Kan AS anses som ett funktionshinder?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Kan AS anses som ett funktionshinder?

Inläggav rdos » 2008-09-22 14:41:24

Så här definierar socialstyrelsen (enligt RFA) funktionsnedsättning och funktionshinder:

Socialstyrelsens definition av funktionsnedsättning

En funktionsnedsättning är en nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. En funktionsnedsättning kan uppstå till följd av sjukdom eller annat tillstånd eller till följd av en medfödd eller förvärvad skada. Sådana sjukdomar, tillstånd eller skador kan vara av bestående eller av övergående natur.

Socialstyrelsens definition av funktionshinder

Ett funktionshinder är en begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen. Exempel på begränsningar är svårigheter att klara sig själv i det dagliga livet och bristande delaktighet i arbetslivet, i sociala relationer, i fritids- och kulturaktiviteter, i utbildning och i demokratiska processer. Det handlar framförallt om bristande tillgänglighet i omgivningen.

Termen handikapp har utgått helt från Socialstyrelsens termbank och det avråds från att använda termen som synonym för funktionshinder.

Frågan är vilken av termerna som kan anses passa in på AS?

Sjukdom - lär inte många instämma i här
Annat tillstånd - frågan är vad man menar med det
Medfödd eller förvärvad skada - det är väl detta RFA menar passar in på AS?

Att AS definieras som ett funktionshinder implicerar alltså att man ser AS som en medfödd (eller förvärvad) skada.

Vore intressant att veta hur folk i OAs styrelse ser på detta, speciellt med tanke på allt ryggdunkande för Gillberg i en annan tråd här.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:03:00, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav pH » 2008-09-22 14:49:09

Jag förstår inte riktigt frågan.

Funktionsnedsättning är något man har, funktionshinder uppstår i relation till omgivningen. Altså kan min AS bli en faktor i ett funktionshinder när jag vill göra vissasaker eller delta i vissa sammanhang. Svenska som enda språk blir ett funktionshinder när jag vill se på otextad Bollywoodfilm. Som jag förstår det kan AS aldrig vara ett funktionshinder enligt SoS terminologi, liksom inte heller blindhet eller total amputation av samtliga extremiteter är det. Hurruvida AS är att betrakta som en funktionsnedsättning blir givetvis en annan fråga. Då kommer vi in på definitioner av avvikelse och normalitet, och relevansen i dessa begrepp.

Vad är det vi skall diskutera? :wink:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:03:00, redigerad totalt 1 gång.
pH

Anslöt: 2006-11-30

Inläggav rdos » 2008-09-22 15:03:56

pH skrev:Funktionsnedsättning är något man har, funktionshinder uppstår i relation till omgivningen. Altså kan min AS bli en faktor i ett funktionshinder när jag vill göra vissasaker eller delta i vissa sammanhang. Svenska som enda språk blir ett funktionshinder när jag vill se på otextad Bollywoodfilm.

Jo, AS är (enligt min uppfattning) ett funktionshinder, eftersom det finns en funktionsnedsättning och denna ger problem i vissa sammanhang så att ett funktionshinder uppstår.

pH skrev:Som jag förstår det kan AS aldrig vara ett funktionshinder enligt SoS terminologi,

Nej, precis, vilket är problemet. Enligt RFA så är AS en medfödd skada och därmed ett funktionshinder. Sedan utgår ju LSS-lagen ifrån definitionen av funktionshinder. I princip betyder allt detta att om man inte anser AS som en skada, så blir det inte ett funktionshinder och i slutändan så gäller inte LSS för AS. Alltså så har RFA och NT-samhället bestämt att antingen så är AS en medfödd skada och då har de som har skadan rätt till insatser (LSS) eller så är det ingen skada och då har samhället inga skyldigheter.

Det är oxå lätt att identifiera Gillberg och neuropsykiatrin som företrädare för "skade"-linjen och Kärfve för "skärp-er-ni-kan-om-ni-bara-vill" linjen.

