Kan jag ha ADD?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Kan jag ha ADD?

Inläggav drakcir » 2012-11-20 2:09:56

Hej på er alla startade igår en tråd som löd (kan jag ha aspergers?).

Får tacka för alla svar och inleda ett slut på denna tråd.

Jag har i förväg till 95% bestämt mig för att inte starta någon utredning, kanske låter dumt men har valt att ha det så, har nu under en längre tid försökt att själv diagnotisera mig själv trots att jag inte är någon expert, men jag känner mig bättre själv än någon annan.

I min förra tråd behövde jag hjälp gällande om jag kunde haft aspergers, samt att jag tog upp andra diagnoser jag trodde mig kunna haft, jag ville säga social fobi men visste redan innerst inne att jag ljög lite för mig själv, då jag vet att det fanns något djupare än så, men efter att nu ha läst om AS,social fobi,hsp m.m tror jag mig faktiskt ha lyckats självdiagnotisera mig till slut.

Det jag kommit fram till är ADD, vilket kan liknas autism på många plan, stod även att dessa var lätta att förväxla, tror även ADD kan vara en tilläggs diagnos till andra typ. (AS och ADD) om jag inte misstar mig.

Om någon här har ADD, är påläst eller kanske kännner någon med detta så vore jag evigt tacksam om ni kunde upplysa mig mer om ADD.

Känner mig mer glad än ledsen trots en självdiagnos men nu vet jag ialla fall att det fanns en diagnos som stämmer mycket bra med hur jag är och nu har jag något att gå på i fortsättningen.

Tack på förhand :)

Admin: ändrade rubriken så den bättre avspeglar trådens innehåll
drakcir

Anslöt: 2012-11-18

kan jag ha aspergers del 2 ?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 2:18:56

Vad har du tänkt att göra med kunskapen om dig själv som du skaffat?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Jagers » 2012-11-20 2:29:20

Det finns ett aspergertest här nånstans på nätet som jag tyvärr inte orkar googla fram, det är 140 frågor eller nått sånt, väldigt bra test, jag skulle rekommendera att göra det och se vad testet säger, den kan hinta dig om du har nån diagnos. :-)Happy
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav Abskissa » 2012-11-20 2:42:28

drakcir skrev:Jag har i förväg till 95% bestämt mig för att inte starta någon utredning, kanske låter dumt men har valt att ha det så, har nu under en längre tid försökt att själv diagnotisera mig själv trots att jag inte är någon expert, men jag känner mig bättre själv än någon annan. </quote>
drakcir skrev:men efter att nu ha läst om AS,social fobi,hsp m.m tror jag mig faktiskt ha lyckats självdiagnotisera mig till slut.

drakcir skrev:Det jag kommit fram till är ADD, vilket kan liknas autism på många plan, stod även att dessa var lätta att förväxla, tror även ADD kan vara en tilläggs diagnos till andra typ. (AS och ADD) om jag inte misstar mig.

drakcir skrev:Känner mig mer glad än ledsen trots en självdiagnos men nu vet jag ialla fall att det fanns en diagnos som stämmer mycket bra med hur jag är och nu har jag något att gå på i fortsättningen.

Jag tycker att det låter mycket vanskligt det här. Träffa åtminstone en psykolog eller psykiater för konsultation ang huruvida du bör utredas eller inte?
Jag är väldigt besviken på mig själv att jag inte krävde utredning tidigare. Det var nästan som bortslösade år.
Abskissa

Anslöt: 2012-11-12

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 2:44:39

Varför var de åren bortslösade?
plåtmonster

Inläggav Abskissa » 2012-11-20 2:49:17

plåtmonster skrev:Varför var de åren bortslösade?

För att jag försökte lura mig själv att allting bara handlade om att jag inte ansträngde mig tillräckligt. Det stämde emellertid inte. Försöker man förstå sig själv genom fel filter så blir det lätt mer eller mindre självstympande tror jag.
Abskissa

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 2:52:51

Man kan oavsett fundera på om kraven är rimliga till de förutsättningar man känner att man har oavsett vad andra säger.
plåtmonster

Inläggav Abskissa » 2012-11-20 2:55:23

plåtmonster skrev:Man kan oavsett fundera på om kraven är rimliga till de förutsättningar man känner att man har oavsett vad andra säger.

Du är intressant. Nu ska jag sova. Lyckoönskningar till natten!
Abskissa

Inläggav drakcir » 2012-11-20 3:15:23

svar till abskissa

Jo man tar ju en risk på ett sätt av att inte göra någon utredning, men varje dag som har gått under många år har jag analyserat angående mitt eget beteende, jag vill inte låta kränkande eller ohyffsad men för mig känns AS som något tyngre om jag får uttrycka mig så gentemot ADD, jag vill försöka att inte lura eller underlätta för mig själv då jag ställer denna självgranskade diagnos även jag känna igen mig starkt i vissa AS symptom, men som jag läst tidigare förväxlar många ADD med AS vilket på ett sätt fick mig att fatta ett beslut, Och ADD och AS är just dom två diagnoser som skulle beskrivit mig som person bäst.

något som sedan är för mig ett plus, är att många symptom gällande ADD och AS är väldigt lika varandra, för gemene man kanske det skulle blivit svårare att fatta ett beslut då, men för mig känns det nästan enklare, då jag har mer förståelse varför jag just började ana och misstänka AS till en början.

I min tidigare tråd var jag inne på social fobi vilket finns i ADD, dock så kan jag bli väldigt energilös av att umgås i sociala sammanhang men tror det även kan ingå i kriterierna för ADD men som slutfras på det hela är att ADD skulle kännas mer rätt än AS, så känns det iallafall.

MVH
drakcir

Anslöt: 2012-11-18

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 8:04:25

drakcir skrev:social fobi vilket finns i ADD

Källa, tack.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav SgtArdbeg » 2012-11-20 13:16:42

Misstänker själv att jag har Asperger och/eller ADD och står i två olika köer för utredning!
Jag vet ju redan det mesta om mitt aspiga beteende, sen får vi se om det räcker till diagnos eller inte!
Jag kommer hur som helst att använda insikten till att göra livet bättre!
ADD har ja ju åxå kraftiga symptom på, men där kan man ju medicinera - och den diagnosen är det i så fall mer bråttom med!
Det ska bli skönt att få göra utredningarna - så jag får veta vad jag har att jobba med!
SgtArdbeg

Anslöt: 2012-08-17

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in