Jävla öppenpsyk !
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Jävla öppenpsyk !
(Jag vet inte om jag lägger den här tråden rätt eftersom jag inte har någon officiell fullskalig AS-diagnos, men ändå...)
För ungefär en månad sedan var jag hos min kurator på öppenpsyk här i Eslöv.
Jag berättade för henne hur dåligt jag mådde pga av min boendesituation med grannar som håller på med en evig renovering vilket gjort att jag blivit överkänslig mot ALLA ljud i lägenheten.
Det har gjort att jag mår såpass dåligt att jag ibland får hemska ångestattaker när det är som mest ljud, jag skär mig, slår i väggarna, känner mig aggressiv och får impulser av att försöka ta livet av mig (något jag ännu inte har försökt...men jag har allvarligt övervägt det..)
Hon verkade inse hur illa det var ställt och vi kom in på vad jag hade försökt ta i tablett form mot ångesten när den är som värst, vilket är Atarax, Theralen och Sobril, inget av den har hjälpt speciellt väl.
Hon sa att hon skulle berätta om min situation för min psykiatriker och se om jag skulle få något starkare utskrivet. Jaha tänkte jag då, kanske kan jag få Stesolid eller någon liknande benso utskrivet, det vore ju bra att försöka med när det är som absolut värst.
Jag väntade och väntade att ett recept skulle komma in, men nej inget hände. Nu i veckan var jag på återbesök hos min kurator. Hon sa att det hade blivit ett missförstånd och att det läkaren kunde skriva ut var Sobril vilket jag då redan hade provat, hon hade ringt men inte kunnat få tag på mig, men om jag ville ha ett recept på sobril var det bara att säga till läkaren.
Hon sa att något starkare finns det inte att få, jag sa att det är klart det finns starkare piller. Vad menar du då sa hon ? Benso svarade jag. Du menar typ stesolid frågade hon ? Ja svarade jag. Ja, det skriver vi öht inte ut här, det är ju såååå beroendeframkallande, sådan är policyn. Värsta knarket kändes det som man bad om... Hon meddela läkaren om att jag ville ha stesolid, men jag skulle inte förvänta mig det.
Jag tyckte att då kunde det kvitta, jag kände redan att jag fick kände mig som värsta missbrukarn som frågade efter starkare benso och att kuratorn blev lite irriterad över det, och ville inte framstå som en bensotiggare framför läkaren också...
För ungefär en månad sedan var jag hos min kurator på öppenpsyk här i Eslöv.
Jag berättade för henne hur dåligt jag mådde pga av min boendesituation med grannar som håller på med en evig renovering vilket gjort att jag blivit överkänslig mot ALLA ljud i lägenheten.
Det har gjort att jag mår såpass dåligt att jag ibland får hemska ångestattaker när det är som mest ljud, jag skär mig, slår i väggarna, känner mig aggressiv och får impulser av att försöka ta livet av mig (något jag ännu inte har försökt...men jag har allvarligt övervägt det..)
Hon verkade inse hur illa det var ställt och vi kom in på vad jag hade försökt ta i tablett form mot ångesten när den är som värst, vilket är Atarax, Theralen och Sobril, inget av den har hjälpt speciellt väl.
Hon sa att hon skulle berätta om min situation för min psykiatriker och se om jag skulle få något starkare utskrivet. Jaha tänkte jag då, kanske kan jag få Stesolid eller någon liknande benso utskrivet, det vore ju bra att försöka med när det är som absolut värst.
Jag väntade och väntade att ett recept skulle komma in, men nej inget hände. Nu i veckan var jag på återbesök hos min kurator. Hon sa att det hade blivit ett missförstånd och att det läkaren kunde skriva ut var Sobril vilket jag då redan hade provat, hon hade ringt men inte kunnat få tag på mig, men om jag ville ha ett recept på sobril var det bara att säga till läkaren.