Fast egentligen så är det ju socialstyrelsens definition som är galen. Man kan ha ett funktionshinder även om man bara är annorlunda.
rdos

Inläggav Ganesh » 2008-09-22 15:23:18

Rdos, det beror på.

Aspiesar har inte problem med samma saker. en sak som är ett problem föe aspie kanske inte är det för en annan. Det ligger i det faktum att AS är ett syndrom. Så att säga att en situation eller en sak är ett problem för aspiesar, det är inte sant. Det kan vara sant för många, men sannolikt inte alla. Om man nu ska prata specifika kriterier. Men de är ju grupperade i alla kriterielistor. Och på halvaggregerad nivå finns vissa saker som är gemensamma för alla aspiesar.

Jag velar litet mellan att prata om AS som en personlighetstyp och att använda begreppet autismspektrumtillstånd (AST) [ibland säger jag AST/NPF]. Men i stort är beskriver jag AS alltå som en personlighetstyp bland andra. Eller om man vill, en annorlundahet, bland andra annorlundaheter.

Det beror på, igen. I vissa situationer är mitt aspighet ett hinder. Tex när jag försöker hålla fler bollar i luften samtidigt än vad jag klarar av. Det händer litet då och då. Jag är inte så bra på administrativ kompetens eller att hålla ordning i hemmet. Det hänger nog ihop med mitt sätt att vara aspie på innebär att ordning och reda är/kan vara ett problem. Och därmed att Min AS kan vara ett funktionshinder.

Man kan beskriva mänskligheten som uppbyggd av en massa minoriteter. Där alla ingår i minst en minoritet. AS är en av dessa. Och jag ser ingen hierarki av dessa minoriteter. De är alla sidoordnade och likvärdiga.

Det faktum att vissa saker och vissa situationer är problematiska innebär på intet vis att jag accepterar en beskrivning min AS som en skada. Eller att det faktum att jag har AS skulle innebära att jag skulle vara skadad.

Ditt påstående "Att AS definieras som ett funktionshinder implicerar alltså att man ser AS som en medfödd (eller förvärvad) skada." Är alltså ett påstående som jag betraktar som falskt. Att utgå från det, att acceptera det som en utgångspunkt för en diskussion anser jag vara stollerier. Jag vägrar diskutera på de premisserna. Vill du ha en diskussion, välj andra premisser, utgångspunkter.

Och ja, jag sitter i OAs styrelse, men här talar jag bara för mig. OA har ingen policy i frågan än.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:03:00, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Re: Kan AS anses som ett funktionshinder?

Inläggav tahlia » 2008-09-22 15:51:55

Socialstyrelsens definition av funktionsnedsättning

En funktionsnedsättning är en nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. En funktionsnedsättning kan uppstå till följd av sjukdom eller annat tillstånd eller till följd av en medfödd eller förvärvad skada. Sådana sjukdomar, tillstånd eller skador kan vara av bestående eller av övergående natur.

Läs fetmarkeringen. Det står inte att det måste vara en medfödd eller förvärvad skada, det står att det kan vara.
Åter hänger folk upp sig på något som på intet vis är fastslaget.
I nästa stycke kommer dock den delen som övertygar mig om att jag, enligt deras definition, är funktionshindrad:

Ett funktionshinder är en begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen. Exempel på begränsningar är svårigheter att klara sig själv i det dagliga livet och bristande delaktighet i arbetslivet, i sociala relationer, i fritids- och kulturaktiviteter, i utbildning och i demokratiska processer. Det handlar framförallt om bristande tillgänglighet i omgivningen.

Sedan ska vi väl inte sticka under stolen med att det fortfarande finns människor som anser att NPF är en form av hjärnskada. Inte minst de som hävdar att dessa funktionshinder i första hand, eller ofta, uppstår till följd av t.ex förlossningsskador.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:03:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Inger » 2008-09-22 15:57:55

Tahlia, tack för att du med några få ord och fetmarkerade citat, sammanfattade det som (jag tror att) Ganesh försökte uttrycka, så att det blev riktigt kristallklart.

