Jobbigt att jobba med jobbiga jobb
34 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Har lite funderingar kring arbete osv. Jag är för det mesta ambitiös i mitt liv. Gillar att göra saker ordentligt och lägger gärna ner lite extra tid på vissa skoluppgifter och andra uppgifter. En sak jag dock inte förstår är : hur kan en människa tvinga sig till ett jobb 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan som den absolut hatar ? Detta är helt omöjligt för mig att förstå. Personligen kan jag som Max jobba i en timme sen behöver jag en ganska lång paus på kanske en halvtimma eller mer. Jag har bara haft ett "riktigt" jobb på Ica , dessvärre mådde Jag så dåligt av det jag blev magsjuk och fick sparken.
Efter en Timmes jobb är jag även väldigt hungrig och trött i kroppen och det blir väldigt ofta att jag steker mig 6 ägg och ser ett avsnitt av HIMYM.
Vad anser ni ? Hur fungerar ni? Hur har arbetslivet funkat än så länge?
Efter en Timmes jobb är jag även väldigt hungrig och trött i kroppen och det blir väldigt ofta att jag steker mig 6 ägg och ser ett avsnitt av HIMYM.
Vad anser ni ? Hur fungerar ni? Hur har arbetslivet funkat än så länge?
Är det inte bara chocken över att lämna skolan och komma in i arbetslivet? Att man blir trött i huvudet av vissa jobb förstår jag men du hamnade väl inte i kassan direkt på ica? Om man plockar fram varor borde även en aspergare klara mer än en timme utan att bli utmattad, trött i kroppen och hungrig
Hitta jobb som du gillar. Det kräver dock oftast utbildning.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Kassan fick jag sitta i första dagen.
Jo , men vet inte till 100% vad jag vill jobba med. Jag vill tjäna bra med pengar och har alltid haft en bild i huvudet av att åka och sälja aktier. Har vid tillfällen försökt lära mig aktier men, det sätter sig inte i huvudet.
Jo , men vet inte till 100% vad jag vill jobba med. Jag vill tjäna bra med pengar och har alltid haft en bild i huvudet av att åka och sälja aktier. Har vid tillfällen försökt lära mig aktier men, det sätter sig inte i huvudet.
Jag känner igen det du beskriver.
I gymnasiet så jobbade jag en timme med städning hos min pappas företag. När jag var klar så var jag helt slut, den timmen var hemsk och jag blev oftast arg på dammsugaren som om det var dens fel (haha).
Jag jobbade sen på förskolor och gick in i väggen. Jag är fortfarande sjukskriven och om jag jobbar med något uppdrag som exempelvis hjälpa grannen med rabatterna så känner jag mig sjuk och tung i huvudet och kroppen efter bara någon halvtimme. Känslan har alltid funnits där, men sen jag gick in i väggen så har det gått från att inte klara något alls till att nu kunna "klara" åtminstone någon timme. Dvs genomföra uppdraget utan att bli så frusterad och arg att jag slår på mig själv eller något av det som finns i närheten.
Jag kan jobba med det jag brinner för när jag kan göra i min egen takt. Dvs när jag har motivation. Då kan jag spendera en hel dag i min trädgård. Det är ju dock bara det som är mina två huvudintressen som funkar. Mm.
Jag försöker träna på att jobba utan motivationen, får se hur det blir med framsteg. Enligt psykologen ska det gå, om jag förstått rätt.
Eftersom jag aldrig vetat mina gränser så är det svårt nu att veta vad jag ska sikta på, men jag försöker trycka på lite utan att det blir för mycket.
Men att exempelvis stå på industrigolvet skrämmer mig så passens att jag hellre bor som hemlös!!
Jag skulle mentalt dö och antagligen få epilepsi och psykos, dessa symtom har lurat på mig vid tidigare stark stress.
Jag förstår inte heller hur människor kan ta sig igenom vecka ut och vecka in på dessa skift på sina jobb som dom påstår att dom är sååå tråkiga.
Jag har verkligen försökt göra sånt jag ogillar, men jag blir SJUK.
Jag vet inte heller vad jag ska jobba med. Jag ska försöka med mina två stora intressen, jag har arbetslivsintroduktion och utredningar på gång så jag hoppas att dom hittar trådar att dra i.
I gymnasiet så jobbade jag en timme med städning hos min pappas företag. När jag var klar så var jag helt slut, den timmen var hemsk och jag blev oftast arg på dammsugaren som om det var dens fel (haha).
