Kalender och synkronisering mobil-dator (Android)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kalender och synkronisering mobil-dator (Android)

Inläggav Titti » 2013-10-21 11:10:27

Jag försökte leta reda på något i den långa tråden om appar men lyckas inte speciellt väl.

Jag har sedan ett år tillbaka en mobil med Android (4.1.2) och har lyckats att hjälpligt lära mig använda kalendern i den (även om jag fortfarande tycker att den jag hade i min tidigare Nokia var bättre men det var säkert åtminstone delvis eftersom jag var van vid den). Nu tänkte jag ta ett steg till och försöka få samma kalender att uppenbara sig i min dator och där går jag bet. Jag har listat ut att det troligen är en googlekalender jag har i telefonen, om än med någon slags påbyggnad som kallas Business Calendar. Den är bra och fungerar rätt bra i telefonen både vad gäller layout och funktion. De händelser jag har lagt in i den ligger under "Telefonkalender", Utöver det finns någon slags kalender med min mailadress men den visas inte och jag använder bara Telefonkalender.

Kan jag få samma kalender att visas i datorn? Hur gör jag för att få händelser att dyka upp i båda?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Kalender och synkronisering mobil-dator (Android)

Inläggav Zirre » 2013-10-21 11:25:17

Kalendern borde synka automatiskt om man har ikryssat i telefons inställningar att kalendern ska synka.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Kalender och synkronisering mobil-dator (Android)

Inläggav Titti » 2013-10-21 13:02:28

Zirre skrev:Kalendern borde synka automatiskt om man har ikryssat i telefons inställningar att kalendern ska synka.

Det verkar som om den synkar den kalender som ligger under en gmailadress (som jag aldrig använder men var tvungen att registrera för att kunna få telefonen att fungera med appar) men inte den som heter Telefonkalender. Det är i Telefonkalender jag har allting inlagt. Måste jag kopiera dessa händelser till den andra kalendern för att få in det i datorn och hur gör jag i så fall det?

Kalendern i telefonen kan tydligen hantera och särskilja (med färgmarkering) flera olika kalendrar.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Kalender och synkronisering mobil-dator (Android)

Inläggav barracuber » 2013-10-21 13:35:20

Telefonkalendern ligger bara i telefonen. Den med mailadressen ligger också i telefonen men den är förberedd för att synkas emot Google Kalendar, dvs calendar.google.com.

Man måste dock inte synka, man anger vilket man vill i Inställningar > Konton och Synkroniseringar. Fast du skrev ju att du vill visa det i datorn och då är lösningen att sätta upp synkning. Synkningen kan ligga och köra helt automatiskt eller manuellt, där man själv väljer att synka när man vill (det sista föredrar jag för att ha lite koll på datatrafiken). Synkningen är två-vägs.

Just nu ligger dina data enbart i inbyggda telefonkalendern. Använd exportfunktionen, antingen i androids inbyggda kalender eller Business Calendar (BC). De båda innehåller samma data eftersom Business Calendar använder den inbyggda kalenderns data, som ett annat "fönster".

Så gå till antingen den inbyggda kalendern eller BC och leta upp exportfunktionen. Exportera alltsammans till något av de filformat som finns. Minns inte vad de brukar heta, men en vanlig standard är ICAL. Fråga om du är osäker vilken du ska ta.

När du har den exporterade filen klar ska den importeras till "den med mailadressen" i telefonen. Då då letar du upp importfunktionen och importerar filen du skapade nyss.

(Ett alternativ till att importera i telefonen är att du faktiskt kan importera samma fil in i calendar.google.com, då går du bara dit och letar upp importfunktionen där).

Sista steget är att sätta upp synkningen mellan telefonen och calendar.google.com. Men vi kan ju ta en sak i taget... :wink:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Kalender och synkronisering mobil-dator (Android)

Inläggav Miche » 2013-10-21 13:58:01

jag använder appen aCalendar och den klarar av flera Googlekalendrar som den visar i olika färger, den har även en funktion som visar helgdagar, väldigt praktiskt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kalender och synkronisering mobil-dator (Android)

Inläggav Zirre » 2013-10-21 14:20:52

Vilken kalender har du i datorn som du vill synka med?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Kalender och synkronisering mobil-dator (Android)

Inläggav barracuber » 2013-10-21 14:49:01

Miche skrev:jag använder appen aCalendar och den klarar av flera Googlekalendrar som den visar i olika färger, den har även en funktion som visar helgdagar, väldigt praktiskt.

