Jobba på Samhall eller daglig verksamhet.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav strondie » 2013-06-15 14:10:34

Hejj!
Jag har asperger och har svårt att få jobb. Har aldrig haft jobb och klarar inte av så många jobb då jag har mycket svårigheter.. tror ni jag kan få börja på Samhall eller daglig verksamhet? Vem ska jag kontakta? Hur går det till? Vad har ni för erfarenheter av samhall och/eller daglig verksamhet?
Kram //jossan
strondie
Inaktiv

Anslöt: 2013-05-10

jobba på samhall eller daglig verksamhet.

Inläggav Alien » 2013-06-15 15:19:52

Som funktonshindrad har du rätt till daglig verksamhet.

Om du vill ha daglig verksamhet så kontaktar du en handläggare på kommunen. Har du kollat här: http://goteborg.se/wps/portal/invanare/ ... BIS9nQSEh/

Här är en tråd om Samhall: jobba-pa-samhall-t6579.html

Och några trådar om Daglig verksamhet:

daglig-verksamhet-el-praktik-via-kommunen-t7479.html

daglig-verksamhet-for-aspergare-i-goteborg-t10186.html

daglig-verksamhet-ar-detta-ett-skamt-eller-t17101-24.html

sluta-se-ned-pa-oss-som-har-daglig-verksamhet-t8842.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav strondie » 2013-06-15 21:41:52

Tack :) ska kolla på allt det imorgon :)
strondie
Inaktiv

Inläggav strondie » 2013-06-15 22:05:36

Får alla aspergare jobba med daglig verksamhet?
strondie
Inaktiv

Inläggav strondie » 2013-06-15 22:30:21

Får man lön om man jobbar med daglig verksamhet?
strondie
Inaktiv

Inläggav kullan » 2013-06-15 22:33:32

strondie skrev:Får man lön om man jobbar med daglig verksamhet?

Nej. Man ska ha sjukersättning för att kunna vara på Daglig Verksamhet. Eller annan inkomst. Den dagliga verksamheten delar inte ut någon inkomst alls.

Min erfarenhet är att Daglig verksamhet är inget för oss med Asperger. Vi hamnar mellan stolarna. många av oss kan inte jobba i på ett vanligt jobb men vi passar inte på en daglig verksamhet heller.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Zirre » 2013-06-15 23:07:10

kullan skrev:
strondie skrev:Får man lön om man jobbar med daglig verksamhet?

Nej. Man ska ha sjukersättning för att kunna vara på Daglig Verksamhet. Eller annan inkomst. Den dagliga verksamheten delar inte ut någon inkomst alls.

Min erfarenhet är att Daglig verksamhet är inget för oss med Asperger. Vi hamnar mellan stolarna. många av oss kan inte jobba i på ett vanligt jobb men vi passar inte på en daglig verksamhet heller.

Vissa av de du kallar vi/oss passar utmärkt på en daglig verksamhet.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav strondie » 2013-06-15 23:09:32

vart kan man annars jobba`?
Jag måste tjäna pengar, trivs inte på vanliga arbeten (ingen som vill ha mig ändå).. vet inte vad jag ska göra..
strondie
Inaktiv

Inläggav Savanten Svante » 2013-06-15 23:24:21

Daglig verksamhet ger dig ca 35 spänn OM DAGEN. Ingen inkomst att räkna med.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Alien » 2013-06-15 23:25:03

Daglig verksamhet är för de som redan är försörjda genom aktivitets/sjukersättning. Så då måste du först skaffa läkarintyg och sedan få beslut om sjuksersättning från FK.

Har du pratat med någon handläggare på Arbetsförmedlingen om möjligheten till anpassat arbete el arbete med lönebidrag?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav strondie » 2013-06-15 23:30:47

Nej, arbetsförmedlingen har satt mig på ett ställe dit jag går om dagarna. det är för alla ungdomar i 19-25 års åldern typ.. sen ska jag få praktik nånstanns.. men känner att det inte ger mig något och jag kommer inte klara en vanlig praktik. kommer heller aldrig (troligen) att orka jobba heltid.. känns rätt hopplöst.. kan ju inte bo hemma (gratis) för alltid..
strondie
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2013-06-18 11:19:03

Savanten Svante skrev:Daglig verksamhet ger dig ca 35 spänn OM DAGEN. Ingen inkomst att räkna med.

Kallat "flitpeng".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2013-06-18 11:20:01

Mitt tips är att undvika DV. Det räknas inte som arbete och är inte meriterande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Lilla Gumman » 2013-07-07 20:21:57

Samhall ska egentligen vara ett anpassat arbete, som alla funktionshindrade ska klara av. I dagsläget är det inte så. Det ställs nästan lika höga krav där som på vilket annat arbete som helst. Det är väl mest städning, handla åt folk, trädgårdarbete och liknande. På vissa håll finns nog enklare monteringsarbete/packningsarbete kvar.

