kanske aspergare

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

kanske aspergare

Inläggav sweety » 2009-05-17 17:39:09

Är lite drygt 40 och lite osäker på om jag har aspergerdrag. Har aldrig blivit diagnostiserad som aspergare och kommer nog heller aldrig att bli det. Men något är det väl. Känslan av att känna sig annorlunda är ganska uttalad. Dock har jag lätt för att förstå människor. Lite för lätt faktiskt. Kanske är det fel, men jag har alltid känt mig hemma hos dem som inte känner sig hemma någonstans. Vi får väl se hur det kommer att går här. Ska skriva lite så får vi se hur det blir...
Senast redigerad av sweety 2011-05-04 19:31:47, redigerad totalt 1 gång.
sweety
Ny medlem

Anslöt: 2008-11-10

Inläggav Pemer » 2009-05-17 21:30:08

Jag har känt hela mitt vuxna liv att jag blivit bättre och bättre på att själv förstå andra människor, men jag har inte fått lättare att bli förstådd av dem. Så det kan vara en typisk AS-sits också. Att visst har vi hajat i hög grad hur de andra funkar, men vi har själva våra felstämda signaler utåt och blir själv lika missförstådda.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:31:47, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Re: kanske aspergare

Inläggav Duras » 2009-05-17 22:05:09

sweety skrev:Är lite drygt 40 och lite osäker på om jag har aspergerdrag. Har aldrig blivit diagnostiserad som aspergare och kommer nog heller aldrig att bli det. Men något är det väl. Känslan av att känna sig annorlunda är ganska uttalad. Dock har jag lätt för att förstå människor. Lite för lätt faktiskt. Kanske är det fel, men jag har alltid känt mig hemma hos dem som inte känner sig hemma någonstans. Vi får väl se hur det kommer att går här. Ska skriva lite så får vi se hur det blir...

Har du nåt lite mer konkret exempel på nåt som du tror kan vara aspigt hos dig?

Jag har en aspig kompis som i vissa avseenden är expert på andra människor. Som ett specialintresse. AS behöver alltså inte betyda att man inte förstår sig på andra (läs NT) även om det nog är rätt vanligt.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:31:48, redigerad totalt 1 gång.
Duras

Anslöt: 2007-12-31

Inläggav sweety » 2009-05-19 18:43:34

Borde väl svara kanske. Är som sagt var inte så säker ännu. Jag läser det som skrivs här för att se om det är nåt som stämmer. Ser inte ner eller upp till nån speciell diagnos utan försöker se människan bakom den givna diagnosen. Gäller väl allt. Ser inte upp till någon utbildning eller något jobb utan ser hur folk skriver eller hur de pratar för att bilda mig en uppfattning om personen ifråga. Jag har kontakt med en hel del läkare av andra orsaker så jag får väl lite information därifrån. Kan ju vara så att jag inte har någon speciell psykiatrisk diagnos utan kanske bara en lite udda begåvningsprofil.
Senast redigerad av sweety 2011-05-04 19:31:48, redigerad totalt 1 gång.
sweety
Ny medlem

Inläggav Duras » 2009-05-19 23:26:53

sweety skrev:Borde väl svara kanske. Är som sagt var inte så säker ännu. Jag läser det som skrivs här för att se om det är nåt som stämmer. Ser inte ner eller upp till nån speciell diagnos utan försöker se människan bakom den givna diagnosen. Gäller väl allt. Ser inte upp till någon utbildning eller något jobb utan ser hur folk skriver eller hur de pratar för att bilda mig en uppfattning om personen ifråga. Jag har kontakt med en hel del läkare av andra orsaker så jag får väl lite information därifrån. Kan ju vara så att jag inte har någon speciell psykiatrisk diagnos utan kanske bara en lite udda begåvningsprofil.

Ja, det är bra att läsa här, man kan lära sig en hel del om andra och om sig själv.

Vad menar du med udda begåvningsprofil? Har du nåt exempel?
Duras

Re: kanske aspergare

Inläggav Duras » 2009-05-23 23:39:47

sweety skrev:Ska skriva lite så får vi se hur det blir...

Inte har det blivit så mycket skrivande inte....

Kanske har du varit bortrest eller nåt, men du bör nog snart dela med dig lite substantiellt här för att inte riskera att bli ytterligare en som jag anser har dolda syften.
Duras

Inläggav sweety » 2009-05-24 8:30:27

Vad menar du med dolda syften? Har du nåt exempel?
sweety
Ny medlem

Inläggav Duras » 2009-05-24 11:14:51

sweety skrev:Vad menar du med dolda syften? Har du nåt exempel?

Varför ställer du den frågan istället för att svara på mina frågor?

Och härmed startar "Stora motfrågetråden" :wink:
Duras

Inläggav sweety » 2009-05-24 13:07:54

Jag måste tyvärr veta vad du menar med dolda syften innan jag kan svara på nåt. Fastnade väl på det. Nu har jag fått lite hjälp med att tolka det och du tror att jag har andra syften än de jag skriver. Personen som jag frågade säger att man känner andra på sig själv. Jaja. Är inte en sån frekvent besökare här. Är ju på andra forum också. Men det kanske var fel att börja skriva här.
sweety
Ny medlem

Lite tankar.

Inläggav mondo beyondo » 2009-05-24 14:09:47

"Hjälp, ngn ifrågasatte mig!"

"Hjälp, jag blev inte förstådd på en gång!"

"Hjälp, folk ställer frågor!"

Känner du igen dig Sweety?