Jag jobbade sen på förskolor och gick in i väggen. Jag är fortfarande sjukskriven och om jag jobbar med något uppdrag som exempelvis hjälpa grannen med rabatterna så känner jag mig sjuk och tung i huvudet och kroppen efter bara någon halvtimme. Känslan har alltid funnits där, men sen jag gick in i väggen så har det gått från att inte klara något alls till att nu kunna "klara" åtminstone någon timme. Dvs genomföra uppdraget utan att bli så frusterad och arg att jag slår på mig själv eller något av det som finns i närheten.
Jag kan jobba med det jag brinner för när jag kan göra i min egen takt. Dvs när jag har motivation. Då kan jag spendera en hel dag i min trädgård. Det är ju dock bara det som är mina två huvudintressen som funkar. Mm.
Jag försöker träna på att jobba utan motivationen, får se hur det blir med framsteg. Enligt psykologen ska det gå, om jag förstått rätt.
Eftersom jag aldrig vetat mina gränser så är det svårt nu att veta vad jag ska sikta på, men jag försöker trycka på lite utan att det blir för mycket.
Men att exempelvis stå på industrigolvet skrämmer mig så passens att jag hellre bor som hemlös!!
Jag skulle mentalt dö och antagligen få epilepsi och psykos, dessa symtom har lurat på mig vid tidigare stark stress.
Jag förstår inte heller hur människor kan ta sig igenom vecka ut och vecka in på dessa skift på sina jobb som dom påstår att dom är sååå tråkiga.
Jag har verkligen försökt göra sånt jag ogillar, men jag blir SJUK.
Jag vet inte heller vad jag ska jobba med. Jag ska försöka med mina två stora intressen, jag har arbetslivsintroduktion och utredningar på gång så jag hoppas att dom hittar trådar att dra i.
- frokensvar
- Anslöt: 2015-03-20
Har bara haft "jobbiga jobb" hela mitt skitliv och det är klart att man är ju märkt här och där, men alla jobb kan väl vara tråkiga ibland, det är nog få som tycker det jätte lajbans varenda dag...
Jag tror också det är få som tycker det är lajbans varje dag. Men dom som utropar att dom räknar minuterna och tycker det är såååå drygt att jobba, HUR gör dom?
- frokensvar
- Anslöt: 2015-03-20
De kanske är mentalt frånvarande?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Stripes skrev:hur kan en människa tvinga sig till ett jobb 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan som den absolut hatar ? Detta är helt omöjligt för mig att förstå.
Jag tror dom anser att det inte finns några altternativ för dem?
- utanfoerskapt
- Anslöt: 2015-04-26
Alternativet är att svälta och bo under en bro. Det är nästan ännu värre än att jobba.utanfoerskapt skrev:Stripes skrev:hur kan en människa tvinga sig till ett jobb 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan som den absolut hatar ? Detta är helt omöjligt för mig att förstå.
Jag tror dom anser att det inte finns några altternativ för dem?
Allt sant. Lite svårt att beskriva känslan eftersom jag är komplett värdelös på att återberätta. Men en gång bad min pappa mig att skruva i isolatorer i stolpar som skulle bli elstängsel till djur vi brukar låna under sommaren då det kommer tyskar och Annat för att hyra en fastighet pappa äger. Jag klarade av att koppla in rätt hylsa i borrmaskinen sen fick jag panik över hur svårt jag tyckte det var. Konstigt...
Det är väl bara att gå ned i tid och vara sjukskriven för sina svårigheter resten av tiden Mindre pengar såklart men då blir det ju inte lika jobbigt för dig.
Självfallet är det så. Men både Bill Gates och skaparen av Pokemon har Aspergers. Men det handlad säkerligen om det tidigare nämt att hitta ett jobb som man gillar. Framtiden har mycket att ge , 21 år och livet framför mig. Nu kör vi !
Stripes skrev: Men både Bill Gates och skaparen av Pokemon har Aspergers.
Är Bill Gates diagnostiserad på allvar eller är det bara hittepå/gissning?
Huggorm skrev:Alternativet är att svälta och bo under en bro.
Precis.
Har man sen nåt man är bra på som är efterfrågat kan man ju ofta, på några år, hacka ut en nisch där man är skyddad mot en del av idiotin i företagsvägen. Alternativet är att göra nåt som man klarar att göra åtta timmar om dagen utan att ha hjärnan påslagen, det brukar dock ge rätt mycket sämre betalt.
tahlia skrev:Stripes skrev: Men både Bill Gates och skaparen av Pokemon har Aspergers.
Är Bill Gates diagnostiserad på allvar eller är det bara hittepå/gissning?
Han har fått diagnosen , står på imdb. Rätt säker på att man kan hitta det på andra sidor med.
Re: Jobbigt att jobba med jobbiga jobb
Stripes skrev:tahlia skrev:Stripes skrev:Han har fått diagnosen , står på imdb. Rätt säker på att man kan hitta det på andra sidor med.
Vid en snabb sökning hittar jag mest stöd för att aspergers hos honom är ren spekulation och inte fakta.
Imdb är väl inget sanningsvittne precis. Eller har det blivit det på senare år?
Dagobert skrev:Imdb är väl inget sanningsvittne precis. Eller har det blivit det på senare år?
Nej det har du rätt i. Litar dock mer på det än Wikipedia. Sök lite och fann att Bill Gates hade en typ av autism , väldigt hemlighetsfullt , men där - enligt min psykolog ingår Asperger numera.
Jag kan bara jobba med tråkiga jobb om de är så rutinbundna att jag inte behöver tänka. Behöver jag fundera på hur jag gör så blir det skitjobbigt. Är det bara samma samma kan jag gå in i min egen skalle och vara där istället. Men även dessa jobb har jag endast gjort på deltid, 8 timmar har ALLTID varit för mycket för mig och har faktiskt bara jobbat heltid ca 6 månader av hela mitt liv!
Jag jobbar 6h/dag på en smutsig industri som förmodligen skulle få anmärkningar ifall arbetsmiljöverket kom på besök. Det är monotont men fungerar bra. Inte så kul på sommaren dock utan fungerande luftkonditionering vilket leder till att luften står helt stilla inne i lokalen kombinerat med noll städrutiner där man jobbar med massa damm överallt. (städas endast i fikarum o omklädningsrum).
Skulle kanske klarat av 8 timmarsdagar med bättre arbetsmiljö, svårt att säga.
Kort och gott: Viljan att arbeta måste finnas, å disciplin, inte överanalysera.
- Braincandy
- Anslöt: 2012-09-27
Det där med damm och smuts är inget kul. Ibland borrar jag mycket i betong och när man kommer hem på kvällen och snyter ren näsan blir pappret alldeles svart. Det kan inte vara nyttigt, en del följer ju med ner i lungorna.Braincandy skrev:Jag jobbar 6h/dag på en smutsig industri som förmodligen skulle få anmärkningar ifall arbetsmiljöverket kom på besök. Det är monotont men fungerar bra. Inte så kul på sommaren dock utan fungerande luftkonditionering vilket leder till att luften står helt stilla inne i lokalen kombinerat med noll städrutiner där man jobbar med massa damm överallt. (städas endast i fikarum o omklädningsrum).
Re: Jobbigt att jobba med jobbiga jobb
På tal om jobbiga jobb och otrevlig arbetsmiljö. Jag är djupt imponerad av mina döttrar pappa. Karln jobbar 12-timmarsskift på en plastfabrik. Sommartid blir det grisvarmt, det är ett väldigt monotont och tråkigt arbete och de senaste åren har ledningen tagits över av utländska aktörer som inte direkt gör arbetsplatsen glad och trevlig. Han drar 4 12-timmarsskift i stöten, 2 dagtid och 2 natt. Har jobbat där i 18 år. Att klara det så länge och under sådana förutsättningar är mer än jag skulle klara även om jag var arbetsför.
En del människor tycks ha en mycket högre tolerans för dylika omständigheter.
Menar du att han jobbar 48 timmar i sträck? Eller är det under fyra dagar?tahlia skrev:På tal om jobbiga jobb och otrevlig arbetsmiljö. Jag är djupt imponerad av mina döttrar pappa. Karln jobbar 12-timmarsskift på en plastfabrik. Sommartid blir det grisvarmt, det är ett väldigt monotont och tråkigt arbete och de senaste åren har ledningen tagits över av utländska aktörer som inte direkt gör arbetsplatsen glad och trevlig. Han drar 4 12-timmarsskift i stöten, 2 dagtid och 2 natt. Har jobbat där i 18 år. Att klara det så länge och under sådana förutsättningar är mer än jag skulle klara även om jag var arbetsför.
Återgå till Att leva som Aspergare