Låter som om rdos återigen är ute och slåss mot självuppfunna väderkvarnar...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:03:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-09-22 16:06:02

Ojdå, jag missade detta stycket:
tahlia skrev:Sedan ska vi väl inte sticka under stolen med att det fortfarande finns människor som anser att NPF är en form av hjärnskada. Inte minst de som hävdar att dessa funktionshinder i första hand, eller ofta, uppstår till följd av t.ex förlossningsskador.

Det är väl en syn som är på tillbakagång?

Och i vissa fall (min syrras t ex) är det ju en förlossningsskada som är orsaken. (Fast där tror jag att det fanns en ärftlig komponent också, eftersom jag och flera släktingar har NPF-drag, utan förlossningsskada.) Man bör alltså inte utesluta några möjliga orsaker; däremot om man påstår att det alltid beror på hjärnskada så är man ju uppenbart ute och cyklar.
Inger
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2008-09-22 17:58:48

Det NPF-inklusive-AS-syndrom jag har är mycket enklare att anta är en funktionsnedsättning oavsett kulturell omgivning än någon kulturrelativ historia.
Det betyder inte att jag skulle tåla att bli klappad på huvudet, satt på ett jobb som knappt kräver något av det eller liknande.

Ett funktionshindersyndrom jag däremot är fri ifrån, som många andra har, är att tro att det som gäller mig också gäller alla andra, att påstå hit eller dit om orsaker som inte är klarlagda, eller att överhuvudtaget kunna tänka på olika möjligheter bara som varandra uteslutande.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:03:00, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2008-09-22 18:02:50

tahlia skrev:Läs fetmarkeringen. Det står inte att det måste vara en medfödd eller förvärvad skada, det står att det kan vara.

OK, det har du faktiskt rätt i. Läste tydligen inte texten noga nog :oops:
rdos

Inläggav rdos » 2008-09-22 18:05:19

Zombie skrev:Det NPF-inklusive-AS-syndrom jag har är mycket enklare att anta är en funktionsnedsättning oavsett kulturell omgivning än någon kulturrelativ historia.

Själv är jag övertygad om att hela min "funktionsnedsättning" är kulturrelativ.
rdos

Inläggav tahlia » 2008-09-22 18:11:24

rdos skrev:
tahlia skrev:Läs fetmarkeringen. Det står inte att det måste vara en medfödd eller förvärvad skada, det står att det kan vara.

OK, det har du faktiskt rätt i. Läste tydligen inte texten noga nog :oops:

Händer alla ibland. Alla klarar dock inte av att erkänna när de gjort ett misstag.
Du växte mycket i mina ögon nu (om det är värt nåt). :)
tahlia

Inläggav ragnevi » 2008-09-22 18:14:07

Bland de senare teorierna som jag hört är att genetiska anlag + komplikationer under graviditeten kan orsaka ett neuropsykiatriskt funktionshinder.
Till exempel så är jag född två månader förtidigt, och min lillebror som är född tre månader förtidigt tror jag har asperger också. Men han har aldrig fått en utredning, eftersom hans far vägrar.
Vi har inte samma pappa, men det skulle kunna vara vår mamma som bär på anlaget. (Eller kanske hans pappa också gör det.)
Jag tror annars att min farfar har asperger, det finns en del solklara drag hos honom. Han har Sovjetunionen och kommunismen som specialintresse, han talar och läser ryska, han har haft två familjer som han aldrig lyckats upprätthålla relationerna till. Han bor själv i ett eget hus ute på landet och tycker det är jobbigt att träffa andra människor under längre stunder.

