Jobbmonstret, ny bok om autism och arbete
36 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Orka mocka ur skånskt svinstall?
-Självfallet.
Om jag får betalt för det.
Gratisarbete intresserar mig inte alls.
Jag vet dessutom hur det går till, har mockat en del i mina dar.
Grisar skrämmer mig heller inte. Kan gå in till grisar utan problem.
-Självfallet.
Om jag får betalt för det.
Gratisarbete intresserar mig inte alls.
Jag vet dessutom hur det går till, har mockat en del i mina dar.
Grisar skrämmer mig heller inte. Kan gå in till grisar utan problem.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Miche skrev:Det är vidrigt, påminner om Arbeit machts frei (hoppas det blev rätt stavat).
Arbeit macht frei .
KrigarSjäl skrev:Om man tycker det är väldigt besvärligt och energikrävande att flytta mellan två lägenheter ska man inte emigrera.
Så allt snack om lathet är bara tomma fördomar.
Vad är då lathet? om inte just viljan att undvika det som är jobbigt, det "energikrävande".
-Oförmåga att samordna alla praktiska detaljer en långväga flytt innebär.
Har ingenting med vilja att göra.
Jag har inte bestämt att en flytt ska kännas som en gordisk knut, som ett kluster, som att greppa efter moln.
Har ingenting med vilja att göra.
Jag har inte bestämt att en flytt ska kännas som en gordisk knut, som ett kluster, som att greppa efter moln.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Inför nästa val kommer mörderaterna att införa en ny slogan "Arbeit macht frei von Leben". Den gamla var inkomplett.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Alla kan inte få jobb. Systemet är uppbyggt på att det måste fnnas en viss arbetslöshet för att det ska fungera. Inget samhälle fungerar om det finns jobb åt alla. Det måste alltid finnas en liten klick som är arbetslösa. Det får heller inte finnas för många arbetslösa.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Kan justeras genom lättnader av reglerna för arbetskraftsinvandring eller så ändrar riksbanken reporäntan några tiondelar.Lilla Gumman skrev:Alla kan inte få jobb. Systemet är uppbyggt på att det måste fnnas en viss arbetslöshet för att det ska fungera. Inget samhälle fungerar om det finns jobb åt alla. Det måste alltid finnas en liten klick som är arbetslösa. Det får heller inte finnas för många arbetslösa.
Lilla Gumman skrev:Alla kan inte få jobb. Systemet är uppbyggt på att det måste fnnas en viss arbetslöshet för att det ska fungera. Inget samhälle fungerar om det finns jobb åt alla. Det måste alltid finnas en liten klick som är arbetslösa. Det får heller inte finnas för många arbetslösa.
Varför kan man inte ha 0% arbetslöshet? Det skulle visst fungera.
Då rusar inflationen.kullan skrev:Lilla Gumman skrev:Alla kan inte få jobb. Systemet är uppbyggt på att det måste fnnas en viss arbetslöshet för att det ska fungera. Inget samhälle fungerar om det finns jobb åt alla. Det måste alltid finnas en liten klick som är arbetslösa. Det får heller inte finnas för många arbetslösa.
Varför kan man inte ha 0% arbetslöshet? Det skulle visst fungera.
Kallas NAIRU..
Undrar vad som skulle hända om alla som blev arbetslösa undervisades i denna policy ..
Undrar vad som skulle hända om alla som blev arbetslösa undervisades i denna policy ..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
0 % skulle vara logistiskt omöjligt eftersom vissa behöver befinna sig mellan jobb medan de flyttar och ska börja på ett nytt arbete
Bortsett från det är det något konstigt med teorin om NAIRU eller jämviktsarbetslöshet eftersom man aldrig har lyckats fastställa vid vilken nivå den är optimal utan helt enkelt antagit att den befintliga arbetslösheten är "jämviksarbetslöshet". Det är också intressant att Sverige innan vi anammade den där teorin om jämviktsarbetslöshet kunde ha en betydligt lägre arbetslöshet än vi har idag.
Bortsett från det är det något konstigt med teorin om NAIRU eller jämviktsarbetslöshet eftersom man aldrig har lyckats fastställa vid vilken nivå den är optimal utan helt enkelt antagit att den befintliga arbetslösheten är "jämviksarbetslöshet". Det är också intressant att Sverige innan vi anammade den där teorin om jämviktsarbetslöshet kunde ha en betydligt lägre arbetslöshet än vi har idag.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Tack för tipset.
Jag har beställt boken. Om den är bra kan man kanske starta en liten studiecirkel med boken som kurslitteratur. På träffarna skulle vi kunna diskuterara våra jobberfarenheter och hur vi kan gå framåt, få ett jobb eller behålla det vi har. Behålla självförtroende och livsglädje när "jobbmonstret" slukat oss oss för att sedan spotta ut oss utan tack, t.ex. en praktik utan lön där vi jobbar hårt men när praktiktiden går mot sitt slut får man gå i bästa fall ett litet tack, kanske till och med en blomma.
Jag har beställt boken. Om den är bra kan man kanske starta en liten studiecirkel med boken som kurslitteratur. På träffarna skulle vi kunna diskuterara våra jobberfarenheter och hur vi kan gå framåt, få ett jobb eller behålla det vi har. Behålla självförtroende och livsglädje när "jobbmonstret" slukat oss oss för att sedan spotta ut oss utan tack, t.ex. en praktik utan lön där vi jobbar hårt men när praktiktiden går mot sitt slut får man gå i bästa fall ett litet tack, kanske till och med en blomma.