enda som skiljer raserna åt är färgen (siameser är alltid maskade med blå ögon, orientaler kan ha alla hela färger och ska helst ha gröna ögon). I Prillans och Pelles kull så föddes två siameser och två orientaler.

Du är inte den enda som tycker hon låter otäck, hon har en mycket speciell stämma den lilla damen, men hon är en menlöst snäll liten katt. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Hermione » 2011-10-23 15:40:55



Hoppas att länken fungerar nu...
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-23 21:28:13

Mellanvärld skrev:
Richard skrev:Min syster gör narr av Lille, klär honom i fåniga kläder. O till jul brukar hon också pynta ut honom.

http://oi55.tinypic.com/16lmovl.jpg
Kattplågeri!


Håller med, människor som gör sådant skall inte ha djur! :evil:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2011-10-24 1:43:38

424stil skrev:Har ni hört hundens och kattens dagbok? Garanterat rolig, ni måste lyssna på den:
http://www.youtube.com/watch?v=pcNJEBgaaA0


Här finns hundens och kattens dagbok i skriftlig form: post171106.html#p171106

Fast betr min hund så skulle man behöva variera dagboken lite:

"Hussen gick ut utan mig. Det är det värsta som finns! Jag skäller på matte för att hon ska hämta tillbaka honom.
Både husse och matte gick ut utan mig. Det är det värsta som finns! Tänk om ingen kommer tillbaka!
Matte gick ut men husse stannade hemma, helt ok. Men när det blir mörkt måste jag lyssna efter steg och skälla, så husse blir förvarnad om att matte kommer tillbaka.

Husse och matte äter mat som luktar jättegott men bjuder inte mig utan jag får bara sitta och slicka mig om munnen. Det är det värsta som finns!

Matte går inte ut med mig omedelbart fast jag sagt till. Det är det värsta som finns att behöva hålla sig!

Matte gick med mig till veterinären. Det är det värsta som finns!

Matta och husse torterar mig med något de kallar "klippa klor". Det är det värsta som finns!"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2011-10-24 3:21:49

Gustav är äntligen fri från virus, och han och Griselda har haft sin första dejt!

Deras boxar öppnades och de gick mot varandra. Deras svansar vibrerade högt i luften. Sen verkade Gustav (som bott ensam i sin box i flera år) inse att "hjälp, det är på riktigt". Han sprang in i sin box, men Griselda följde efter. Hon nosade så framfusigt på honom att han flydde upp på en hylla. Då passade Griselda på att äta upp hans mat! Gustav blev nog lite chockad.

När Griselda körts ut ur boxen av människorna, så blev hon jättekelig. När hon inte fick kela med Gustav så gjorde hon det med människorna. Mötet med Gustav gjorde henne djärvare och mer social.

Gustav är inte helt avskräckt, han stannar fortfarande utanför hennes box när han är ute på rast. Men det är för tidigt att låta dem bli sambor, som gammal ungkarl kan han känna sig trängd om han måste dela box med henne. Han har inte bott ihop med någon annan katt sedan han skildes från sin bror Oskar. (Honkatterna i familjen hette Katarina och Cecilia, kan någon gissa varifrån denna kattfamilj kom?) Så de får bara ha korta dejter än så länge.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Parvlon » 2011-10-24 3:41:57

Tyska turister?

Mina katter slickar mig ibland i armhålan på morgonen. Rätt störande men får iaf anledning att gå upp. Ger jag dem inte blötfoder på kvällen så springer de upp på köksbänken och hoppar in i köksskåpen om det är öppet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2011-10-24 22:16:38

Nej, det finns särskilda "kattkolonier" i stan, så ibland kommer hela familjer el flockar in. Katarina, Cecilia, Oskar och Gustav tillhörde samma familj. Kahlokatt (el nån annan från samma stad) kanske kan gissa varifrån de kommer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-24 22:32:21

Jo, jag vet varifrån de kommer, tror jag. De har fått namn efter Gustav Vasa och hans gemål (och döttrar?). Är det katterna som bodde vid Saluhallen? Pappa och jag var där och matade dem ibland. De hade som en egen liten stad och jag hade namn på alla: Gammelmaja, Bill, Bull, Frida, Diego, Smirnoff, Spasskij, m.fl. Frida fick senare namnet Maja och hamnade hos en bekant (till mig) i Börje. Katarina Månsdotter bodde hemma hos en kompis' syster, jag tror hon var jourmatte för den.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2011-10-24 22:42:32

De hittades vid slottet och därför namn efter en drottning (Gustav Vasas första drottning hette Katarina), en prinsessa (en av Gustav Vasas döttrar hette Cecilia) och två kungar.

Så här har det gått för Saluhallskatterna:

De flesta av Saluhallskatterna har sedan dess bott tillsammans i ett jourhem i Vattholma. Flera försök har gjorts att omplacera katterna i mindre grupper men det har visat sig vara omöjligt då katterna helt uppenbart vantrivs om de inte får vara tillsammans allihop. Glädjande nog kan vi därför meddela att de kommer att få stanna permanent i sitt jourhem där de trivs toppenbra i sin stora fina rastgård som de har fri tillgång till.
Saluhallskatterna fyra år senare

Här är två av dem:
Pelle och Fritz.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in