Känner att jag snart inte längre orkar jobba 75%

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Eva B » 2013-08-12 18:59:23

Jag har hunnit bli 53 år och har 25% sjukpension, sedan min AS-diagnos år 2003 och känner att jag snart inte längre orkar jobba 75%.

Men jag känner samtidigt en viss oro, för att bli omplacerad till andra arbetsuppgifter och en sämre fysisk arbetsmiljö. Har idag eget rum med extra ljudisolering och har rätt att ha dörren stängd på ett kontor, där de allra flesta sitter och pratar i telefon med öppen dörr. Jag är extremt ljudkänslig och har nästan alltid ER-hörselproppar med 25 dB ljuddämpning varje gång jag går ut ur rummet.

Känner också viss oro för att förlora jobbet vid permanenterad utökning av sjukskrivningsgraden. Rätten till akassa förlorar man ju också om man jobbar mindre 50%. Om jag fortsätter jobba 75% ökar istället risken för utbrändhet och stressrelaterad ohälsa inkl stroke och hjärtinfarkt mm. Det är alltid en hårfin avvägning. Om jag blir omplacerad och förflyttad till något som jag kanske inte trivs med ökar o andra sidan också hälsoriskerna.
Eva B

Anslöt: 2009-06-19

Inläggav Alien » 2013-08-20 0:45:41

Hur mycket tror du att du klarar då, 50%? Har du kontaktat läkare, du måste ju ha ett läkarintyg för att FK ska gå med på att öka din sjukersättning.

Risken är förstås att du tvingas dela rummet med någon annan. Men gör det så mycket om ni är där olika tider? Är vederbörande där på heltid blir det förstås en extra press. Du har ju inte mindre behov av eget rum för att du jobbar mindre tid, men arbetsgivaren kanske tycker det är slöseri med ett rum som står tomt halva tiden (el mer).

Att få mindre krävande (och kvalificerade) arbetsuppgifter är också en risk. Allt hänger på din chef, hur hen är, hur mycket en uppskattar dig som arbetskraft etc. Har du pratat med chefen om att du ev måste jobba mindre? Eller är du rädd att redan detta ska leda till omplacering och ändrade arbetsuppgifter?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in