Judendomen och judarnas historia i Sverige (särskilt Malmö)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Judarna i Sverige (och i synnerhet i Malmö)

Inläggav Alien » 2013-05-18 14:15:26

Även om palestinakonflikten ligger bakom förföljelserna av judar i Malmö vill jag inte denna tråd ska handla om den konflikten. De som vill diskutera palestinafrågan kan göra det i denna tråd:

om-gaza-palestina-t30363.html

Moderator: Off-topic-inlägg flyttas dit el till off-topic-tråden.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2013-05-18 14:21:49

Jag tycker man kan hata hur palestinierna blir behandlade av Israel utan att för den skull behöva hata judarna som grupp.

Antisemitismen i Malmö måste bekämpas i Malmö.

DN skrev:Polisen i Malmö vill att åklagare oftare ska åtala för hatbrott. Kommunalrådet Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) säger att staden arbetar brett för att motverka antisemitism och rasism.

– Polisen har blivit bättre på att arbeta mot hatbrott. Men få ärenden går vidare till åklagare, och ännu färre till åtal. Jag önskar att åklagarna driver fler fall, och att domstolarna får pröva fler åtal. Vi behöver prejudicerande domar, säger Susanne Gosenius, ansvarig för hatbrottsbekämpning vid polisen i Skåne.

Hatbrott är inte en egen brotts­rubricering utan en regel om straffskärpning när brottets syfte är att kränka en person eller folkgrupp på grund av ras, hudfärg, ursprung, tro, sexuell läggning eller liknande. Hets mot folkgrupp, olaga hot, misshandel, ofredande, olaga diskriminering, skadegörelse och förtal kan till exempel bli hatbrott.

Av 428 fall som Skånepolisen definierade som hatbrott förra året var 62 procent allmänt främlingsfientliga, cirka 20 procent antisemitiska, 8 procent islamofobiska och lika stor andel homofobiska.

Bara ett hatbrott har hittills lett till en fällande dom i Skåne.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-f ... -i-domstol

Och här får vi förklaringen till att polisen inte tycks göra något mot trakasserierna mot rabbinen:

Att de återkommande attackerna och trakasserierna mot Malmö­rabbinen Shneur Kesselman inte resulterat i någon enda fällande dom beror på att de brott han utsätts för är svårutredda.

– Det är ett svårt bevisläge. Han rör sig mycket på Malmös gator. En bil saktar ned eller stannar, någon vevar ned rutan, skriker eller spottar. Han tar bilnumret och vi får ägaren, men vet inte vem som kört eller varit passagerare, säger Susanne Gosenius.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2013-05-18 14:33:38

Om den judiska kalotten, på hebreiska kippa och på jiddisch yarmulke.

Den bärs av judiska män i synagogen.

Ortodoxa judiska män bär den jämt, då det står i Talmud att ingen bör gå ens fyra steg utan att täcka sitt huvud. Kippan kan ha alla möjliga färger, former, mönster och material, huvudsaken är att den täcker hjässan. Ortodoxa män bär ofta en mörk eller svart kippa som i stil med deras övriga klädsel i svart och vitt är modest.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kippa

Men i Malmö kan man bli trakasserad om man går till synagogan med kalotten på huvudet.

svt skrev:– Människor är försiktiga med att gå med judisk huvudbonad tll exempel för att de är rädda för att bli attackerade, sade Jehoshua Kaufman, Judiska församlingen, till Sydnytt i oktober.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... ar-i-skane

Ovanstående är från 2009 men det har ju inte blivit bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator

Inläggav manne » 2013-05-18 15:03:59

Moggy skrev:
radix skrev:Nu är det så att nästan varenda polack i Malmö (en rätt stor grupp dådå) är av judisk börd, de enda som blir störda av det 'judehat' som anses finnas i Malmö är de högervridna ortodoxa judar som hänger i Judiska Församlingen, och de stöder öppet Israels ockupationskrig mot araberna. Vilket folk från vänsterkanten kritiserar, varpå de här krigsivrarna anser sig diskriminerade.

Det där en en skev bild av det hela. Israel är en modern demokrati med västerländska värderingar som tvingas försvara sig mot terrorister vars enda mål är att utplåna Israel som stat. Vilket land som helst har all rätt i världen att försvara sig mot terrorister.

Israel är inte nån stat som förstycker oskyldiga. I Israel bor det massvis med araber som har ett bra liv där, jobbar och lever tillsammans med judarna.

