Jenny McCarthy botade sonens autism
47 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Jenny McCarthy botade sonens autism
Läste det precis på textTV och blev tvungen att kommentera. Hela grejen låter så konstigt. Jag antar att ungen blev feldiagnoserad, eller att han inte alls blev botad. Inte fan tror jag att hans autism gick bort med en diet åtminstone. Vad tror ni?
’Botade’ sin sons autism – med mat
Nu vill McCarthy sprida sin kunskap
HOLLYWOOD. Skådespelerskan Jenny McCarthy hävdar att hon botat sonens autism.
Evan McCarthys mirakel har skett med ändrad kost.
– Jag tecknade ett avtal med Gud. Jag sa, ”Om du botar min son och visar mig vägen ska jag lära världen hur jag bar mig åt”.
McCarthy tror att hennes sexårige son insjuknade på grund av en vaccinering mot mässlingen.
– Innan vaccinationen var han kramig, gullig och kelig. Efteråt var det som om någon kom ner och stal honom, säger hon i US Weekly.
Den förra playboymodellen Jenny McCarthy, 36, uppger att Evan kom ut ur sitt skal när han såg en tecknad serie på tv.
Utesluter veteprodukter
– Jag hörde honom skratta. Jag hoppade upp på sängen och började skrika.
Hon uppger att hon i dag ger honom en kost utan vete- och mjölkprodukter.
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 16:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Re: Jenny McCarty botade sonens autism
Joosen skrev:Läste det precis på textTV och blev tvungen att kommentera. Hela grejen låter så konstigt. Jag antar att ungen blev feldiagnoserad, eller att han inte alls blev botad. Inte fan tror jag att hans autism gick bort med en diet åtminstone. Vad tror ni?
Låter som ett solklart fall där man blandar ihop symptom som kan uppkomma tillsammans med autism med autism. Om han var feldiagnostiserad eller inte är svårare att avgöra. Det är trots allt så att autismen förändras när barn blir äldre. Den kan oxå förändras om olika stressfaktorer elimineras (som t.ex. problem som uppkommer av gluten och laktos hos barn som inte tål detta).
Ofta så berättar man ju om att barn plötsligt börjar tala, visa känslor eller något liknande som om detta skulle vara en del av autism. Så är det ju inte. Vår dotter blir inte magiskt av med sin autism för att hon pratar (det har hon gjort enda sedan hon var liten, men inte i vissa miljöer, som t.ex. skolan). Inte heller blir man botad från sin autism för att man är glad och visar känslor.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:24:47, redigerad totalt 2 gånger.
Jag tror nog att kosten kan ha en VISS betydelse.
Men är man så autistisk att man får diagnosen tror jag inte att man blir "frisk" av att skippa vete eller sådär.
Kan det ha varit en variant på celiaki, glutenintolerans? Kan det ge sådana symptom?
Men är man så autistisk att man får diagnosen tror jag inte att man blir "frisk" av att skippa vete eller sådär.
Kan det ha varit en variant på celiaki, glutenintolerans? Kan det ge sådana symptom?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:24:47, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Kan det ha varit en variant på celiaki, glutenintolerans? Kan det ge sådana symptom?
Njääe, celiaki är mest en stressfaktor som påverkar ens möjligheter att kompensera. När man har celiaki så blir man lätt undernärd och kroppen går på sparläge jämt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante skrev:Jag tror nog att kosten kan ha en VISS betydelse.
Det verkar knappast så:
http://www.celiaki.se/om-matoverkanslighet/Celiaki-glutenintolerans/Vanliga symtom är dålig viktökning, kräkningar och diarré eller förstoppning. Många barn får också humörförändringar och blir griniga, irriterade och trötta.
Barn under två år med oupptäckt celiaki ser ofta undernärda ut och får stor buk. Många äldre barn har normal vikt men är kortvuxna. Blodbrist och försenad pubertet är vanliga symtom hos tonåringar med obehandlad celiaki.
Jag känner spontant misstro mot den där Jenny McCarty.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Intressant.
