KAT-kittet (2)
82 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Om det är nåt som har med KBT att göra så kan det ju vara orsaken till att det inte används på så många med AS eftersom KBT och AS ibland inte funkar alls. KBT måste man ju veta vad det är man vill ändra. Jag har skickats på KBT en gång men eftersom jag inte visste vad jag ville ha hjälp att ändra så kunde han inte hjälpa mig. Hade nog inte funkat med det där kitet heller. Det går inte att bota AS med KBT.
Senast redigerad av Funderaren 2011-05-05 0:58:08, redigerad totalt 1 gång.
- Funderaren
- Anslöt: 2010-10-10
Funderaren skrev:Om det är nåt som har med KBT att göra så kan det ju vara orsaken till att det inte används på så många med AS eftersom KBT och AS ibland inte funkar alls. KBT måste man ju veta vad det är man vill ändra. Jag har skickats på KBT en gång men eftersom jag inte visste vad jag ville ha hjälp att ändra så kunde han inte hjälpa mig. Hade nog inte funkat med det där kitet heller. Det går inte att bota AS med KBT.
KAT-kittet är inte till för att bota, däremot så kan det hjälpa till att tydliggöra nyanser och delar i kommunikationen, där vi ofta missar men som är en självklarhet för andra.
Är man/ blir man medveten om hur ens "begränsningar" ser ut så finns det iaf en möjlighet att göra sin AS mer hanterbar.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 0:58:08, redigerad totalt 1 gång.
Sam skrev: KAT-kittet är inte till för att bota, däremot så kan det hjälpa till att tydliggöra nyanser och delar i kommunikationen, där vi ofta missar men som är en självklarhet för andra.
Är man/ blir man medveten om hur ens "begränsningar" ser ut så finns det iaf en möjlighet att göra sin AS mer hanterbar.
Jo, fast som jag förstod det så kunde inte KBT göra något för att behandla mig om ingen visste vad jag skulle behandlas för, så jag tror inte att detta kit kan få någon att förstå sina begränsningar.
För övrigt förstår jag mina begränsningar men det finns inget där som KBT kan hjälpa mig med som jag vet.
Senast redigerad av Funderaren 2011-05-05 0:58:16, redigerad totalt 1 gång.
- Funderaren
- Anslöt: 2010-10-10
Funderaren skrev:Sam skrev: KAT-kittet är inte till för att bota, däremot så kan det hjälpa till att tydliggöra nyanser och delar i kommunikationen, där vi ofta missar men som är en självklarhet för andra.
Jo, fast som jag förstod det så kunde inte KBT göra något för att behandla mig om ingen visste vad jag skulle behandlas för, så jag tror inte att detta kit kan få någon att förstå sina begränsningar.
För övrigt förstår jag mina begränsningar men det finns inget där som KBT kan hjälpa mig med som jag vet.
Det finns olika typer av KBT.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 0:58:16, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Men hur pass lågfungerande måste man vara för att få använda kat-kittet? Är man för högfungerande kanske andra metoder föreslås istället. Kan kat-kittet hjälpa även fast man är intelligent och högfungerande?
Hälsningar
Lilla Gumman
Men hur pass lågfungerande måste man vara för att få använda kat-kittet? Är man för högfungerande kanske andra metoder föreslås istället. Kan kat-kittet hjälpa även fast man är intelligent och högfungerande?
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 0:58:16, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Ja. Materialet är bara ett hjälpmedel, sedan är det upp till behandlaren att använda kat-kittet utifrån pat/klient utgångs nivå.
Är man väldigt högfungerande och mottaglig, så kan det användas som ett samtals material att utgå ifrån, utan att man visa/använder materialet visuellt.
För min del gjorde det en stor skillnad i vad jag ser, hur jag tänker och vad jag har lärt mig att fokusera på i mötet med andra. Krockarna blir färre.
Framför allt i situationer där det krävs/förväntas en mer nyanserad syn och flexibilitet, än vad själv tycker är nödvändigt.
Däremot så påverkar den inte energin och orken.
Kunskapen/insikten som kat-kittet ger, gör inte att man blir eller fungerar som en NT till fullo.
Däremot så ger det ett mer nyanserat sett att tolka och förstå sig själv.
Är man väldigt högfungerande och mottaglig, så kan det användas som ett samtals material att utgå ifrån, utan att man visa/använder materialet visuellt.
För min del gjorde det en stor skillnad i vad jag ser, hur jag tänker och vad jag har lärt mig att fokusera på i mötet med andra. Krockarna blir färre.