De där tankarna/känslorna är typiskt för den känsliga aspien. Vänd de känslorna till ngnting bra som att 'Ja, ngn tyckte det var tillräckligt intressant att bemöta/svara mig.' 'Vad trevligt med dialog/kommunikation.' 'Nu har jag tillfälle att lära mig ngnting nytt om andra och om mig själv....'

Vill du vara känslig och inte utvecklas på det området, skriv då alltid med dina inlägg att du vill bara ha trevliga, positiva och uppmuntrande svar så slipper du bli stött i onödan.

Att våga kommunicera med andra är givande, se till att göra det på det sätt som du klarar av. Man har alltid själv ansvar för hur man tar emot andra. Jag ignorerar de dumma och uppskattar de trevliga.

PS. Bara för att jag har en åsikt här och nu, betyder det inte att jag kan och vet allt, utan uppskattar samma hjälp tillbax. Ser man att man kan hjälpa ngn så är det nåt jag gärna gör men får gärna det tillbax oxå. Säger detta bara för att inte känna mig så besserwissrig:)
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 19:31:48, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Micke » 2009-05-24 14:55:40

Men om man är ny på ett forum och utsätts för någons paranoia på det här viset, ja då är det nog lätt att man inte känner sig särskilt välkommen. :roll:
Inte tusan skall man behöva misstänkliggöras bara för att man inte skrivit något på X antal dagar.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 19:31:48, redigerad totalt 1 gång.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav SnowballInHell » 2009-05-24 15:36:25

Tyckte det var ett konstigt påhopp på sweety, som väl får skriva här hur ofta eller sällan den vill. ("Den" som i den personen.)

Vet inte om jag tillhör dem som Duras misstänker för att ha dolda syften (vad nu dessa månde vara) med tanke på hur pass sporadiskt jag skriver här.
Jag skriver något när jag har lust till det. Kanske tycker jag inte jag har nåt att säga/tillföra så ofta. Men så länge jag finner forumet intressant nog att besöka gör jag så.

För drygt ett år sedan hade jag noll koll på vad AS var men när jag tog reda på det och kunda tillföra denna kunskap till min världsbild blev livet litet lättare att förstå sig på. Det är väl huvudsyftet till att JAG är här.

Ta till exempel detta inlägg. Jag kunde radera det istället för att skicka det eftersom det; 1) är irrellevant, 2) tar upp plats i onödan, 3) jag lade mig i nåt som inte rörde mig.

Men för att nu motbevisa eventuell misstanke om dessa spännande dolda syften så måste jag väl posta. :-)026
Senast redigerad av SnowballInHell 2011-05-04 19:31:48, redigerad totalt 1 gång.
SnowballInHell

Anslöt: 2008-10-22

Inläggav Duras » 2009-05-24 17:57:00

sweety skrev:Jag måste tyvärr veta vad du menar med dolda syften innan jag kan svara på nåt. Fastnade väl på det. Nu har jag fått lite hjälp med att tolka det och du tror att jag har andra syften än de jag skriver. Personen som jag frågade säger att man känner andra på sig själv. Jaja. Är inte en sån frekvent besökare här. Är ju på andra forum också. Men det kanske var fel att börja skriva här.

Mina onda aningar angående dig är sannolikt obefogade av den enkla anledningen att du kom tillbaks efter min senaste kommmentar. Tvärtom kanske du är en kul typ (i meningen intressant/spännande) och nån som jag kanske kan lära mig nåt av.

Dock har jag lätt för att förstå människor. Lite för lätt faktiskt.

Det sägs ju att aspies har svårt att förstå andra och på ett plan stämmer det nog, men samtidigt kan man ha människor som specialintresse vilket kan utvecklas till fulländning. Det är då inte nåt som sitter i ryggmärgen från början. Det handlar istället om inlärning. Kan ex.vis handla om spelet med/mot det motsatta könet även om jag själv är värdelös på sånt.

Däremot tror jag det är vanligt att man förstår djur instinktivt. Jag har några favoritdjur varav ett är havstruten (se min avatar) men även ex.vis bävrar är fascinerande.

Själv har jag inte heller nån diagnos men ska på bedömningssamtal inom kort. Tills vidare är jag bara aspig av gammal ohängd vana.

Så jag hoppas du inte tog illa upp av mitt snack om dolda syften. Kör på bara så får vi se om det händer nåt spännande.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Duras

Inläggav Selma » 2009-05-24 18:53:28

Duras skrev:Däremot tror jag det är vanligt att man förstår djur instinktivt. Jag har några favoritdjur varav ett är havstruten (se min avatar) men även ex.vis bävrar är fascinerande.

Hmm. Någon som minns "Clownen luktar bensin"? Där fanns ett stående inslag om bäver....
:roll:
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 19:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Duras » 2009-05-24 19:08:17

Selma skrev:
Duras skrev:Däremot tror jag det är vanligt att man förstår djur instinktivt. Jag har några favoritdjur varav ett är havstruten (se min avatar) men även ex.vis bävrar är fascinerande.

Hmm. Någon som minns "Clownen luktar bensin"? Där fanns ett stående inslag om bäver....
:roll:

Jepp, jag minns. Det var en speciell form av undersökande journalistik :wink:
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Duras

Inläggav Duras » 2009-05-24 20:20:04

SnowballInHell skrev:Tyckte det var ett konstigt påhopp på sweety, som väl får skriva här hur ofta eller sällan den vill. ("Den" som i den personen.)

Vet inte om jag tillhör dem som Duras misstänker för att ha dolda syften (vad nu dessa månde vara) med tanke på hur pass sporadiskt jag skriver här.

Det primära var inte tidsfaktorn. Du är inte "misstänkt". Däremot är jag ibland lite misstänksam av vissa orsaker som jag inte vill gå in på.
Duras

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in