Och innan någon annan kommenterar det, så märker jag att jag har stavat McCarthy fel i titeln.
Jag postade detta under reklampausen, stressad! Men om jag förstod det rätt så hade inte ungen de autistiska dragen innan vaccinationen. Det låter som något psykiatrikerna borde ha tagit hänsyn till när de gav honom diagnosen.
Moderator Titti:
Rättat rubrikens stavning.
Och innan någon annan kommenterar det, så märker jag att jag har stavat McCarthy fel i titeln.
Jag postade detta under reklampausen, stressad! Men om jag förstod det rätt så hade inte ungen de autistiska dragen innan vaccinationen. Det låter som något psykiatrikerna borde ha tagit hänsyn till när de gav honom diagnosen.
Moderator Titti:
Rättat rubrikens stavning.
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 16:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Fast det är många fler än hon som sagt att de fått häpnadsväckande resultat av att skippa gluten och kasein. Varför skulle man inte kunna ha att annorlunda system i magen om man har det i huvudet? Det de hävdar är nämligen att man som autistisk har en genomsläpplig tarm och att de här livsmedlen bildar nåt slags morfinliknande ämnen (morfinoida peptider, om jag inte minns ordet fel) så man går omkring och är typ halvstenad, samt mer autistisk än man skulle behöva. För att uttrycka det fantastiskt förenklat.
Det finns lite att läsa på autismforum.se och så kan man googla på GFCF. I boken Miffon, nördar och Aspergers syndrom talar Luke Jackson sig varm för dieten också.
Det finns lite att läsa på autismforum.se och så kan man googla på GFCF. I boken Miffon, nördar och Aspergers syndrom talar Luke Jackson sig varm för dieten också.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:47, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:Fast det är många fler än hon som sagt att de fått häpnadsväckande resultat av att skippa gluten och kasein. Varför skulle man inte kunna ha att annorlunda system i magen om man har det i huvudet? Det de hävdar är nämligen att man som autistisk har en genomsläpplig tarm och att de här livsmedlen bildar nåt slags morfinliknande ämnen (morfinoida peptider, om jag inte minns ordet fel) så man går omkring och är typ halvstenad, samt mer autistisk än man skulle behöva. För att uttrycka det fantastiskt förenklat.
Länkar till trovärdiga källor?
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:24:47, redigerad totalt 1 gång.
- rhodochrosite
- Anslöt: 2008-09-20
rhodochrosite skrev:alfapetsmamma skrev:Fast det är många fler än hon som sagt att de fått häpnadsväckande resultat av att skippa gluten och kasein. Varför skulle man inte kunna ha att annorlunda system i magen om man har det i huvudet? Det de hävdar är nämligen att man som autistisk har en genomsläpplig tarm och att de här livsmedlen bildar nåt slags morfinliknande ämnen (morfinoida peptider, om jag inte minns ordet fel) så man går omkring och är typ halvstenad, samt mer autistisk än man skulle behöva. För att uttrycka det fantastiskt förenklat.
Tja, jag har inte satt mig in i det så pass mycket så jag har koll på hur trovärdiga de är, men autismforum.se kan jag väl ta fram om du väntar lite...
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... unktionen/
Annars får du som sagt googla på det jag skrev och kolla själv om det ser ut som vederhäftiga saker eller troll. Jag är alltså inte för eller emot, jag bara sa att det är fler än hon Jennyn som tror att kosten har stor betydelse för hur man mår.
Därmed inte sagt att man kan BOTA autism. Det är ju ingen sjukdom, som jag ser det, så att bota låter skevt. Man kanske kan mildra och dämpa vissa symtom. Det ser jag inget fel i att vilja göra, vare sig det handlar om ens ungar eller en själv.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:47, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Joosen skrev:Läste det precis på textTV och blev tvungen att kommentera. Hela grejen låter så konstigt. Jag antar att ungen blev feldianoserad, eller att han inte alls blev botad. Inte fan tror jag att hans autism gick bort med en diet åtminstone. Vad tror ni?’Botade’ sin sons autism – med mat
Nu vill McCarthy sprida sin kunskap
HOLLYWOOD. Skådespelerskan Jenny McCarthy hävdar att hon botat sonens autism.