Du ger även en gravt skev bild av det växande judehatet i Malmö. Det är vanligt folk som blir drabbade av detta hat, familjer som tvingas ta sina barn från skolor, folk som inte kan röra sig fritt i staden för att extremister tillåts trakassera judar och de svenska samhället blundar och låter det ske. Det är alltför obekvämt att ta tag i frågan och tvingas belysa vilka grupper det är som ligger bakom det hat som sprids i samhället.

Sen har vi diverse grupper på yttersta vänsterkanten som stödjer hat och förföljelse mot judar och som ständiga sprider propaganda och starkt ideologiskt vinklad information för att försöka rättfärdiga judehatet.

Men judehat är vad det handlar om och det pågår i dagens Sverige.

att vänster folk förföljer judar eller sprider hat om judar stämmer verkligen inte men de avskyr sionismen som idelogi eller klankar ner på israel hela tiden det stämmer.

NEJ folk på yttersta vänster kanten är inte antisemiter tvärtom.

dära i mott så finns det faktiskt många personer inom sd som är antisemiter jag känner folk inom sd som har varit med lång tid med dem och de gillar inte judar och tror på zog och liknade. många nationalister gillar inte judar och de tror på zog.

kan också finns en del arabiska nationalister som blandar islam med nationalism och de kan rent utsagt också vara judehatare dessa och tror att judarna styr världen.

när jag var rå kommunist en gång i tiden så bodde jag tillsammans med en jude på boendet men jag avskydde inte honom men jag avdydde sionismen och israel som land.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2013-05-18 15:09:14

Moggy skrev:---
Sen har vi diverse grupper på yttersta vänsterkanten som stödjer hat och förföljelse mot judar och som ständiga sprider propaganda och starkt ideologiskt vinklad information för att försöka rättfärdiga judehatet.

minns att jag var med i rku så var de inga judehatare dära och de står på yttersta vänster kanten dära i mott så fanns det många som hatade sionismen och israel..

MEN är man förvirrad dära så kan man lätt blanda i hop begreppen också..

när jag var kommunsit så hade jag många ww2 filmer hemma så som uprising ,pianisten med roland polandski jag samlade på nazifilmer och förintelse filmer då och var aldrig antisemit.

MEN du kan ge dig på att det finns många gamla SD are av det gamla gardet som hatar judar de som en gång i tiden stod för bevara svergie svenskt..!

de nya sdare TEd ekorth och jimme och gänget lär i alla fall inte vaar antisemister.
manne

Inläggav manne » 2013-05-18 15:26:33

den ända anleddnigen till att malmö är en antimseitisk stad är nog att det nästan bara bor invadrare där borta många arab nationalister sedan är väl islam ett starkt feste dära borta också.?

Många palestinier bor väl i malmö också och många fundamentalister.?
manne

Inläggav plåtmonster » 2013-05-18 15:41:00

Det är inte vettigt att Malmö utvecklas till en enklav där en utländsk konflikt tillåts vara dominerande på Svensk mark. Man får hoppas att något kraftfullt görs åt detta.

Sverige har haft fred i 150+ år och det får gärna fortsätta så. Likså att yttrandefrihet, frihet att klä sig så som man önskar, frihet från åsiktsdominans och att kunskap och ambition värdesätts och fortsätter existera.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Alien » 2013-05-18 15:47:08

Malmös "starke man" Ilmar Reepalu (själv född i Estland) gjorde några mindre genomtänkta uttalanden.

Skånskan skrev:Kan du bidra till att dämpa agget mot svenska judar som inte vill ta ställning i Israel-Palestina-konflikten?
– Konflikten kan människor ta ställning till. Det gör jag också. Det var totalt oproportionerligt våld från Israel under Gazakonflikten. Det är en varböld förstås. Det är mitt sätt att ta konflikt i en internationell fråga, det handlar inte om Malmös kommunalpolitik. Men här i Malmö ska vi inte ha motsättningar på grund av övergrepp i en annan del av världen.
---
Ilmar Reepalu menar att inte bara politikerna har ansvar för judarnas situation i Malmö. Judiska individer och församlingen har också möjlighet att påverka hur omvärlden uppfattar dem.
– Jag skulle önska att judiska församlingen tog avstånd från Israels kränkningar av civilbefolkningen i Gaza. I stället väljer man att hålla en demonstration på Stortorget, som kan sända fel signaler.
– Samtidigt skulle jag önska att företrädare för muslimer i Malmö klart och tydligt säger att judarna i Malmö inte ska blandas in i Israel-Palestina-konflikten.
http://www.skanskan.se/article/20100127/MALMO/701269748

Det blev ju ett ramaskri, eftersom det dels verkar som att han anser att judar i Malmö på något sätt är ansvariga för staten Israels politik om de inte tydligt tar ställning emot, dels som det var en ursäkt för trakasserierna. Då blev Reepalu själv hotad.

svt skrev:– Det är alltifrån att jag är ett nassesvin till att jag ska utplånas. De har skickat bilder på pistolkulor med davidsstjärnor på, säger Ilmar Reepalu (S) till Sydnytt.