Det är AF som kan skicka dig till Samhall. Du måste prata med AF i så fall.

Daglig verksamhet kan innebära att man får jobba på ett vanligt jobb. Då finns det en handledare avsatt på ens jobb som ska se till att man har nåt att göra och mår bra, och man har inga stora krav på sig. Daglig verksamhet behöver inte innebära att gå till ett dagcenter och handarbeta eller liknande. Dit söker du själv. Men inkomsten får du genom aktivitetsersättning, sjukersättning, soc. eller något sånt.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav strondie » 2013-07-07 20:43:19

Lilla Gumman skrev:Samhall ska egentligen vara ett anpassat arbete, som alla funktionshindrade ska klara av. I dagsläget är det inte så. Det ställs nästan lika höga krav där som på vilket annat arbete som helst. Det är väl mest städning, handla åt folk, trädgårdarbete och liknande. På vissa håll finns nog enklare monteringsarbete/packningsarbete kvar.

Det är AF som kan skicka dig till Samhall. Du måste prata med AF i så fall.

Daglig verksamhet kan innebära att man får jobba på ett vanligt jobb. Då finns det en handledare avsatt på ens jobb som ska se till att man har nåt att göra och mår bra, och man har inga stora krav på sig. Daglig verksamhet behöver inte innebära att gå till ett dagcenter och handarbeta eller liknande. Dit söker du själv. Men inkomsten får du genom aktivitetsersättning, sjukersättning, soc. eller något sånt.

Är det svårt att få aktivitetsersättning? Kan jag prata med dom på psyk om dom kan hjälpa mig med det?
strondie
Inaktiv

Inläggav kullan » 2013-07-07 21:42:10

Samhall har i sina stadgar skrivit att man ska ha någon form av funktionshinder för att få en anställning. detta stämmer inte i praktiken. För drygt 10 år sedan så gjorde de om strukturen på företaget. Från att mest varit ett företag med mekaniska verkstäder är de numera ett bemannings och service - företag. Detta innebär att man åker och handlar till folk som av sjukdom eller annan orsak ej kan veckohandla.

Man kan bli satt på att åka till olika företag och städa. Eller så hyr ett annat företag in en del av personalen och då får man sitta på en avdelning och göra enklare arbetsuppgifter. Kan tex. handla om att sortera skruv eller packa packningar till duschar eller dyligt.

Man får sällan utrymme för att gå undan för mental återhämtning och alla har inte förmågan att visa hänsyn till behov av att ha tystnad omkring sig. På rasterna samlas man oftast i ett stort lunchrum och ja man förväntas kunna delta i samtalet. Gör man inte det anses man konstig. Min erfarenhet är att Samhall ej har någon kunskap om Asperger och vilka problem man kan ha. Så därför har de heller ingen plan för att man som aspie ska kunna gå undan mer för sig själv. Vet att jag hade kollegior som gömde sig i omklädesrummet för att få va ifred.
kullan

Inläggav Lilla Gumman » 2013-07-07 22:56:52

kullan skrev:Samhall har i sina stadgar skrivit att man ska ha någon form av funktionshinder för att få en anställning. detta stämmer inte i praktiken. För drygt 10 år sedan så gjorde de om strukturen på företaget. Från att mest varit ett företag med mekaniska verkstäder är de numera ett bemannings och service - företag. Detta innebär att man åker och handlar till folk som av sjukdom eller annan orsak ej kan veckohandla.

Man kan bli satt på att åka till olika företag och städa. Eller så hyr ett annat företag in en del av personalen och då får man sitta på en avdelning och göra enklare arbetsuppgifter. Kan tex. handla om att sortera skruv eller packa packningar till duschar eller dyligt.

Man får sällan utrymme för att gå undan för mental återhämtning och alla har inte förmågan att visa hänsyn till behov av att ha tystnad omkring sig. På rasterna samlas man oftast i ett stort lunchrum och ja man förväntas kunna delta i samtalet. Gör man inte det anses man konstig. Min erfarenhet är att Samhall ej har någon kunskap om Asperger och vilka problem man kan ha. Så därför har de heller ingen plan för att man som aspie ska kunna gå undan mer för sig själv. Vet att jag hade kollegior som gömde sig i omklädesrummet för att få va ifred.