Evan McCarthys mirakel har skett med ändrad kost.
– Jag tecknade ett avtal med Gud. Jag sa, ”Om du botar min son och visar mig vägen ska jag lära världen hur jag bar mig åt”.
McCarthy tror att hennes sexårige son insjuknade på grund av en vaccinering mot mässlingen.
– Innan vaccinationen var han kramig, gullig och kelig. Efteråt var det som om någon kom ner och stal honom, säger hon i US Weekly.
Den förra playboymodellen Jenny McCarthy, 36, uppger att Evan kom ut ur sitt skal när han såg en tecknad serie på tv.
Utesluter veteprodukter
Hon uppger att hon i dag ger honom en kost utan vete- och mjölkprodukter.
Äsch det hela är ett spektakel. Tror snarare att han blev feldiagnostiserad än att han han blev helt frisk. Autism försvinner knappast bara så där.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:24:51, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:rhodochrosite skrev:alfapetsmamma skrev:Fast det är många fler än hon som sagt att de fått häpnadsväckande resultat av att skippa gluten och kasein. Varför skulle man inte kunna ha att annorlunda system i magen om man har det i huvudet? Det de hävdar är nämligen att man som autistisk har en genomsläpplig tarm och att de här livsmedlen bildar nåt slags morfinliknande ämnen (morfinoida peptider, om jag inte minns ordet fel) så man går omkring och är typ halvstenad, samt mer autistisk än man skulle behöva. För att uttrycka det fantastiskt förenklat.
Tja, jag har inte satt mig in i det så pass mycket så jag har koll på hur trovärdiga de är, men autismforum.se kan jag väl ta fram om du väntar lite...
Annars får du som sagt googla på det jag skrev och kolla själv om det ser ut som vederhäftiga saker eller troll. Jag är alltså inte för eller emot, jag bara sa att det är fler än hon Jennyn som tror att kosten har stor betydelse för hur man mår.
Därmed inte sagt att man kan BOTA autism. Det är ju ingen sjukdom, som jag ser det, så att bota låter skevt. Man kanske kan mildra och dämpa vissa symtom. Det ser jag inget fel i att vilja göra, vare sig det handlar om ens ungar eller en själv.
Jag lät nog mer anklagande än jag avsåg...
Att jag frågade beror på att min diet mer eller mindre är uppbyggd på gluten och kasein!
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:24:51, redigerad totalt 1 gång.
- rhodochrosite
- Anslöt: 2008-09-20
Man kan ju inte låta bli att fråga sig vem som är "sjuk" egentligen.
Detta låter ju helt vansinnigt.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:24:51, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
- Anslöt: 2007-02-13
rhodochrosite skrev:alfapetsmamma skrev:rhodochrosite skrev:
Jag lät nog mer anklagande än jag avsåg...
Att jag frågade beror på att min diet mer eller mindre är uppbyggd på gluten och kasein!
Min ganska mycket med, så det skulle bli SVÅÅÅÅÅRT att sluta... särskilt som jag inte äter nåt som haft mamma.. som jag hörde nån veganungdom uttrycka det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:51, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:Min ganska mycket med, så det skulle bli SVÅÅÅÅÅRT att sluta... särskilt som jag inte äter nåt som haft mamma.. som jag hörde nån veganungdom uttrycka det.
Moderplanta?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:alfapetsmamma skrev:Min ganska mycket med, så det skulle bli SVÅÅÅÅÅRT att sluta... särskilt som jag inte äter nåt som haft mamma.. som jag hörde nån veganungdom uttrycka det.
Moderplanta?
Du är nog forumets okrönte ordvrängare du.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:Bror Duktig skrev:alfapetsmamma skrev:Min ganska mycket med, så det skulle bli SVÅÅÅÅÅRT att sluta... särskilt som jag inte äter nåt som haft mamma.. som jag hörde nån veganungdom uttrycka det.