Anledningen är en infekterad debatt om hatbrott mot judar i Malmö - där Ilmar känner sig utpekad som antisemit.

– Det är förfärligt. Det förvånar mig hur lätt det är att etikettera en person som anitsemit bara man uttalar kritk mot Israels övergrepp i Gaza, säger Ilmar Reepalu.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... ar-reepalu

Han hade ännu inte fattat. Kritik mot Israels politik är en sak, men den bör inte framföras i samband med diskussionen om trakasserierna mot judar i Malmö.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2013-05-18 15:49:38

plåtmonster skrev:Det är inte vettigt att Malmö utvecklas till en enklav där en utländsk konflikt tillåts vara dominerande på Svensk mark. Man får hoppas att något kraftfullt görs åt detta.

Sverige har haft fred i 150+ år och det får gärna fortsätta så. Likså att yttrandefrihet, frihet att klä sig så som man önskar, frihet från åsiktsdominans och att kunskap och ambition värdesätts och fortsätter existera.

Har haft fred i i snart 200 år. Eller sista gången Sverige var i krig var 1814.

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4ltt ... _mot_Norge
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav manne » 2013-05-18 15:54:12

NEJ judarna i vårat land har inget att göra med israle..men det tycker vissa raba nationaister att de ha och vissa utläningar.
manne

Inläggav plåtmonster » 2013-05-18 16:22:28

Någon som vet hur många utomnordiska invandrare respektive troende muslimer det finns i malmö som procentandel egentligen?
plåtmonster

Inläggav slackern » 2013-05-18 16:49:36

plåtmonster skrev:Någon som vet hur många utomnordiska invandrare respektive troende muslimer det finns i malmö som procentandel egentligen?

Ärligt tror jag att det är rätt svårt att få reda på det i Sverige. För vi varken registrerar vilken religion eller vilken ras invandrarna har. Utan det är bara ifrån vilket land dom kommer ifrån. Om en invandrare kommer ifrån tex USA och heter typ Edward Smith går det inte att avgöra om han är svart eller vit.

Så det går väll bara att göra uppskattningar hur pass många medlemmar dom olika samfunden har. Men då får man ta med i ekvationen att det finns säkert en massa sekulariserade muslimer. Som kanske inte är medlem i något samfund.
slackern

Inläggav plåtmonster » 2013-05-18 16:53:47

Fast om man vet vilket land de kommer ifrån och vet hur många troende det finns i det landet kan man göra statistiska analyser.
plåtmonster

Inläggav slackern » 2013-05-18 16:59:57

plåtmonster skrev:Fast om man vet vilket land de kommer ifrån och vet hur många troende det finns i det landet kan man göra statistiska analyser.

Du vet i många utav länderna i mellanöstern så finns det en kristen minoritet. Som tex Iran har en hel del kristna. Sedan är även många som har flytt hit sekulariserade. Jag har träffat en hel del ifrån Iran som är ateister. Du vet alla i Sverige som är döpta och inte gått ur Svenska kyrkan räknas som kristna? Jag är döpt och har inte gått ur kyrkan. Men är inte troende ändå räknas jag som kristen.
slackern

Inläggav manne » 2013-05-18 17:00:21

Ja malmö är överbefolkat med folk de har tryckt in människor där utan att tänka på hur många som får plats bara nya hela tiden och ökning..

frågan är om de som har bott dära tex 15 år eller mera vill de ha nya hela tidne som kommer ditt.?
manne

Inläggav Alien » 2013-05-18 17:03:33

Det är väl aldrig så att invånarna i en stad har någon rätt att bestämma om fler ska flytta dit. Stockholmarna har inte heller blivit tillfrågade.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2013-05-18 17:08:09

Alien skrev:Det är väl aldrig så att invånarna i en stad har någon rätt att bestämma om fler ska flytta dit. Stockholmarna har inte heller blivit tillfrågade.

Pratar du nu om invandring eller gäller det alla invånare?