Jag kom på det där med flera googlekalendrar efteråt. Jag använder också funktionen med svenska helgdagar, vilket är en googlefunktion (gissar att det är den du också använder). Dessutom använder jag funktionen Week Numbers :-)Happy (Vi säger "funktioner" men egentligen är det ju olika googlekalendrar, som du skrev). I min familj har jag försökt få de andra att börja med kalenderdelning med hittills dåligt resultat... :?

När man ska börja synka Google Calendar (eller som jag säger: gcal) med mobilen får man faktiskt in samtliga googlekalendrar man har - exv jag får in den vanliga kalendern + week numbers + svenska helgdagar. Sedan i mobilen bockar jag för vilka av dessa jag vill synka.

I min mobil använder jag Google Calendars androidapp, som är ganska bra, men den har lite få färger. Lustigt är att där står "Phone" i listan över vad som kan synkas, vilket jag inte riktigt fattar varför. Om jag går till gcal står det ingenting om "Phone" nånstans.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Kalender och synkronisering mobil-dator (Android)

Inläggav Titti » 2013-10-27 16:48:49

Tack!

Nu har jag lyckats exportera och importera hela kalendern från den lokala i telefonen till "den med gmailadressen", och kan se alltihop i datorn. Någon automatisk synkning har jag inte försökt sätta upp men jag har hittat funktionen "Sync now" och det är gott så just nu.

Jag måste lämna ifrån mig telefonen på lagning eftersom mikrofonen har givit upp och då blev problemet akut. Jag skall försöka få ut kontakter, foton och nedladdade filer också innan jag lämnar den ifrån mig. Man vet aldrig i vilket skick jag får tillbaka den...

Jag bör hitta hela kalendern i den andra telefonen om jag anger den där gmailadressen i kalendern.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Kalender och synkronisering mobil-dator (Android)

Inläggav Flia » 2013-11-01 13:52:01

Nackdelen med att synka manuellt är att du kan förlora ändringar du gjort med mobilen.
Manuella synken flyttar datorns kalender till mobilen.

Jag som ändrar både i mobilen och i datorn måste ha automatisk synk ikryssad på båda ställena.
Det tar flera timmar innan mobilens ändringar syns i datorn, men det funkar i alla fall.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Kalender och synkronisering mobil-dator (Android)

Inläggav barracuber » 2014-03-23 18:26:13

barracuber skrev:...
I min mobil använder jag Google Calendars androidapp, som är ganska bra, men den har lite få färger. Lustigt är att där står "Phone" i listan över vad som kan synkas, vilket jag inte riktigt fattar varför. Om jag går till gcal står det ingenting om "Phone" nånstans.

Kom alldeles nyss på hur detta egentligen funkar. "Phone" synkas aldrig mot gcal.

Hade haft problem med att händelser jag skapade i mobilens gcal-app aldrig blev synkade till Google Calanderservern. När jag tittade noga på det hela såg jag att just det som inte blev synkat låg i "Phone". Jag hade inte märkt att "Phone" var defaultvärdet vid nya händelser. Det räckte att jag skapade en ny händelse med "Familjens kalender" (som serverns kalender heter) för att det härdanefter alltid blir defaultvärdet - då behöver jag aldrig oroa mig för att det blir fel.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Kalender och synkronisering mobil-dator (Android)

Inläggav Parvlon » 2014-03-23 20:49:15

Jag använder https://code.google.com/p/googlecl/ och ett autohotkey script på datorn som kollar om det finns några händelser för idag när datorn startas och visar dessa som en meddelande. När datorn stängs av visar den nästa dags händelser. På telefonen används vanliga kalender appen till android som syncar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in