Moderplanta?
Nej, det är jag nog inte, finns många som är bättre.
Men det jag tänkte på, var att växter har något slags moderplanta, så de har ju haft en mamma på så vis.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:alfapetsmamma skrev:Bror Duktig skrev:Moderplanta?
Nej, det är jag nog inte, finns många som är bättre.
Men det jag tänkte på, var att växter har något slags moderplanta, så de har ju haft en mamma på så vis.
*OT*
Jag äter inte kött och fisk för att det känns helt pervo att äta nåt som levat på samma sätt som vi. Eller snarare, jag kände det så när jag var runt sju åtta och så har jag fortsatt.
Jag säger inget om vad andra gör och predikar inte, och vill inte bli predikad för eller avkrävas svar på varför jag inte äter det. Det är bara så. Kött är liksom äckligt för mig, även om jag kan tycka det luktar gott när man grillar.
Konsistensen på biff t ex är vidrig, liksom allt som studsar och måste slitas isär, som mozzarella eller halloumi. Annan mat kan jag gilla för att konsistensen är mysig, som nötter och avokado. Har alltid undrat över min kinkighet med konsistens och färg på mat, tills jag började läsa om AS...
*OT*
- alfapetsmamma
En blogg om saken:
http://trollhare.wordpress.com/2008/10/ ... e-ar-sjuk/
http://trollhare.wordpress.com/2008/10/ ... hy-del-ii/
Jag tror nog fortfarande att kosten kan påverka, men är det autism på riktigt så BOTAR man inte på det viset.
http://trollhare.wordpress.com/2008/10/ ... e-ar-sjuk/
http://trollhare.wordpress.com/2008/10/ ... hy-del-ii/
Jag tror nog fortfarande att kosten kan påverka, men är det autism på riktigt så BOTAR man inte på det viset.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
alfapetsmamma skrev:Jag säger inget om vad andra gör och predikar inte, och vill inte bli predikad för eller avkrävas svar på varför jag inte äter det. Det är bara så. Kött är liksom äckligt för mig, även om jag kan tycka det luktar gott när man grillar.
OT-svar:
Jag menade inget med det jag skrev, och hoppas att du inte tolkade det så.
- Bror Duktig
Jenny McCarthy skriver att sonen inte blivit botad (cured) utan tillfrisknat/återhämtat sig (recovered):
Fast skillnaden är hårfin för mig. Jag har ju läst om att autistiska barn utvecklats till att bete sig mindre autistiskt genom många års stimulans och inlärning. Men här undrar jag om det snarare var något annat Evan led av som förväxlades med autism. Å andra sidan berättar hon ju också om talterapi och beteendeanalys under ett år; han "tillfrisknade" alltså inte av enbart omlagd kost.
http://www.cnn.com/2008/US/04/02/mccarthy.autsimtreatment/index.htmlThere are some who wonder what we mean when we say "recovering" from autism. They confuse the word recover with cure. While you may not be able to cure an injury caused in a terrible car accident, you can recover; you can regain many skills that you once lost. In the case of autism, we think there are treatments that often bring about such healing, so that the observable symptoms of the condition no longer exist. Even though we may no longer see any symptoms of autism, we can't say a child is "cured" because we do not know what they would have been like had they never been injured.
We believe what helped Evan recover was starting a gluten-free, casein-free diet, vitamin supplementation, detox of metals, and anti-fungals for yeast overgrowth that plagued his intestines. Once Evan's neurological function was recovered through these medical treatments, speech therapy and applied behavior analysis helped him quickly learn the skills he could not learn while he was frozen in autism. After we implemented these therapies for one year, the state re-evaluated Evan for further services. They spent five minutes with Evan and said, "What happened? We've never seen a recovery like this."