Jag har ju inte haft dom problemen, eftersom jag jobbade på Samhall från april 2000 till i början på juni 2002. Då gjorde vi mobiltelefonbatterier åt Ericsson. Men numera stämmer det att Samhall mest är ett bemanningsföretag. Men en del av dom mekaniska verkstäderna finns kvar, om än i mindre omfattning. Och man måste fortfarande ha ett funktionshinder för att få börja på Samhall, dit räknas även psykisk sjukdom och liknande.

Sen kan jag hålla med om att Samhall inte är anpassat för dom som vill ha en lugn arbetsplats utan en massa stim och sociala kontakter. Men den arbetsplatsen som inte har det finns inte idag, enligt min högst personliga uppfattning. Såvida inte en arbetsplats specialanpassas.
Lilla Gumman

Inläggav kullan » 2013-07-07 23:00:46

Lilla Gumman skrev: Men en del av dom mekaniska verkstäderna finns kvar, om än i mindre omfattning. Och man måste fortfarande ha ett funktionshinder för att få börja på Samhall, dit räknas även psykisk sjukdom och liknande.

För några år sedan hörde jag en intervju med chefen för länsarbetsförmedlingen i Dalarna. Han sa att han hade flera arbetslösa som skulle ha passat in på Samhall men som han i dagsläget inte kunde skicka dit för att Samhall anställer idag friska personer till sin personal. Och det beror på att när Samhall tar ett jobbuppdrag så anpassar inte arbetsledningen jobbet till de anställda utan de måste anställa folk som kan utföra jobbet istället. Alltså blir det fullt friska som får jobbet idag.
kullan

Inläggav Lilla Gumman » 2013-07-08 0:33:50

kullan skrev:
Lilla Gumman skrev: Men en del av dom mekaniska verkstäderna finns kvar, om än i mindre omfattning. Och man måste fortfarande ha ett funktionshinder för att få börja på Samhall, dit räknas även psykisk sjukdom och liknande.

För några år sedan hörde jag en intervju med chefen för länsarbetsförmedlingen i Dalarna. Han sa att han hade flera arbetslösa som skulle ha passat in på Samhall men som han i dagsläget inte kunde skicka dit för att Samhall anställer idag friska personer till sin personal. Och det beror på att när Samhall tar ett jobbuppdrag så anpassar inte arbetsledningen jobbet till de anställda utan de måste anställa folk som kan utföra jobbet istället. Alltså blir det fullt friska som får jobbet idag.

Jag tror dig. Dock känner jag en person som är någon slags chef på Samhall. Den personen hävdar att det bara är funktionshindrade som får jobba där. Däremot hamnar inte utvecklingsstörda där i samma utsträckning, möjligen om utvecklingsstörningen är väldigt lätt. Sen så vet jag att dom jag har sett jobba inom trädgårdsskötsel, städning etc. har nån form av funktionshinder. Exempelvis ADHD eller nån form av psykisk sjukdom eller nåt annat. Det finns personer med AS inom Samhall, men det är inte så vanligt.

Sen vill jag poängtera att min uppfatting är ju subjektiv. Jag vet ju bara vad jag har upplevt. Och din bild kullan är lika riktigt som min.
Lilla Gumman

Inläggav kullan » 2013-07-08 1:17:26

Lilla Gumman skrev:Sen vill jag poängtera att min uppfatting är ju subjektiv. Jag vet ju bara vad jag har upplevt. Och din bild kullan är lika riktigt som min.

Jag hoppas att bilden inte är lika illa som i Mora. Där är arbetsledningen helt vrickad och kan inte organisera arbetet så det funkar ok. Det finns ingen som kan ge ett vettigt svar om man undrar något som har med arbetet att göra. Men som sagt jag hoppas att det ser bättre ut på andra ställen och att Mora är ett enstaka extremfall.
kullan

Inläggav manne » 2013-07-08 2:13:39

Savanten Svante skrev:Daglig verksamhet ger dig ca 35 spänn OM DAGEN. Ingen inkomst att räkna med.

eller så får du inget alls..
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Hundralappen » 2013-07-08 2:46:57

Försök undersöka möjligheterna att studera vidare om du har såna planer men inte vågar på grund av någon svårighet. Du uttrycker dig bra i text och med rätt utbildning så kan du få ett bra jobb. Du kan säkert köra på samhall eller daglig verksamhet, men det känns som du har mer att ge.

Det verkar vara det sociala som fallerar enligt snabb scroll av dina andra inlägg? Eller något helt annat?
Du kan få hjälp och stöd och anpassas efter dina parametrar in i arbetslivet bara så du vet :-)Happy

Det är bra att träna på det sociala även om det kan vara väldigt svårt ibland.. Men det är bra, jag lovar!

Kämpa på!
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in