Hon sa att något starkare finns det inte att få, jag sa att det är klart det finns starkare piller. Vad menar du då sa hon ? Benso svarade jag. Du menar typ stesolid frågade hon ? Ja svarade jag. Ja, det skriver vi öht inte ut här, det är ju såååå beroendeframkallande, sådan är policyn. Värsta knarket kändes det som man bad om... Hon meddela läkaren om att jag ville ha stesolid, men jag skulle inte förvänta mig det.
Jag tyckte att då kunde det kvitta, jag kände redan att jag fick kände mig som värsta missbrukarn som frågade efter starkare benso och att kuratorn blev lite irriterad över det, och ville inte framstå som en bensotiggare framför läkaren också...
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Re: Jävla öppenpsyk !
Det är troligen inte dig man misstror. Det är nya rön kring benzodiazepiner som visat på stor beroendeeffekt vilket har gjort att psykiatriker blivit mycket restriktiva med användandet av detta medel. Det gäller alla. På de öppenvårdsmottagningar jag känner till skriver man inte ut benzo alls längre. men vissa hyrläkare gör det ibland.
Men antar ditt inlägg handlade om att du kände dig misstrodd som missbrukare...
Rätt vanligt problem, har många vittnat om härinne. Hänger också samman med att vårdpersonal har svårt att tro att folk kan reagera utanför regelboken på främmande kemikalier, samtidigt som många aspergare gör just det, samt med att det tydligen inte finns någon allmän insikt att benso kanske måste prövas när allt annat har försökts och misslyckats. (Bristande tilltro till patienters berättelser är en sak som ständigt visar sig där, och även det gäller nog särskilt oss aspergare, som brukar "hålla masken" ända tills vi lägger oss på rälsen; kanske det också är för ovanligt att vårdpersonal själv har varit i skiten så att de vet?)
Beror naturligtvis också på regler och mer eller mindre uttalad policy; men många missförstår dem också eller tolkar dem onödigt snävt. Man kan skriva ut benso utan att bli prickad.
Beror naturligtvis också på regler och mer eller mindre uttalad policy; men många missförstår dem också eller tolkar dem onödigt snävt. Man kan skriva ut benso utan att bli prickad.
Forts på mitt första inlägg.
Jag är över 30 år, har aldrig missbrukat, har dokumenterad psykisk ohälsa sen tonåren, har gått i tio år till den här öppenvårdsmottagningen, och har haft samma läkare och kurator i säkert fem år.
Har aldrig bett om benso tidigare, har aldrig känt behov av det tidigare, har aldrig mått så här pass dåligt på över tio år. Att då få en liten ask på några få tabletter och ta när ångesten är som absolut värst tycker jag inte borde vara för mycket begärt.
Jag tycker det är en hjärndöd policy, jag vet att benso är väldigt beroende framkallande och att det säkert förekommer en viss överförskrivning, men det kan gå till överdrift åt andra hållet också...
Jag har plötsligt fått full förståelse för de personer med svår ångest som köper benso svart.
Förbannad !!!
Kuratorn blev även märkbart irriterad när jag ifrågasatte deras bensopolicy.
Jag är över 30 år, har aldrig missbrukat, har dokumenterad psykisk ohälsa sen tonåren, har gått i tio år till den här öppenvårdsmottagningen, och har haft samma läkare och kurator i säkert fem år.
Har aldrig bett om benso tidigare, har aldrig känt behov av det tidigare, har aldrig mått så här pass dåligt på över tio år. Att då få en liten ask på några få tabletter och ta när ångesten är som absolut värst tycker jag inte borde vara för mycket begärt.
Jag tycker det är en hjärndöd policy, jag vet att benso är väldigt beroende framkallande och att det säkert förekommer en viss överförskrivning, men det kan gå till överdrift åt andra hållet också...
Jag har plötsligt fått full förståelse för de personer med svår ångest som köper benso svart.
Förbannad !!!
Kuratorn blev även märkbart irriterad när jag ifrågasatte deras bensopolicy.
Senast redigerad av snuggelhund 2011-05-05 21:23:26, redigerad totalt 2 gånger.
- snuggelhund
mar0der skrev:Det är troligen inte dig man misstror. Det är nya rön kring benzodiazepiner som visat på stor beroendeeffekt vilket har gjort att psykiatriker blivit mycket restriktiva med användandet av detta medel. Det gäller alla. På de öppenvårdsmottagningar jag känner till skriver man inte ut benzo alls längre. men vissa hyrläkare gör det ibland.
Nej det handlar inte i första hand om att jag känner mig misstrodd, men jag har skrivit en fortsättning på mitt första inlägg.
- snuggelhund
Borde man inte även vara konsekvent och införa en policy mot smärtstillande piller ? Tramadol och likn. preparat, även de har ju en stark missbrukarpotential.
Men fysik smärta är väl mer värd och ses som mer allvarlig än psykisk sådan förmodar jag..
Men fysik smärta är väl mer värd och ses som mer allvarlig än psykisk sådan förmodar jag..
- snuggelhund
Man tar inte långvarig smärta utan uppenbar orsak på vidare stort allvar heller.
De flesta landsting är nu restriktiva. själv tog det lång tid och mååånga medicinkombinationer innan man kom på att man hade uttömt alla möjliga varianter av ångestlindrande. Och det enda som ger riktig effekt är just bensodiazepiner. Nu får jag det utskrivet utan någon diskussion men så har jag hållit mig till rekommenderad dos under lååång tid.
De flesta landsting är nu restriktiva. själv tog det lång tid och mååånga medicinkombinationer innan man kom på att man hade uttömt alla möjliga varianter av ångestlindrande. Och det enda som ger riktig effekt är just bensodiazepiner. Nu får jag det utskrivet utan någon diskussion men så har jag hållit mig till rekommenderad dos under lååång tid.
Juddy skrev:Man tar inte långvarig smärta utan uppenbar orsak på vidare stort allvar heller.
Men då tar du väl benso dagligen mot ångest, eller missförstår jag ?
Då kan jag förstå att man är extra restriktiv.
I mitt fall så skulle det isåfall bara tas när jag ångesten var som absolut värst, något som lindrar istället för att jag ska skära mig och får allvarliga tankar på självmord. Typ en gång varannan vecka tills min ångestperiod är över (grannarna slutar med renovering eller jag har möjlighet att flytta) .
Att det inte var något som för mig skulle tas daglig dags tor jag nog min kurator (och även läkare) är på det klara med.
- snuggelhund
Det beror på hur jag mår. I perioder har jag tagit det varje dag, 0,5 mg xanor, först korttidsverkande, senare depottabletter. Totalt kanske 15 20 tabletter i månaden.
Känner att jag måste uppdatera den här tråden.
Jag var hos min psykiatriker i fredags och fick faktiskt 10 st 2mg Stesolid med mig hem ! (skulle egentligen få 5 st 5mg med det fanns inte tillgängligt)
Hon menade att det var svårt att få tag på småpack med Stesolid på apoteket, och ville inte gärna skriva ut många tabletter.
Men fungerar det bra med Stesolid vid mina ångestattacker så finns möjligheten att hon skriver ut men att de förvarar de åt mig och jag får hämta en mindre del tabletter åt gången på öppenpsyk.
Jag var hos min psykiatriker i fredags och fick faktiskt 10 st 2mg Stesolid med mig hem ! (skulle egentligen få 5 st 5mg med det fanns inte tillgängligt)
Hon menade att det var svårt att få tag på småpack med Stesolid på apoteket, och ville inte gärna skriva ut många tabletter.
Men fungerar det bra med Stesolid vid mina ångestattacker så finns möjligheten att hon skriver ut men att de förvarar de åt mig och jag får hämta en mindre del tabletter åt gången på öppenpsyk.
- snuggelhund
snuggelhund skrev:Känner att jag måste uppdatera den här tråden.
Skönt att det löste sej Men kan förstå att det känns förnedrande att gå och hämta veckoransonen i en dosset. Hoppas att det kommer att fungera medicineringen då menar jag.
slackern skrev:snuggelhund skrev:Känner att jag måste uppdatera den här tråden.
Skönt att det löste sej Men kan förstå att det känns förnedrande att gå och hämta veckoransonen i en dosset. Hoppas att det kommer att fungera medicineringen då menar jag.
Ja, visst är det skönt.
Jag tror dock inte det skulle kännas förnedrande att hämta en veckoranson hos öppenpsyk, även om jag helst skulle vilja få det direkt utskrivet att hämta hos apoteket.
Hur som helst det ligger i framtiden, än så långe har jag inte behövt använda mina piller, så jag vet inte om de hjälper...men det det lär jag få reda på.
- snuggelhund
snuggelhund skrev:slackern skrev:snuggelhund skrev:Känner att jag måste uppdatera den här tråden.
Ja, visst är det skönt.
Jag tror dock inte det skulle kännas förnedrande att hämta en veckoranson hos öppenpsyk, även om jag helst skulle vilja få det direkt utskrivet att hämta hos apoteket.
Hur som helst det ligger i framtiden, än så långe har jag inte behövt använda mina piller, så jag vet inte om de hjälper...men det det lär jag få reda på.
Bra att du inte blir kränkt av att hämta dom på mottagningen Men förstår att du tycker det är meckigt att gå dit för att hämta dom. Men skönt att läkaren skrev ut fasten din SSK var skeptisk.
Det är tyvärr så att om man är drogmedveten/kunnig på mediciner så blir man stämplad som en "knarkare". Hade jag gjort detsamma, dvs gått till psyk och sagt: "kan jag få valium utskrivet? det gör mig mer social och orädd" så hade det bara blivit nej.
Jag skyller på nuvarande narkotikapolitik som är grundad i dumhet, desinformation och propaganda. Hade vi ett mer öppet samhälle där missbrukare ses som sjuka människor - istället för kriminella - så hade inte heller psyk haft den här jävla anti-attityden som gör att dom är så förbaskat rädda för att skriva ut klassade preparat till folk som ber om dem.
Jag skyller på nuvarande narkotikapolitik som är grundad i dumhet, desinformation och propaganda. Hade vi ett mer öppet samhälle där missbrukare ses som sjuka människor - istället för kriminella - så hade inte heller psyk haft den här jävla anti-attityden som gör att dom är så förbaskat rädda för att skriva ut klassade preparat till folk som ber om dem.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
För att gå till grundproblemet med ljudkänsligheten, hur skyddar du dig mot ljud? Ett bra tips är att alltid ha öronproppar på dig, och vid extremt oljud kan du ta på ett par hörselkåpor över för dubbelt skydd.
vinterdag skrev:För att gå till grundproblemet med ljudkänsligheten, hur skyddar du dig mot ljud? Ett bra tips är att alltid ha öronproppar på dig, och vid extremt oljud kan du ta på ett par hörselkåpor över för dubbelt skydd.
Jag har provat med öronproppar och det är inget alternativ i mitt fall.
Min enorma stress och ljudkänslighet har nämliget lett till att jag har fått tinnitus när jag använder något som stänger ute ljud från öronen (det gäller hörselkåpor också). Det börjar tjuta något fruktansvärt och brusa i öronen.
- snuggelhund
snuggelhund skrev:Min enorma stress och ljudkänslighet har nämliget lett till att jag har fått tinnitus när jag använder något som stänger ute ljud från öronen (det gäller hörselkåpor också). Det börjar tjuta något fruktansvärt och brusa i öronen.
Jag har väldigt svårt för hörselkåpor eftersom det känns som om tinnitusen förstärks, öronproppar funkar inte alls, de sitter inte kvar...
Ska jag använda hörlurar ska de vara av öppen typ, annars drunknar det jag ska höra i min tinnitus...
Miche skrev:snuggelhund skrev:Min enorma stress och ljudkänslighet har nämliget lett till att jag har fått tinnitus när jag använder något som stänger ute ljud från öronen (det gäller hörselkåpor också). Det börjar tjuta något fruktansvärt och brusa i öronen.
Jag har väldigt svårt för hörselkåpor eftersom det känns som om tinnitusen förstärks, öronproppar funkar inte alls, de sitter inte kvar...
Ska jag använda hörlurar ska de vara av öppen typ, annars drunknar det jag ska höra i min tinnitus...
Har ni prövat dom som finns på apoteket som ser ut som en plastplugg ungefär som man ska ha på musikspelningar som stänger ute en del ljud men inte alla? Personligen tycker jag att dom är perfekta dom sitter verkligen bra i öronen och så slipper man ganska mycket missljud men blir inte helt avskärmad. http://www.apoteket.se/_ApoLayouts/img/produkt/thumbs/206207s.jpg
slackern skrev:Miche skrev:snuggelhund skrev:Min enorma stress och ljudkänslighet har nämliget lett till att jag har fått tinnitus när jag använder något som stänger ute ljud från öronen (det gäller hörselkåpor också). Det börjar tjuta något fruktansvärt och brusa i öronen.
Har ni prövat dom som finns på apoteket som ser ut som en plastplugg ungefär som man ska ha på musikspelningar som stänger ute en del ljud men inte alla? Personligen tycker jag att dom är perfekta dom sitter verkligen bra i öronen och så slipper man ganska mycket missljud men blir inte helt avskärmad. http://www.apoteket.se/_ApoLayouts/img/produkt/thumbs/206207s.jpg
Tack för tipset, jag får se om jag prövar, jag tror dock att även de skulle öka ljuden i mina öron.
- snuggelhund
slackern skrev:Miche skrev:[,,,], öronproppar funkar inte alls, de sitter inte kvar...
Det är ungefär samma konstruktion som in-ear hörlurar, de glider ut efter ett par sekunder. Funkar inte alls!
Miche skrev:slackern skrev:Miche skrev:[,,,], öronproppar funkar inte alls, de sitter inte kvar...
Det är ungefär samma konstruktion som in-ear hörlurar, de glider ut efter ett par sekunder. Funkar inte alls!
Där har jag en annan erfarenhet än du man ska tydligen föra in dom i örat genom att dra back öret där uppe svårt att förklara men om du ser en gammal film och de drar en unge i örat där ska du dra och sen för du in öronpluggarna. Sen fäster dom där hullingarna inne i örat. Har haft problem förut med att öronproppar glider ut. Jag fick tipps om dom här i en sömngrupp jag gick i och flera andra utav deltagarna har precis samma erfarenhet som jag.
Men som sagt alla har ega upplevelser och erfarneheter hur saker fungerar och för mej funkar de klockrent sitter kvar i örat och skärmar inte av allt för mycket som jag tycker är obehagligt men stänger ute de flesta ljuden. Och de är inte allt för dyra kostar bara 32.50 kr på apoteket och ska tydligen finnas billigare på Cleas ohloson vilket jag tycker kan vara värt att pröva. Det är trotts allt ganska billigt om det nu skulle fungera för Snugelhund att stänga ute oljudet.
Miche skrev:slackern skrev:Miche skrev:[,,,], öronproppar funkar inte alls, de sitter inte kvar...
Sen kanske du köpte fel storlek så att de inte passade i öronen? Eller att de var för stora så att du inte fick in dom ordentligt i hörselgången?
Dom finns i storlekarna S,M och L så det är väll bara kolla vilken storlek du köpta sist och pröva de andra storlekarna?
slackern skrev:Har ni prövat dom som finns på apoteket som ser ut som en plastplugg ungefär som man ska ha på musikspelningar som stänger ute en del ljud men inte alla? Personligen tycker jag att dom är perfekta dom sitter verkligen bra i öronen och så slipper man ganska mycket missljud men blir inte helt avskärmad. http://www.apoteket.se/_ApoLayouts/img/ ... 06207s.jpg
De är också hygieniska eftersom de är lätta att göra rent med tvål och vatten. De öronproppar som är som skumgummi är så obehagliga att ha i öronen, det kliar och känns instängt.
de öronproppar jag använder är av silikon och de finns på Apoteket, jag är extremt ljudkänslig men jag tycker de fungerar bra,naturligtvis beror det på vad det är för störande ljud. Lycka till, tyvärr måste man nog testa själv för att se vilka dina öron passar bäst.
Återgå till Aspergare och vården