Jag är ganska skeptisk däremot till Socialstyrelsens språkrekommendationer. Personligen tycker jag det låter bättre och säga att jag är neuropsykiatriskt funktionshindrad, än att säga att jag är neuropsykiatriskt funktionsnedsatt. Vilket jag tror är den korrekta bedömningen, fast socialstyrelsens rekommendationer är tydligen att vi inte ska använda ordet så, utan man ska säga personer med funktionsnedsättning, detta med motiveringen att ingen är sitt funktionshinder, förlåt funktionsnedsättning.
Det känns lite som om Socialstyrelsen har "stulit" min grupptillhörighet, jag tillhör inte längre gruppen neuropsykiatriskt funktionshindrade, utan jag tillhör gruppen personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Dessutom är jag förvånad över att socialstyrelsen sitter och ger rekommendationer över vad vi ska kalla oss, helt över huvudet på oss. För vilka andra grupper sitter de och bestämmer vad som är korrekt att säga och inte säga?

Det skulle vara otänkbart att Socialstyrelsen skulle gå ut med språkrekommendationer om att nu får man inte säga bög, lesbisk eller gay längre, utan nu ska man säga man eller kvinna med homosexuell läggning.
Jag skulle vilja se vad RFSL sagt då?
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:03:00, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav rdos » 2008-09-22 18:18:58

ragnevi skrev:Bland de senare teorierna som jag hört är att genetiska anlag + komplikationer under graviditeten kan orsaka ett neuropsykiatriskt funktionshinder.

Liksom det finns en möjlighet att komplikationer under graviditeten kan vara genetiskt betingade och relaterade till NPF. Denna möjlighet har jag dock inte sett någon föreslå, utan man vill hela tiden hitta defekterna som ger NPF :roll:

Själv fick vi en son som föddes tre månader för tidigt.

ragnevi skrev:Det känns lite som om Socialstyrelsen har "stulit" min grupptillhörighet, jag tillhör inte längre gruppen neuropsykiatriskt funktionshindrade, utan jag tillhör gruppen personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Dessutom är jag förvånad över att socialstyrelsen sitter och ger rekommendationer över vad vi ska kalla oss, helt över huvudet på oss. För vilka andra grupper sitter de och bestämmer vad som är korrekt att säga och inte säga?

Det där känns som något som kommer ifrån RFA, och som de lobbat fram. :evil:
rdos

Inläggav Ganesh » 2008-09-22 18:29:45

Inger skrev:Tahlia, tack för att du med några få ord och fetmarkerade citat, sammanfattade det som (jag tror att) Ganesh försökte uttrycka, så att det blev riktigt kristallklart.

Var jag diffus och spindlig igen? :oops:
Ganesh

Inläggav ragnevi » 2008-09-22 18:31:41

Jag har aldrig hört att FA skulle drivit den frågan, åtminstone inte här i Göteborg. Jag har förövrigt aldrig hört NÅGOT handikappförbund driva denna fråga alls. Jag kan inte på HSO:s webbsida hitta en skrivelse om krav på detta. HSO står för Handikapporganisationernas samverkans organ och är en paraplyorganisation för diverse brukarföreningar, hade det funnits något sådant krav så skulle det kommit genom dem.

Att man byter begreppet Funktionshinder till Funktionsnedsättning kostar tydligen miljonbelopp då man inom stat och kommun kasserat mycket trycksaker bara för att byta namn.
Det är dock ingen som ger oss (Attention i Göteborg) några pengar för att vi ska trycka upp nytt material, så jag kommer fortsätta dela ut foldrar där det står neuropsykiatriska funktionshinder.

Jag sitter och filar på en debattartikel just nu, jag är politisk korrekt och använder mig av begreppet funktionsnedsättning när det står ensamt, men om jag talar om NPF skriver jag neuropsykiatriska funktionshinder. Jag använder också begreppet funktionshindrade och inte funktionsnedsatta.
ragnevi

Inläggav rdos » 2008-09-22 18:43:12

Visst har RFA drivit detta under längre tid. De har alltid pratat om "person med autism" istället för autist (eller person med AS istället för aspergare / Aspie). Utvidgningen till att prata om "person med funktionsnedsättning" istället för "funktionshindrad" är då inte så lång. Det ligger helt klart i linje med deras resonemang kring autism/AS.
rdos

