Kända personer med AS och/eller ADHD?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav biologic » 2012-05-04 20:25:53

Manschett skrev:Har Breivik asperger? Jag har hört folk snacka om den eventualiteten.


Nej, han verkar snarare ha narcissistisk personlighetsstörning + psykopati.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Zombie » 2012-05-04 20:40:50

Delade meningar skulle jag säga. Dels behöver inte olika "tillstånd" utesluta varandra. Dels, även om kanske få av dem som skriker "asperger" om första bästa förbrytare har något på fötterna, kan vi inte heller utesluta att folk har det bara för att det kan få tråkiga konsekvenser för oss själva och vårt rykte. Vad vi kan göra är att upplysa om sådant som att de långt flesta av oss i alla händelser är minst lika snälla som folk mest, en del av oss över det naivas gräns.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-05 0:08:33

Manschett skrev:Har Breivik asperger? Jag har hört folk snacka om den eventualiteten.

Förhoppningsvis inte. Jag är dessutom trött på frågeställningen.
Hittills säger de flesta experter att det rör sig om narcissism, en grandios självbild, vanföreställningssymptom, frontallobsepilepsi.
Men oavsett psykisk status är det ett terrordåd det handlar om och han är inte ensam om att ha de där sjuka idéerna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hade Einsten och har Bill Gates adhd?

Inläggav mikael » 2012-05-31 20:09:31

Såg på morgon-tv på ettan där adhd diskuterades.
Där sades att dom hade har adhd, trodde dom hade, har asperger
Någon som vet?


mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Hade Einsten och har Bill Gates adhd?

Inläggav Wine » 2012-05-31 20:22:17

I den här artikeln uttalar sig experter om att Albert Einstein kan ha haft någon form av autism:

BBC - Einstein and Newton 'had autism'
Page last updated at 23:13 GMT, Wednesday, 30 April 2003 00:13 UK

Albert Einstein and Isaac Newton may have suffered from a type of autism, according to experts.

Researchers at Cambridge and Oxford universities believe both scientists displayed signs of Asperger's Syndrome.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav KalleKus » 2012-05-31 20:51:05

Manschett skrev:Har Breivik asperger? Jag har hört folk snacka om den eventualiteten.


En norsk professor verkade idag vara inne på Asperger hos ABB...

Moderator: Reparerade citatet.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-31 21:11:30

Varför är du så ivrig med att snacka om det då?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-31 21:17:25

Det är frukost som orsakar sånnadär vansinnesdåd.

Alla seriemördare har ätit frukost, alltså - frukost orsakar seriemord.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Choklad » 2012-05-31 23:42:46

Savanten Svante skrev:Alla seriemördare har ätit frukost, alltså - frukost orsakar seriemord.

Det är precis därför jag alltid skippar frukosten, vill inte hamna bakom galler :lol:

Helena Bonham Carter sa att hon var säker på att Tim Burton hade någon form av autism.
Det var efter hon spelat in en film där hon spelade mamma till några autistiska barn.
Han är diagnostiserad som bipolär men inget annat.

Har inte läst alla sidor så kanske upprepar
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-01 20:09:42

Karl XII
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav biologic » 2012-06-03 11:20:16

Prins Carl-Philip är en het kandidat. Vill inte vara i rampljuset, sitter gärna hemma och spelar tv-spel, svårt med att hålla tal (socialt tafatt, ser obekväm ut, ingen tajming), varit impulsiv och omogen för sin ålder, specialintressen som skiftat över tid (bondeliv, design, motorsport m.m).
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2012-06-03 11:24:24

biologic skrev:Prins Carl-Philip är en het kandidat. Vill inte vara i rampljuset, sitter gärna hemma och spelar tv-spel, svårt med att hålla tal (socialt tafatt, ser obekväm ut, ingen tajming), varit impulsiv och omogen för sin ålder, specialintressen som skiftat över tid (bondeliv, design, motorsport m.m).


Jag tycker det mesta av det du skriver ovan (förutom kanske tv-spel men jag vet inte, kanske spelar kungen också tv-spel?) överensstämmer även med H.M. Konung Carl XVI Gustaf.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Miche » 2012-06-03 11:45:19

Båda två gillar snabba bilar och föredrar nog att sitta bakom ratten på en riktig bil!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav slackern » 2012-06-03 12:55:19

Wine skrev:
biologic skrev:Prins Carl-Philip är en het kandidat. Vill inte vara i rampljuset, sitter gärna hemma och spelar tv-spel, svårt med att hålla tal (socialt tafatt, ser obekväm ut, ingen tajming), varit impulsiv och omogen för sin ålder, specialintressen som skiftat över tid (bondeliv, design, motorsport m.m).


Jag tycker det mesta av det du skriver ovan (förutom kanske tv-spel men jag vet inte, kanske spelar kungen också tv-spel?) överensstämmer även med H.M. Konung Carl XVI Gustaf.


Jo både knugen och Viktoria har ju dyslexi. Vilket räknas som en del utav NPF nu och är ärftligt. Dom har ju hittat en koppling mellan ADHD och dyslexi eller att i dom familjerna som har det är samsjukligheten större eller vad man ska kalla det för.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2012-06-03 13:07:23

slackern skrev:Jo både knugen och Viktoria har ju dyslexi. Vilket räknas som en del utav NPF nu och är ärftligt. Dom har ju hittat en koppling mellan ADHD och dyslexi eller att i dom familjerna som har det är samsjukligheten större eller vad man ska kalla det för.


Ja så då har vi att vara stolta över "vår" svenska kungafamilj med NPF.

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav najhoant » 2012-06-03 17:44:38

Einstein sägs ha haft Aspergers. Isaac Newton lär också ha haft det. Satoshi Tajiri, skaparen av Pokemon, sägs också ha det.

http://www.aspergerresources.com/famous ... rgers.html
najhoant
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-06-02
Ort: Björkö

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav biologic » 2012-06-03 17:52:46

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:Jo både knugen och Viktoria har ju dyslexi. Vilket räknas som en del utav NPF nu och är ärftligt. Dom har ju hittat en koppling mellan ADHD och dyslexi eller att i dom familjerna som har det är samsjukligheten större eller vad man ska kalla det för.


Ja så då har vi att vara stolta över "vår" svenska kungafamilj med NPF.

:wink:


Jo det blir väll lätt så efter generationer med inavel bland kungligheter.


Tror inte att de någonsin skulle testa sig eller erkänna sina problem i varje fall. Den dag kungahuset "kommer ut" som NPF:are, den dagen blir jag rojalist! :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav slackern » 2012-06-03 17:56:34

biologic skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Ja så då har vi att vara stolta över "vår" svenska kungafamilj med NPF.

:wink:


Jo det blir väll lätt så efter generationer med inavel bland kungligheter.


Tror inte att de någonsin skulle testa sig eller erkänna sina problem i varje fall. Den dag kungahuset "kommer ut" som NPF:are, den dagen blir jag rojalist! :P


Har inte Viktoria gått ut med att hon har dyslexi?
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav biologic » 2012-06-03 18:08:33

Jo, både Victoria och pappa kungen har dyslexi. Men det är inte en så "saftig" diagnos som HFA/AS eller ADHD...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav slackern » 2012-06-03 18:19:56

biologic skrev:Jo, både Victoria och pappa kungen har dyslexi. Men det är inte en så "saftig" diagnos som HFA/AS eller ADHD...


Aha det har du rätt i. :) Fast att dom inte vill vara sociala och med på bild och undviker publicitet. Kan inte det ha att göra att dom är måna om sin integritet? För det måste ju vara skit jobbigt att jämnt ha ett gäng fotografer i släptåg. Dom kan ju inte känna sej lugna en sekund. Fatta om du kliver upp naken ur sängen och ska dra upp rullgardinen så står en fotograf utanför tomtgränsen i en buske och tar ett kort.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Zima33 » 2012-06-03 19:14:12

slackern skrev:
biologic skrev:
Tror inte att de någonsin skulle testa sig eller erkänna sina problem i varje fall. Den dag kungahuset "kommer ut" som NPF:are, den dagen blir jag rojalist! :P


Har inte Viktoria gått ut med att hon har dyslexi?

Ja det har hon gjort.
Jag tror att Carl Philip också har det för när han skulle börja på Lundsberg sas det väl att drottningen begärde att de skulle utbilda personalen i dyslexi (?)
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav slackern » 2012-06-03 19:20:40

Zima33 skrev:
slackern skrev:
biologic skrev:
Tror inte att de någonsin skulle testa sig eller erkänna sina problem i varje fall. Den dag kungahuset "kommer ut" som NPF:are, den dagen blir jag rojalist! :P


Har inte Viktoria gått ut med att hon har dyslexi?

Ja det har hon gjort.
Jag tror att Carl Philip också har det för när han skulle börja på Lundsberg sas det väl att drottningen begärde att de skulle utbilda personalen i dyslexi (?)


Aha tack för informationen :)
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2012-06-03 19:54:01

biologic skrev:Jo, både Victoria och pappa kungen har dyslexi. Men det är inte en så "saftig" diagnos som HFA/AS eller ADHD...


Men om man har ett sådant funktionshinder som dyslexi så är det väl befogat att de får hjälp- och stödinsatser från samhället, som t.ex. apanaget?

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Syrenlila » 2012-06-04 21:03:05

Ingen som har tänkt på att Loreen har en del AS drag? Hon sa i en intervju att hon gillar att vara ensam, har endast några få vänner och känner sig som en "kuf". Hon har ingen TV hemma och hon gillar att åka på nån slags yogaläger där allt är knäpptyst och ingen pratar. Hon är dessutom inte bekväm med att prata framför kameran, det märks. Jag känner i af igen mig i henne.
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in