För annars har ju kommunerna ingen plikt att ta emot invandrare. En kommun tror jag kan vägra att ha en flykting förläggning och så. Men dom kan inte hindra en invandrare att flytta till en kommun.
slackern

Inläggav Huggorm » 2013-05-18 17:37:50

De judar som flyttar till Sverige är sällan flyktingar eller asylsökare så jag förstår inte vad det har med trådens ämne att göra
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2013-05-18 17:50:27

Huggorm skrev:De judar som flyttar till Sverige är sällan flyktingar eller asylsökare så jag förstår inte vad det har med trådens ämne att göra

Vad jag känner till om judarna i Sverige så kom många utav dom hit med dom vitabussarna. Så många utav judarna i Sverige är första eller andragenerationens invandrare. Så många utav judarna i Sverige är antagligen just flyktingar eller invandrare. Något mer du inte förstår eller missuppfattar?
slackern

Inläggav Kruppe » 2013-05-20 12:36:44

Moggy skrev:
radix skrev:Nu är det så att nästan varenda polack i Malmö (en rätt stor grupp dådå) är av judisk börd, de enda som blir störda av det 'judehat' som anses finnas i Malmö är de högervridna ortodoxa judar som hänger i Judiska Församlingen, och de stöder öppet Israels ockupationskrig mot araberna. Vilket folk från vänsterkanten kritiserar, varpå de här krigsivrarna anser sig diskriminerade.

Det där en en skev bild av det hela. Israel är en modern demokrati med västerländska värderingar som tvingas försvara sig mot terrorister vars enda mål är att utplåna Israel som stat. Vilket land som helst har all rätt i världen att försvara sig mot terrorister.

Israel är inte nån stat som förstycker oskyldiga. I Israel bor det massvis med araber som har ett bra liv där, jobbar och lever tillsammans med judarna.

Du ger även en gravt skev bild av det växande judehatet i Malmö. Det är vanligt folk som blir drabbade av detta hat, familjer som tvingas ta sina barn från skolor, folk som inte kan röra sig fritt i staden för att extremister tillåts trakassera judar och de svenska samhället blundar och låter det ske. Det är alltför obekvämt att ta tag i frågan och tvingas belysa vilka grupper det är som ligger bakom det hat som sprids i samhället.

+1
Kruppe
Inaktiv

Anslöt: 2013-05-20

Inläggav LordNelson » 2013-05-20 13:15:45

Judarna verkar leva i det förflutna.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Kvasir » 2013-05-20 13:27:50

LordNelson skrev:Judarna verkar leva i det förflutna.

Vilka judar menar du? De som är ateistiska kommunister, eller de som tycker att staten Israel ska avskaffas, eller ...? Alla judar går inte omkring i svarta hattar och korkskruvslockar. ;)

Ett mera korrekt påstående är förmodligen att de som är väldigt ortodoxa/fundamentalistiska i sin tro tenderar att leva i det förflutna, oavsett religion, medan de som är mera sekulariserade tenderar att anpassa sig till det moderna samhället, oavsett religion.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav LordNelson » 2013-05-20 14:29:08

Kvasir, intressant att läsa vad du skriver men fokus i tråden var väl Sverige. Är du själv jude?

Överlag tror jag den som ser sig som utvald har svårt att integreras.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Kvasir » 2013-05-20 14:39:46

LordNelson skrev:Kvasir, intressant att läsa vad du skriver men fokus i tråden var väl Sverige. Är du själv jude?

Överlag tror jag den som ser sig som utvald har svårt att integreras.

Judarna i Sverige hör väl, såvitt jag vet, till de mera sekulariserade och till det moderna samhället anpassade. Var det inte någon som skrev i någon annan tråd nyligen att de flesta judar i Sverige inte ens är troende, men tycker om de judiska högtiderna och traditionerna?

Min poäng vad dock, förstås, att det knappast är någon större skillnad på judendom och andra religioner, utan mera på individer och grupper inom religionerna. Förvisso ser sig judarna som ett utvalt folk, men återigen så torde det huvudsakligen handla om de mera ortodoxt inriktade judarna. De flesta judar lever fortfarande utanför Israel och de flesta tämligen integrerat i samhället. Talibanerna förefaller betrakta sig som minst lika utvalda, fast av en annan gud. Liksom Amish.

Nej, jag är inte jude och jag vet inte ens om jag känner några svenska judar. Gissningsvis gör jag det, utan att veta att de är judar eller någonsin ha funderat över saken. Det enda man brukar kunna gissa det på är namnet.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Återgå till Intressanta intressen

Logga in