Fast skillnaden är hårfin för mig. Jag har ju läst om att autistiska barn utvecklats till att bete sig mindre autistiskt genom många års stimulans och inlärning. Men här undrar jag om det snarare var något annat Evan led av som förväxlades med autism. Å andra sidan berättar hon ju också om talterapi och beteendeanalys under ett år; han "tillfrisknade" alltså inte av enbart omlagd kost.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
Då har han lärt sig att kompensera väldigt bra då?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Några korta kommentarer medan jag äter en sen lunch framför datorn:
Råkade se henne på Oprah och fick intrycket av att hon var helt seriös. Ser ingen anledning att misstro diagnosen bara för att barnet blev bättre av dieten; så mycket expert tror jag inte någon är här att de kan avgöra diagnos på ett barn de aldrig träffat utan bara hört talas om i tredje hand.
Det var henne som Jim Carrey blev ihop med efter att hennes man lämnat henne att ensam ta hand om den autistiska sonen. Enligt henne har han varit underbar mot barnet, vilket fick mig att tycka mindre illa om honom.
Autism är inte = AS.
Ingen blir bättre av mjölk- & glutenfri kost om man inte är känslig för just kasein eller gluten! Detta kan idag kollas genom ett enkelt blodprov. Aspergare kan ligga i riskzonen så det kan vara värt att kolla upp. (Jag gjode det nyligen och hade inte celiaki.)
Man kan ju också vara känslig för socker, glutamat, aspartam, färgämnen, (särskilt tartrazin), ägg, skaldjur, nötter, citrusfrukter och många andra livsmedel och tillsatser.
Råkade se henne på Oprah och fick intrycket av att hon var helt seriös. Ser ingen anledning att misstro diagnosen bara för att barnet blev bättre av dieten; så mycket expert tror jag inte någon är här att de kan avgöra diagnos på ett barn de aldrig träffat utan bara hört talas om i tredje hand.
Det var henne som Jim Carrey blev ihop med efter att hennes man lämnat henne att ensam ta hand om den autistiska sonen. Enligt henne har han varit underbar mot barnet, vilket fick mig att tycka mindre illa om honom.
Autism är inte = AS.
Ingen blir bättre av mjölk- & glutenfri kost om man inte är känslig för just kasein eller gluten! Detta kan idag kollas genom ett enkelt blodprov. Aspergare kan ligga i riskzonen så det kan vara värt att kolla upp. (Jag gjode det nyligen och hade inte celiaki.)
Man kan ju också vara känslig för socker, glutamat, aspartam, färgämnen, (särskilt tartrazin), ägg, skaldjur, nötter, citrusfrukter och många andra livsmedel och tillsatser.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Ingen blir bättre av mjölk- & glutenfri kost om man inte är känslig för just kasein eller gluten! Detta kan idag kollas genom ett enkelt blodprov. Aspergare kan ligga i riskzonen så det kan vara värt att kolla upp. (Jag gjode det nyligen och hade inte celiaki.)
Menar du här att alla som äter kasein- och glutenfri kost och upplever sig ha mindre problem med sin AS i botten är överkänsliga på ett sätt som skulle ge utslag i vanliga celiakitester hos läkare? Det tror INTE jag nämligen. Så vitt jag minns sägs det inget om det i t ex Luke Jacksons bok eller nån annanstans.
Så vitt jag förstått så menar man att alla/många med nåt ur autismspektrat får symtomlindring eller vad man ska kalla det av denna kost, OAVSETT om de har en utredd överkänslighet/allergi eller ej.
Om du menar som det lät, vad har du för källor? Är det din känsla eller vet du mer, alltså nåt som kan belägga det? Jag låter ifrågasättande och det är inte meningen, svårt att formulera det annorlunda bara.
Jag har inte testat dieten, och är inte jätteinsatt, men varför skulle inte nåt kunna stämma som folk inte har stenkoll på? Mååånga saker som blev allmängods senare har ju varit ifrågasatta eller skrattade åt tidigare? Varför inte det här?
Alltså, varför skulle inte människor med annan slags programmering och andra halter av signalsubstanser i hjärnan inte också kunna ha dysfunktioner även i tarmsystemet och bli hjälpta av kosten?
- alfapetsmamma
Återgå till Övriga Aspergerfrågor