Inläggav ragnevi » 2008-09-22 19:11:44

Inom Attention är det främst begrepp som "bokstavsbarn" som vi vänder oss mot. Men vi slänger oss med begrepp som tourettare, aspergare eller ADHD-gruppen på möten. Den sistnämnda är ju svårt att böja på ett bra sätt... Vi gör det förmodligen inte i officiella sammanhang, men jag har aldrig hört att det föregått någon debatt av detta slag.
ragnevi

Inläggav Kvasir » 2008-09-22 19:36:08

Rdos, ska man tolka dig som att din huvudsakliga invändning inte är att man pratar om funktionsnedsättning och att denna är relativ omgivningen, utan att du huvudsakligen vänder dig emot att begreppet funktionsnedsättning i sig definieras via sjukdom, fukntionshinder etc.? Där håller jag med dig att du har en poäng, även om den förstås beror på hur man definierar dessa andra saker (funktionshinder etc.). Vi har i en tidigare tråd diskuterat detta, och jag länkade då till WHOs definitioner i följande inlägg:
http://www.aspergerforum.se/post57110.html

WHO verkar förvisso också definiera funktionsnedsättning indirekt via sjukdom, skada eller funktionshinder, så problematiken finns även där, även om man inte verkar göra något försök att definiera begreppet funktionshinder. Vad som är intressant är dock att WHO i alla fall trycker hårt på att funktionsnedsättning, till skillnad från handikapp, inte utgår från individen själv utan från individens samverkan med omgivningen. Det verkar t.o.m. vara just den distinktionen som avgör om något är ett handikapp eller en funktionsnedsättning. Detta skulle man kunna tolka som att WHO alltså inte anser att det finns något fel eller problem hos individen vid en funktionsnedsättning, utan bara att individen är inkompatibel med sin omgivning.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:03:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav tahlia » 2008-09-22 19:49:35

Ganesh skrev:
Inger skrev:Tahlia, tack för att du med några få ord och fetmarkerade citat, sammanfattade det som (jag tror att) Ganesh försökte uttrycka, så att det blev riktigt kristallklart.

Tack Inger :)

Ganesh förlåt om jag trampade på ditt inlägg! Jag hade bråttom (matlagning in progress) och hann inte läsa ditt inlägg innan jag skrev mitt. :oops:

(Diffus, nej. Spindligt, är i min bok inte negativt) ;)
tahlia

Inläggav Ganesh » 2008-09-22 19:57:15

tahlia skrev:
Ganesh skrev:

Tack Inger :)

Ganesh förlåt om jag trampade på ditt inlägg! Jag hade bråttom (matlagning in progress) och hann inte läsa ditt inlägg innan jag skrev mitt. :oops:

(Diffus, nej. Spindligt, är i min bok inte negativt) ;)

Inga tår påtrampade. Jag bara undrade. (Försöker lära mig skriva rakare, mer rakt på sak, så det var bara litet feedback jag var ute efter. Fast jag tror inte jätterakt passar min personlighet. Det går inte så bra.).)
Ganesh

Inläggav Inger » 2008-09-22 20:06:26

Ganesh, det var ingen kritik. Båda inläggen kompletterade varandra, men tahlias fick fram själva poängen så otvetydigt att t o m rdos såg att han misstolkat den här gången. (Jag hade nog inte själv lusläst texten om inte hon gjort jobbet att fetmarkera de relevanta bitarna och hade lätt kunnat göra samma miss själv.)

Så spindla på du.
Inger
Inaktiv

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-23 15:23:27

pH skrev:Jag förstår inte riktigt frågan.

Funktionsnedsättning är något man har, funktionshinder uppstår i relation till omgivningen. Altså kan min AS bli en faktor i ett funktionshinder när jag vill göra vissasaker eller delta i vissa sammanhang. Svenska som enda språk blir ett funktionshinder när jag vill se på otextad Bollywoodfilm. Som jag förstår det kan AS aldrig vara ett funktionshinder enligt SoS terminologi, liksom inte heller blindhet eller total amputation av samtliga extremiteter är det. Hurruvida AS är att betrakta som en funktionsnedsättning blir givetvis en annan fråga. Då kommer vi in på definitioner av avvikelse och normalitet, och relevansen i dessa begrepp.

Vad är det vi skall diskutera? :wink:
I så fall så späder du ut begreppet funktionshinder så att det blir irrelevant.

Att inte kunna hindi är bara brist på en färdighet. Eller vill du starta en förening för hindihandikappade, lol?

Visst så kan diverse funktionshinder/handikapp/missbildningar avhjälpas genom diverse stöd. Allt från glasögon till strategier. Och visst så finns det omständigheter där vissa färdigheter/förmågor är irrelevanta. Men rent objektivt så finns funktionshindret/handikappet/missbildningen där oavsett situation eller vad som anses vara politiskt korrekt.

Man kan ju göra tankeexperimentet att intelligenta varelser från en annan planet samlar in 100 000 slumpmässigt valda människor. Alltså inga gröna gubbar med antenner, utan varelser som är oss totalt främmande.

De varelserna gör det ena experimentet och obduktionen efter den andra på människorna. Oetiskt men ytterst metodiskt och objektivt.

När varelserna är klara så kan de avlägga en rapport som säger att den typiska människan kan gå upprätt utan stöd; se och höra klart utan hjälpmedel; bryta ned gluten osv. Och att de människor som inte klarar av något av det fortfarande är människor, men är avvikande.

Jag är helt enkelt trött på den statligt sanktionerade politiska korrektheten rörande funktionshinder/handikapp/missbildningar. Det öppnar bara för femminutersjippon som SVTs CP-Armén. Kort sagt så är det en björnkram och en dödskyss för de som har problem på riktigt.

Jag vet inte hur mitt liv skulle ha varit utan min förmodade AS. Men ni kan vara helt säkra på att det inte är ett hippt political fashion statement.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:03:00, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp

Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Nilale » 2008-09-23 15:40:43

Jag tycker nog att man kan se AS som ett funktionshinder. Jag skulle t.ex. verkligen uppskatta om jag hade kunnat få handikappstillstånd för parkering. Att leta upp en parkeringsplats är jättestressande och kan verkligen knäcka mig. Jag går ofta och handlar på ställen som är lite dyrare men där det är lättare att hitta parkering. Det handlar inte om att hitta en parkering så nära ingången som möjligt. Platsen kunde lika gärna vara i utkanten för min del. Poängen är att slippa leta, med en massa folk som springer hit och dit, bilar som kör och tutar och en mängd andra intryck som slungas mot en plus alla valmöjligheter som uppstår. Ska jag testa åt höger eller vänster, eller nästa högergång? Måste jag backa ut igen och börja om ifall det inte finns någon plats där?

Det hade underlättat en hel del att kunna komma till en parkering och veta vart jag ska och att där i princip alltid är ledigt. Det hade säkert alla tyckt, men de hade nog inte känt samma enorma lättnad som jag (och andra som upplever det likadant). För mig är AS verkligen ett hinder i detta exemplet.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:03:00, redigerad totalt 1 gång.
Nilale

Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Zombie » 2008-09-23 17:40:45

Om jag fattar Proffe Slimp rätt så håller jag med. Enkelt uttryckt, jag tycker de som inte själva upplever sig ha något handikapp i praktiken, punkt slut, ska akta sig för att (råka) sabotera för oss som upplever oss ha det.
Till sabotage räknas då även föraktfulla beskyllningar för att vilja bli klappad på huvudet och liknande.

Situationer som den Nilale nämner vimlar det av för många av oss. Inte artskilda alls från hur folk mest funkar - bara gradskilda. Men gradskilda så starkt att det räcker för att göra oss funktionshindrade i dem jämfört med folk mest. Det kommer kanske aldrig de flestas - empati - att räcka till för att förstå. Desto viktigare att vi bråkar tills vi får hjälp trots det.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:03:00, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Aspergare och vården

Logga in