Framför allt i situationer där det krävs/förväntas en mer nyanserad syn och flexibilitet, än vad själv tycker är nödvändigt.
Däremot så påverkar den inte energin och orken.
Kunskapen/insikten som kat-kittet ger, gör inte att man blir eller fungerar som en NT till fullo.
Däremot så ger det ett mer nyanserat sett att tolka och förstå sig själv.
Och för mig med väldigt många besök hos olika psykologer och läkare etc var det en enorm befrielse att känna inombords att det verkligen var jag som uttryckte mig. Jag kunde se mitt mående, blev trodd och det blev lugnare inombords.
Ett bra material som verkar vara väldigt oanvänt i Sverige och det tycker jag är sorgligt.
Det är inte så avancerat som det verkar, det är ett enkelt och roligt material där effekten håller i sig längre än ett verbalt hjälpsamtal.
Ett bra material som verkar vara väldigt oanvänt i Sverige och det tycker jag är sorgligt.
Det är inte så avancerat som det verkar, det är ett enkelt och roligt material där effekten håller i sig längre än ett verbalt hjälpsamtal.
Senast redigerad av milve 2011-05-05 0:58:16, redigerad totalt 1 gång.
milve skrev:Och för mig med väldigt många besök hos olika psykologer och läkare etc var det en enorm befrielse att känna inombords att det verkligen var jag som uttryckte mig. Jag kunde se mitt mående, blev trodd och det blev lugnare inombords.
Håller med
Detta är en av tre trådar om samma ämne.
De övriga två:
kat-kittet-1-t14333.html
kat-kitt-t17535.html#458263
EDIT: Flyttade den här tråden.
De övriga två:
kat-kittet-1-t14333.html
kat-kitt-t17535.html#458263
EDIT: Flyttade den här tråden.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-05 0:58:16, redigerad totalt 1 gång.
milve skrev:Jag får uppfattningen om att Kat-kitt är ett material som finns, behanlings människor går på kurs och lär sig det, men dom erbjuder de inte till människor med As. I alla fall inte i Sverige. Har jag fel?
Jag är hos sjukgymnasten på Habiliteringen varje vecka och vi använder oss av det. Jag gillar det helt klart, lägligt nog går jag nu samtidigt en kurs där ("Vardagssamtal") och de kompletterar varandra jättebra.
Senast redigerad av JennyH 2011-05-05 0:58:16, redigerad totalt 1 gång.
Jag provar om det här fungerar. Ett bildspel med Tony Attwood och Katt-kitt.
http://www.fhsensory.com/presentation/index.htm
http://www.fhsensory.com/presentation/index.htm
Visst, det här bildspelet och info är mer riktat till de som arbetar med barn, men det går lika bra att använda det med vuxna när det gäller att förtydliga situationer, tankar och känslor.
Då förstår jag, men jag skulle inte vilja använda mig av det där systemet. Folk tycker säkert att jag är udda nog utan att jag ska börja slänga med lappar på ansiktsuttryck. Jag kunde för övrigt bara få fram 3 olika känslor till alla de olika ansiktsuttrycken, var det meningen att det skulle vara en unik känsla för varje ansikte?
Senast redigerad av prodge64 2011-05-05 0:58:16, redigerad totalt 1 gång.
milve skrev:Visst, det här bildspelet och info är mer riktat till de som arbetar med barn, men det går lika bra att använda det med vuxna när det gäller att förtydliga situationer, tankar och känslor.
Instämmer.
Fast man måste givetvis anpassa det efter individen. Jag är rätt säker på att många av oss skulle ha nytta av det, fast vi själva inte alltid tror och inser det
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 0:58:17, redigerad totalt 1 gång.
3047 träffar och 35 inlägg, nu har jag koll på läget. Tänk om, tänk om Kopp börjar använda materialet. Då blir jag så glad, så glad. Tänk vad glad jag har blivit. Jag som var så förbannat arg förut. Undrar vad som har hänt med mig?
Senast redigerad av milve 2011-05-05 0:58:17, redigerad totalt 1 gång.
milve skrev:3047 träffar och 35 inlägg, nu har jag koll på läget. Tänk om, tänk om Kopp börjar använda materialet. Då blir jag så glad, så glad. Tänk vad glad jag har blivit. Jag som var så förbannat arg förut. Undrar vad som har hänt med mig?
Vet du om att du bara strålar.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 0:58:17, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare