Kända personer med AS och/eller ADHD?
Har kollat på videon igen och jag blir osäker på om han har asperger.
Han använder mycket tonfall och mimik i intervjuerna. I scenen när han är på stan verkar han vilsen och inte veta hur han ska ta kontakt, men det är nog ändå inte asperger. Personer med adhd kan ju ha svårt med sånt
Det jag tänkte på var att en person med asperger skulle vara mer inbunden och inte ha så mycket variation när han pratar. men jag kan ju ha fel.
Äh, jag tycker sånt här är svårt.
Jag blir bara mer förvirrad.
Han använder mycket tonfall och mimik i intervjuerna. I scenen när han är på stan verkar han vilsen och inte veta hur han ska ta kontakt, men det är nog ändå inte asperger. Personer med adhd kan ju ha svårt med sånt
Det jag tänkte på var att en person med asperger skulle vara mer inbunden och inte ha så mycket variation när han pratar. men jag kan ju ha fel.
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
rapchic skrev:... inte sett hela men bitar av den två gånger) då nämner dom en kille Paul Dirac som visst kom på ekvationen til materia och antimateria....
beskrivningen dom hade på han var typ.. klumpig gång, inåtvänd och megainriktad på sitt område
Hans fru sa att han var världens näst sämst klädda man, slagen bara av Albert Einstein.
Frågestund efter föredrag:
"Jag förstod inte ekvationen högst upp till höger?"
30 s tystnad så frågar moderatorn om inte Dirac tänker svara på frågan
"Det var ingen fråga, det var ett påstående."
När han långt senare får frågan om det är en sann historia så bekräftar han den, men frågar varför den är rolig.
Han var 23 år gammal när han kom på att att föräldrar antas älska sina barn.
När han var barn trodde han att män talade franska och kvinnor engelska (för hans pappa talade bara franska med Paul).
Mer: http://www.scientificamerican.com/podcast/episode.cfm?id=the-strangest-man-of-science-10-06-24
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
sanny skrev:Har kollat på videon igen och jag blir osäker på om han har asperger.
Du har fel om hur en aspergare måste vara.
Det finns aspergare över hela skalan - de som tar i för mycket också.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
L'inimitable skrev:rapchic skrev:... inte sett hela men bitar av den två gånger) då nämner dom en kille Paul Dirac som visst kom på ekvationen til materia och antimateria....
beskrivningen dom hade på han var typ.. klumpig gång, inåtvänd och megainriktad på sitt område
Hans fru sa att han var världens näst sämst klädda man, slagen bara av Albert Einstein.
Frågestund efter föredrag:
"Jag förstod inte ekvationen högst upp till höger?"
30 s tystnad så frågar moderatorn om inte Dirac tänker svara på frågan
"Det var ingen fråga, det var ett påstående."
När han långt senare får frågan om det är en sann historia så bekräftar han den, men frågar varför den är rolig.
Han var 23 år gammal när han kom på att att föräldrar antas älska sina barn.
När han var barn trodde han att män talade franska och kvinnor engelska (för hans pappa talade bara franska med Paul).
Mer: http://www.scientificamerican.com/podcast/episode.cfm?id=the-strangest-man-of-science-10-06-24
Casey Affleck skulle kunna spela honom i en film.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Ivar Kreuger!
På en film från ett besök på den plats som senare skulle bli Kiruna syns det att han undviker och är nervös inför kameran.
Han ska ju annars också varit något besynerlig.
På en film från ett besök på den plats som senare skulle bli Kiruna syns det att han undviker och är nervös inför kameran.
Han ska ju annars också varit något besynerlig.
Senast redigerad av LordNelson 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
LILITH_ skrev:Tror mig ha upptäckt en till med AS:
Jacqueline Kennedy Onassis.
Läser en biografi om henne just nu och är ganska så övertygad.
Intressant! Hon ska ha talat väldigt tyst, så att man fick anstränga sig för att höra henne. Detta sågs som det yttersta tecknet på hur sofistikerad hon var, men hon kanske bara var blyg?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
Nej, han hade nog bara schizofreni och narcissistisk personlighetsstörning.
Men han skrattar lite gulligt nervöst vid inspelningen av vissa låtar.
Synd att ingen var smart nog att ge honom ett skivkontrakt (och lite litium), då kanske hans liv hade tagit en helt annan vändning.
Är det något jag inte förstår är det varför folk envisas med att kultförklara den här mördaren och dårpippin Manson.
Man talar om honom som om han vore ngn stjärna från beatnikeran eller ngn rockstjärna. Sorry folks, det här är inte Jack Kerouac.
Det här är en extremt grov brottsling som har flera liv på sitt samvete.
Så: varför denna idoldyrkan och kultförklaring?
Man talar om honom som om han vore ngn stjärna från beatnikeran eller ngn rockstjärna. Sorry folks, det här är inte Jack Kerouac.
Det här är en extremt grov brottsling som har flera liv på sitt samvete.
Så: varför denna idoldyrkan och kultförklaring?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Är det något i mitt inlägg du tolkar som idoldyrkan? I så fall misstar du dig. Han verkar ju sjukt störd i huvet, det har jag skrivit tidigare att jag tycker.
Men just som singer/songwriter var han bättre än de flesta, enligt min åsikt. Jag har väl helt enkelt förmågan att skilja mellan sak och person (i detta fall mellan musik och person) sålänge inte texterna avspeglar deras läggning och propagerar för något sjukt. (Jag gillar ju även Gary Glitters musik, som du minns.)
Dessutom råkade Manson nu ha ett ganska gulligt och nervöst skratt, vilket jag inte väntat mig från en sådan i övrigt obehaglig och dominant person.
Detta gör honom dock inte till någon idol.
Men just som singer/songwriter var han bättre än de flesta, enligt min åsikt. Jag har väl helt enkelt förmågan att skilja mellan sak och person (i detta fall mellan musik och person) sålänge inte texterna avspeglar deras läggning och propagerar för något sjukt. (Jag gillar ju även Gary Glitters musik, som du minns.)
Dessutom råkade Manson nu ha ett ganska gulligt och nervöst skratt, vilket jag inte väntat mig från en sådan i övrigt obehaglig och dominant person.
Detta gör honom dock inte till någon idol.
Inger skrev:LILITH_ skrev:Tror mig ha upptäckt en till med AS:
Jacqueline Kennedy Onassis.
Läser en biografi om henne just nu och är ganska så övertygad.
Intressant! Hon ska ha talat väldigt tyst, så att man fick anstränga sig för att höra henne. Detta sågs som det yttersta tecknet på hur sofistikerad hon var, men hon kanske bara var blyg?
Enligt biografin ("Kalla mig Jackie" av C. David Heymann) var hon ganska udda bakom sin sociala fasad.
Vänner beskrev henne som enstöring med udda sinne för humor, nästintill omöjlig att komma inpå livet, en iaktagare av stora mått som noga frågade ut alla hon mötte för att få höra deras livshistorier som hon sedan lade på minnet. Noggrann och väldigt ambitiös men aldrig skrytsam med sina bedrifter.
En vän från skoltiden berättar:
"Hon var oskulden persofinierad.
Till och med då talade hon på det där andlösa sättet. Det var inte något hon lagt sig till med - det var hennes naturliga sätt att tala. Så hade hon ett underbart sinne för humor.
En annan egenskap hon hade, var att hon var mycket blygsam. Det visade sig att hon hade högsta betyg i allting och hade lyckats mycket bättre än någon av oss men hade inte sagt ett ord om det.
Hon hade en oförklarlig blyghet, öppnade sig aldrig och skyddade alltid sitt eget innersta.
Hon var intellektuellt väldigt nyfiken och hade en förmåga att koncentrera sig på en person som gjorde en förvirrad, samtidigt som det var mycket smickrande.
Hon vägrade att berätta något om de pojkar hon träffade. Och hon träffade sådana ofta. Hon avslöjade aldrig några namn - hon öppnade sig aldrig."
En manlig bekant berättar att Jackie aldrig gick längre än en kysk avskedpuss på kinden efter de otaliga dejterna med otaliga kavaljerer och att hon betraktade det hela som ett slags förövning, där det gällde att uppöva sina talanger för sällskapslivet. Hon var så mycket intelligentare och så mycket mer beläst än sitt övriga umgänge att hon sublimerade det.
En annan manlig bekant säger att Jackie hade rykte om sig att vara litet nervös när det gällde män. Hon snackade en massa om djur och antikviteter.
-"Trots att hon umgicks med män, skulle jag vilja karaktärisera henne som enstöring. Hon hängde inte med i gänget. Hon var en ovanlig flicka - mycket sparsmakad, inte av denna världen, vacker, intelligent och omöjlig att komma inpå livet."
Innan sin stora berömmelse var hon även helt opåverkad av rådande modeideal och klädde sig efter sitt eget huvud och hade inte heller några stora fordringar på boendestandard.
Hennes enda brist, enligt ytterligare än manlig bekant, var hennes oförmåga att komma nära människor. Hon kunde hålla igång den mest charmanta konversation, men hon avslöjade aldrig sina innersta tankar. Hon var inte överlägsen, bara svår att nå.
Hon hade ett tumultartat socialt liv i Paris under en period i sin ungdom. Hon kände alla, men ingen kände henne.
Vidare berättas det om hennes enorma karaktärstyrka och envishet, hon kunde inte acceptera sina egna svagheter och kunde inte heller hantera andras dito.
Som barn skrev hon egna sagor som hon läste för grannskapets barn och hon dominerade i alla lekar, de andra barnen följde hennes påhitt, hon var ledaren.
De vuxna såg henne som ett ytterst allvarsamt och lillgammalt barn och med en stor värdighet redan från väldigt unga år. Hon beskrevs som mörk, allvarlig, lynnig, djupsinnig och mycket nyfiken på världen omkring sig, en veritabel isprinsessa.
Det finns mycket mer som tyder på AS men jag har bara hunnit till sidan 80 av ca. 600 så mycket återstår att upptäcka.
När det gäller hereditet så hade hon en "känslokall, mycket äregirig, smart, aggressiv som fan, en våghalsig barbackarytterska med rigid och proper framtoning" kvinna till mor samt en notoriskt otrogen sexmissbrukare till far som även blev svårt alkoholiserad med åren. Familjelivet präglades av ständiga uppbrott och skandalösa sammankomster och våldsamma gräl föräldrarna emellan. Samt mycket exentricitet som sig bör i de bättre bemedlade, dekadenta kretsarna.
Jag googlade fram även följande som kan tyda på hereditet:
http://www.autismawarenesscentre.org/maureen-s-blog/the-beales-of-grey-gardens.html
Vad tror ni?
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
Kom just att tänka på Grey Gardens - filmen som du länkar till. Men jag minns inte på vilket sätt Jackie var släkt med huvudpersonerna i filmen.
Har någon nämnt poeten Bruno K Öijer?
En annan jag har funderat över ett tag är författaren Claes Hylinger.
Har någon nämnt poeten Bruno K Öijer?
En annan jag har funderat över ett tag är författaren Claes Hylinger.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
De båda Edie Bouvier Beale (Big and Little Edie Bouvier Beale) var kusin respektive faster (eller moster?) till Jacqueline Kennedy Onassis.
Editerar ett (av antagligen många) stavfel i föregående inlägg: Excentricitet ska det stå.
Editerar ett (av antagligen många) stavfel i föregående inlägg: Excentricitet ska det stå.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror att Hitler hade storhetsvansinne. Dvs han var lite knäpp. Medan Stalin var psykopat. Vem vet Hitler kanske också var psykopat. Men nu har vi det här med stämplar och definitioner igen. Folk som stämplas med en diagnos. Vem uppfann allt detta och hur vet vi att någon människa egentligen kan rymmas inom någon diagnos eller stämpel.
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
Facebook???
Såg kort idag på tv om han som skapade Facebook, och jag undrar, kan han ha Asperger?? Fick känslan av att han är lite annorlunda. Behöver ju inte betyda att han har Asperger, men många data snubbar brukar ju vara lite aspiga.
Vet inte om tråden hamnade rätt. Är ny här.
mnordgren:
Slog ihop.
Vet inte om tråden hamnade rätt. Är ny här.
mnordgren:
Slog ihop.
Senast redigerad av Murder 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
har någon i familjen billgren asperger... såg elsa på stan och hon har en jäkla stirrblick något som kan tyda på asperger samt att hon hellre tar det de lugnt?
Senast redigerad av lollo_testar 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
- lollo_testar
- Anslöt: 2010-09-14
har zlatan asberger?
är det nån som tror zlatan har asberger?
finns det några bekräftade fall av "kända framgångsrika" asberger personer.
Moderator
Slog ihop med en tråd om samma ämne.
finns det några bekräftade fall av "kända framgångsrika" asberger personer.
Moderator
Slog ihop med en tråd om samma ämne.
Senast redigerad av hangwithmeifyourforreal 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
- hangwithmeifyourforreal
- Anslöt: 2010-10-27
Ingen har asberger. Vissa har Asperger.
Sorry, kunde inte låta bli.
Sorry, kunde inte låta bli.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Återgå till Övriga Aspergerfrågor